Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lastig kiezen: BMW of Ford

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Lastig kiezen: BMW of Ford

    Keuzes... keuzes...

    Vanmiddag een stukje gereden in deze occasion:
    Koop en verkoop je auto via AutoTrack. ✓ Grootste aanbod gecheckte Occasions en Nieuwe Auto's ✓ BOVAG Garantie ✓ Gecontroleerde advertenties


    BMW 318i uit 1998 met slechts 83.000 km op de teller en een volledig BMW dealer afgestempelde onderhoudshistorie. Prijs: ongeveer 8.000 Euro

    Bij terugkomst zag ik een Ford Mondeo hatchback 1.8 92kW staan bij dezelfde dealer.
    Uit 2001 met 113.000 km op de teller. Vraagprijs 7.500 Euro.

    Wat je moet weten:
    Doel van mijn zoektocht is om een vervanger te zoeken voor de Volvo 340. Die is echt niet langer geschikt om als tweede auto te dienen voor mijn vrouw en drie kinderen. In principe hoeft de auto voldoende ruimte te hebben voor vier personen: mijn vrouw aan het stuur, oudste zoon op de passagiersstoel en dan nog twee achterin.

    Als je nou moet kiezen tussen bovengenoemde twee auto's, wat is dan doorslaggevend? Beide zijn 1.8 benzine uitvoeringen met nagenoeg gelijk vermogen.

    De BMW verkeert echt in prima staat, lijkt goed onderhouden en rijdt perfect. En is een BMW, natuurlijk, dus onverwoestbaar en enigszins waardevast. 't Is echter wel een 10 jaar oude auto.

    De Mondeo is veel ruimer (drie kinderen), drie jaar jonger en kost een goede 500 Euro minder, maar heeft 30.000 km meer gereden.

    De Ford ken ik uit het verleden. Heb ruim 40.000 km in een 1.8 benzine Mondeo Wagon gereden. De onderhoudskosten daarvan vielen reuze mee.
    Hoe zit dat bij zo'n oudere BMW?

    Graag tips, adviezen, ervaringen, etc. om mij te helpen een keuze te maken.
    Don't take life too seriously: you'll never get out of it alive

  • #2
    BMW onverwoestbaar? Zeg dat na de eerste beurt nog eens. :)

    Verder ziet die auto er redelijk smoezelig uit voor 83K, dus een echte liefhebbersauto zal het wel niet zijn geweest.

    Maar goed, voor het doel "gezinsauto" zou ik gewoon voor de jongere ruimere auto gaan waarschijnlijk. Tenzij je vrouw elk klaverblad haaks wil afhoeken. :)
    Mini Cooper Clubman
    "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
    "Jasper val dood." - RH

    Comment


    • #3
      Morgen ochtend ook een ritje in de betreffende Mondeo maken.
      Wellicht ook nog eens in de BMW. Omdat het spitsuur was, ben ik er niet mee de snelweg op geweest.

      Over "smoezelig": die BMW is echt netjes. geen krasjes, deuken, vlekken of wat dan ook.

      Die Mondeo heeft als merkwaardig opvallend niet standaard optie blauw geverfde remklauwen. Verder helemaal standaard.

      over 8 uurtjes zal ik beide auto's eens even goed uitlaten :)
      Don't take life too seriously: you'll never get out of it alive

      Comment


      • #4
        Nadeel van de BMW is natuurlijk dat hij al een stuk ouder is, Voordat je het weet rijdt zo'n beetje elke kZieNix straks in zo'n ding. Maakt verder niet uit natuurlijk, maar zou het wel meewegen :-). Nadeel van de Ford is dat de restwaarde nihil is na 1 of 2 jaar, hebben ze allemaal trouwens last van.

        Heb je wel eens een S60 overwogen? zitten nu ook in die prijsklasse, gordijn airbags enz, veilige auto voor het gezin, relatief waardevast en imago-loos

        Zoiets kost €6250;



        voor wat meer geld is er wel wat met minder km te vinden.. alsnog is het geen slecht aanbod.
        Last edited by Fuseekogel; 11-10-08, 16:17. Reden: ;-)

        Comment


        • #5
          Heel goed voostel, zo'n S60.

