Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Auto exporteren?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Auto exporteren?

    Importeren weten we nu ongeveer wel, want dat komt regelmatig langs.
    Maar stel dat je een auto hebt verkocht aan iemand uit Zwitserland, hoe ga je dan te werk?

    Kan hij hem gewoon ophalen en dan de auto daar inschrijven en mij een bewijsje sturen of moet ik hier eerst zelf aan de slag?

    Ferrari 308 GTB QV (1983)
    Alfa Giulia 1300 (1966)
    Mazda Miata (1990 Daily driver)
    BMW 320Ci (van GF)




  • #2


    Oke,ik moet wel iets doen blijkbaar.
    Als ik 1 kentekenplaat wil houden (sentimentele waarde) , hoe doe ik dat dan?

    Ferrari 308 GTB QV (1983)
    Alfa Giulia 1300 (1966)
    Mazda Miata (1990 Daily driver)
    BMW 320Ci (van GF)



    Comment


    • #3
      Voor minder dan een tientje, kan je bij de Brezan een blauwe plaat laten maken...

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Harry Bekijk bericht
        Oke,ik moet wel iets doen blijkbaar.
        LOL! Vervelend hè?

        Comment


        • #5
          Ja :-)

          Ik overleg even, maar ik vind het nogal een gedoe om dit te doen tijdens de verkoop. Kost ook allemaal tijd natuurlijk.

          Ferrari 308 GTB QV (1983)
          Alfa Giulia 1300 (1966)
          Mazda Miata (1990 Daily driver)
          BMW 320Ci (van GF)



          Comment


          • #6
            Gaat de SZ weg, Harry ?

            Comment


            • #7
              Zoveel gedoe is het niet toch?
              Maar goed, jij bent allergisch voor gedoe, dat is ook zo. ;-)

              Comment


              • #8
                Nee, de SZ blijft.
                124 Vignale gaat weg waarschijnlijk.

                Ferrari 308 GTB QV (1983)
                Alfa Giulia 1300 (1966)
                Mazda Miata (1990 Daily driver)
                BMW 320Ci (van GF)



                Comment


                • #9
                  Tja, de koper zegt dit :

                  "I don't need more than the papers of the cars .
                  When I will have it cleared at the custom in Switzerland, I will send you the proof of exportation and you are done."

                  Is dat wel zo? Het is iemand met ervaring en een leuke collectie auto's (diverse Moretti's bijvoorbeeld).

                  Ferrari 308 GTB QV (1983)
                  Alfa Giulia 1300 (1966)
                  Mazda Miata (1990 Daily driver)
                  BMW 320Ci (van GF)



                  Comment


                  • #10
                    Binnen de EU is het wel zo geregeld, dat, zoals bijvoorbeeld in mijn geval met de S, de RDW de auto in het EU land waaruit de auto afkomstig is afmeldt. Ze nemen de papieren in. Vroeger kon je de oude papieren houden, nu kan dat niet meer.
                    In dit geval werkt het voor jou precies andersom, maar Zwitserland is geen EU land.

                    Wat die Zwitser zegt, is echter wel waar. Hij heeft zelf alleen de papieren nodig. Deel 1a, 1b en het overschrijvingsbewijs.

                    Waarom regel je gewoon niet een exportdocumentje bij het RDW? Het gaat allemaal zo veel makkelijker tegenwoordig. Was minder moeite geweest dan de posts die je er nu al in hebt gestoken en de RDW is prima behulpzaam. Bovendien is het dan 100% safe. Volgens mij is Dennis hier ooit mee op z'n plaat gegaan met een Porsche 924, of was het iemand anders?

                    Comment


                    • #11
                      Nou ja, ik ga dat niet nu al doen natuurlijk. Tevens wil die Zwitser het op die andere manier doen.
                      Dat kan ook, dan krijg ik van hem een documentje en kan ik de auto achteraf uitvoeren. Moet ik dat document+kopie rijbewijs naar RDW sturen en nog even naar de douane voor een uitvoerverklaring.

                      Dat is het handigste denk ik.

