Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Snelheidsmeting VROS klopt niet.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Snelheidsmeting VROS klopt niet.

    Volgens RTV Utrecht klopt de wijze waarop men met onopvallende VROS auto's snelheidsmetingen verricht niet. Men zou eerst de tijdmeting stopzetten en daarna de afstandmeting waardoor een foutieve snelheid berekend wordt.

    http://mediaplayer.rtvutrecht.nl/stream/9a4ff08c.wmv

    Natuurlijk worden er gelijk vragen over gesteld in de tweede kamer (niet die van Gummen) bla, bla enz. Het grote probleem wat ik altijd heb met dit soort metingen is dat men de overtreder kilometers achtereen volgt om de hoogst mogelijke overtreding vast te kunnen leggen.

  • #2
    Zou wel mooi zijn als het niet klopt!
    Dat het sowieso enigszins twijfelachtig is, komt doordat de agenten zelf moeten bepalen of ze exact op gelijke afstand achter iemand rijden of dat iemand 'uitloopt'.
    Maar voor die verschillen hebben ze die correcties bedacht en daarom nemen ze ook het gemiddelde, volgens mij.
    Het is gewoon wel duidelijk dat iemand (veel) te hard heeft gereden, maar omdat exact bepalen lastig is, krijg je korting. :-)

    Als je ze echt wilt naaien, moet je zelf een ge-eikte datalogger (gekoppeld aan GPS) in je auto zetten, waarmee je dan precies een uitdraai kunt maken van je snelheden en waar je reed.
    Kun je die agenten mooi bewijzen dat je niet 160 reed, maar 185 op dat stukje. :-)

    Ferrari 308 GTB QV (1983)
    Alfa Giulia 1300 (1966)
    Mazda Miata (1990 Daily driver)
    BMW 320Ci (van GF)



    Comment


    • #3
      Wat me ook altijd opvalt is dat er wordt uitgegaan van de eigen geikte teller. Dat is op een lang traject minder van belang, omdat je dan een lange tijd gelijk op kunt rijden. Er wordt echter bij een staandehouding ook wel eens gerefereerd aan een ontzettend hoge pieksnelheid, maar dat is de pieksnelheid van de politieauto die misschien even flink doortrekt om bij de overtreder te komen. Beetje kromme situatie vind ik dat altijd.

      "u reed op een gegeven moment zelfs 180"

      nee, JIJ reed 180 om bij mij te komen. ik tokkelde lekker 160 op de cruise control.
      Forza!

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Scudetto Bekijk bericht
        "u reed op een gegeven moment zelfs 180"

        nee, JIJ reed 180 om bij mij te komen. ik tokkelde lekker 160 op de cruise control.
        WAT HERKENBAAR!

        Heb een paar jaar geleden exact zo'n discussie met een motoragent gehad. Ik reed overigens 130 waar je 100 mocht. Agent beweerde dat ik ruim 150 reed.
        Don't take life too seriously: you'll never get out of it alive

        Comment


        • #5
          Scudetto, helemaal mijn gedachtengang inderdaad!
          "Aerodynamics are for people who cannot build engines"-Enzo Ferrari
          Matthes 7:3-5
          "I believe most things can be said in a few lines."-Enzo Ferrari
          "One must keep working continuously; otherwise, one thinks of death."-Enzo Ferrari
          "The mark of a great car is one whose overall competence exceeds what you should expect from its individual components and the 1M does just that"-Chris Harris

          Comment


          • #6
            Blij dat ik niet alleen ben :)

            Maar hoe ga je dat winnen? Is politie verplicht een trajectmeting te hanteren? (ipv die scheve pieksnelheid) Het is in mijn ervaring altijd een verloren strijd.
            Forza!

