Vroeger was het allemaal erg simpel. Alfa's zijn onbetrouwbaar en roesten, Mercedes is topkwaliteit voor veel geld en VW/Audi is zakelijk en degelijk voor wat minder geld.
Tegenwoordig maakt Alfa echter goede auto's (en motoren), staat de Mercedes-rijder wel erg vaak bij de garage en gaat het met VW ook veel minder goed qua betrouwbaarheid.
Ik vraag me af wanneer de merken dit terug gaan zien in de verkoopresultaten en aan het imago.
Zie ook dit verhaal. VW Passat duurtest en die auto komt er ook weer slecht uit.
"Duurtest drama voor Volkswagen Passat 22-09-2008 14:45
"Na de Polo en Touran opnieuw een duurtest debacle voor Volkswagen’. Dat is de conclusie van het vorige week door het Duitse magazine Autobild gepubliceerde eindverslag van een 100.000 kilometer omvattend verblijf van de Passat Variant 2.0 TDI bij de testredactie. In het betrouwbaarheidsoverzicht van Autobild, dat 32 modellen omvat, eindigt de Passat op de 28e plaats. Twee van de slechter scorende modellen zijn ook van Volkswagen: de Polo en de Touran, de laatste eveneens met 2.0 TDI dieselmotor. Alleen de Citroën C8 en de Peugeot 307 voorkomen dat Volkswagen het complete abonnement op de meest onbetrouwbare auto’s had. Maar wie ook maar een beetje op de hoogte is van het wel en wee van automodellen, weet dat zoiets schrale troost is aangezien (ook) de C8 en de 307 bovengemiddeld storinggevoelig zijn en daarmee voor occasionkopers een afrader zijn.
Dat een forse middenklasser niet onbetrouwbaar hoeft te zijn, bewijst de Mazda6, die in het overzicht van Autobild helemaal bovenaan staat en waarvan eigenaren amper een kans op panne hebben. En als het perse Duits moet zijn, dan kan de koper beter terecht bij de BMW 3-serie (3e plaats), de Ford Mondeo 1.8 of de Opel Vectra 2.2 (beiden delen de 7e plaats). Zelfs de vermaledijde Renault Laguna is volgens Autobild betrouwbaarder, iets wat overigens bevestigd wordt door andere automedia. Dit model krijgt van de Duitsers 33 ‘onbetrouwbaarheidspunten’ versus 41 voor de Passat. Als rapportcijfer krijgt de duurtest wagen niet meer dan een 2.
.
No. Merk Model Score
1. Mazda 6 1.8 0
3. BMW 320i 3
7. Ford Mondeo 1.8 9
Opel Vectra 2.2 9
12. Toyota Avensis 2.0D 15
27. Renault Laguna 1.9 dCi 33
28. Volkswagen Passat 2.0 TDI 41
31. Volkswagen Polo 1.2 56
32. Volkswagen Touran 2.0 TDI 77
Niet alleen de elektronica doen de Volkswagen vaak bij de dealer belanden (in de testperiode waren er 9 ongeplande bezoeken), ook de motor zelf en de DSG transmissie geeft problemen. De automaat heeft vooral kuren bij vorst; dan kan slechts met moeite en naar meerdere pogingen de achteruitversnelling worden ingeschakeld. Andere storingen deden zich voor aan de passagiersairbag, de cruisecontrole en het uitlaatgasreiniging systeem. De automatische airconditioning bleek niet op zijn taak berekend. “De Passat hing vaker aan de diagnose apparatuur van de Volkswagen dealer dan een alcoholist aan de drankfles”, zo merkt Autobild schertsend op.
In plaats van een auto om mee te pronken bleek de Passat zo eerder een last dan een lust voor de redactie. Men was er dan ook niet rouwig om dat na 100.000 kilometer de sleutels weer ingeleverd mochten worden. Voor Volkswagen een beschamend resultaat, vooral omdat de Polo en de Touran het nog slechter deden. Het merk moet zich maar eens goed bezinnen of dit nou de goede manier is om Toyota te verslaan. Tot die tijd is het zeker voor occasionrijders verstandig om eens goed na te denken of de keuze voor een Volkswagen nou wel zo verstandig is. Uit de ervaringen van Autobild blijkt dat alle geteste modellen van dit merk bovengemiddeld onbetrouwbaar zijn, de inmiddels gesaneerde Lupo (‘wat er niet op zit, kan ook niet stuk’) en de bedrijfswagen Transporter Multivan uitgezonderd.
Tot slot nog dit: zoals u eerder hebt kunnen lezen op Autointernationaal.nl , vrijt de ANWB graag met Volkswagen. Zo kan je bij de aanschaf van een Golf Plus in de winkels van deze consumentenorganisatie een TomTom ter waarde van 200 euro afhalen. Leuk (tenzij je als ANWB lid een andere merk auto rijdt, want dan financier je indirect deze actie), maar de club zou eens goed na moeten denken of zij als A-merk wel geassocieerd wil worden met een fabrikant die zulke gebrekkige producten levert. Dit kan nooit goed zijn voor je eigen imago. Als Autointernationaal.nl het denkniveau van Rita Verdonk zou hebben, dan zou je haast denken dat er sprake is van een complot: hoe meer de ANWB de aanschaf van een Volkswagen promoot, des te meer modellen van dit merk op de weg verschijnen en des te meer werk er voor de eigen Wegenwacht is. En Volkswagen: zorg, in plaats van het bedenken van melige reclames, voor producten van een behoorlijk kwaliteitsniveau. Of verander je slogan: Volkswagen. Das problemauto.