                      Ferrari 308 GTB QV (1983)
                      Alfa Giulia 1300 (1966)
                      Mazda Miata (1990 Daily driver)
                      BMW 320Ci (van GF)



                      Comment


                      • #12
                        Maar ja, dan gaat dat documentje kwijt in de post, of die man vraagt voorlopig even geen Zwitsers kenteken aan, zie dan die auto maar van je naam af te krijgen.
                        Gewoon op de dag van verkoop langs RDW is minder gedoe.

                        Comment


                        • #13
                          Klopt, maar volgens mij moet die Zwitser nog wel lokale BTW betalen/invoerrechten. Als hij dat niet doet, dan heb jij een probleem.
                          Deze constructie berust dus op vertrouwen, maar dat goed is, geen probleem.

                          Comment


                          • #14
                            Wat zijn de openingstijden van de RDW-stations?
                            Hebben die lunchpauze oid of kan ik gewoon om 12 uur daar naartoe gaan?

                            Op de RDW-site kan ik dit niet vinden.

                            Ferrari 308 GTB QV (1983)
                            Alfa Giulia 1300 (1966)
                            Mazda Miata (1990 Daily driver)
                            BMW 320Ci (van GF)



                            Comment


                            • #15
                              Ha, die Harry;

                              De RDW in Amsterdam Havens-West begint 's morgens om 7u00. Ik weet niet of ze ook sluiten voor de lunch, misschien wisselen de mensen elkaar af met pauzeren en draait de boel gewoon door. Waarschijnlijk beter om ze gewoon even te bellen.
                              Scherven brengen gelul.

                              Comment


                              • #16
                                7 uur al? Oke, dat was op zich ook handig geweest.
                                Ik scheur aan het begin v/d middag wel even langs dan. (niet in A'dam overigens)

                                Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                Alfa Giulia 1300 (1966)
                                Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                BMW 320Ci (van GF)



                                Comment


                                • #17
                                  Je kan ze gewoon bellen, staat wel ergens een nummer van de vestigingen of anders door laten verbinden.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Stel dat er op een doordeweekse dag iemand uit België langskomt die een auto (geen oldtimer) van mij wil kopen.
                                    Kan ik dan op die dag zelf de auto exporteren bij RDW (of VWE, want dichterbij), uitvoerkenteken regelen (11 euro) en tijdelijke platen laten maken?
                                    Hij moet dan alleen zelf iets met zijn verzekeraar regelen, zodat hij niet onverzekerd rondrijdt.

                                    Mijn idee is dit :
                                    - We rijden samen naar VWE in Barneveld met alle papieren en de kentekenplaten van mijn auto
                                    - Daar de export regelen
                                    - Ook tijdelijk uitvoerkenteken regelen (14 dagen)
                                    - Hij regelt zelf verzekering

                                    Dan terug om auto op te halen (platen erop) en klaar zijn we.
                                    Voor die tijd of tussendoor komt er nog een zak geld voorbij uiteraard.


                                    Vraag : uitvoerkenteken kan ik niet voor hem regelen denk ik, want moet met legitimatie van nw eigenaar. Klopt dit?
                                    Het zou anders ook een optie kunnen zijn, als ik alles al heb geregeld voordat hij langskomt.

                                    Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                    Alfa Giulia 1300 (1966)
                                    Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                    BMW 320Ci (van GF)



                                    Comment


                                    • #19
                                      Samen naar de RDW in Arnhem of Nieuwegein en daar de auto laten uitvoeren, stukje Cake :-)

                                      Comment


                                      • #20
                                        Maar daar kun je ook zo'n uitvoerkenteken 'krijgen' en platen laten maken?

                                        Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                        Alfa Giulia 1300 (1966)
                                        Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                        BMW 320Ci (van GF)



                                        Comment


                                        • #21
                                          Oorspronkelijk geplaatst door Harry Bekijk bericht
                                          Maar daar kun je ook zo'n uitvoerkenteken 'krijgen' en platen laten maken?
                                          Inderdaad. Interessante vraag. In het geval ik één van de 2 hier links naar het buitenland wil brengen ben ik daar ook wel in geïnteresseerd.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Ja is heel eenvoudig. Ik heb de Fiat destijds ook uitgevoerd (naar Belgie) en je kan gewoon aangeven dat je een tijdelijk kenteken wil. Ze maken dan ook gelijk 'platen' voor je. Althans dat is gewoon een afdrukje op een soort waterbestendig papier.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Oke, ideaal. Wat kost dit geneuzel?