            Comment


            • #7
              Jaren geleden met een Alfa 156 1.9jtd 105pk aangehouden geweest door een Peugeot 406 V6. "We hebben meer dan 200 moeten rijden om u bij te houden!" hoewel zo'n alfa op de wijzers na lang aandringen 188 haalt... :)
              2007 BMW Z4 M Roadster - 2010 BMW 120d Cabrio - 2011 BMW R1200RT

              Comment


              • #8
                Stel ik rij 30 km/h en jij rijdt mij voorbij met 80 km/h. ik start de traject en tijdmeting en als jij een verkeersbord 500 meter verder voorbij rijdt stop ik de tijdmeting, als ik het bord passeer stop ik de afstandmeting.
                Ik heb dus de tijd die jij over de 500 meter deed en ik heb de 500 meter gemeten, zelf niet harder dan 30 gereden en als ik de twee op elkaar deel kom ik toch op 80 uit.

                Rekenwonders.....
                $ (cat - 2>&1 ) > /dev/null

                Comment


                • #9
                  500meter is een end. Knap met die bril dat je EXACT de meting stopt als die voorbijrijdende auto 500m verderop dat bord passeert:P

                  Je accellereert dus niet naar 'm toe begrijp ik maar blijft 30 rijden en hij 80?
                  "Aerodynamics are for people who cannot build engines"-Enzo Ferrari
                  Matthes 7:3-5
                  "I believe most things can be said in a few lines."-Enzo Ferrari
                  "One must keep working continuously; otherwise, one thinks of death."-Enzo Ferrari
                  "The mark of a great car is one whose overall competence exceeds what you should expect from its individual components and the 1M does just that"-Chris Harris

                  Comment


                  • #10
                    Boeit niet is een voorbeeld.
                    Die VVD-er moet zijn VMBO-BB wiskunde nog maar eens ophalen.

                    Kijk naar het filmpje. De meting wordt gestart als de auto de surveillanceauto inhaalt. en wordt gestopt als de auto 50 meter voor de surveillanceauto rijdt.

                    Hij heeft dus 50 meter meer afgelegd in dezelfde tijd. Goh, zou hij dan harder gereden hebben dan de surveillanceauto of niet?
                    $ (cat - 2>&1 ) > /dev/null

                    Comment


                    • #11
                      "Hij heeft dus 50 meter meer afgelegd in dezelfde tijd. Goh, zou hij dan harder gereden hebben dan de surveillanceauto of niet?"

                      Ja, want de surveillance auto rijdt in het begin nog geen 130.

                      Comment


                      • #12
                        Precies, de meting begint niet bij 0 en eindigt niet bij 500, maar hij hoort bij 500 meter te beginnen (dan is de politiewagen op dezelfde snelheid) en bij 1000 te eindigen. Die eerste 500 meter heeft de politiewagen een hogere pieksnelheid dan de burgerrrr.

                        Rekenwonder

                        Comment


                        • #13
                          Dan klopt er toch iets niet, GH, als de bestuurder niet meer dan 153 km/u wordt gemeten door de VROS aan effectieve snelheid, maar wel een gemiddelde scoort van 156 km/u.
                          2007 BMW Z4 M Roadster - 2010 BMW 120d Cabrio - 2011 BMW R1200RT

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door woka Bekijk bericht
                            "Hij heeft dus 50 meter meer afgelegd in dezelfde tijd. Goh, zou hij dan harder gereden hebben dan de surveillanceauto of niet?"

                            Ja, want de surveillance auto rijdt in het begin nog geen 130.
                            Boeit toch geen ene moer?

                            Je meet de tijd en de afstand, of de surveillance auto die afstand nu met constante snelheid aflegt of begint met 10 en eindigt met 190 maakt niets uit.
                            Dan klopt er toch iets niet, GH, als de bestuurder niet meer dan 153 km/u wordt gemeten door de VROS aan effectieve snelheid, maar wel een gemiddelde scoort van 156 km/u.
                            Nee, de VROS auto rijdt niet meer dan 153, de astra wel.

                            Hebben jullie wel wiskunde in je pakket gehad?
                            $ (cat - 2>&1 ) > /dev/null

                            Comment


                            • #15
                              Kijk anders naar het filmpje:

                              De meting begint bij 80 meter en 2.16 seconden. (althans dan krijgen we het te zien)
                              Lijkt me dat de meting begon toen de auto naast de surveillance auto was.
                              En de meting stopt als de surveillance auto een meter of 50 achter de auto rijdt, wie telt het op zijn vingers na?

