Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Skoda Octavia DSG proefrit

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Skoda Octavia DSG proefrit

    Ik heb vandaag een Skoda Octavia DSG 2.0 TDi 140 pk proef gereden.

    Ik heb alleen een vraag, is het normaal dat de auto heel licht vibreert als je met DSG optrekt? Ik heb het over optrekken vanuit stilstand.

    Hoort DSG niet GEHEEL soepel te rijden?

    En als je met dsg vanaf lage toeren optrekt hoor je rammels in de dashboard (alsof het een Golf 2 is). Ook met tussenacceleraties in dezeflde versnelling (bijv. 50-80 in zijn 4 ofzo).

    Ik neem aan dat dit niet normaal is???

  • #2
    Enkel ervaring met DSG icm benzine motor, daar gaat het zonder vibraties.

    Geen ervaring met Skoda dus geen idee of rammelen er bij hoort.

    Comment


    • #3
      Tuurlijk is dat niet normaal. Onze vijf jaar oude Octavia rammelt nog steeds niet... (in tegenstelling tot die veel jongere Fietstas).
      Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
      "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

      Comment


      • #4
        Ik heb een paar weken terug met een Passat CC TDI 140 DSG gereden, en dat was zo smooth als wat. Totaal geen vibraties. Geen reden dus waarom die Skoda dat wel zou hebben.
        Mini Cooper Clubman
        "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
        "Jasper val dood." - RH

        Comment


        • #5
          Duidelijk, ga zaterdag effe met een andere rijden, want ik had al het vermoeden dat dit niet klopte. 193k heeft ie gelopen, dealeronderhouden. Bak heeft volgens papieren bij officiele Skoda dealer onderhoud gehad, en de bak heeft volgens voorschriften (elke 60k) olieverversing gehad...

          Of de km stand is bizar terug gedraait (lijkt me sterk, is een NAP en BOVAG aangesloten bedrijf) of de auto is helemaal afgetrapt (dat lijkt me logischer). Op zich rijdt het ding ok, maar ik heb het vermoeden dat er iets meer gevraagd is van de arme bak en motor dan ie kon leveren. Want ook uit de motor kwamen geen frisse geluiden.

          Wat het echt meest in mijn oog sprong was de acceleratie van een vaste snelheid. Dus zeg maar 50 rijden in 4, en daarna optrekken naar 70. Toen hoorde ik vreemde vibraties uit de dashboard horen, alsof het ouwe Golf 2/Peugeot 205 diesel was ofzo.

          Comment


          • #6
            Er staan wel meer van die auto's te koop en deze klinkt niet goed. Lekker verder kijken dus.

            Ferrari 308 GTB QV (1983)
            Alfa Giulia 1300 (1966)
            Mazda Miata (1990 Daily driver)
            BMW 320Ci (van GF)



            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door EG Bekijk bericht
              Wat het echt meest in mijn oog sprong was de acceleratie van een vaste snelheid. Dus zeg maar 50 rijden in 4, en daarna optrekken naar 70. Toen hoorde ik vreemde vibraties uit de dashboard horen, alsof het ouwe Golf 2/Peugeot 205 diesel was ofzo.
              Mijn Octavia 2.0TDI zonder DSG is nu 3 jaar (75.000km). Als ik optrek hoor ik ook weleens rammeltjes uit het dashboard komen. Helaas is de Octavia II niet zo goed in elkaar gezet als de Octavia I.

              Waar je even op moet letten is:
              - fluiten van de turbo bij lage toeren (onder de 2.000rpm). Dan heb je namelijk kans dat ie naar de klote gaat. Bij mij is er al een vervangen.
              - trilling in de aandrijflijn bij het wegrijden met koude motor. Helaas is bij mij de koppeling ook al een keer vervangen.
              - rammeltjes als je over drempels gaat (heeft te maken met de draagarmen) inmiddels zijn er wel nieuwe uit die niet kraken.
              - Overmatige slijtage van leren stuur en chrome pookknop. Kost niet veel om te vervangen, maar ze willen nog weleens erg hard slijten.

