Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Crisis op de occasionmarkt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Crisis op de occasionmarkt

    De prijzen van occasions zijn in een vrije val terechtgekomen. "Onze occasionprijs-index is nu net de AEX", zegt Erik van den Heuvel van Autodata. Volgens diverse occasionspecialisten komen er via de lease nu veel auto's op de occasionmarkt die niet aansluiten op de vraag van consumenten. Die vragen naar kleine benzine-auto’s, terwijl er vanuit de leasebranche voornamelijk grote auto’s, waaronder veel diesels, worden aangeboden. De handelsbedrijven, die vaak afspraken maken met leasemaatschappijen over het minimum aantal biedingen, blijven hierdoor met deze weliswaar goedkoop ingekochte, maar incourante auto’s zitten. Waar handelaren voorheen op zo’n 15% van hun leasebiedingen akkoord kregen, is dat nu op zo’n 60%. Een andere oorzaak zou zijn dat consumenten vaker zouden besluiten tot de aanschaf van een nieuwe (kleine) auto in plaats van een jonggebruikte.

    In de grafiek de prijsindex vanaf 2005. De prijsindex van jonge occasions (t/m 4 jr) daalde in de periode januari '05 - augustus '08 met 6,8 procentpunt tot 89,25. De index van auto's tussen 5-8 jaar oud daalde in deze periode met 5,8 procentpunt tot 83,53, en de categorie auto's ouder dan 8 jaar daalde met 10,1 procentpunt naar 73,92.


    (bron Automotive Online)
    Volg Autopics nu ook op Facebook: https://www.facebook.com/Autopics.nl

  • #2
    Tja, zeg nou zelf...

    Als je zelf moet betalen, en zelf kunt bepalen en je rijdt vrij veel... wat zou je nu zelf doen.

    Het gaat niet alleen meer om de SUV's. Straks is een Volvo V50 2.4 al minder waard dan een 1.8 van hetzelfde bj en dezelfde km-stand. Laat staan een V70, of een 9-5.

    BMW en Merc zullen het nog net even langer volhouden, maar de trend is er.
    We hebben hoge brandstofprijzen gezien, en die komen er weer.
    Last edited by NoTVR; 17-10-08, 17:52.
    Kawa Versys 2010 MX-5 nc White up!

    Comment


    • #3
      Tja, het hing al langer in de lucht.
      Dealers hebben ladingen auto's staan, maar de prijzen werden nog hoog gehouden. Nu met de bank-crisis erbij en al dat milieu-geneuzel is het net allemaal teveel.

      Ferrari 308 GTB QV (1983)
      Alfa Giulia 1300 (1966)
      Mazda Miata (1990 Daily driver)
      BMW 320Ci (van GF)



      Comment


      • #4
        De dealers moeten toch ook wel inzien dat klanten denken dat er iets aan de hand is als diezelfde auto al een jaar in zijn occasionlijst staat? Of gokken ze erop dat een nieuwe klant die auto zomaar meeneemt? Zo zag ik een Octavia RS een jaar lang te koop staan voor dezelfde prijs. Die Saab 9-5 waar ik onlangs mee reed... er was al 2k vanaf, en ze boden een enorme prijs voor de Fabia. Dat geeft de burger moed: even wachten dus: een zuinige ruime auto is straks goud waard ;-)
        Kawa Versys 2010 MX-5 nc White up!

        Comment


        • #5
          Zou tijd worden. De tijd dat ik voor 15 mille gld een net 3 jaar oude Alfa 164 kocht met cat waarde van 60 mille, die ligt tenslotte ver achter ons. Dat soort spul is tegenwoordig veel te duur.

          Comment


          • #6
            Ik kreeg te horen wat ik voor de V50 (2.4) terugkreeg en daar schrok ik van. Probleem is niet alleen de motor, maar ook het tijdstip. Precies nu komen allemaal ex-leasers op de markt.

            Dus ik dacht nog even om de auto in te ruilen op een nog incourantere auto, een Saab 9-5 Aero. Maar de prijzen die ze daar voor vragen zijn werkelijk bezopen.
            Vorig jaar (2007) kon ik een 9-5 Aero Estate uit 2004 full options 90.000km kopen voor 27.750 (vraagprijs 28.950). Ok, het was een handbak en die zijn minder gangbaar.
            Maar als ik nu kijk dan zie ik geen vergelijkbare 9-5 Aero estate voor minder dan 35000 euro vraagprijs! Ja, een winkeldochter van 28k, die al sinds maart oid te koop staat. Uberhaupt weinig 9-5 Aero's op het moment.