          Bij mij aan de overkant staat een S60 met X nummer, dus 1999?, en die auto is niet van nieuw te ondescheiden, lederen bekleding, dikke motor.
          Zij had een 106-je, en heeft nu voor de prijs van weer een 2-dehands 106-je een schitterende Volvo.

          Is gewoon de moeite van het doorzoeken waard; ze zijn er, 10 jaar oude 'nieuwe'auto's.
          Kawa Versys 2010 MX-5 nc White up!

          Comment


          • #6
            @ kZienix:

            Hoe verhouden de 3-serie en Mondeo zich in belasting en verzekering? Kan me bijvoorbeeld voorstellen dat de BMW vanwege de hogere (is dat veel hoger?) nieuwwaarde duurder zal zijn in de verzekering? Aan de andere kant zijn die Mondeo's behoorlijk zwaar, dacht ik, wat weer meer richting de staatskas doet schuiven. Ik denk eerlijk gezegd dat het qua runningcosts (onderhoud/brandstof) elkaar niet eens zo veel hoeft te maken. En als die BMW er van dichtbij nog net zo uit ziet als op de foto moet die eens grondig gewassen worden zeg.
            Oliestoken voor het goede doel

            Comment


            • #7
              Het gewicht van de Mondeo valt me nog mee:



              1296kg. Dan zullen het de Wagon's icm diesel zijn waar mijn zwager naar kijkt, die richting of zelfs over de 1400kg gaan. Nette auto volgens mij wel.

              Trouwens, moet het formaatje 3-serie/Mondeo zijn? De vertrekkende is een 340 toch? Hij heeft ook genoeg Focussen namelijk.
              Oliestoken voor het goede doel

              Comment


              • #8
                Tja, die BMW is niet echt bijzonder natuurlijk, maar ze rijden best goed hoor.
                Mondeo doet me niet zoveel, dan liever een S60 idd.

                Ferrari 308 GTB QV (1983)
                Alfa Giulia 1300 (1966)
                Mazda Miata (1990 Daily driver)
                BMW 320Ci (van GF)



                Comment


                • #9
                  Zojuist de BMW 318i gekocht.

                  Ben tijdens een uitgebreide proefrit nog even langs Jan de Jong gereden.
                  Auto is helemaal in orde. Komt nog een nieuwe Katalysator onder.
                  Volgende week ophalen.
                  Don't take life too seriously: you'll never get out of it alive

                  Comment


                  • #10
                    lol, gefeliciteerd dan!
                    Op de foto's ziet het interieur een een beetje smoezelig uit idd, maar blijkbaar is dat de foto.

                    Lekker weinig km's!

                    Ferrari 308 GTB QV (1983)
                    Alfa Giulia 1300 (1966)
                    Mazda Miata (1990 Daily driver)
                    BMW 320Ci (van GF)



                    Comment


                    • #11
                      Kilometerstand is wel een uitzondering inderdaad. Nou gefeliciteerd dan maar!
                      Mini Cooper Clubman
                      "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                      "Jasper val dood." - RH

                      Comment


                      • #12
                        Gefeliciteerd !!!

                        Ik zal mijn post even aanpassen :-D

                        Comment


                        • #13
                          Gefeliciteerd hoor!

                          Maar toch jammer dat je niet effe een S60 hebt geprobeerd, heb ik veel liever dan een 318i of Mondeo...
                          "Bork Bork Bork!" - Swedish Chef

                          Comment


                          • #14
                            Proficiat Zienix met de 3! :)

                            Ik verbaas me trouwens over de prijzen van dei S60's: nooit geweten dat die al zo laag kunnen zijn.

                            [off topic]@ Henk, die S60 die jij hebt gehad, was dat een diesel of benzine? En wat voor een?
                            Oliestoken voor het goede doel

                            Comment


                            • #15
                              Dank voor de felicitaties!

                              Had gisteren weinig tijd om een verhaal te typen hier.

