Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Betrouwbaarheid automerken

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Betrouwbaarheid automerken

    Vroeger was het allemaal erg simpel. Alfa's zijn onbetrouwbaar en roesten, Mercedes is topkwaliteit voor veel geld en VW/Audi is zakelijk en degelijk voor wat minder geld.

    Tegenwoordig maakt Alfa echter goede auto's (en motoren), staat de Mercedes-rijder wel erg vaak bij de garage en gaat het met VW ook veel minder goed qua betrouwbaarheid.
    Ik vraag me af wanneer de merken dit terug gaan zien in de verkoopresultaten en aan het imago.


    Zie ook dit verhaal. VW Passat duurtest en die auto komt er ook weer slecht uit.
    http://www.autointernationaal.nl/art...p?id=8221&n=10

    "Duurtest drama voor Volkswagen Passat 22-09-2008 14:45


    "Na de Polo en Touran opnieuw een duurtest debacle voor Volkswagen’. Dat is de conclusie van het vorige week door het Duitse magazine Autobild gepubliceerde eindverslag van een 100.000 kilometer omvattend verblijf van de Passat Variant 2.0 TDI bij de testredactie. In het betrouwbaarheidsoverzicht van Autobild, dat 32 modellen omvat, eindigt de Passat op de 28e plaats. Twee van de slechter scorende modellen zijn ook van Volkswagen: de Polo en de Touran, de laatste eveneens met 2.0 TDI dieselmotor. Alleen de Citroën C8 en de Peugeot 307 voorkomen dat Volkswagen het complete abonnement op de meest onbetrouwbare auto’s had. Maar wie ook maar een beetje op de hoogte is van het wel en wee van automodellen, weet dat zoiets schrale troost is aangezien (ook) de C8 en de 307 bovengemiddeld storinggevoelig zijn en daarmee voor occasionkopers een afrader zijn.
    Dat een forse middenklasser niet onbetrouwbaar hoeft te zijn, bewijst de Mazda6, die in het overzicht van Autobild helemaal bovenaan staat en waarvan eigenaren amper een kans op panne hebben. En als het perse Duits moet zijn, dan kan de koper beter terecht bij de BMW 3-serie (3e plaats), de Ford Mondeo 1.8 of de Opel Vectra 2.2 (beiden delen de 7e plaats). Zelfs de vermaledijde Renault Laguna is volgens Autobild betrouwbaarder, iets wat overigens bevestigd wordt door andere automedia. Dit model krijgt van de Duitsers 33 ‘onbetrouwbaarheidspunten’ versus 41 voor de Passat. Als rapportcijfer krijgt de duurtest wagen niet meer dan een 2.
    .
    No. Merk Model Score
    1. Mazda 6 1.8 0
    3. BMW 320i 3
    7. Ford Mondeo 1.8 9
    Opel Vectra 2.2 9
    12. Toyota Avensis 2.0D 15
    27. Renault Laguna 1.9 dCi 33
    28. Volkswagen Passat 2.0 TDI 41
    31. Volkswagen Polo 1.2 56
    32. Volkswagen Touran 2.0 TDI 77

    Niet alleen de elektronica doen de Volkswagen vaak bij de dealer belanden (in de testperiode waren er 9 ongeplande bezoeken), ook de motor zelf en de DSG transmissie geeft problemen. De automaat heeft vooral kuren bij vorst; dan kan slechts met moeite en naar meerdere pogingen de achteruitversnelling worden ingeschakeld. Andere storingen deden zich voor aan de passagiersairbag, de cruisecontrole en het uitlaatgasreiniging systeem. De automatische airconditioning bleek niet op zijn taak berekend. “De Passat hing vaker aan de diagnose apparatuur van de Volkswagen dealer dan een alcoholist aan de drankfles”, zo merkt Autobild schertsend op.
    In plaats van een auto om mee te pronken bleek de Passat zo eerder een last dan een lust voor de redactie. Men was er dan ook niet rouwig om dat na 100.000 kilometer de sleutels weer ingeleverd mochten worden. Voor Volkswagen een beschamend resultaat, vooral omdat de Polo en de Touran het nog slechter deden. Het merk moet zich maar eens goed bezinnen of dit nou de goede manier is om Toyota te verslaan. Tot die tijd is het zeker voor occasionrijders verstandig om eens goed na te denken of de keuze voor een Volkswagen nou wel zo verstandig is. Uit de ervaringen van Autobild blijkt dat alle geteste modellen van dit merk bovengemiddeld onbetrouwbaar zijn, de inmiddels gesaneerde Lupo (‘wat er niet op zit, kan ook niet stuk’) en de bedrijfswagen Transporter Multivan uitgezonderd.
    Tot slot nog dit: zoals u eerder hebt kunnen lezen op Autointernationaal.nl , vrijt de ANWB graag met Volkswagen. Zo kan je bij de aanschaf van een Golf Plus in de winkels van deze consumentenorganisatie een TomTom ter waarde van 200 euro afhalen. Leuk (tenzij je als ANWB lid een andere merk auto rijdt, want dan financier je indirect deze actie), maar de club zou eens goed na moeten denken of zij als A-merk wel geassocieerd wil worden met een fabrikant die zulke gebrekkige producten levert. Dit kan nooit goed zijn voor je eigen imago. Als Autointernationaal.nl het denkniveau van Rita Verdonk zou hebben, dan zou je haast denken dat er sprake is van een complot: hoe meer de ANWB de aanschaf van een Volkswagen promoot, des te meer modellen van dit merk op de weg verschijnen en des te meer werk er voor de eigen Wegenwacht is. En Volkswagen: zorg, in plaats van het bedenken van melige reclames, voor producten van een behoorlijk kwaliteitsniveau. Of verander je slogan: Volkswagen. Das problemauto.

