Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

AD:"Grip op het leven van de autoband"

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• AD:"Grip op het leven van de autoband"

Uit het AD van vandaag:

Grip op het leven van de autoband
    Door ERIK KOUWENHOVEN

Banden slijten, die van Goodyear ook. Maar dankzij een uitgekiend slijtageproces blijven de nieuwe Optigrip- banden tijdens hun gehele levenscyclus optimaal presteren. Het AD beproefde ze in de praktijk.

Links de nieuwe band, rechts de versleten variant. Doordat de groeven breder worden naarmate de band slijt, blijft een goede waterafvoer gegarandeerd, ook na 30.000 kilometer. Goodyear concentreert zich als eerste bandenfabrikant op de prestaties van een autoband gedurende de gehele levenscyclus. Een slimme zet, want bij bandentests worden altijd splinternieuwe exemplaren ingezet, maar hoe presteert zo’n exemplaar na tien-, twintig- of dertigduizend kilometer? Het Amerikaanse bandenmerk heeft er zes jaar op gestudeerd om een band te ontwikkelen die gedurende de gehele levenscyclus min of meer gelijkmatig presteert.

Het antwoord is volgens Goodyear de nieuwe Optigrip met zogeheten SmartWear Technology. Een band die speciaal is ontwikkeld om bij slijtage van het loopvlak van de band nieuwe compounds (rubberlagen) en groeven te laten verschijnen. Hierdoor blijft de grip op een natte weg beter en blijft de weerstand tegen aquaplaning op peil. Dat vindt niet alleen Goodyear zelf, maar ook experts van het onafhankelijke, Duitse keuringsinstituut TüV SÜD Automotive. Dit gezaghebbende onderzoeksbureau kwam na enkele objectieve en grondige metingen tot opmerkelijke conclusies.

Volgens de TüV biedt Optigrip na 20.000 kilometer beter weerstand tegen aquaplaning dan gloednieuwe banden van net zo dure concurrenten.

Op een testbaan van Goodyear in Zuid-Frankrijk kon AD Autowereld in de praktijk ervaren hoe deels versleten banden van zowel Goodyear als van andere merken zich hielden na een aantal remproeven en uitwijkmanoeuvres. Daaruit bleek onomstotelijk dat de Goodyears tijdens hun hele levensduur beter presteren dan de concurrentie. Jammer alleen dat een van de concurrerende banden tijdens de vergelijkingstests de Continental SportContact 2 was. Een verouderde band, want inmiddels ligt de derde generatie allang in de schappen. Helaas hebben de nieuwe, innovatieve Goodyears ook nadelen. Terwijl veel merken zich tegenwoordig richten op een lager brandstofverbruik, is de rolweerstand van de Optigrip niet verlaagd. Dat is wel iets waar steeds meer automobilisten naar vragen. Bovendien zijn de Optigrips zo’n vier procent duurder dan gewone Goodyear- banden.

Waterafvoer blijft gelijk; minder kans op aquaplaning

In nieuwstaat verschilt de nieuwe Goodyear-band nauwelijks van andere banden.
    Maar de lamellen en profielblokken aan de oppervlakte beschikken over verborgen kanalen onder het profieloppervlak.
    Deze garanderen een betere waterafvoer wanneer ze verslijten. Bovendien zorgt de onderste compound voor betere grip op nat wegdek en een blijvend korte remweg. Ook na 30.000 kilometer. Dat garandeert meer veiligheid. Wanneer de profieldiepte van banden vermindert, zijn ze gevoeliger voor aquaplaning. Dat is de neiging van de banden om tijdens nat weer te gaan ‘drijven’ op de waterlaag. Hierdoor verliezen de wielen grip en kan de auto in een slip raken.
    Ook remmen wordt nagenoeg onmogelijk. Bij de Goodyearband is na 30.000 kilometer de remafstand op natte wegen twintig procent korter dan bij banden van de concurrentie die eenzelfde aantal kilometers achter de rug hebben.
    Lijkt me een belangrijk aspect, als waar is dat dit tot nog toe geen aandacht kreeg.
    Alleen klinkt dit wel als een info-commercial voor een bepaald bandenmerk...
    Last edited by Ruud; 04-10-08, 11:47.

Ja, wel interessant dit.
    Tijd voor een bandentest met half versleten banden van alle bekende merken!