                              De tijd stopt bij 20.91 seconden als men 864 m heeft afgelegd en de afstand stopt bij 907.
                              $ (cat - 2>&1 ) > /dev/null

                              Comment


                              • #16
                                Geelhoed, als ze zo meten als jij beschrijft, betekent 't dat de nauwkeurigheid van de meting VOLLEDIG afhankelijk is van de reactiesnelheid van de agent.

                                Want die moet kijken wanneer de auto naast een bepaald punt is (een bord bijvoorbeeld) en dan op het goede moment op de knopjes drukken: eerst de tijd en dan de afstand.

                                Dat lijkt me nogal onnauwkeurig en bovendien kun je het als burger helemaal niet controleren of ze wel precies goed drukken. In het filmpje meten ze bijvoorbeeld zo'n 21 seconden. Als die agent een halve tel te vroeg heeft gedrukt, zou het gemiddelde al direct op 147 km/uur uitkomen, reken ik net even snel uit. Dan zijn nogal forse afwijkingen.

                                Mag toch aannemen dat ze het niet zo doen? Want dan is al dat gepraat over geijkte snelheidsmeters in politieauto's kul.
                                Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

                                Comment


                                • #17
                                  Geelhoed, 't zal allemaal wel hoor, maar hoe zit 't dan als wat Scudetto al meldde, bijv een surveillance auto 80 rijdt, een inhaler 120 en de surveillancewagen er achteraan gaat met alleen maar 80? Dan loopt de inhaler uit/weg en moet je een verrekt goeie bril hebben om te meten. Wil je bij die 120rijder aansluiten als surveillanceauto moet je VOLGENS MIJ ALTIJD MEER DAN 120 gaan rijden om die ANSCHLUSS met die inhaler te hebben oftwel dat je op'min of meer gelijke afstand van elkaar zit om 'n meting te doen.

                                  ??????

                                  Hoe fout is mijn betoog?
                                  "Aerodynamics are for people who cannot build engines"-Enzo Ferrari
                                  Matthes 7:3-5
                                  "I believe most things can be said in a few lines."-Enzo Ferrari
                                  "One must keep working continuously; otherwise, one thinks of death."-Enzo Ferrari
                                  "The mark of a great car is one whose overall competence exceeds what you should expect from its individual components and the 1M does just that"-Chris Harris

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door geelhoed Bekijk bericht
                                    Nee, de VROS auto rijdt niet meer dan 153, de astra wel.
                                    Dus dat gemiddelde is de gereden snelheid van de Astra. Maar dat zie je nergens terug. Je ziet alleen de eigen snelheid van de politie, maar die cijfers gebruiken ze dus niet voor het gemiddelde?

                                    Vaak gebruiken ze die cijfers namelijk wel, wanneer je ze iemand hoort staande houden bij blik o/d weg / wegmisbruikers.
                                    Forza!

                                    Comment


                                    • #19
                                      Aanvulling: hmja, zo doen ze het dus wel...

                                      http://www.pepipoo.com/Speed_calculation.htm

                                      Ze letten helemaal niet op de snelheidsmeter in de politieauto! Alleen de kilometerteller is geijkt (zitten vaak aan elkaar vast, maar dat doet er effe niet toe natuurlijk). En het 'stopwatchen' gaat met de hand, hoewel je natuurlijk deels wel op de video kunt zien of het klopt. Maar z scherp zijn die video's nou ook weer niet.

                                      Daarom gaat die 5 procent correctie er ook altijd af - da's gewoon de correctie van de dikke worstvingers van de agent, die niet tijdig 't knopje weten te vinden.

                                      En het is wat RH zegt: ze moeten er wel redelijk zicht op hebben h.
                                      Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Want dan wel weer leuk is: tussen 29 en 30 seconden in dat filmpje zie je helemaal rechts in beeld een Audi Coup rijden, op de rijbaan richting Amsterdam.

