Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

98 RON, hoe lang zal dat nog blijven?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• 98 RON, hoe lang zal dat nog blijven?

Jaren geleden stopte Shell met 98 RON leveren.

Nu volgt Total.

Het wordt steeds moeilijker (zoals Steven in het draadje over de Spider van JB opmerkt) om 98 te tanken.
    Veel onbemande pompen hebben maar twee smaken, 95 en diesel, dat snap ik dan nog wel.
    Maar een gewone grote pomp die 98 in de ban doet, kennelijk is er dan te weinig vraag naar?

Voor de zekerheid heb ik al octaanbooster achterin liggen, maar dat gemier met een flesje iedere keer is natuurlijk uien.
    Last edited by Ruud; 14-10-08, 08:20.

Texaco doet het ook al een tijdje niet meer: daar hebben ze nu EuroXL, wat een veredelde RON 95 is.

Met de Giulia kan ik alleen nog bij de Avia terrecht, die hebben naast de loodvrije 98 zelfs nog 98 met loodvervanger, niet dat ik dat nodig heb trouwens.
    Oliestoken voor het goede doel

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gijs Bekijk bericht
      Met de Giulia kan ik alleen nog bij de Avia terrecht, die hebben naast de loodvrije 98 zelfs nog 98 met loodvervanger, niet dat ik dat nodig heb trouwens.
      Klopt, Avia in Pijnacker is hier in de buurt ook de enige nog met 98 MLV.

Comment

Foldertje van Total gaf aan dat slecht 1% van het wagenpark echt 98 nodig heeft (en dus ook 'marketing vindt die klanten niet belangrijk').

Mijn supra heeft het niet nodig (want heeft een klopsensor), maar ik vind dat hij dat gewoon verdient. Mijn celica rijdt op LPG, dus daar heb ik niet vaak 98 voor nodig, maar toch af en toe wel....

Esso levert het gelukkig nog wel.
        Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
        Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

Comment

Loopt ook al een draadje over bij de buren. En daar meldt oud-gummer Hans, u weet wel, de BMW-rijdende pomphouder, het volgende:

Van mijn leverancier hoorde ik dat de Super+ 98 helemaal gaat verdijnen, bij elk merk. Daar voor in de plaats komt dus Excellium, Ultimate, V-power, etc, etc. Maar dat is dus geen 98. Super+ 98 word heel weinig verkocht (nog geen 5% van de omzet) Ik heb nog een paar duizend liter zitten, maar als die op zijn kan ik waarschijnlijk al niets meer bij bestellen. Daar komt bij dat ik volgend jaar nieuwe tanks moet laten leggen en dan komt er de Super+ 98 tank helemaal te vervallen. Het is niet rendabel om voor die liters een nieuw tank te laten leggen.
          Dus als je je gechipte auto op een programma hebt draaien dat specifiek voor 98 is, zou ik binnenkort maar eens een mailtje naar je tuner sturen.

Op vakantie in DK was 't ook zo lastig om 98 te vinden voor de Skoda. Okee, hij heeft klopsensoren, maar die laat je dan overuren werken op een programma dat is geschreven voor 98.

Ben benieuwd naar de mening van tuners hierover.
          Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
          "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

Comment

Dat zijn geen leuke berichten Dutch.

Als je met oude meuk rijdt zoals ik dan heb je niet heel veel keus.

Comment

Lekker dit...

Een Soeb, laat staan een getunede, drinkt (en veel) toch graag Ron 98...

Marc
              If in doubt, flat out.

Comment

@ Duts:

Conclusie: of de klopsensoren met grote regelmaat aanspreken, of, zoals Ruud, een busje octanebooster achterin leggen. Ja, dat is gekloot. Maar heb je een alternatief? Ben op termijn bang van niet.

En dan zodra je in die Heimat bent RON100 tanken bij de Aral en vol vlammen! :)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dutch Bekijk bericht
                  Loopt ook al een draadje over bij de buren. En daar meldt oud-gummer Hans, u weet wel, de BMW-rijdende pomphouder, het volgende:

Van mijn leverancier hoorde ik dat de Super+ 98 helemaal gaat verdijnen, bij elk merk. Daar voor in de plaats komt dus Excellium, Ultimate, V-power, etc, etc. Maar dat is dus geen 98.
                  In het geval van Ultimate van BP is dat dus wel 98 RON.
                  Vraag is alleen of dat zo blijft.