Ferrari 308 GTB QV (1983)
    Alfa Giulia 1300 (1966)
    Mazda Miata (1990 Daily driver)
    BMW 320Ci (van GF)

Comment

Interessante ontwikkeling wel. 'Echt' vergelijk kan pas, zoals in het stukje al aangehaald, met de laatste generatie van de concurrentie, niet met verouderde. Maar de technology an sich biedt wel perspectief denk ik, interessant dus imho.
      Oliestoken voor het goede doel

Comment

Eigenlijk bizar dat hier zo weinig research naar gedaan is.
        Het is als je er even bij stilstaat compleet irrelevant hoe een nieuwe band presteert. Banden zijn natuurlijk maar een marginaal deel van hun levenscyclus nieuw.
        De gemiddelde Nederlander zal met z'n Astra/Golf/*.saaihok zo'n 60.000km met zijn banden doen, alvorens er nieuwe semperit/wanli/roadtech rubber onder moet. Banden zijn in het algemeen dus 30.000km oud en dat zou de benchmark voor het testen moeten zijn, niet nieuw.

Comment

Goodyear Asymmetric's zijn de beste banden die je nu kopen kunt. Als GY een band heeft ontwikkeld die die eigenschappen heeft tot ze op zijn, is dat een goede onwikkeling.

In hoeverre die ECO banden werkelijk voordeel bieden. Ok, je rijdt zuiniger, maar hebt minder rijplezier, en minder grip.

Eén enkele aanrijding en je bent je verbruiksvoordeel van de komende 10 jaar gelijk weer kwijt.
          Lijkt me toch gewoon een kwestie van nadenken wat je met je auto wilt. Zet geen ECO dingesen onder een sportwagen, zet geen sportbanden onder een auto van 1500kg met 120pk.
          Kawa Versys 2010 MX-5 nc White up!

Comment

Klinkt inderdaad als een infocommercial. Is gelukkig ook niet voor iedereen nieuw (in bandenland) en GY is het tweede merk is dat er echt serieus aandacht aan besteedt! (Niet alleen halfbakken marketingpraatjes)

Als nu de autojournalisten (voor wie dit dus wél nieuw is) dit ook eens willen oppakken en dit uitgebreid gaan testen komen er zeker weten nog mooie verrassingen uit!

@Lennart: ik vind 60k km rendement voor de doorsnee band errug hoog hoor! Wij zien meestal tussen de 30 tot 40k en bij de merken die je hierboven noemt vaak niet eens de helft...

Comment

Mwah, zo'n budgetband van keihard rubber... Ooit zoiets onder een Talbot Horizon gehad, die waren behoorlijk slijtvast...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door NoTVR Bekijk bericht
                zet geen sportbanden onder een auto van 1500kg met 120pk.
                Waarom niet? Als ik met een astmatische 90 pk Dunlop SPSportMaxx rij, heb ik een kortere remweg dan m'n oude leaser met 163 pk en ContiSportContact 3's...
                2007 BMW Z4 M Roadster - 2010 BMW 120d Cabrio - 2011 BMW R1200RT

Comment

60.000km met banden is inderdaad heel erg moeilijk voor te stellen voor een gummer, we zijn immers gummers, maar er zijn ook echt heel erg veel mensen die ontzettend rustig rijden en die redden dat makkelijk.
                  En inderdaad juist met die meukmerken, want die zijn vaak een stuk harder.

Onder mijn Volvo 740 zitten Michelin Energy's. Die waren al redelijk op toen ik die auto in juli 2007 kocht. In augustus nog nét door de APK gekomen wat betreft die banden en toch zo'n 30.000km later vanaf juli 2007. En ik rij niet bepaald langzaam door de bochten, zelfs niet met die Volvo. Grip is echter niet geweldig, zeker nu het weer iets kouder aan het worden is, moet ik iets rustiger aan doen in de bochten.

Comment

Die michelin's zijn idd in de categorie nogrip nowear (zitten ook onder de rolla), maar de grip en wear is nog flink in vergelijking met de volledig keiharde vredesteijns die ervoor onder zaten (heb ik met nog 4 mm profiel na 60K weggegooid).
                    Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                    Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door angelojb Bekijk bericht
                      Klinkt inderdaad als een infocommercial. Is gelukkig ook niet voor iedereen nieuw (in bandenland) en GY is het tweede merk is dat er echt serieus aandacht aan besteedt! (Niet alleen halfbakken marketingpraatjes)
                      Wie was dan het eerste merk en welke band?
                      All rights reserved. Permission granted to partially copy posts for quoting. Generic remarks do not necessarily apply to specific individuals. Smileys do apply even when not explicitly stated. In case of doubt consider the offending text a joke. A lack of understanding on your side does not constitute a lack of humor on my side. If you still feel offended, HTFU and get a life.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lennart Bekijk bericht
                        60.000km met banden is inderdaad heel erg moeilijk voor te stellen voor een gummer, we zijn immers gummers, maar er zijn ook echt heel erg veel mensen die ontzettend rustig rijden en die redden dat makkelijk.
                        Och, zelfs onder Gummers zijn die mensen er hoor. De sec zakelijk gereden GT staat op Bridgestone Potenza's. Voor vervangen na 40K, achter zijn ze bij de 60K-beurt er klaar voor. Ding rijdt gewoon met name rechtuit op de snelweg, en die paar keer per week dat ik de ruimte heb om hard een bocht te nemen zetten geen zoden aan de dijk.