            Maar goed, ook ik trap nu even op de rem qua uitgaven. Ik hou liever het geld in mijn portemonnee. Eerst de kat uit de boom kijken.
            En ik denk dat er hele goede koopjes aankomen...
            All rights reserved. Permission granted to partially copy posts for quoting. Generic remarks do not necessarily apply to specific individuals. Smileys do apply even when not explicitly stated. In case of doubt consider the offending text a joke. A lack of understanding on your side does not constitute a lack of humor on my side. If you still feel offended, HTFU and get a life.

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door NoTVR Bekijk bericht
              De dealers moeten toch ook wel inzien dat klanten denken dat er iets aan de hand is als diezelfde auto al een jaar in zijn occasionlijst staat? Of gokken ze erop dat een nieuwe klant die auto zomaar meeneemt? Zo zag ik een Octavia RS een jaar lang te koop staan voor dezelfde prijs. Die Saab 9-5 waar ik onlangs mee reed... er was al 2k vanaf, en ze boden een enorme prijs voor de Fabia. Dat geeft de burger moed: even wachten dus: een zuinige ruime auto is straks goud waard ;-)
              Maar je krijgt straks geen fuck meer terug voor je 9-5...
              All rights reserved. Permission granted to partially copy posts for quoting. Generic remarks do not necessarily apply to specific individuals. Smileys do apply even when not explicitly stated. In case of doubt consider the offending text a joke. A lack of understanding on your side does not constitute a lack of humor on my side. If you still feel offended, HTFU and get a life.

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door ExTaxi Bekijk bericht
                De prijzen van occasions zijn in een vrije val terechtgekomen. "Onze occasionprijs-index is nu net de AEX", zegt Erik van den Heuvel van Autodata. Volgens diverse occasionspecialisten komen er via de lease nu veel auto's op de occasionmarkt die niet aansluiten op de vraag van consumenten. Die vragen naar kleine benzine-auto’s, terwijl er vanuit de leasebranche voornamelijk grote auto’s, waaronder veel diesels, worden aangeboden. De handelsbedrijven, die vaak afspraken maken met leasemaatschappijen over het minimum aantal biedingen, blijven hierdoor met deze weliswaar goedkoop ingekochte, maar incourante auto’s zitten. Waar handelaren voorheen op zo’n 15% van hun leasebiedingen akkoord kregen, is dat nu op zo’n 60%. Een andere oorzaak zou zijn dat consumenten vaker zouden besluiten tot de aanschaf van een nieuwe (kleine) auto in plaats van een jonggebruikte.

                In de grafiek de prijsindex vanaf 2005. De prijsindex van jonge occasions (t/m 4 jr) daalde in de periode januari '05 - augustus '08 met 6,8 procentpunt tot 89,25. De index van auto's tussen 5-8 jaar oud daalde in deze periode met 5,8 procentpunt tot 83,53, en de categorie auto's ouder dan 8 jaar daalde met 10,1 procentpunt naar 73,92.


                (bron Automotive Online)
                Ah gut, een daling van 6-10 procent in 3enHalf jaar. En dan direct vergelijken met de AEX die in een weekje 25% verliest. GTFOH.
                Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

                Comment


                • #9
                  Yes, m'n Golfje wordt gewoon meer waard :-)

                  Maar uhmm, ik denk ook dat de okeeesions minder waard worden doordat 2009 in zicht komt, dus worden ze allemaal alweer een bouwjaar "ouder". Vandaar dat ze nog effe snel op moeten knikkeren. Ander staant ze opgescheept met een auto die een jaartje "ouder" is.

                  Comment


                  • #10
                    Wacht maar tot begin 2009, dan komt er pas veel op de markt. Meeste leasemaatschappijen hebben afleverstop de laatste 2 maanden van het jaar en in januari en februari gaat alles rijden en komt er dus ook een occasionspul op de markt. En vanaf 1 januari worden er natuurlijk allemaal weer nieuwe regeltjes actief.

                    Comment


                    • #11
                      Aan de andere kant mogen sommige autobedrijven het wel 'iets' zwaarder krijgen zodat ze weer juiste prioriteiten stellen. Bij elk autobedrijf weet en voel je aan alle kanten dat ze je naaien. Gigantische panden, tig telefonistes, veel personeel etc. het kan niet op, maar goede prijzen of service heeft steeds minder prioriteit.
                      Mijn pa roept dat al tijden dat ie het liefst naar een kleine lokale dealer gaat met simpele tegelvloer, lelijke TL-balken aan het plafond en onderhandelen met verkopers in een klein kantoortje, krijg je vaak de beste prijs voor je auto en goede service... centen gaan niet op aan marmeren vloeren. Moet em daar gelijk in geven.