              Maar verder is het een heerlijke auto.
              :o)

              edit: ik heb dr wel chips in zitten dus het wordt allemaal wat zwaarder belast.
              BMW 420i coupe (2014) - Buick Skylark Custom Coupe (1970) - Chevrolet G20 Hightop Van (1992)

              Comment


              • #8
                Beamer heeft zijn OctyII met DSG alweer ingeleverd toch?
                Misschien kent hij die problemen ook?

                Ferrari 308 GTB QV (1983)
                Alfa Giulia 1300 (1966)
                Mazda Miata (1990 Daily driver)
                BMW 320Ci (van GF)



                Comment


                • #9
                  Ik zal dan maar even reageren, Ik heb de Soda anderhalf jaar in mijn bezit gehad. Km-stand bij inlevering 101.000, problemen noppes, nada, fijne auto.
                  Geen rammeltjes, vibraties, of wat dan ook, een fijne auto, DSG ook super.
                  Bij mij kreeg de bak ook echt wel op zijn donder, geregeld een Auto-transporter (1700kg) of de boottrailer erachter (1600/1700kg)

                  Nooit maar dan ook nooit problemen, de Beamer die ik nou heb heeft standaard "status" maar ik denk vaak met weemoed terug aan de Soda.

                  S.

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door EG Bekijk bericht
                    Ik heb alleen een vraag, is het normaal dat de auto heel licht vibreert als je met DSG optrekt? Ik heb het over optrekken vanuit stilstand.

                    Hoort DSG niet GEHEEL soepel te rijden?
                    Ik sluit me aan bij een nieuwe koppeling, dit klinkt mij als een versleten exemplaar/ een die op korte termijn aan de beurt is.
                    Oliestoken voor het goede doel

                    Comment


                    • #11
                      Heb ooit in zo'n Octavia met DSG gereden. Niks gemerkt iig. Vond het wel een fijne auto (voor de doelgroep die zoiets zoekt dan ;))

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Tom Bekijk bericht
                        Heb ooit in zo'n Octavia met DSG gereden. Niks gemerkt iig. Vond het wel een fijne auto (voor de doelgroep die zoiets zoekt dan ;))
                        Ja man wat een doelgroep. Stelletje Gloep 4 leaselosers. Geeneens geen RWD, stakkers.
                        :o)
                        Last edited by JC; 02-10-08, 14:37.
                        BMW 420i coupe (2014) - Buick Skylark Custom Coupe (1970) - Chevrolet G20 Hightop Van (1992)

                        Comment


                        • #13
                          Ok, koppeling versleten lijkt mij ook heel logisch.

                          Trouwens, DSG is echt geniaal gewoon. Die 2 liter TDi blokje lijkt gewoon een racemotor met dit bakje. Ding vliegt gewoon weg. Echt gewoon petje af voor VW.

                          Comment


                          • #14
                            Volledig mee eens, EG! Die Passat CC die ik reed, toch geen bantamgewicht zou ik zeggen, voelde gewoon veel en veel rapper aan dan de 140 PK op papier doen vermoeden. En dat wijt ik 100% aan die geniale DSG-bak. Super gewoon.
                            Mini Cooper Clubman
                            "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                            "Jasper val dood." - RH

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Jasper Bekijk bericht
                              Volledig mee eens, EG! Die Passat CC die ik reed, toch geen bantamgewicht zou ik zeggen, voelde gewoon veel en veel rapper aan dan de 140 PK op papier doen vermoeden. En dat wijt ik 100% aan die geniale DSG-bak. Super gewoon.
                              Idd, heb een Golf 5 met dezelfde motor gereden, nou die voelde ZEKER niet zo snel aan hoor. Die had geen DSG uiteraard.