Comment

Nadeel van het gek*t met een flesje octaanbooster is dat je nooit meer dezelfde hoeveelheid octaan hebt.
                    Hoeveel vul je bij als je vooraf niet precies weet hoeveel je kan tanken.

Datzelfde heb je ook met loodvervanger maar dat luistert een stuk minder nauw.

Comment

Uit Hans' woorden maak ik op dat Ultimate wellicht binnenkort ook verandert van 98 naar 95. Verder zou ik ook wel willen weten of het nieuwe Excellium echt 95 is of dat het eigenlijk 97 is, zoals V-Power. Want dan maakt het alweer een stuk minder uit.

En 'even' naar de Heimat rijden, Gijs? Voor jou misschien wel makkelijk, maar ik ga er geen 400km voor omrijden. :)
                      "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

Comment

Ha, die Ruud;

Dat hoeft geen probleem te zijn als je elke keer maar hetzelfde aantal liters tankt.
                        Nadeel daarvan is weer dat je de tank dus nooit meer helemaal vol kunt gooien.
                        Scherven brengen gelul.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dutch Bekijk bericht
                          En 'even' naar de Heimat rijden, Gijs? Voor jou misschien wel makkelijk, maar ik ga er geen 400km voor omrijden. :)
                          Nee nee, ik zeg ook niet dat je even naar die Heimat moet rijden om je tank af te vullen, grapjas :) Maar als je er dan tóch bent, dán kunnen lekker aan de RON100 :)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hansv Bekijk bericht
                            Ha, die Ruud;

Dat hoeft geen probleem te zijn als je elke keer maar hetzelfde aantal liters tankt.
                            Nadeel daarvan is weer dat je de tank dus nooit meer helemaal vol kunt gooien.
                            Dat is dan inderdaad een probleem, vol tanken is bij de mijn beide gele (Manta & Ascona) auto's van belang.
                            Actieradius is bij deze tankinhoud en verbruik al niet groot.
                            Verder zijn tankmeters van vroeger een stuk minder nauwkeurig dan die in een moderne auto's.
                            Dus helemaal zuiver zul je dat nooit krijgen.
                            Last edited by Ruud; 14-10-08, 12:24.

Comment

Ha, die Ruud;

Maar met toevoegen van octanebooster aan de safe kant gaan zitten kan toch alleen maar kwaad voor de portemonnee? Moet kunnen met de dalende literprijzen....
                              Scherven brengen gelul.

Comment

Dat kan ook wel, maar enige zorgvuldigheid is wel op zijn plaats Hans.

Te veel octaan is ook schadelijk voor een motor, heb ik begrepen.

Comment

Dat Exellum is toch Ultimate = RON100? <edit> nee, het is ARAL

Ik hoop niet dat Ultimate gaat verdwijnen zeg...

Ik had een tijdje VPower en andere RON 98's getankt. Het stationair toerental deed rot, liep naar 900RPM, en soms ook naar 1500, terwijl ook de verbruiksmeter op zo'n moment erg vervelende getallen liet zien.

Dan maar weer eens omgereden voor Ultimate. Bijna volle tank. Na 30km rijden was het probleem echt helemaal weg, en... de auto loopt toch echt een liter/100km zuiniger. Dat hoeft niet aan het RON getal te liggen natuurlijk.
                                  Binnenkort moet de tuning er weer in en ik ga het toch eens aankaarten...
                                  Last edited by NoTVR; 14-10-08, 16:35.
                                  Kawa Versys 2010 MX-5 nc White up!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door NoTVR Bekijk bericht
                                    Ik hoop niet dat Ultimate gaat verdwijnen zeg...
                                    Net bij het tanken bij een van de lokale BP's maar eens gevraagd.
                                    Ze wisten er (nog) niets van.

Niet dat dat wat zegt want de baliemedewerker riep er gelijk achteraan "dan gooi je er toch loodvervanger bij". Toch nog even geprobeerd uit te leggen dat lood en octaan toch echt twee verschillende dingen zijn.

Algemene opmerking:
                                    Als het goed is zal door het verdwijnen van RON98 bij andere merken het marktaandeel Ultimate bij BP wel stijgen vermoed ik. De hoop is dan maar dat dit voor BP rendabel genoeg is om het te blijven aanbieden.
                                    Last edited by Ruud; 22-10-08, 20:38.

Comment

De baliemedewerkers zijn de slimste uiteraard niet natuurlijk.

