Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kort Amerikaans

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Kort Amerikaans

    http://www.autointernationaal.nl/art...hp?id=8524&n=9

    Waarom zou je een verlieslijdende collega overnemen als je zelf diep in de rode cijfers zit? Op het eerste gezicht lijken de onderhandelingen tussen Chrysler en General Motors totale waanzin te zijn, maar dat is het niet. Chrysler bezit namelijk relatief meer cash geld dan General Motors en is daarmee een aantrekkelijke prooi. De laatste fabrikant denkt het bloeden bij Chrysler relatief snel te kunnen stoppen, althans sneller dan investeringsfonds Chrysler. General Motors zal een groot aantal fabrieken van het Chrysler sluiten en duizenden personeelsleden ontslaan. Tegelijkertijd zal er bij wijze van spreken nog geen dollarcent worden uitgegeven aan de compensatie van de dealers van Chrysler, Dodge en Jeep. Zij kunnen een Buick, Pontiac resp. GMC product krijgen met eigen logo en als ze daar geen genoegen mee nemen, dan kunnen ze vertrekken. Vindt General Motors helemaal niet erg, want de organisatie heeft dealers te veel. Eventuele witte vlekken in het distributienetwerk zullen heringevuld worden met dealers van de traditionele merken.
    Chrysler heeft momenteel 14 fabrieken en de verwachting is dat een groot deel daarvan gesloten zal worden. General Motors heeft vermoedelijk alleen interesse in de productiefaciliteiten die Chrysler de afgelopen jaren flink gemoderniseerd heeft. Het gaat hierbij o.a. om de pick-up fabriek in het Mexicaanse Saltillo waar de nieuwe Dodge Ram gebouwd wordt. Dat model is met zijn onafhankelijke achterwielvering een (halve) generatie moderner dan de pick-ups van General Motors zelf. Bovendien is de verwachting dat de verkopen van pick-ups weer op zullen veren naar het oude niveau zodra de Amerikaanse economie weer aantrekt. Grote SUV modellen moeten afzettechnisch daarentegen als afgeschreven worden beschouwd.
    Een andere fabriek die de overname waarschijnlijk zal overleven is de Belvidere faciliteit in Detroit. Hier wordt o.a. de Dodge Caliber gebouwd, een model waarvoor extra afzetmogelijkheden ontstaan als er een Saturn logo opgeplakt wordt. De hatchback kan dan mooi de verliesgevende verkoop van de Europese Opel Astra vervangen.
    Als ‘veilig’ kan ook fabriek in Jefferson, Detroit worden beschouwd. Chrysler is namelijk een eind op weg met de ontwikkeling van de nieuwe generatie Grand Cherokee, die een zelfdragende carrosserie krijgt en die aldaar gebouwd zal worden. Dit model wordt als hart van het Jeep gamma beschouwd en dient dus behouden te blijven. Ook de tijdloze Wrangler loopt trouwens in Jefferson van de band.
    Volgens dit scenario gaan de Dodge Avenger en Chrysler Sebring geen directe opvolger krijgen. Daar zal waarschijnlijk niemand een traan om laten. Chrysler heeft wel een nieuwe middenklasse sedan op de tekentafel staan, maar beschikt niet over een voldoende modern onderstel. Het huidige platform is genetisch verwant aan het onderstel van de Mitsubishi Lancer en dat is niet (meer) voldoende voor een auto van het formaat Audi A6.
    Of de Chrysler 300C een opvolger gaat krijgen, is twijfelachtig. Niet uitgesloten moet worden dat het huidige model voor onbepaalde tijd doorgebouwd gaat worden en daarmee dezelfde rol krijgt als de Crown Victoria bij Ford had: amper nog geld steken in modernisering maar kijken of je met bestellingen uit met name de zakelijke markt de variabele kosten kan dekken. Hetzelfde geldt voor de Grand Voyager. Het is de enige Amerikaanse MPV die een relatief onbedreigde positie inneemt op de automarkt. Investeren in een opvolger heeft vanuit strategisch oogpunt daarom geen topprioriteit.
    Feitelijk houdt het Chrysler concern hiermee op te bestaan. Na 2010 zullen er geen unieke modellen meer op de markt verschijnen. Dat General Motors hiermee de geschiedenis in zal gaan als degene die de trekker overhaalde, vindt deze autofabrikant niet erg. Het is eten of gegeten worden. Bovendien heeft Chrysler al diverse keren aan de rand van de afgrond gebalanceerd en kan net zo goed Daimler als hoofdschuldige voor het debacle worden aangewezen, onder wiens regie de Amerikaanse autofabrikant in kwalitatief opzicht de aansluiting verloor bij de concurrentie.
    Met Chrysler onder zijn vleugels denkt General Motors een groter gedeelte van de zachte leningen à 25 miljard dollar binnen te kunnen halen die vorige maand door het Amerikaanse congres werden goed gekeurd. In het 2e kwartaal verloor General Motors gemiddeld 1,2 miljard dollar per maand en de verwachting is dat dit verlies de afgelopen maanden verder is opgelopen. De autofabrikant heeft nu 21 miljard dollaar in kas en heeft 11 à 14 miljoen aan reserves nodig om goed te kunnen functioneren en om niet in betalingsproblemen te komen. Een snelle rekensom leert dat, zonder ingrepen, dergelijke problemen al over 5 maanden kunnen ontstaan. Chrysler heeft ruim 11 miljard dollar aan kasmiddelen staan en heeft in het 2e kwartaal 400 miljoen dollar verlies geleden. General Motors gokt er op dat zij het tij bij Chrysler kan keren voordat deze autofabrikant door zijn reserves heen is. Lukt dit, dan ontstaat er ook voor de eigen organisatie extra financiële lucht.
    Onzeker is evenwel hoe de vakbond UAW op de overname zal reageren, helemaal als het mes flink in de organisatie gezet gaat worden. De kans op een staking is niet denkbeeldig en het kan zijn dan werknemers van General Motors zich solidair zullen verklaren. Maar aan de andere kant: nu het economisch slecht gaat in de Verenigde Staten, zal men blij zijn dat men überhaupt nog een baan heeft. General Motors gokt er op dat dit inzicht bij het eigen personeel de overhand zal hebben.
    All rights reserved. Permission granted to partially copy posts for quoting. Generic remarks do not necessarily apply to specific individuals. Smileys do apply even when not explicitly stated. In case of doubt consider the offending text a joke. A lack of understanding on your side does not constitute a lack of humor on my side. If you still feel offended, HTFU and get a life.