    "

    Ferrari 308 GTB QV (1983)
    Alfa Giulia 1300 (1966)
    Mazda Miata (1990 Daily driver)
    BMW 320Ci (van GF)




  • #2
    Benieuwd waar in dat rijtje de alternatieven van Audi, Skoda en Seat staan. En als er sprake is van grote verschillen - wat ik wel denk - hoe het dan komt dat grotendeels identieke auto's toch zo verschillen in betrouwbaarheid. Maakt de kwaliteit van de fabriek en de lokale kwaliteitscontrole dan zo veel verschil?

    Maar om Harry's vraag te beantwoorden: duurt dat meestal geen generatie? Hoewel ik het idee heb dat het nu met Renaults imago veel sneller bergafwaarts is gegaan...
    Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
    "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

    Comment


    • #3
      My kind of thread!


      De strandingskansen zoals die op dit forum werden gepubliceerd:

      Code:
      2005:
        1  (1)               LANCIA       74       39      53%
        2  (3)                DODGE       62       28      45%
        3  (5)                ROVER      111       30      27%
        4 (24)                SMART       81       21      26%
        5  (4)                 ALFA      676      172      25%
        6  (2)                 FIAT      509       88      17%
        7 (10)             CHRYSLER      370       63      17%
        8  (9)              PEUGEOT     5116      556      11%
        9 (14)              RENAULT     5497      597      11%
       10 (17)             MERCEDES     1051      112      11%
       11 (23)               JAGUAR       66        7      11%
       12 (11)                 SAAB      507       50      10%
       13  (8)               NISSAN      297       27       9%
       14 (18)                 FORD     3889      342       9%
       15  (6)              HYUNDAI      374       32       9%
       16 (19)              CITROEN     1926      156       8%
       17  (7)                  KIA      175       14       8%
       18 (13)                 OPEL     3997      312       8%
       19 (20)                 SEAT     1195       91       8%
       20 (21)                HONDA      203       15       7%
       21 (27)                  BMW     1077       73       7%
       22 (22)           VOLKSWAGEN     5651      348       6%
       23 (12)               SUZUKI      117        7       6%
       24 (29)                MAZDA      520       31       6%
       25 (26)                VOLVO     2522      142       6%
       26 (28)                 AUDI     1525       76       5%
       27 (15)           MITSUBISHI      212       10       5%
       28 (25)               TOYOTA     1455       62       4%
       29 (16)                SKODA      388       14       4%
       30 (30)                 MINI      172        3       2%
      Code:
      2006:
        1  (-)           LAND-ROVER       69       24      35%
        2  (3)                ROVER       64       16      25%
        3  (5)                 ALFA      529      122      23%
        4  (6)                 FIAT      438       93      21%
        5  (9)              RENAULT     5420     1122      21%
        6  (7)             CHRYSLER      337       67      20%
        7  (1)               LANCIA       52        9      17%
        8 (12)                 SAAB      522       89      17%
        9 (11)               JAGUAR       65       11      17%
       10  (8)              PEUGEOT     5596      924      17%
       11 (10)             MERCEDES     1019      166      16%
       12  (4)                SMART       90       14      16%
       13 (17)                  KIA      240       35      15%
       14 (14)                 FORD     3641      477      13%