Ik hoop ook dat het blijft, want ik mot gewoon 98 hebben met al die ouwe meuk van mij.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lennart Bekijk bericht
                                        Ik hoop ook dat het blijft, want ik mot gewoon 98 hebben met al die ouwe meuk van mij.
                                        En loodvervanger ;-)
                                        Veritatis simplex oratio est

Comment

Bestaan er trouwens octaneboosters zonder loodvervanger (en lood)?

[e] http://www.europeancarweb.com/tech/0...ted/index.html
                                          okok
                                          Last edited by NoTVR; 22-10-08, 21:21.

Comment

Comment

Die boosters me tolueen vertragen de verbranding dusdanig dat het mengsel nog brandt als de uitlaatkleppen open gaan lees ik ;-)

Ik geloof niet zo in deze spullen. Leuk voor een oude motor, maar een moderne zou ik er niet mee willen opschepen.

Comment

Hmmmm. Ik probeer tegenwoordig ook 98 te tanken in de Spider, redelijk merkbaar verschil. Maar 't is dus wel steeds moeilijker.

Opsommen wie het nog heeft? Correct me if I'm wrong.

Bij Esso heb ik het laatst nog getankt in Soest, maar is dat universeel of toeval?
                                                BP Ultimate is dus nog 98, als ik dit draadje zo lees?
                                                Waar nog meer? Tips omgeving Amsterdam welkom. :)
                                                Mini Cooper Clubman
                                                "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                                                "Jasper val dood." - RH

Comment

iig Esso (landelijk volgens mij)
                                                  Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                                                  Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

Comment

BP ultimate is sowieso 98 inderdaad. Dat tank ik altijd.
                                                    Forza!

Comment

Avia heeft het ook nog, gelukkig. Texaco iig al niet meer.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jasper Bekijk bericht
                                                        BP Ultimate is dus nog 98, als ik dit draadje zo lees?
                                                        Waar nog meer? Tips omgeving Amsterdam welkom. :)
                                                        Drie keer BP in omg. Zwanenburg: Halfweg (t.o. suikerfabriek), Zwanenburg zelf (ten zuiden van het dorp), Osdorp/Lijnden (te bereiken v.a. A9, afslag Lijnden).

Gulf heeft ook nog Challenger (schijnt zelfs 100 te zijn), maar niet op alle stations.

Comment

In duitsland heb je nu een extra stap. naast de gewone euro (95) heb je Vpower (zoals hier, volgens opgave 95, bij navraag schijnbaar 97) en een v power racing met ron 100.

In denemarken zag ik ook al zoiets met 2 xtra V-power opties.

Dus misschien zo ook in nederland?