  • #2
    Interessant toch weer wel. Een merk wat op zich al jarenlang slecht draait, of misschien zelfs wel 2 merken. In ieder geval in de VS.

    De vermeende crisis deels als uitvlucht gebruiken nu om personeel gedwongen akkoord te laten gaan. En ook de dealers. Slikken of stikken is het dan.

    Er hangt een korte-termijn-denken lading overheen waar ik niet precies de vinger op kan leggen. Gecombineerd met een deel concurrentie/verdringen van andere partijen-sausje ook nog eens.

    Dat gaat nooit goedkomen, omdat dat niet de goede argumenten zijn.

    Comment


    • #3
      De hatchback kan dan mooi de verliesgevende verkoop van de Europese Opel Astra vervangen.

      =============

      ????

      Dacht dat de Astra juist een cash-cow was?

      Comment


      • #4
        Bedoeld wordt de verkoop in de US van de Astra, daar onder de merknaam Saturn.

        Comment


        • #5
          Tsja, jammer dat er (waarschijnlijk) weer een merk verloren gaat, maar hier in Europa zullen er niet veel traantjes om worden geplenkt, lijkt me.

          Alleen de 300C is een welkome aanvulling op straatbeeld. De Voyager, Sebring en PT Cruiser zal ik echt niet missen.

