Wie gebruikt het en waarom?
Ik vind het leuk om te doen en je gaat er vloeiender van rijden. Dubbel klutsen lukte me al langere tijd. Heel en toe kreeg ik nooit voor elkaar, maar 'flippen' gaat met de vrijetijdsschoenen nu best ok. Dat is dus (wist ik eerst ook niet): met de linkerkant van rechtervoet remmen en met de rechterkant een ram op het gas voor het terugschakelen. Liefst zo dat je tegelijkertijd ook de remdruk blijft controleren en niet 'meeramt'. Ondertussen heb je uiteraard met links de koppeling ingetrapt...
Nu moet ik het alleen nog gaan combineren met dubbelklutsen, eens kijken of motoriek en coordinatie mee willen werken. Alleen dubbelklutsen is bij een 520 een uiterst nuttige handeling als je wilt gaan inhalen, maar zo zonder remmen heb je er voor een bocht niet zo heel veel aan :)
Des te meer respect krijg je voor echte rijders die dat toepassen op de grens van grip en slip bij - noem eens wat - bijv een 993 GT2. Ik merk met het dildokoppel van de 520 al dat teveel tussengas niet goed is. Dat geeft het gevoel alsof de auto een 'kikkersprong' maakt als je de koppeling weer op laat komen. Kortom, 'gaten' van 2000 rpm zijn goed aan te mikken met het tussengas, groter toerentallen overbruggen gaat niet altijd even vloeiend terwijl je ook moet remmen, op het verkeer letten, sturen, etc...
Als je op een natte nordschleife met bovengenoemde auto op het randje rijdt met deze technieken, moet je dus wel precies doseren anders 'ben je hem kwijt', denk ik... Hoe meer je leert, hoe meer je erachter komt wat een prutser je bent. :)
Maar als het lukt, is het gewoon echt mooi als je het schakelmoment helemaal niet voelt aan de auto. Vooral 'flippend' met stevig tussengas op een bocht af is erg leuk als het lukt, zelfs al ben je nog lang niet op paralympics niveau. :)
Ik vind het leuk om te doen en je gaat er vloeiender van rijden. Dubbel klutsen lukte me al langere tijd. Heel en toe kreeg ik nooit voor elkaar, maar 'flippen' gaat met de vrijetijdsschoenen nu best ok. Dat is dus (wist ik eerst ook niet): met de linkerkant van rechtervoet remmen en met de rechterkant een ram op het gas voor het terugschakelen. Liefst zo dat je tegelijkertijd ook de remdruk blijft controleren en niet 'meeramt'. Ondertussen heb je uiteraard met links de koppeling ingetrapt...
Nu moet ik het alleen nog gaan combineren met dubbelklutsen, eens kijken of motoriek en coordinatie mee willen werken. Alleen dubbelklutsen is bij een 520 een uiterst nuttige handeling als je wilt gaan inhalen, maar zo zonder remmen heb je er voor een bocht niet zo heel veel aan :)
Des te meer respect krijg je voor echte rijders die dat toepassen op de grens van grip en slip bij - noem eens wat - bijv een 993 GT2. Ik merk met het dildokoppel van de 520 al dat teveel tussengas niet goed is. Dat geeft het gevoel alsof de auto een 'kikkersprong' maakt als je de koppeling weer op laat komen. Kortom, 'gaten' van 2000 rpm zijn goed aan te mikken met het tussengas, groter toerentallen overbruggen gaat niet altijd even vloeiend terwijl je ook moet remmen, op het verkeer letten, sturen, etc...
Als je op een natte nordschleife met bovengenoemde auto op het randje rijdt met deze technieken, moet je dus wel precies doseren anders 'ben je hem kwijt', denk ik... Hoe meer je leert, hoe meer je erachter komt wat een prutser je bent. :)
Maar als het lukt, is het gewoon echt mooi als je het schakelmoment helemaal niet voelt aan de auto. Vooral 'flippend' met stevig tussengas op een bocht af is erg leuk als het lukt, zelfs al ben je nog lang niet op paralympics niveau. :)
Comment