       15 (18)                 OPEL     4376      539      12%
       16 (16)              CITROEN     1633      198      12%
       17 (22)           VOLKSWAGEN     6079      737      12%
       18 (19)                 SEAT     1068      127      12%
       19 (25)                VOLVO     2618      240       9%
       20 (13)               NISSAN      276       25       9%
       21 (26)                 AUDI     1767      155       9%
       22 (29)                SKODA      554       45       8%
       23 (24)                MAZDA      565       44       8%
       24 (20)                HONDA      234       18       8%
       25 (27)           MITSUBISHI      209       14       7%
       26 (15)              HYUNDAI      449       30       7%
       27 (28)               TOYOTA     1747      115       7%
       28 (30)                 MINI      196       12       6%
       29 (21)                  BMW     1281       71       6%
       30 (23)               SUZUKI      116        6       5%
      Code:
      2007:
        1  (-)                   MG        6       11   54,55%
        2  (-)               Daewoo        6       13   46,15%
        3  (-)                Rover       28       66   42,42%
        4  (-)             Cadillac        4       10   40,00%
        5  (-)               Lancia       35       94   37,23%
        6  (-)                Smart       33      103   32,04%
        7  (-)                 Jeep       10       34   29,41%
        8  (-)             Chrysler      144      508   28,35%
        9  (-)                Dodge       14       50   28,00%
       10  (-)             Mercedes      710     2583   27,49%
       11  (-)           Land-Rover       29      106   27,36%
       12  (-)                 Alfa      348     1412   24,65%
       13  (-)              Renault     3053    13794   22,13%
       14  (-)           SSang-Yong       13       60   21,67%
       15  (-)                 Fiat      383     1875   20,43%
       16  (-)             Daihatsu        4       21   19,05%
       17  (-)              Peugeot     2779    14792   18,79%
       18  (-)           Volkswagen     2982    15901   18,75%
       19  (-)               Jaguar       21      114   18,42%
       20  (-)                 Ford     1778     9954   17,86%
       21  (-)              Citroen      820     4961   16,53%
       22  (-)               Subaru        8       49   16,33%
       23  (-)                 Opel     1750    10837   16,15%
       24  (-)               Nissan      120      751   15,98%
       25  (-)                 Seat      497     3213   15,47%
       26  (-)              Hyundai      129      884   14,59%
       27  (-)            Chevrolet       21      146   14,38%
       28  (-)                  Kia       74      529   13,99%
       29  (-)                Honda       66      481   13,72%
       30  (-)                 Saab      149     1223   12,18%
       31  (-)                 Audi      439     4000   10,98%
       32  (-)               Toyota      467     4357   10,72%
       33  (-)                Mazda      111     1057   10,50%
       34  (-)                 Mini       42      405   10,37%
       35  (-)                Skoda      213     2055   10,36%
       36  (-)                Volvo      539     5311   10,15%
       37  (-)                Dacia        1       11    9,09%
       38  (-)               Suzuki       26      291    8,93%
       39  (-)           Mitsubishi       56      696    8,05%
       40  (-)                Lexus        7       91    7,69%
       41  (-)                  BMW      173     3046    5,68%
      Code:
      Autoweek Tevredenheids trofee 2002-2007
      