Comment

BP, 30 km rond Amstelveen

Naam Straat Postcode Afstand Services
                                                            BP Benschop
                                                            020-6475935 Noorddammerlaan 11
                                                            AMSTELVEEN 1185 XZ 1.65 km
                                                            (1.03 mijlen (UK))
                                                            BP Buitenveldert (Westzijde)
                                                            020-6445869 Buitenveldertselaan 2 (Westzijde)
                                                            AMSTERDAM 1081 AA 3.67 km
                                                            (2.29 mijlen (UK))
                                                            BP Oude Haagseweg
                                                            020-6155795 Oude Haagseweg 18
                                                            AMSTERDAM 1066 BW 4.59 km
                                                            (2.87 mijlen (UK))
                                                            BP Havenstraat
                                                            020-6714678 Havenstraat 7
                                                            AMSTERDAM 1075 PR 5.12 km
                                                            (3.2 mijlen (UK))
                                                            BP Aalsmeer - Van den Broeck (Automaat-trucks)
                                                            0297-324772 Machineweg 301 o/p
                                                            AALSMEER 1432 ES 5.56 km
                                                            (3.48 mijlen (UK))
                                                            BP Corn. Lelylaan (Noordzijde)
                                                            020-6171291 Corn. Lelylaan 32 (Noordzijde)
                                                            AMSTERDAM 1062 HD 6.21 km
                                                            (3.88 mijlen (UK))
                                                            BP Corn. Lelylaan (Zuidzijde)
                                                            020-6171022 Corn. Lelylaan 31 (Zuidzijde)
                                                            AMSTERDAM 1062 HD 6.23 km
                                                            (3.89 mijlen (UK))
                                                            BP Zijdelwaard
                                                            0297-569354 Heijermanslaan 2
                                                            UITHOORN 1422 GV 6.6 km
                                                            (4.13 mijlen (UK))
                                                            BP Gooiseweg
                                                            020-6941926 Gooiseweg No 11
                                                            AMSTERDAM 1097 ST 6.78 km
                                                            (4.24 mijlen (UK))
                                                            BP Slagboom
                                                            020-6948632 Gooiseweg Zw 10
                                                            AMSTERDAM 1097 ST 6.8 km
                                                            (4.25 mijlen (UK))
                                                            BP Bergwijk
                                                            020-6950245 Bergwijkdreef 6
                                                            DIEMEN 1112 XD 7.5 km
                                                            (4.69 mijlen (UK))
                                                            BP Biemond Aalsmeer
                                                            0297-324364 Lakenblekerstraat 5-9
                                                            AALSMEER 1431 GE 7.51 km
                                                            (4.69 mijlen (UK))
                                                            BP Gaasperdam
                                                            020-6976332 Reewijkplein 1
                                                            AMSTERDAM 1106 AT 8.03 km
                                                            (5.02 mijlen (UK))
                                                            BP Sloterplas
                                                            020-6135226 Burg. Rendorpstraat 2
                                                            AMSTERDAM 1064 EL 8.08 km
                                                            (5.05 mijlen (UK))
                                                            BP Zwart
                                                            020-6104494 Ookmeerweg 501
                                                            AMSTERDAM 1067 MP 8.14 km
                                                            (5.09 mijlen (UK))
                                                            BP Van de Berg
                                                            0297-344055 Noord Zuidroute 2
                                                            DE KWAKEL 1424 RT 8.55 km
                                                            (5.34 mijlen (UK))
                                                            BP Van de Berg (Automaat-trucks)
                                                            010-2491475 Noord Zuidroute 2
                                                            DE KWAKEL 1424 RT 8.56 km
                                                            (5.35 mijlen (UK))
                                                            BP Schiphol Zuid (Automaat-trucks)
                                                            020-6533071 Kruisweg 471
                                                            ROZENBURG 1437 CL 8.58 km
                                                            (5.36 mijlen (UK))
                                                            BP Schiphol Zuid (Automaat)
                                                            020-6533071 Kruisweg 471
                                                            LUCHTHAVEN SCHIPHOL 1437 CL 8.99 km
                                                            (5.62 mijlen (UK))
                                                            BP Hoofddorp
                                                            023-5616234 Kruisweg 450
                                                            HOOFDDORP 2132 LA 9.67 km
                                                            (6.04 mijlen (UK))
                                                            BP Houthaven
                                                            020-6828064 Spaarndammerdijk 218
                                                            AMSTERDAM 1013 ZV 10.01 km
                                                            (6.26 mijlen (UK))
                                                            BP Zwanenburg
                                                            023-5551337 IJweg 341
                                                            ZWANENBURG 1161 EX 10.66 km
                                                            (6.66 mijlen (UK))
                                                            BP Leeuwarderweg (Westzijde)
                                                            020-6371377 Nieuwe Leeuwarderweg 16 (Westzijde)
                                                            AMSTERDAM 1025 RX 10.92 km
                                                            (6.83 mijlen (UK))
                                                            BP De Vries & van Slooten
                                                            020-4949000 Metaalbewerkerweg 3
                                                            AMSTERDAM 1032 KW 11.38 km
                                                            (7.11 mijlen (UK))
                                                            BP Halfweg
                                                            020-4975047 Haarlemmerstraatweg - Suikerfabriek A200
                                                            HALFWEG 1165 MJ 12.3 km
                                                            (7.69 mijlen (UK))
                                                            BP Garage Kost
                                                            0294-412517 Gooilandseweg 2
                                                            WEESP 1381 HR 12.34 km
                                                            (7.71 mijlen (UK))
                                                            BP Wilnis B.V.