De Pirelli's P6000 onder de Spider worden eerder door uitdroging vervangen dan door slijtage denk ik, maar ook daarmee doe ik makkelijk 30K+ aan de voorzijde, en achter meer.

Kan me goed voorstellen dat als er van die eco-meuk onder je snelwegcruiser zit, dat je er 60K mee doet, zelfs aan de voorkant.
                        Mini Cooper Clubman
                        "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                        "Jasper val dood." - RH

Comment

Precies. In mijn kilometervreettijd reed ik met mijn Lancia Kappa's 80k kilometers met 1 setje Michelins Energy's. Aan de andere kant heb ik ook Michelin pilot SX'en op m'n hobby Delta Integrale opgerookt in 8k kilometers.

Tegenwoordig rij ik alleen maar in oude zooi en is uitdroging de slijtagefactor...

Volgens mij heeft het ook met de 'nieuwe' auto's te maken. Veel (liefst Diesel) koppel, met hoog gewicht en weinig stuurgevoel -> killing voor banden
                          Last edited by Elentinos; 05-10-08, 03:03.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jasper Bekijk bericht
                            Kan me goed voorstellen dat als er van die eco-meuk onder je snelwegcruiser zit, dat je er 60K mee doet, zelfs aan de voorkant.
                            Nou, die Volvo is natuurlijk een heuse RWD hè. Maar toch zijn de voorbanden het eerst weg, ondanks dat die auto een goede balans heeft.
                            De banden voor zijn aan de buitenkant bijna helemaal weg nu en dat komt denk ik doordat ik toch wel flink hard bochten neem over het algemeen. En die Volvo helt dan enorm over, waardoor je haast op de zijkant van de band rijdt. Achter zijn ze nog wel oké, dus ik denk maar even 2 nieuwe bandjes leggen voor.

Comment

Onder de Fabia zat een ECO band van gerenommeerd merk. Bij 90k moesten de achterbanden worden vervangen. Nu met de ER300 gaat het echt veel en veel harder, dat slijten. Toch zou ik er geen ECO banden meer onder zetten; het wordt toch een andere -nog mindere- auto (...).
                              Met geen sportbanden bedoel ik niet dat je er een ander type sportbanden onder moet zetten. Zet er alleen geen ECO banden onder.

Comment

Even twee dingen tegenspreken:

- Is niet nieuw, die schuine groeven, die brerder worden naarmate de band verder slijt, en de stroevere (minder slijtvaste) rubbersoort die aan de oppervlakte komt als de buitenste hardere rubbersoort van .. mm er van af is gesleten ook niet. Een Bridgestone Potenza SP3 Pole Position had dat bv ook al.

- Goodyear Eagle F1 Asymmetric zijn niet per definitie de beste banden die je nu kunt kopen. Ik kan het weten, heb ze momenteel. Het hangt nog al van je definitie af. Ik vind het bv geen uitgesproken sportieve band. Veel grip, maar veel meer onderstuur en veel minder stuurprecisie dan bv een Michelin PS of PS2

Comment

Ach 20000km haal ik toch niet! :D
                                  $ (cat - 2>&1 ) > /dev/null

Comment

Tegenspreken mag.

Ik heb ze, met name op basis van de uitkomsten van deze test de voorkeur gegeven boven de RE050's. Stuurprecisie is iets minder, maar die lever ik graag in voor de positieve eigenschappen. De band is met name veel stiller dan de Conti's en de Bridgestone's die er eerder onder zaten.

Overigens werden de Asymmetric's ook als beste getest onder de 3-serie.
                                    Last edited by NoTVR; 07-10-08, 19:53.

Comment

Ik heb ze ook gekozen op grond van de tests. Ja, ze zijn stil. Ja, ze zijn comfortabel. Ja, ze hebben (meestal) veel grip. Ik vind het prima zo, maar kwa karakter vind ik de Michelins beter bij de 3-serie passen, De goodyears maken er een beetje een AUDI van, zal ik maar zeggen. De wagen luistert iets minder goed naar me, ook al kan ik er even snel mee rijden.

De re050a's vond ik, tegen alle testen en bevindingen van andere mensen in, totaal geen fijne band. Tja, ik zal wel eigenwijs zijn. Een wagen en een band moeten bij je rijstijl passen, moeten je liggen.

Comment

Working...
                                      X