           1             96.1     3.0         4       Lexus
           2             95.9     2.4        14       Subaru
           3             95.7     2.5        15       Honda
           4             95.2     2.2        33       Toyota
           5             93.0     1.9        15       Mazda
           6             91.1     2.9         2       Daihatsu
           7             89.8     1.9        12       Skoda
           8             89.4     4.1        17       Nissan
           9             89.1     1.6        14       BMW
          10             89.0     1.0         5       Kia
          11             88.6     2.3        18       Audi
          12             88.4     3.3         8       Hyundai
          13             88.0     2.9        34       Volvo
          14             87.9     2.9         9       Mitsubishi
          15             86.5     2.9         5       Smart
          16             85.2     3.8        15       Mercedes-Benz
          17             84.5     3.2         7       Saab
          18             84.5     2.9        26       Ford
          19             84.4     6.2         7       Mini
          20             82.6     3.5        29       Volkswagen
          21             82.6     2.3        29       Opel
          22             82.5     1.4         3       Suzuki
          23             81.4     3.3        25       Seat
          24             80.5     4.0        28       Citroen
          25             80.0     4.6        20       Fiat
          26             79.7     2.8        16       Alfa-Romeo
          27             79.5     4.3         2       Daewoo
          28             78.1     6.0         6       Chrysler
          29             77.0     5.3        23       Peugeot
          30             76.6     5.4         2       Lancia
          31             74.0     5.2        37       Renault
      Code:
      ADAC cijfers van 2007 voor bouwjaar 2006:
           1              1.1     0.0         1                   1   Mitsubishi
           2              3.6     0.6         2                   7   Fiat
           3              3.6     1.8         6                  21   BMW
           4              3.7     0.7         3                  11   Audi
           5              4.8     1.3         2                  10   Nissan
           6              4.9     0.5         2                  10   Smart
           7              5.1     0.8         4                  20   Mazda
           8              5.1     4.2         8                  40   Mercedes
           9              5.2     1.6         7                  36   Renault
          10              6.5     2.1         9                  58   VW
          11              6.6     1.8         6                  40   Opel
          12              7.0     2.3         2                  14   Honda
          13              7.1     0.4         3                  21   Seat
          14              7.2     3.1         5                  36   Citroen
          15              7.3     1.3         4                  29   Toyota
          16              7.4     0.3         2                  15   Skoda
          17              7.8     0.4         2                  16   Volvo
          18              8.4     2.5         4                  34   Peugeot
          19              8.9     0.9         2                  18   Hyundai
          20              9.7     4.5         7                  68   Ford
          21             14.1     0.0         1                  14   Kia
      $ (cat - 2>&1 ) > /dev/null

      Comment


      • #4
        Dit leest geen hond, dus heeft geen invloed. In de autoweek lees je continu over de geweldige materialen in het interieur en de 'goede kwaliteitsindruk'. En dat leest iedere oom, neef, buurman of willekeurige borrelnootjeseters van de verjaardagsgesprekken.

        Comment


        • #5
          Hoe moet ik die ADAC-tabel lezen, geelhoed?
          Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
          "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

          Comment


          • #6
            In die drie leasetabellen zie je trouwens dat VW het onbetrouwbaarste VAG-merk is (geworden), inmiddels nog iets slechter dan Seat en op afstand van Audi en nog grotere afstand van Skoda. Waarvan de cijfers ook slechter zijn geworden, dus ook VAG as a whole gaat achteruit.
            Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
            "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Dutch Bekijk bericht
              Hoe moet ik die ADAC-tabel lezen, geelhoed?
              Andersom, laag is goed. Hert is het aantal strandingen per 1000 geregistreerde autos.
              Bij de AWTT en die ADAC staat ook de standaarddeviatie en het aantal modellen erbij.

              Even samen de andere jaren erbij genomen:

              Code:
              ADAC2007
                     2002         2003         2004          2005         2006         2007
                     22.90        15.75         9.07         5.55         3.67         2.83 Audi
                     28.60        20.64        11.29         8.02         3.57         2.10 BMW
                     30.40        22.00        19.63        11.32         7.22         4.10 Citroen
                     60.45        42.20        21.77         9.05         3.60         2.55 Fiat
                     28.00        25.20        19.93        16.61         9.69         6.23 Ford
                     19.60        13.00        11.75         9.20         7.00         5.90 Honda
                      ----        21.00        18.00        12.45         8.85         8.50 Hyundai
                      ----         ----        14.00        14.10        14.10         9.70 Kia
                     20.40        16.80        14.02        10.18         5.08         3.85 Mazda
                     38.11        25.61        13.86         8.22         5.06         3.16 Mercedes
                     14.90        12.50         9.90         0.80         1.10         1.20 Mitsubishi
                     26.20        28.26        22.74        11.45         4.80         0.70 Nissan
                     35.16        28.93        24.51        14.57         6.65         4.52 Opel
                     38.13        27.17        16.77        12.35         8.40         3.55 Peugeot
                     57.83        41.40        23.16        10.70         5.17         3.20 Renault
                     33.35        20.10        13.97        10.73         7.10         6.10 Seat
                     26.40        18.75        12.50        11.00         7.40         5.80 Skoda
                     41.80        40.30        19.85        11.90         4.90         1.60 Smart
                     20.20        16.27        12.88         9.30         7.32         6.70 Toyota
                     28.70        22.85        16.30        12.90         7.85         6.50 Volvo
                     28.38        20.79        16.16        11.40         6.46         4.69 VW
              $ (cat - 2>&1 ) > /dev/null