                                                            0297-281781 Mijdrechtsedwarsweg 27
                                                            WILNIS 3648 BR 12.34 km
                                                            (7.71 mijlen (UK))
                                                            BP Garage Kost (Overzijde)
                                                            0294-412517 Gooilandseweg t/o 2
                                                            WEESP 1381 HR 12.34 km
                                                            (7.72 mijlen (UK))
                                                            BP Coentunnel
                                                            020-6313333 Corn. Douwesweg 15
                                                            AMSTERDAM 1033 NP 12.51 km
                                                            (7.82 mijlen (UK))
                                                            De Haan Nederhorst
                                                            0294-257203 Reeweg 10
                                                            NEDERHORST TEN BERG 1394 JD 13.39 km
                                                            (8.37 mijlen (UK))
                                                            BP Kadoelen
                                                            020-3371266 IJdoornlaan 11
                                                            LANDSMEER 1121 DS 13.46 km
                                                            (8.41 mijlen (UK))
                                                            BP Vreeland
                                                            0294-233643 Singel 3
                                                            VREELAND 3633 CW 14.07 km
                                                            (8.79 mijlen (UK))
                                                            BP Westerspoor-Zuid (Automaat-trucks)
                                                            010-2491475 Rechte Tocht 12
                                                            ZAANDAM 1507 BZ 14.49 km
                                                            (9.06 mijlen (UK))
                                                            BP Honswijck - A1
                                                            0294-261236 Rijksweg A1 (Zuidzijde)
                                                            MUIDEN 1398 PN 15.26 km
                                                            (9.54 mijlen (UK))
                                                            BP Coentunnel - A8
                                                            075-6841888 Rijksweg A8 (Oostzijde)
                                                            OOSTZAAN 1511 HX 15.52 km
                                                            (9.7 mijlen (UK))
                                                            BP Venneperweg
                                                            0252-672367 Venneperweg 533
                                                            NIEUW VENNEP 2152 CB 15.83 km
                                                            (9.9 mijlen (UK))
                                                            BP Haarlem (Automaat-trucks)
                                                            010-4175475 Heringaweg 4
                                                            HAARLEM 2031 BW 16.94 km
                                                            (10.59 mijlen (UK))
                                                            BP Maas Nieuwkoop BV
                                                            0172-579316 Nieuwveenseweg 7
                                                            NIEUWKOOP 2421 LA 17.27 km
                                                            (10.79 mijlen (UK))
                                                            BP Het Spaarne
                                                            023-5251581 Spaarndamseweg 302
                                                            HAARLEM 2021 KC 17.31 km
                                                            (10.82 mijlen (UK))
                                                            BP Ter Aar
                                                            0172-602317 West Kanaalweg 106-107
                                                            TER AAR 2461 EK 18.15 km
                                                            (11.35 mijlen (UK))
                                                            BP Polderman
                                                            0252-418850 Heereweg 50
                                                            LISSE 2161 AH 20.75 km
                                                            (12.97 mijlen (UK))
                                                            BP Lamb. Hortensiuslaan
                                                            035-6942608 Lamb. Hortensiuslaan 8A
                                                            NAARDEN 1412 GW 20.8 km
                                                            (13 mijlen (UK))
                                                            BP Naarden
                                                            035-6946176 Lamb. Hortensiuslaan 23
                                                            NAARDEN 1412 GV 20.86 km
                                                            (13.04 mijlen (UK))
                                                            BP Rijnoord
                                                            0172-431581 Burg. Bruinslotsingel 6
                                                            ALPHEN A/D RIJN 2402 WD 22.05 km
                                                            (13.78 mijlen (UK))
                                                            BP Gabo Autoservice
                                                            0172-443301 Kalkovenweg 7
                                                            ALPHEN A/D RIJN 2401 LJ 22.1 km
                                                            (13.82 mijlen (UK))
                                                            BP Drecht-in (BP Solo)
                                                            035-6212330 Loosdrechtseweg 200
                                                            HILVERSUM 1215 KD 22.25 km
                                                            (13.91 mijlen (UK))
                                                            BP Beverwijk (Automaat-trucks)
                                                            010-2491475 Basisweg 50
                                                            VELZEN-NOORD 1951 NE 22.71 km
                                                            (14.19 mijlen (UK))
                                                            BP Zandvoort
                                                            023-5715466 Van Lennepweg 4
                                                            ZANDVOORT 2041 LG 22.97 km
                                                            (14.35 mijlen (UK))
                                                            BP Maarssenbroek
                                                            0346-568586 Floraweg 2
                                                            MAARSSEN 3608 BW 23.2 km
                                                            (14.5 mijlen (UK))
                                                            BP Commandeur Beverwijk
                                                            0251-227752 Parallelweg 1
                                                            BEVERWIJK 1948 NK 23.45 km
                                                            (14.65 mijlen (UK))

Back Verander Zoeken Opnieuw zoeken Print pagina

Comment

Da's mooi Peter. Ik zal ook nog even een post-it op het stuur plakken met alle merken die ik nog wel kan aandoen als ik weer eens buiten de regio rijd. :)
                                                              Mini Cooper Clubman
                                                              "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                                                              "Jasper val dood." - RH

Comment

Working...
                                                              X
                                                              😀
                                                              🥰
                                                              🤢
                                                              😎
                                                              😡
                                                              👍
                                                              👎