"
Tegenwoordig maakt Alfa echter goede auto's (en motoren), staat de Mercedes-rijder wel erg vaak bij de garage en gaat het met VW ook veel minder goed qua betrouwbaarheid.
Ik vraag me af wanneer de merken dit terug gaan zien in de verkoopresultaten en aan het imago.
Zie ook dit verhaal. VW Passat duurtest en die auto komt er ook weer slecht uit.
"Duurtest drama voor Volkswagen Passat 22-09-2008 14:45
"Na de Polo en Touran opnieuw een duurtest debacle voor Volkswagen’. Dat is de conclusie van het vorige week door het Duitse magazine Autobild gepubliceerde eindverslag van een 100.000 kilometer omvattend verblijf van de Passat Variant 2.0 TDI bij de testredactie. In het betrouwbaarheidsoverzicht van Autobild, dat 32 modellen omvat, eindigt de Passat op de 28e plaats. Twee van de slechter scorende modellen zijn ook van Volkswagen: de Polo en de Touran, de laatste eveneens met 2.0 TDI dieselmotor. Alleen de Citroën C8 en de Peugeot 307 voorkomen dat Volkswagen het complete abonnement op de meest onbetrouwbare auto’s had. Maar wie ook maar een beetje op de hoogte is van het wel en wee van automodellen, weet dat zoiets schrale troost is aangezien (ook) de C8 en de 307 bovengemiddeld storinggevoelig zijn en daarmee voor occasionkopers een afrader zijn.
Dat een forse middenklasser niet onbetrouwbaar hoeft te zijn, bewijst de Mazda6, die in het overzicht van Autobild helemaal bovenaan staat en waarvan eigenaren amper een kans op panne hebben. En als het perse Duits moet zijn, dan kan de koper beter terecht bij de BMW 3-serie (3e plaats), de Ford Mondeo 1.8 of de Opel Vectra 2.2 (beiden delen de 7e plaats). Zelfs de vermaledijde Renault Laguna is volgens Autobild betrouwbaarder, iets wat overigens bevestigd wordt door andere automedia. Dit model krijgt van de Duitsers 33 ‘onbetrouwbaarheidspunten’ versus 41 voor de Passat. Als rapportcijfer krijgt de duurtest wagen niet meer dan een 2.
.
No. Merk Model Score
1. Mazda 6 1.8 0
3. BMW 320i 3
7. Ford Mondeo 1.8 9
Opel Vectra 2.2 9
12. Toyota Avensis 2.0D 15
27. Renault Laguna 1.9 dCi 33
28. Volkswagen Passat 2.0 TDI 41
31. Volkswagen Polo 1.2 56
32. Volkswagen Touran 2.0 TDI 77
Niet alleen de elektronica doen de Volkswagen vaak bij de dealer belanden (in de testperiode waren er 9 ongeplande bezoeken), ook de motor zelf en de DSG transmissie geeft problemen. De automaat heeft vooral kuren bij vorst; dan kan slechts met moeite en naar meerdere pogingen de achteruitversnelling worden ingeschakeld. Andere storingen deden zich voor aan de passagiersairbag, de cruisecontrole en het uitlaatgasreiniging systeem. De automatische airconditioning bleek niet op zijn taak berekend. “De Passat hing vaker aan de diagnose apparatuur van de Volkswagen dealer dan een alcoholist aan de drankfles”, zo merkt Autobild schertsend op.
In plaats van een auto om mee te pronken bleek de Passat zo eerder een last dan een lust voor de redactie. Men was er dan ook niet rouwig om dat na 100.000 kilometer de sleutels weer ingeleverd mochten worden. Voor Volkswagen een beschamend resultaat, vooral omdat de Polo en de Touran het nog slechter deden. Het merk moet zich maar eens goed bezinnen of dit nou de goede manier is om Toyota te verslaan. Tot die tijd is het zeker voor occasionrijders verstandig om eens goed na te denken of de keuze voor een Volkswagen nou wel zo verstandig is. Uit de ervaringen van Autobild blijkt dat alle geteste modellen van dit merk bovengemiddeld onbetrouwbaar zijn, de inmiddels gesaneerde Lupo (‘wat er niet op zit, kan ook niet stuk’) en de bedrijfswagen Transporter Multivan uitgezonderd.
Tot slot nog dit: zoals u eerder hebt kunnen lezen op Autointernationaal.nl , vrijt de ANWB graag met Volkswagen. Zo kan je bij de aanschaf van een Golf Plus in de winkels van deze consumentenorganisatie een TomTom ter waarde van 200 euro afhalen. Leuk (tenzij je als ANWB lid een andere merk auto rijdt, want dan financier je indirect deze actie), maar de club zou eens goed na moeten denken of zij als A-merk wel geassocieerd wil worden met een fabrikant die zulke gebrekkige producten levert. Dit kan nooit goed zijn voor je eigen imago. Als Autointernationaal.nl het denkniveau van Rita Verdonk zou hebben, dan zou je haast denken dat er sprake is van een complot: hoe meer de ANWB de aanschaf van een Volkswagen promoot, des te meer modellen van dit merk op de weg verschijnen en des te meer werk er voor de eigen Wegenwacht is. En Volkswagen: zorg, in plaats van het bedenken van melige reclames, voor producten van een behoorlijk kwaliteitsniveau. Of verander je slogan: Volkswagen. Das problemauto.
"
Comment