Uit het AD van vandaag:
Lijkt me een belangrijk aspect, als waar is dat dit tot nog toe geen aandacht kreeg.
Alleen klinkt dit wel als een info-commercial voor een bepaald bandenmerk...
Grip op het leven van de autoband
Door ERIK KOUWENHOVEN
Banden slijten, die van Goodyear ook. Maar dankzij een uitgekiend slijtageproces blijven de nieuwe Optigrip- banden tijdens hun gehele levenscyclus optimaal presteren. Het AD beproefde ze in de praktijk.

Links de nieuwe band, rechts de versleten variant. Doordat de groeven breder worden naarmate de band slijt, blijft een goede waterafvoer gegarandeerd, ook na 30.000 kilometer. Goodyear concentreert zich als eerste bandenfabrikant op de prestaties van een autoband gedurende de gehele levenscyclus. Een slimme zet, want bij bandentests worden altijd splinternieuwe exemplaren ingezet, maar hoe presteert zo’n exemplaar na tien-, twintig- of dertigduizend kilometer? Het Amerikaanse bandenmerk heeft er zes jaar op gestudeerd om een band te ontwikkelen die gedurende de gehele levenscyclus min of meer gelijkmatig presteert.
Het antwoord is volgens Goodyear de nieuwe Optigrip met zogeheten SmartWear Technology. Een band die speciaal is ontwikkeld om bij slijtage van het loopvlak van de band nieuwe compounds (rubberlagen) en groeven te laten verschijnen. Hierdoor blijft de grip op een natte weg beter en blijft de weerstand tegen aquaplaning op peil. Dat vindt niet alleen Goodyear zelf, maar ook experts van het onafhankelijke, Duitse keuringsinstituut TüV SÜD Automotive. Dit gezaghebbende onderzoeksbureau kwam na enkele objectieve en grondige metingen tot opmerkelijke conclusies.
Volgens de TüV biedt Optigrip na 20.000 kilometer beter weerstand tegen aquaplaning dan gloednieuwe banden van net zo dure concurrenten.
Op een testbaan van Goodyear in Zuid-Frankrijk kon AD Autowereld in de praktijk ervaren hoe deels versleten banden van zowel Goodyear als van andere merken zich hielden na een aantal remproeven en uitwijkmanoeuvres. Daaruit bleek onomstotelijk dat de Goodyears tijdens hun hele levensduur beter presteren dan de concurrentie. Jammer alleen dat een van de concurrerende banden tijdens de vergelijkingstests de Continental SportContact 2 was. Een verouderde band, want inmiddels ligt de derde generatie allang in de schappen. Helaas hebben de nieuwe, innovatieve Goodyears ook nadelen. Terwijl veel merken zich tegenwoordig richten op een lager brandstofverbruik, is de rolweerstand van de Optigrip niet verlaagd. Dat is wel iets waar steeds meer automobilisten naar vragen. Bovendien zijn de Optigrips zo’n vier procent duurder dan gewone Goodyear- banden.
Waterafvoer blijft gelijk; minder kans op aquaplaning
In nieuwstaat verschilt de nieuwe Goodyear-band nauwelijks van andere banden.
Maar de lamellen en profielblokken aan de oppervlakte beschikken over verborgen kanalen onder het profieloppervlak.
Deze garanderen een betere waterafvoer wanneer ze verslijten. Bovendien zorgt de onderste compound voor betere grip op nat wegdek en een blijvend korte remweg. Ook na 30.000 kilometer. Dat garandeert meer veiligheid. Wanneer de profieldiepte van banden vermindert, zijn ze gevoeliger voor aquaplaning. Dat is de neiging van de banden om tijdens nat weer te gaan ‘drijven’ op de waterlaag. Hierdoor verliezen de wielen grip en kan de auto in een slip raken.
Ook remmen wordt nagenoeg onmogelijk. Bij de Goodyearband is na 30.000 kilometer de remafstand op natte wegen twintig procent korter dan bij banden van de concurrentie die eenzelfde aantal kilometers achter de rug hebben.