                              Comment


                              • #16
                                het komt dus door de DSG dat je het snel voelt gaan. Of de Skoda was stiekum gechipt. Zelfde motor immers.
                                Volg Autopics nu ook op Facebook: https://www.facebook.com/Autopics.nl

                                Comment


                                • #17
                                  Octavia II zonder DSG hier, na 2 jaar 100k op de teller.

                                  Geen rammels of andere problemen. Er is een keer iets (ring denk ik?) aan de versnellingsbak vervangen vanwege gekraak in zn 2 en verder alleen banden en remmen :)

                                  Overigens wel de onverwoestbare 1.9TDI, die 2.0's zijn rapper en moderner, maar de kwaliteit en het verbruik zijn ver beneden peil.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Het verbruik is gewoon netjes hoor. Rij zelf gemiddeld 1 op 16/17 en ik heb een heel zware rechtervoet.

                                    De turbo op de 2.0TDI heeft af en toe kuren inderdaad.
                                    BMW 420i coupe (2014) - Buick Skylark Custom Coupe (1970) - Chevrolet G20 Hightop Van (1992)

                                    Comment


                                    • #19
                                      @Jasper en EG:

                                      In de Paaszaad CC zit de nieuwe (!!) CommonRail versie van de 2.0TDI (net zoals in de nieuwe A4, recente facelift A3 etc)

                                      In de Octavia zit nog de oude brommerige 2.0 TDI met pompverstuivers.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door ĝlle Bekijk bericht
                                        @Jasper en EG:

                                        In de Paaszaad CC zit de nieuwe (!!) CommonRail versie van de 2.0TDI (net zoals in de nieuwe A4, recente facelift A3 etc)

                                        In de Octavia zit nog de oude brommerige 2.0 TDI met pompverstuivers.

                                        Die zullen ze wel gaan vervangen dan, want die nieuwe A4-kloon van Seat krijgt ook de commonrails.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Lijkt mij dat je DSG icm diesel alleen als volautomaat rijdt. Bij een benzineuitvoering nodigt het eerder uit tot doortrekken en flipperen...
                                          BMW F30 320i High Executive Sportline 2012 - VW Golf 1.6TDI Bluemotion 2014 - BMW E36 328i Coupe - Honda CBR600F4i 2002 - Honda SH150i 2009

                                          Comment


                                          • #22
                                            ik heb 80k op de teller staan met een 2.0 TDI roetfilter, chip, zonder DSG. Geen enkele noemenswaardige problemen met de auto gehad. Prestaties super, gevoelsmatig veel beter dan common-rail diesels (ook de sterkere 170/180 pk diesels van andere merken) vanwege het explosieve karakter van de auto. Verbruik 6,1 l/100 km ondanks zware rechtervoet. Onderhoudskosten vooralsnog bizar laag. Ik heb net een grote beurt achter de rug en kan weer verder richting de 100.000 kilometer. Ik ben in totaal 800 euro kwijtgeweest that's it. Nu moet ik volgend jaar wel mijn winter- en zomerbanden gaan vervangen (voorbanden), maar dat vind ik niet schokkend. Mijn remschijven en remblokken zijn zelfs nog origineel :)
                                            Like mijn blog: http://www.driveaholic.nl

                                            Comment


                                            • #23
                                              Oorspronkelijk geplaatst door Knot Bekijk bericht
                                              Lijkt mij dat je DSG icm diesel alleen als volautomaat rijdt. Bij een benzineuitvoering nodigt het eerder uit tot doortrekken en flipperen...
                                              Ik vind dat die flipperszooi alleen nodig is bij hellingen/bergen.

                                              Voor de rest bij alle automaten zelf laten schakelen. Ja tenzij je echt vol ervoor wilt gaan door alvast in een versnelling te staan ofzo (kickdownen is langzamer dan). Handig bij rollende starts enzo.

                                              Comment

                                              Working...
                                              X