                                        Net even nagekeken. Ik was het niet :-)
                                        Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

                                        Comment


                                        • #21
                                          dus het filmpje terugkijken wanneer je staande wordt gehouden met dat vingertje erbij van "kijk eens hoe hard u ging meneer" gaat nergens over. Want je ziet nooit je eigen snelheid, en je moet maar geloven dat het apparaat het goed meet en een beetje professioneel de tijd wordt gemeten.

                                          www.hebjehetooitzozoutgegeten.nl
                                          Forza!

                                          Comment


                                          • #22
                                            Waar maken jullie je nou weer druk om...

                                            Als je geflitst wordt is er helemaal geen sprake van gemiddelde snelheid.

                                            Als je gelaserd word, en je rijd helemaal alleen op die weg, dan pakken ze de hoogste snelheid. Dus met 50km/uur de stad uit, even gas geven, en bij wegwerkzaamheden 800m verder weer 50km. En dan worden staande gehouden omdat je heel even 131 had aangetipt. Dt zijn pas fatsoenlijke manieren... Gemiddeld een km of 70,maar toch gelijk verder lopen.

                                            De verschillende manieren waarop wordt gemeten en wordt afgerekend is belachelijk, en dt is wat ik niet begrijp.
                                            Kawa Versys 2010 MX-5 nc White up!

                                            Comment


                                            • #23
                                              Oorspronkelijk geplaatst door geelhoed Bekijk bericht
                                              Kijk anders naar het filmpje:

                                              De meting begint bij 80 meter en 2.16 seconden. (althans dan krijgen we het te zien)
                                              Lijkt me dat de meting begon toen de auto naast de surveillance auto was.
                                              En de meting stopt als de surveillance auto een meter of 50 achter de auto rijdt, wie telt het op zijn vingers na?

                                              De tijd stopt bij 20.91 seconden als men 864 m heeft afgelegd en de afstand stopt bij 907.
                                              GH, de VROS wordt ingehaald door een wagen terwijl de VROS een 130 km/u rijdt., waarna de VROS gaat versnellen tot een piek van 153 km/u en waar men gedurende de driekwart van de meting eenzelfde afstand houdt met het gecontrolleerde voertuig. Om correct een gemiddelde te meten van 156 km/u zou dat dan moeten betekenen dat de hardrijder vanaf het moment van de meting tot het moment waar de VROS-wagen gelijk tempo aanhoudt meer dan 170 reed. En toch zie je geen duikende beweging van de gecontrolleerde wagen dat kan wijzen op afremmen van 170 naar 153 km/u.
                                              2007 BMW Z4 M Roadster - 2010 BMW 120d Cabrio - 2011 BMW R1200RT

                                              Comment


                                              • #24
                                                Oorspronkelijk geplaatst door geelhoed Bekijk bericht
                                                Kijk anders naar het filmpje:

                                                De meting begint bij 80 meter en 2.16 seconden. (althans dan krijgen we het te zien)
                                                Lijkt me dat de meting begon toen de auto naast de surveillance auto was.
                                                En de meting stopt als de surveillance auto een meter of 50 achter de auto rijdt, wie telt het op zijn vingers na?

                                                De tijd stopt bij 20.91 seconden als men 864 m heeft afgelegd en de afstand stopt bij 907.
                                                Principe bij de rechtshandhaving hoort altijd te zijn dat de burger het voordeel van de twijfel krijgt. In dit geval hoort dus de agent niet 'in te schatten' met risico van grote foutmarges, maar op zeker te spelen. Dus: Eerst afstand dan tijdmeting stopzetten. Verder geen discussie mogelijk. Heeft niks met wiskunde te maken. Als je een gemiddelde snelheid meet die hoger is dan de maximum snelheid doe je aan willekeur niet aan rechtshandhaving.

                                                Verder heeft ome Koos ooit gezegd dat er altijd twee trajectmetingen worden gedaan en dat elke trajectmeting minstens een kilometer is.
                                                Last edited by Steven; 16-10-08, 21:18.
                                                Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                                                Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Wat ik niet snap is waarom er niet een systeem la radar guided cruise control wordt gekoppeld aan de trajectmeting?