Door ERIK KOUWENHOVEN
Banden slijten, die van Goodyear ook. Maar dankzij een uitgekiend slijtageproces blijven de nieuwe Optigrip- banden tijdens hun gehele levenscyclus optimaal presteren. Het AD beproefde ze in de praktijk.

Links de nieuwe band, rechts de versleten variant. Doordat de groeven breder worden naarmate de band slijt, blijft een goede waterafvoer gegarandeerd, ook na 30.000 kilometer. Goodyear concentreert zich als eerste bandenfabrikant op de prestaties van een autoband gedurende de gehele levenscyclus. Een slimme zet, want bij bandentests worden altijd splinternieuwe exemplaren ingezet, maar hoe presteert zo’n exemplaar na tien-, twintig- of dertigduizend kilometer? Het Amerikaanse bandenmerk heeft er zes jaar op gestudeerd om een band te ontwikkelen die gedurende de gehele levenscyclus min of meer gelijkmatig presteert.
Het antwoord is volgens Goodyear de nieuwe Optigrip met zogeheten SmartWear Technology. Een band die speciaal is ontwikkeld om bij slijtage van het loopvlak van de band nieuwe compounds (rubberlagen) en groeven te laten verschijnen. Hierdoor blijft de grip op een natte weg beter en blijft de weerstand tegen aquaplaning op peil. Dat vindt niet alleen Goodyear zelf, maar ook experts van het onafhankelijke, Duitse keuringsinstituut TüV SÜD Automotive. Dit gezaghebbende onderzoeksbureau kwam na enkele objectieve en grondige metingen tot opmerkelijke conclusies.
Volgens de TüV biedt Optigrip na 20.000 kilometer beter weerstand tegen aquaplaning dan gloednieuwe banden van net zo dure concurrenten.
Op een testbaan van Goodyear in Zuid-Frankrijk kon AD Autowereld in de praktijk ervaren hoe deels versleten banden van zowel Goodyear als van andere merken zich hielden na een aantal remproeven en uitwijkmanoeuvres. Daaruit bleek onomstotelijk dat de Goodyears tijdens hun hele levensduur beter presteren dan de concurrentie. Jammer alleen dat een van de concurrerende banden tijdens de vergelijkingstests de Continental SportContact 2 was. Een verouderde band, want inmiddels ligt de derde generatie allang in de schappen. Helaas hebben de nieuwe, innovatieve Goodyears ook nadelen. Terwijl veel merken zich tegenwoordig richten op een lager brandstofverbruik, is de rolweerstand van de Optigrip niet verlaagd. Dat is wel iets waar steeds meer automobilisten naar vragen. Bovendien zijn de Optigrips zo’n vier procent duurder dan gewone Goodyear- banden.
Waterafvoer blijft gelijk; minder kans op aquaplaning
In nieuwstaat verschilt de nieuwe Goodyear-band nauwelijks van andere banden.
Maar de lamellen en profielblokken aan de oppervlakte beschikken over verborgen kanalen onder het profieloppervlak.
Deze garanderen een betere waterafvoer wanneer ze verslijten. Bovendien zorgt de onderste compound voor betere grip op nat wegdek en een blijvend korte remweg. Ook na 30.000 kilometer. Dat garandeert meer veiligheid. Wanneer de profieldiepte van banden vermindert, zijn ze gevoeliger voor aquaplaning. Dat is de neiging van de banden om tijdens nat weer te gaan ‘drijven’ op de waterlaag. Hierdoor verliezen de wielen grip en kan de auto in een slip raken.
Ook remmen wordt nagenoeg onmogelijk. Bij de Goodyearband is na 30.000 kilometer de remafstand op natte wegen twintig procent korter dan bij banden van de concurrentie die eenzelfde aantal kilometers achter de rug hebben.
Alleen klinkt dit wel als een info-commercial voor een bepaald bandenmerk...
Comment