                              De auto verkeert technisch in top staat.
                              Ik dacht tijdens de proefrit "rare rammeltjes" te horen, dus ben ik direct naar de werkplaats van Jan de Jong gereden. De aanwezige monteur was zo vriendelijk om de auto eens goed te bekijken. Wat ik gehoord had viel volgens hem absoluut in de categorie "normale geluiden".

                              De katalysator is kapot (puimsteen gebroken), dus dat hoor je rammelen. Verder gaf de monteur aan dat de aandrijfriemen bij de eerst volgende beurt vervangen moeten worden. Verder he-le-maal in orde volgens de expert :)

                              De binnenkant bleek bij nadere inspectie toch niet helemaal netjes. Gelukkig weet ik Harold te vinden (en weet hij waar m'n huis woont), dus dat komt helemaal goed.

                              Prima deal gesloten, lijkt me.
                              Auto Smeeing monteert deze week een nieuwe katalysator onder de auto. Verder krijgt de auto nog een grote beurt volgens BMW inspectie schema en meteen een nieuwe APK.
                              Als het mee zit, staat ie aanstaande woensdag al voor me klaar. Ik bedoel: voor m'n vrouw.

                              Volgens de verzekering gegevens betreft het trouwens een "3-serie 1.9 Executive". De uitrusting is inderdaad best compleet. O.a. 3-spaaks lederen stuur met radio- en telefoonbediening en cruise-control, regensensor en parkeerhulp.

                              Ik zal in het Duitsche forum nog wel een apart draadje starten over de radio.
                              In 1998 was de casette nog helemaal 'hot', maar ik zoek toch iets moderners :)

                              Toch nog bedankt voor de tips!
                              De S60 is inderdaad een interessante optie, maar wanneer je er eentje zoekt met minder dan 150.000km onder de 8.500 Euro, is er weinig te vinden.

                              Nu nog iemand vinden die een Volvo 340 met deuken en krassen wil hebben :)
                              Don't take life too seriously: you'll never get out of it alive

                              Comment


                              • #16
                                congrats.... ;)
                                ik zie er al naar uit LOL

                                een ieder is trouwens van harte welkom in mijn nieuw bedrijfspand.
                                te vinden op de bramenberg 12 in Eemnes.
                                ben hier niet elke dag aanwezig omdat ik ook voor bedrijven en particulieren op locatie werk dus vooraf even bel even.

                                harold
                                Autopoetsen, detailing & glascoating met oog voor detail. Polijsten lak, lakverzegeling, interieurreiniging, ozonbehandeling en meer.
                                Autopoetsen klik A1 Car Cleaning
                                A1 Car Cleaning |Alloygator Velgrandbescherming|Polishangel

                                Comment


                                • #17
                                  Gijs,

                                  De eerste die ik gehad heb, was een benzine 2.4i 170pk, first edition:



                                  Tegenwoordig heb ik deze D5 diesel second edition:



                                  Ben dus met mijn tweede S60 bezig, bevallen uitermate goed, beter dan bijvoorbeeld mijn BMW E46 320d dat deed. Dit rijd veel fijner, zit veel beter, is stiller, veel sneller... En voor hetzelfde geld 3 a 4 bouwjaren jonger...
                                  "Bork Bork Bork!" - Swedish Chef

                                  Comment


                                  • #18
                                    @ Henk: bedankt voor de info! Hoe zit het met het verbruik van deze twee? Dus zowel de diesel als de 2.4 benzine? Wat scoor je realistisch gezien in de praktijk?
                                    Oliestoken voor het goede doel

                                    Comment


                                    • #19
                                      Verbruik?

                                      Beetje lastig, van de benzine weet ik het niet meer, want ik houd het niet bij, verschilt toch maar een paar tientjes in de maand ongeveer, en van de diesel gok ik ergens rond de 8 liter per 100 kilometer ofzo. MAAR, mijn gemiddelde snelheid sindsdat ik em heb staat op 85km/h, en ik heb er vaker 160km/h opstaan, dan 120km/u... Ik stamp dus altijd wel flink door hier in het hoge noorden...

                                      Als ik op een 80km/h weg rijdt, dan is ie echter ultrazuinig..., 4-nogwat/100km is geen uitzondering.