                      Comment


                      • #12
                        Grote Wurth poster aan de muur, dat zijn de besten. :)

                        Comment


                        • #13
                          Als er niet minimaal 34 prammen in het kantoortje hangen te glimmen, kun je een scherpe onderhandeling wel vergeten. :)
                          Mini Cooper Clubman
                          "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                          "Jasper val dood." - RH

                          Comment


                          • #14
                            >Gigantische panden, tig telefonistes, veel personeel etc. het kan niet op


                            Ja, je wilt toch dat je heilige koe van goede komaf is, niet?

                            Maar inderdaad... er zit best wat marge op de auto's en het onderhoud als je dat zo ziet.
                            Met name de Premium merken hebben tegenwoordig giga panden. moeten ze dat zelf betalen, of komt daarvoor geld uit de fabriek beschikbaar?


                            En ja, een Alfa van 4 jaar oud was vroeger afgeschreven. Dan is 25% na 3 jaar nog best goed betaald -)
                            Mijn vader reed vroeger zijn auto's op in 2 jaar. 100kkm en de motor had het helemaal gehad. Een BMW was in 5 jaar aan alle kanten doorgerot.
                            Nu is een auto van 3 jaar oud veelal nog als nieuw. Kwestie van verstandig worden van de consument dus, want die auto kan best 20 jaar mee. En hoewel ze ons anders willen doen geloven is langer doorrijden milieuvriendelijker.

                            Helaas zal de autoindustrie dan binnen 2 jaar vrijwel verdwenen zijn.

                            Er komt vast nog een klap aan: het kan best wel eens zijn dat potentiële kopers nu denken: over 3 jaar zijn er veel zuiniger, wellicht elektrische auto's te koop. Als ik nu een nieuwe -onzuinige- auto koop, is 'ie over 3 jaar écht niets meer waard.
                            Kawa Versys 2010 MX-5 nc White up!

                            Comment


                            • #15
                              Komende jaren zullen zwaar worden voor de auto- en motorbranche. Geen twijfel over mogelijk.
                              De occasionsprijzen gaan naar beneden....wie legt er dan nog 30 of 40k op tafel voor een nieuwe auto waarvan ze in 3 jaar tijd een rug of 20 afschrijven?
                              All you need to remember is the number '70' .

                              Comment


                              • #16
                                Ik wacht met smart op de tijd dat een civic 1.6i meer waard wordt dan een 2.0 typeR :)
                                BMW F30 320i High Executive Sportline 2012 - VW Golf 1.6TDI Bluemotion 2014 - BMW E36 328i Coupe - Honda CBR600F4i 2002 - Honda SH150i 2009

                                Comment


                                • #17
                                  Tsja, jammer dat je geen puts kunt kopen op de occasionmarkt, want dat had ik dan allang gedaan. :-) Ik had er op het oude Gummen een topic over geopend. "occasionprijzen 2008, wat gaat het worden"

                                  Nog nooit zijn de vooruitzichten zo mistig geweest als nu. We hebben de kredietcrisis, de milieulabels én de KM-heffing. Het is nauwelijks te voorspellen wat je auto over een paar jaar nog waard is. We weten de tarieven voor de KM-heffing nog niet, wie weet is er over 4 jaar echt geen hond meer die een gebruikte diesel wil hebben.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door tiPanda Bekijk bericht
                                    Ik kreeg te horen wat ik voor de V50 (2.4) terugkreeg en daar schrok ik van. Probleem is niet alleen de motor, maar ook het tijdstip. Precies nu komen allemaal ex-leasers op de markt.
                                    Da's toevallig, mijn vader (die ook en V50 2.4 rijdt) had het er gisteren net over dat hij wat langer door blijft rijden in z'n auto i.v.m. de credietcrisis. Hij is trouwens nog steeds zéér tevreden over deze auto, véél beter dan de Laguna 2.0 16v IDE die hij ervoor had. Die begon na 20.000km al op 3 poten te lopen...
                                    Fiat Grande Punto 1.9 MultiJet 130 sport 2006
                                    Lancia Thema 8.32 1988
                                    Bimota SB6 1995
                                    Suzuki GSX-R750 1985
                                    Suzuki GSX-R750 1985
                                    Suzuki GSX-R50 1987

                                    Comment


                                    • #19
                                      Tsja, ik zie het wel als een kans voor mijzelf. Ik wil volgend jaar toch echt van de Polo af en een behoorlijke slag groter gaan rijden. De VW wordt niet meer veel minder waard (ding schrijft niet echt meer af) en de prijzen dalen. Ik wacht dus even lekker af nog.
                                      2006 Volvo V70 2.4 (170pk)

                                      Comment


                                      • #20
                                        Hmm.