              Comment


              • #8
                Leasestrandingskansen gemiddeld over 2005 tm 2007

                Code:
                     1     317   5404   5.9%  bmw
                     2      80   1117   7.2%  mitsubishi
                     3      39    524   7.4%  suzuki
                     4      57    773   7.4%  mini
                     5       7     91   7.7%  lexus
                     6     644   7559   8.5%  toyota
                     7     186   2142   8.7%  mazda
                     8     921  10451   8.8%  volvo
                     9       1     11   9.1%  dacia
                    10     272   2997   9.1%  skoda
                    11     670   7292   9.2%  audi
                    12      99    918  10.8%  honda
                    13     191   1707  11.2%  hyundai
                    14     288   2252  12.8%  saab
                    15     123    944  13.0%  kia
                    16     172   1324  13.0%  nissan
                    17     715   5476  13.1%  seat
                    18    2601  19210  13.5%  opel
                    19    1174   8520  13.8%  citroen
                    20      21    146  14.4%  chevrolet
                    21    4067  27631  14.7%  volkswagen
                    22    2597  17484  14.9%  ford
                    23      39    245  15.9%  jaguar
                    24       8     49  16.3%  subaru
                    25    4259  25504  16.7%  peugeot
                    26       4     21  19.0%  daihatsu
                    27    4772  24711  19.3%  renault
                    28     564   2822  20.0%  fiat
                    29     988   4653  21.2%  mercedes
                    30      13     60  21.7%  ssang-yong
                    31     274   1215  22.6%  chrysler
                    32     642   2617  24.5%  alfa
                    33      68    274  24.8%  smart
                    34      10     34  29.4%  jeep
                    35      53    175  30.3%  land-rover
                    36      74    241  30.7%  rover
                    37      42    112  37.5%  dodge
                    38      83    220  37.7%  lancia
                    39       4     10  40.0%  cadillac
                    40       6     13  46.2%  daewoo
                    41       6     11  54.5%  mg
                $ (cat - 2>&1 ) > /dev/null

                Comment


                • #9
                  Nog even over het autointernationaal verhaal.

                  De "statistiek" die daar uit komt is net zo betrouwbaar als een schatting voor de betrouwbaarheid van een model op basis van je eigen ene auto.

                  Zegt weinig dus. Als je de net een van de 69% lagunaII's hebt die niet elk jaar strand, en een van de 3% Accords die dat wel doet staat de Laguna hoger, maar wat zegt dat dan?
                  $ (cat - 2>&1 ) > /dev/null

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door geelhoed Bekijk bericht
                    Andersom, laag is goed. Hert is het aantal strandingen per 1000 geregistreerde autos.
                    Ah, juist. Dan staat niet alleen Fiat verrassend hoog (waarvoor hulde), maar waar is Renaults rode lantaarn gebleven? En wat doen Toyota en Skoda daar op die 15e en 16e plaats?

                    Heb je trouwens ook de TüV-cijfers over de Duitse APK-keuring? Die zijn ook erg leuk. Gaat om percentage ernstige gebreken (dus afkeuren waard) na 3 jaar, 4 jaar etc. t/m 11 jaar oud. Bij de oudere auto's springt Porsche er steeds meer uit. Aan de staart de usual suspects: Chrysler Voyager, Renault Espace, dat soort.
                    Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                    "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

                    Comment


                    • #11
                      Al die statistieken zijn leuk, mijn subjectieve waarneming is dat als ik een auto met pech op de vluchtstrook zie staan, het meestal een Franse auto is.
                      Vanmorgen op mijn tochtje Den-Haag Utrecht kwam ik achtereenvolgens tegen een gestrandde:

                      Citroen C5
                      Renault Megane
                      Ford Focus

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Dutch Bekijk bericht
                        Ah, juist. Dan staat niet alleen Fiat verrassend hoog (waarvoor hulde), maar waar is Renaults rode lantaarn gebleven? En wat doen Toyota en Skoda daar op die 15e en 16e plaats?

                        Heb je trouwens ook de TüV-cijfers over de Duitse APK-keuring? Die zijn ook erg leuk. Gaat om percentage ernstige gebreken (dus afkeuren waard) na 3 jaar, 4 jaar etc. t/m 11 jaar oud. Bij de oudere auto's springt Porsche er steeds meer uit. Aan de staart de usual suspects: Chrysler Voyager, Renault Espace, dat soort.
                        Dit zijn de sites waar ik betrouwbaarheidscijfers vandaan haal,

                        http://www.anusedcar.com/index.php/t.../2007-10-11/17
                        http://www.reliabilityindex.co.uk/
                        http://www.entretien-auto.com/fiabil...tien.php?stats
                        http://www.topgear.com/content/carsu...enault/laguna/
                        http://www.autoweek.nl/tt2007.php?overzicht=11
                        http://www.bilprovningen.se/Externt/bpweb.nsf/04161BA3F56AA7D5C12573E0002C27C6/$file/Personbilar_3_ar_modellrelaterade_2007.pdf
                        http://gummen.org/newforum/forum_mes...es_id=01083208
                        http://www.adac.de/images/Pannenstat...cm8-214903.pdf
                        $ (cat - 2>&1 ) > /dev/null

                        Comment


                        • #13
                          Mooie lijstjes!