                                      Ligt een beetje aan het gebruik dus..., een D5 KAN echt heel erg zuinig, maar als je de pk's gebruikt en stevig doorrijdt altijd, dan verbruikt ie meer. Heeft dus nogal een grote bandbreedte...
                                      "Bork Bork Bork!" - Swedish Chef

                                      Comment


                                      • #20
                                        Ok, en het onderhoud? Met wat voor km standen kocht je ze en na hoeveel ging de 2.4 weg ongeveeer? Zijn ze gevoelig voor goed onderhoud, of zijn ze echt zoals men denkt dat Volvo's zijn (they just keep on going)?
                                        Oliestoken voor het goede doel

                                        Comment


                                        • #21
                                          Sorry voor de hijacking van het draadje 'OP'...

                                          Onderhoud is prima te doen, goedkoper dan mijn BMW's en Audi waren bijvoorbeeld..., zaak is om eentje te nemen die zijn beurtjes hebben gehad en geen achterstallig onderhoud hebben. Bij mij gaan de remschijven vrij snel (duh...), verder zijn ze echt kogelvrij... Kilometerstanden doen er niet echt toe hoor. Deze S60's en de V70 heeft eigenlijk maar 1 zwak punt en dat is de condensor van de airco, die moet je effe controleren, de D5 motoren hebben wel eens een verstuiver die vervangen moet worden, verder zou ik het echt niet weten.

                                          De 2.4 kreeg ik met 160dkm op de klok, en was als nieuw, interieur ook. Ging weg tegen de 200dkm, nog steeds als nieuw. Met 300dkm zijn ze nog steeds als nieuw, tegen de 4 ton wordt het interieur moe, maar technisch dan nog steeds niet.
                                          "Bork Bork Bork!" - Swedish Chef

                                          Comment


                                          • #22
                                            Ja, start even lekker je eigen S60 draadje! :)

                                            De keuze voor de BMW is ondermeer gebaseerd op de verwachte hogere restwaarde ten opzichte van de Ford. Bovendien is deze auto op zich een bijzonder tweedehandsje, gezien z'n lage kilometerstand.

                                            De 3 serie is net groot genoeg om als tweede auto te gebruiken. Een Mondeo of S60 is dan meteen weer een "slagschip" .

                                            Over het onderhoud maak ik me niet zo druk. Met een 10 jaar oude auto ga ik niet meer naar de officiële dealer, maar naar een "BMW specialist". Deze heb ik inmiddels al gevonden. Scheelt een hoop geld t.o.v. de merkdealer.
                                            Don't take life too seriously: you'll never get out of it alive

                                            Comment


                                            • #23
                                              @ Henk: Bedankt!

                                              @ Zienix: Sorry :) Maar, klinkt goed goed hoor, foto's? :)
                                              Oliestoken voor het goede doel

                                              Comment


                                              • #24
                                                Foto's volgen zodra ik 'em heb.
                                                Don't take life too seriously: you'll never get out of it alive

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Vandaag gebeld door de dealer: vrijdag staat ie klaar.

                                                  Update:
                                                  Nog even wat plaatjes gevonden van vlak na de proefrit:






                                                  Last edited by kZieNix; 17-10-08, 09:45. Reden: plaatjes toegevoegd
                                                  Don't take life too seriously: you'll never get out of it alive

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Inmiddels ook al een Business Radio CD en een Dension Gateway Ipod koppeling gekocht.

                                                    Dit weekend is ie helemaal af!
                                                    Don't take life too seriously: you'll never get out of it alive

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Mooi zo!
                                                      Ziet er goed uit, veel plezier ermee! Dadelijk effe halen?
                                                      "Bork Bork Bork!" - Swedish Chef

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        M'n vrouw gaat 'em strakjes ophalen.
                                                        't Is immers haar auto :)
                                                        Don't take life too seriously: you'll never get out of it alive

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Ziet er netjes uit, zeg.

                                                          Nu natuurlijk meteen naar de hartge site surfen om te kijken wat die V8 transplantatie kost. :-)
                                                          Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe. - Albert Einstein

                                                          Comment

                                                          Working...
                                                          X