                                        Verkoop vandaag gewoon twee cabrio's van 20 en 30K. Wat nou crisis :-)

                                        *steekt sigaar op*

                                        Comment


                                        • #21
                                          Momenteel ontzettende paniek stemming zetting (met dank aan de pers) en de mensen gaan het nog geloven ook.
                                          Als je een gewone baan hebt en niet te veel spaargeld, wat is er dan nu in realiteit anders geworden dan een jaar geleden?
                                          Mensen praten elkaar de crisis aan en ja, als dan maar genoeg mensen erop gaan anticiperen.....dan gebeurt het echt.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Goh, voor het modaalsegment gaat dat misschien wel effect hebben, maar vandaag bij de lokale BMW-dealer werd weer lustig getekend voor allerlei Beiers staal...
                                            2007 BMW Z4 M Roadster - 2010 BMW 120d Cabrio - 2011 BMW R1200RT

                                            Comment


                                            • #23
                                              Oorspronkelijk geplaatst door NoTVR Bekijk bericht
                                              Er komt vast nog een klap aan: het kan best wel eens zijn dat potentiële kopers nu denken: over 3 jaar zijn er veel zuiniger, wellicht elektrische auto's te koop. Als ik nu een nieuwe -onzuinige- auto koop, is 'ie over 3 jaar écht niets meer waard.
                                              Mwah. Dan kan je helemaal niks meer kopen. Alles veroudert toch wel.
                                              En voor de gemiddelde particuliere koper die na 3 jaar inruilt (en dus het grootste deel van de afschrijving pakt) heeft het maar weinig zin te gaan rekenen aan het brandstofverbruik...

                                              Comment


                                              • #24
                                                Tja, dit zag ik al een tijdje aankomen, eerlijk gezegd. Jammer dat die loods nog steeds toekomstmuziek is.

                                                Want zeg nu zelf, als je kunt kiezen tussen beleggeen in aandelen of oude auto's, dan heb je van het laatste toch veel meer lol? Afschrijven doe je sowieso.
                                                * Voor emotionele problemen is er geen rationele oplossing.
                                                * Standaarden zijn net tandenborstels: iedereen heeft er eentje en niemand wil die van een ander gebruiken.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Oorspronkelijk geplaatst door slibbe2 Bekijk bericht
                                                  Want zeg nu zelf, als je kunt kiezen tussen beleggeen in aandelen of oude auto's, dan heb je van het laatste toch veel meer lol? Afschrijven doe je sowieso.
                                                  Alleen vallen de bijkomende kosten bij auto's meestal nog meer tegen :-)

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Zal best, met je aandelen Fortis of ING heb je weer andere problemen.
                                                    * Voor emotionele problemen is er geen rationele oplossing.
                                                    * Standaarden zijn net tandenborstels: iedereen heeft er eentje en niemand wil die van een ander gebruiken.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Nou idd. Als ik het geld voor mijn auto eind vorig jaar in aandelen Fortis had gestoken (of wat voor aandelen ook), dan was de afschrijving zo mogelijk nóg hoger geweest. En had ik alle boodschappen lopend of met de fiets moeten doen en moest ik nu met de bus naar mijn werk. Niet dat dat gratis is.
                                                      All rights reserved. Permission granted to partially copy posts for quoting. Generic remarks do not necessarily apply to specific individuals. Smileys do apply even when not explicitly stated. In case of doubt consider the offending text a joke. A lack of understanding on your side does not constitute a lack of humor on my side. If you still feel offended, HTFU and get a life.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        All rights reserved. Permission granted to partially copy posts for quoting. Generic remarks do not necessarily apply to specific individuals. Smileys do apply even when not explicitly stated. In case of doubt consider the offending text a joke. A lack of understanding on your side does not constitute a lack of humor on my side. If you still feel offended, HTFU and get a life.

                                                        Comment

                                                        Working...
                                                        X