                          @Taeke : dat dacht ik ook. Voreig jaar op vakantie naar Italië en we stonden in de file. Citroën SM naast me bleef gewoon rijden!!
                          Verderop 2 (!!) Espaces op de vluchtstrook met de kap open en later nog een Franse auto. Ik lachen om die gasten natuurlijk, staat er een kilometer verderop een nieuwe BMW 3-serie langs de weg. :-)

                          Ik denk dat die lijstjes meer zeggen dan wat jij en ik toevallig op de vluchtstrook zien staan.

                          Ferrari 308 GTB QV (1983)
                          Alfa Giulia 1300 (1966)
                          Mazda Miata (1990 Daily driver)
                          BMW 320Ci (van GF)



                          Comment


                          • #14
                            Heb je nog iets aan de cijfers en linkjes in deze draad elders?

                            http://forum.fiestaclub.nl/index.php?showtopic=4971

                            Let wel, dat was voordat de pompen in de Fiesta me parten begonnen te spelen. :)
                            Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                            "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

                            Comment


                            • #15
                              MembersOnly linkje, dutch.

                              Nah dat is weer zo'n een exemplarisch gebeuren.
                              Er moeten er toch echt heel wat van getest zijn voor je iets over de betrouwbaarheid kunt zeggen.

                              Nog even over die TUV en Porsche's goede score. Ik vermoed dat die Porsches beter naar de keuring worden gebracht dan een 10 jaar oude Hyundai Accent.
                              $ (cat - 2>&1 ) > /dev/null

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door Dutch Bekijk bericht
                                Maakt de kwaliteit van de fabriek en de lokale kwaliteitscontrole dan zo veel verschil?
                                Volmondig: ja.
                                Oliestoken voor het goede doel

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door geelhoed Bekijk bericht
                                  MembersOnly linkje, dutch.
                                  Oeps, sorry. Ik zal even grootmoedig copy-pasten.

                                  Kreeg dit weekend het TüV-Autoreport 2006 onder ogen, interessante kost omdat het nu eens niet iets subjectiefs als 'tevredenheid' meet, maar tot stand komt op basis van de 'Duitse APK'. En zoals we wellicht weten, is die een stuk degelijker dan de Nederlandse, want elke TüV-test wordt gecontroleerd, in plaats van steekproefsgewijs zoals hier. De lijst van keuringspunten is ook langer dan in Nederland.

                                  Het resultaat van zo'n keuring is 'goed', 'kleine gebreken', 'aanzienlijke gebreken' (d.w.z. pas goedgekeurd zodra het gebrek is hersteld) en 'onveilig' (wordt van de weg gehaald).

                                  Het TüV-Autoreport zet op een rij welk percentage van een type 'aanzienlijke gebreken' vertoont, in vijf leeftijdssegmenten: 2-3 jaar, 4-5 jaar, 6-7 jaar, 8-9 jaar, 10-11 jaar.

                                  Hier de uitslagen:

                                  2-3 jaar

                                  1. Subaru Forester (3,0%)
                                  2. Mazda Demio, Toyota Yaris (3,4%)
                                  13. Ford Fiesta (4,3% en beste niet-Japanse dan wel niet-luxe Duitse auto)
                                  52 en gemiddeld. Ford Mondeo, BMW Z3 (6,6%)
                                  105. VW Sharan (12,7%)
                                  106. Fiat Marea (13,7%)
                                  107 en laatste. Renault Laguna (14,8%)

                                  4-5 jaar

                                  1. Mercedes SL (4,1%)
                                  2. Porsche Boxster (4,4%)
                                  3. Mazda MX5 (4,8%)
                                  54 en gemiddeld. Ford Mondeo, Mazda 323 (11,0%)
                                  62. BMW Z3, Ford Fiesta, Hyundai Atos (12,0%)
                                  104. Alfa 145/156 (20,3%)
                                  105. Fiat Palio Weekend (23,7%)
                                  106 en laatste. Chrysler Voyager (27,3%)

