De prijzen van occasions zijn in een vrije val terechtgekomen. "Onze occasionprijs-index is nu net de AEX", zegt Erik van den Heuvel van Autodata. Volgens diverse occasionspecialisten komen er via de lease nu veel auto's op de occasionmarkt die niet aansluiten op de vraag van consumenten. Die vragen naar kleine benzine-auto’s, terwijl er vanuit de leasebranche voornamelijk grote auto’s, waaronder veel diesels, worden aangeboden. De handelsbedrijven, die vaak afspraken maken met leasemaatschappijen over het minimum aantal biedingen, blijven hierdoor met deze weliswaar goedkoop ingekochte, maar incourante auto’s zitten. Waar handelaren voorheen op zo’n 15% van hun leasebiedingen akkoord kregen, is dat nu op zo’n 60%. Een andere oorzaak zou zijn dat consumenten vaker zouden besluiten tot de aanschaf van een nieuwe (kleine) auto in plaats van een jonggebruikte.
In de grafiek de prijsindex vanaf 2005. De prijsindex van jonge occasions (t/m 4 jr) daalde in de periode januari '05 - augustus '08 met 6,8 procentpunt tot 89,25. De index van auto's tussen 5-8 jaar oud daalde in deze periode met 5,8 procentpunt tot 83,53, en de categorie auto's ouder dan 8 jaar daalde met 10,1 procentpunt naar 73,92.
(bron Automotive Online)
In de grafiek de prijsindex vanaf 2005. De prijsindex van jonge occasions (t/m 4 jr) daalde in de periode januari '05 - augustus '08 met 6,8 procentpunt tot 89,25. De index van auto's tussen 5-8 jaar oud daalde in deze periode met 5,8 procentpunt tot 83,53, en de categorie auto's ouder dan 8 jaar daalde met 10,1 procentpunt naar 73,92.
(bron Automotive Online)
Comment