                                                  Dus auto in zicht, target wordt "gelocked", paar kilometer er achter aan hobbelen. Dan is eigen snelheid gerelateerd aan gelogde tussenafstand de door overtreder gereden snelheid. Toch?

                                                  *gaat naar de site van Dragon's Den* ;-)

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Ik heb dit andersom gehad in edwin zijn 350pk Cupra
                                                    Vol weg op de N11 200+ sprint vanaf de stoplichten
                                                    Kijk in de spiegel
                                                    Zie politie aan de horizon
                                                    Noodstop gemaakt

                                                    En ze hadden 160max (want vectra had geen wind in de rug zegmaar)
                                                    Dus geen geldige meting
                                                    Dus waarschuwing

                                                    :-D

                                                    E
                                                    يوم واحد لا ضحك هو ليس يوم واحد عاش. :-)

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk bericht
                                                      GH, de VROS wordt ingehaald door een wagen terwijl de VROS een 130 km/u rijdt., waarna de VROS gaat versnellen tot een piek van 153 km/u en waar men gedurende de driekwart van de meting eenzelfde afstand houdt met het gecontrolleerde voertuig. Om correct een gemiddelde te meten van 156 km/u zou dat dan moeten betekenen dat de hardrijder vanaf het moment van de meting tot het moment waar de VROS-wagen gelijk tempo aanhoudt meer dan 170 reed. En toch zie je geen duikende beweging van de gecontrolleerde wagen dat kan wijzen op afremmen van 170 naar 153 km/u.
                                                      Ik snap niets van je betoog.
                                                      $ (cat - 2>&1 ) > /dev/null

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Oorspronkelijk geplaatst door Steven Bekijk bericht
                                                        Dus: Eerst afstand dan tijdmeting stopzetten.
                                                        Doen ze toch?
                                                        $ (cat - 2>&1 ) > /dev/null

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Oorspronkelijk geplaatst door geelhoed Bekijk bericht
                                                          Ik snap niets van je betoog.
                                                          Verbaast me niet; jij ziet in dat filmpje een astra 156 km/u rijden hoewel de dienders maximum 153 km/u reden bij het versnellen...
                                                          2007 BMW Z4 M Roadster - 2010 BMW 120d Cabrio - 2011 BMW R1200RT

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Ja en?
                                                            De meting begint als de autos op gelijke hoogte zijn en eindigt als de astra 50 meter voor de VROS auto rijdt. Hij heeft die 50 meter dus in die 21 seconden extra afgelegd.

                                                            Nu weet ik niet hoe jij dat ziet maar meer afstand afleggen in dezelfde tijd betekent voor mij een hogere snelheid.

                                                            PS Ben jij trouwens ook deze wouter: http://www.autoblog.nl/archive/2008/...en-niet-altijd
                                                            $ (cat - 2>&1 ) > /dev/null

                                                            Comment


                                                            • #31
                                                              LOL @ WiskundeWonders.

                                                              I'm with Geelhoed in deze.

                                                              Afstand/Tijd. Meer afstand in zelfde tijd of tijd korter gedurende zelfde afstand = hogere snelheid.

                                                              Is geen rocketscience toch?

                                                              Comment


                                                              • #32
                                                                Rutger, de logica klopt maar aan de videobeelden kan je zien dat de meting niet foutloos is uitgevoerd, en dus het wiskundige resultaat foutief is omdat de start- en eindpunten fout zijn. Daarnaast zie je dat als de VROS-wagen na te versnellen netjes de Astra volgt aan een snelheid die niet sneller is dan 153 km/u. Een gemeten 156 km/u is dan enkel te verklaren door incorrecte start- en/of stopmomenten van de tellers.

                                                                En GH, ik ben een andere Wouter.
                                                                2007 BMW Z4 M Roadster - 2010 BMW 120d Cabrio - 2011 BMW R1200RT

                                                                Comment

                                                                Working...
                                                                X