                                  6-7 jaar

                                  1. Porsche Boxster, Porsche 911 (5,8%)
                                  3. Toyota Corolla (7,1%)
                                  57 en gemiddeld. Citroën Xsara (17,2%)
                                  81. Ford Fiesta, BMW 3-serie (21,3%)
                                  95. Chrysler Voyager (29,6%)
                                  96. Fiat Palio Weekend (30,9%)
                                  97 en laatste. Renault Twingo (34,3%)

                                  8-9 jaar

                                  1. Porsche 911 (6,5%)
                                  2. Mercedes SL (7,7%)
                                  3. Toyota RAV4 (8,4%)
                                  43 en gemiddeld. Audi A6, BMW 5-serie, VW Sharan (22,9%)
                                  62. Ford Fiesta (26,8%)
                                  76. Citroën ZX (32,3%)
                                  77. Alfa 145/146 (36,2%)
                                  78 en laatste. Renault Twingo (37,1%)

                                  10-11 jaar

                                  1. Porsche 911 (8,7%)
                                  2. Mercedes SL (9,4%)
                                  3. Mercedes S-klasse (14,2%)
                                  36 en gemiddeld. VW Polo (27,5%)
                                  42. Ford Fiesta, Fiat Cinquecento, Peugeot 405 (29,8%)
                                  56. Renault Twingo, Renault Clio (37,9%)
                                  58. Citroën ZX (38,1%)
                                  59 en laatste. Seat Toledo (41,2%)
                                  *schop*

                                  De TüV-resultaten over 2007 zijn bekend! Ze vertellen welk percentage auto's van een bepaald type binnen een bepaalde tijd ernstige gebreken vertoont.

                                  En de Fiesta Mk6 doet het er érg goed in, net als andere jonge Fords - echt een flink verschil met de oudere exemplaren. Heeft Ford dan inderdaad z'n bouwkwaliteit verbeterd? De resultaten zijn in ieder geval wéér beter dan vorig jaar.

                                  De nummer 1 in de categorie 2-3 jaar oud komt trouwens ook uit erg onverwachte hoek, maar dat die Franse rommel voortdurend onderaan bungelt, mag dan weer niet verbazen.

                                  Hier de toppers en de tobbers:

                                  2-3 jaar oud
                                  1. Opel Meriva (1,8%)
                                  2. Ford Fusion (2,6%)
                                  3. Honda Jazz (2,8%)
                                  4. Mercedes A-klasse, Mercedes SLK, VW Touran (3,0%)
                                  7. Ford Fiesta, Mazda 6 (3,1%)
                                  9. Audi A8, Porsche Boxster (3,2%)

                                  38. Ford Focus (5,0%)
                                  63. Ford Ka (6,4%)
                                  65. Ford Mondeo (6,5%)
                                  104. Ford Galaxy (10,4%)

                                  107. Peugeot 406, Renault Laguna (11,2%)
                                  109. Citroën Saxo (11,3%)
                                  110. Chrysler PT Cruiser, Seat Alhambra (11,4%)
                                  112. VW Sharan (11,5%)
                                  113. Kia Carnival (25,1%)

                                  4-5 jaar oud
                                  1. Porsche 911 (3,7%)
                                  2. Subaru Forester (4,2%)
                                  3. Audi A4 (4,3%)
                                  4. Porsche Boxster, Toyota RAV4 (4,9%)

                                  35. Ford Fiesta (8,6%)
                                  39. Ford Focus (9,4%)
                                  40. Ford Mondeo (9,7%)
                                  93. Ford Ka (14,6%)
                                  96. Ford Galaxy (15,5%)

                                  103. Citroën Saxo (18,2%)
                                  104. Peugeot 106 (19,3%)
                                  105. Renault Laguna (21,2%)
                                  106. Chrysler Voyager (22,6%)
                                  107. Kia Carnival (33,9%)

                                  6-7 jaar oud
                                  1. Toyota RAV4 (4,8%)
                                  2. Porsche Boxster, Toyota Yaris (5,4%)
                                  4. Mercedes SLK (5,9%)
                                  5. Mercedes SL, Porsche 911 (6,3%)

                                  25. Ford Focus (12,1%)
                                  63. Ford Mondeo (16,8%)
                                  78. Ford Fiesta (19,5%)
                                  87. Ford Galaxy (21,2%)

                                  92. Skoda Felicia (23,3%)
                                  93. Alfa Romeo 145/146 (25,0%)
                                  94. Ford Ka (25,4%)
                                  95. Renault Twingo (27,1%)
                                  96. Chrysler Voyager (30,5%)