                                              Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                              Alfa Giulia 1300 (1966)
                                              Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                              BMW 320Ci (van GF)



                                              Comment


                                              • #24
                                                @ Harry

                                                Wat ben ik een luie flikker

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Kan ik me eigenlijk niet meer herinneren, dus dan was het blijkbaar niet zo duur :-) Maar dat zal toch vast ergens op de RDW site staan? En anders gewoon even bellen. Het was al met al een stuk eenvoudiger dan ik dacht in ieder geval. Gewoon langsgereden zonder afspraak, ter plekke formuliertje invullen die je samen met je kentekenplaten en papieren inlevert en met de tijdelijke platen weer naar buiten. Stelt echt niets voor.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Van deze zijde ook nog 0,02 Zwitserse franken:

                                                    Ik weet niet exact hoe het zit met auto's, maar met reguliere goederen voor Zwitserland heb ik wel wat ervaring.

                                                    Omdat CH natuurlijk geen EU land is, zal de koper ook een uitvoeraangifte EU-A moeten maken bij de NL douane (of laten doen door een douane-expediteur) om de auto in het Zwitserse in te kunnen voeren. Hiermee voorkomt 'ie dat hij Nederlandse BTW betaalt op basis van het oorsprongslandbeginsel in de belasting (bij verkoop van goederen aan particulieren is de BTW belastbaar in het land van verkoop) doordat hij een bewijs van export heeft. Heb je een koper in een andere lidstaat van de EU, heb je dat probleem niet.

                                                    Als hij je een kopie van de uitvoeraangifte stuurt en je voert het MRN-nummer (Movement Reference Number) in op:



                                                    kun je nakijken of de goederen daadwerkelijk zijn uitgegaan & heb je extra bewijs in handen. In dat opzicht klopt het verhaal van jouw Zwitser wel aardig.
                                                    Last edited by Ti-Tourist; 13-02-13, 14:30.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Ik heb het laatst gedaan met die BMW, gewoon op zaterdag. Met de Belg naar het GWK op Leiden centraal, platen en papieren ingeleverd, GWK knakker vult wat papieren in, handtekening hier, handtekening daar en voila de auto was uitgeschreven en ik kreeg mijn vrijwaringsbewijs. In dit geval ging ie op een trailer het land uit dus geen tijdelijk kenteken nodig, maar die GWK knakker vroeg er nog wel specifiek naar dus het kan wel gewoon volgens mij.

                                                      Kosten waren EUR 35 volgens mij.
                                                      BMW 420i coupe (2014) - Buick Skylark Custom Coupe (1970) - Chevrolet G20 Hightop Van (1992)

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Oke.

                                                        En als ik een kentekenplaat wil houden om sentimentele redenen?
                                                        Kan dat of moet ik dan zeggen dat er maar 1 plaat op zat? :-)

                                                        Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                                        Alfa Giulia 1300 (1966)
                                                        Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                                        BMW 320Ci (van GF)



                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Platen mag je houden volgens mij.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Nou ik moest ze volgens mij echt inleveren. Lijkt me ook logisch om te voorkomen dat mensen met valse platen gaan rijden...
                                                            BMW 420i coupe (2014) - Buick Skylark Custom Coupe (1970) - Chevrolet G20 Hightop Van (1992)

                                                            Comment


                                                            • #31
                                                              Van GWK Amsterdam Sloterdijk mocht ik de platen gewoon houden.

                                                              Comment


                                                              • #32
                                                                Nou Harry voor de zekerheid naar Sloterdijk. :)
                                                                BMW 420i coupe (2014) - Buick Skylark Custom Coupe (1970) - Chevrolet G20 Hightop Van (1992)

                                                                Comment

                                                                Working...
                                                                X
                                                                😀
                                                                🥰
                                                                🤢
                                                                😎
                                                                😡
                                                                👍
                                                                👎