                                  8-9 jaar oud
                                  1. Porsche Boxster (6,2%)
                                  2. Porsche 911 (6.8%)
                                  3. Mercedes SL (8,1%)
                                  4. Toyota RAV4 (9,0%)
                                  5. Toyota Starlet (9,3%)

                                  58. Ford Mondeo (23,9%)
                                  64. Ford Galaxy (24,7%)
                                  66. Ford Escort (25,0%)
                                  72. Ford Fiesta (27,2%)
                                  74. Ford Ka (27,9%)

                                  78. Renault Mégane (29,6%)
                                  79. Alfa Romeo 145/146 (29,7%)
                                  80. Citroën ZX (30,9%)
                                  81. Chrysler Voyager (31,0%)
                                  82. Renault Twingo (35,7%)

                                  10-11 jaar oud
                                  1. Porsche 911 (6,5%)
                                  2. Mercedes SL (7,8%)
                                  3. Mazda MX-5 (13,8%)
                                  4. Subaru Legacy (14,3%)
                                  5. Mercedes SL (16,2%)

                                  47. Ford Mondeo (30,3%)
                                  49. Ford Escort (31,7%)

                                  53. Chrysler Voyager (34,2%)
                                  54. Citroën ZX (35,6%)
                                  55. Renault Twingo (36,1%)
                                  56. Seat Toledo (36,8%)
                                  57. Renault Espace (37,7%)
                                  Sorry, geen volledige lijstjes dus, want was voor een Ford-forum... Moet nog wel ergens de papieren publicaties hebben liggen.

                                  *schop*

                                  Nieuwe cijfers, maar dan uit Zweden:

                                  http://www.bilprovningen.se/Externt/...erade_2007.pdf

                                  Gaat om modelgerelateerde gebreken die na drie jaar zijn geconstateerd bij de Zweedse 'APK'-keuringen in 2007. De Fiesta scoort zéér goed, vergelijkbaar met de Duitse cijfers in de openingspost.

                                  Hetzelfde geldt voor de Fusion. Ook die scoort geweldig - en net als Duitsland nog hoger dan de Fiesta.
                                  Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                                  "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

                                  Comment


                                  • #18
                                    Dat is nog de tuv 2006, de 2007 heb ik hier al staan ;)
                                    $ (cat - 2>&1 ) > /dev/null

                                    Comment


                                    • #19
                                      Ik zie de 145/146 veel terugkomen, goed teken toch...? :)

                                      Comment


                                      • #20
                                        Nou man, waar wacht je dan nog op? Verras ons met een prachtige totaalberekening waarin zowel keuringsgebreken als strandingskansen op onnavolgbaar geelhoediaanse wijze zijn verwerkt! En met die Zweedse cijfers erbij graag! :)
                                        Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                                        "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

                                        Comment


                                        • #21
                                          Oorspronkelijk geplaatst door Dutch Bekijk bericht
                                          Ah,Heb je trouwens ook de TüV-cijfers over de Duitse APK-keuring? Die zijn ook erg leuk. Gaat om percentage ernstige gebreken (dus afkeuren waard) na 3 jaar, 4 jaar etc. t/m 11 jaar oud. Bij de oudere auto's springt Porsche er steeds meer uit. Aan de staart de usual suspects: Chrysler Voyager, Renault Espace, dat soort.
                                          Zulk soort cijfers zeggen mijns inziens niet zoveel. Alles valt of staat met goed onderhoud. En Porsches zullen dan wellicht in betere staat van onderhoud naar de keuring gebracht worden en wellicht tussen de keuringen door minder rijden. En het zegt dus ook niets hoeveel er aan onderhoud wordt gespendeerd tussen de keuringen door. Dat kunnen bij die Porsches astronomische bedragen zijn.

                                          En de Voyagers, Espaces e.d. lijken me typisch auto's die het hele jaar door afgebeuld worden en 1 keer per jaar eens naar de keuring worden getrapt omdat dat nu eenmaal moet.
                                          Auto's: veel...

                                          Comment


                                          • #22
                                            Oorspronkelijk geplaatst door Red205 Bekijk bericht
                                            En het zegt dus ook niets hoeveel er aan onderhoud wordt gespendeerd tussen de keuringen door. Dat kunnen bij die Porsches astronomische bedragen zijn.
                                            Daarvoor moet je de reliabilityindex hebben die ik al linkte.
                                            $ (cat - 2>&1 ) > /dev/null

                                            Comment

                                            Working...
                                            X