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Taeke Bekijk bericht
            Tsja, jammer dat er (waarschijnlijk) weer een merk verloren gaat, maar hier in Europa zullen er niet veel traantjes om worden geplenkt, lijkt me.

            Alleen de 300C is een welkome aanvulling op straatbeeld. De Voyager, Sebring en PT Cruiser zal ik echt niet missen.
            Nou Voyager vind ik best wel te pruimen hoor. Beter dan de Franse empeeveees.

            Comment


            • #7
              *spuugt op de grond*

              Degene die mij al wat langer kennen hier, weten wat ik van Franse meuk vind. Maar ik verkies het 100 keer boven die rotzooi van Chrysler.

              Als ik de keus heb tussen een Chrysler voyager met Lexus-service, of de ouwe Scenic van Kzienix, die ik elke keer zelf naar de garage moet duwen, neem ik nog de Scenic.

              Chrysler. Bah. Dat ze maar failliet gaan met hun plastic fantastic rotzooi. :)
              You know that reality is immaterial

              Comment


              • #8
                Volgens mij maakt Dodge/Chrysler/Jeep best leuk spul naast de 300C, dat je dat spul niet vaak in NL ziet is een ander verhaal :)

                Comment


                • #9
                  Jeep was ik eigenlijk even vergeten. Dat is ook Chrysler natuurlijk. De (Grand) Cherokee en Wrangler zijn best karaktervolle auto's. Ik denk dat GM er slim aan zou doen om dat merk te laten bestaan.
                  GM maakt zelf trouwens ook een hoop troep! :-)
                  http://www.pontiac.com/torrent/

                  Jammer eigenlijk, sommige Amerikaanse auto's van vroeger hadden nog wel iets, niet alleen de Corvette. Ook de Buick Park Avenue en Lincoln Mark 8 bijvoorbeeld hadden nog wel hun eigen uitstraling.

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door _RC_ Bekijk bericht
                    Volgens mij maakt Dodge/Chrysler/Jeep best leuk spul naast de 300C, dat je dat spul niet vaak in NL ziet is een ander verhaal :)
                    Viper ?
                    Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                    Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

                    Comment


                    • #11
                      kijk maar eens goed rond in de states, zelfs Nissan maakt daar prachtige lexus achtige sedans met dikke motoren!

                      Dat een voyager of een sebring plastic troep is met de wegligging van een.. umm renault, dat ben ik met jullie eens.

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door SchnitzelStephan Bekijk bericht
                        *spuugt op de grond*

                        Degene die mij al wat langer kennen hier, weten wat ik van Franse meuk vind. Maar ik verkies het 100 keer boven die rotzooi van Chrysler.

                        Als ik de keus heb tussen een Chrysler voyager met Lexus-service, of de ouwe Scenic van Kzienix, die ik elke keer zelf naar de garage moet duwen, neem ik nog de Scenic.

                        Chrysler. Bah. Dat ze maar failliet gaan met hun plastic fantastic rotzooi. :)
                        noem 1 reden waarom je voor een Scenic zou gaan? Dit kun je niet menen man!
                        Volg Autopics nu ook op Facebook: https://www.facebook.com/Autopics.nl

                        Comment


                        • #13
                          Die hele fusie is een tijdelijke oplossing. Zowel Chrysler als GM gaan het toch niet redden. Met kunstgrepen wordt een bedrijf in de lucht gehouden, maar op product-niveau kunnen ze de concurrentie op de USA-markt allang niet meer aan, en daar wordt ook niet echt iets aan gedaan. Kan ook niet, want ze hebben geen geld meer voor ontwikkeling. De Japanners hebben de slag daar gewonnen, en dat trekken de Amerikanen niet meer recht.

                          Comment


                          • #14
                            Nix mis met mijn oude Scenic hoor :)

                            Minstens ALLE vitale onderdelen zijn al eens vernieuwd.
                            Kan dus eigenlijk nix meer aan stuk gaan :)
                            Don't take life too seriously: you'll never get out of it alive

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door ExTaxi Bekijk bericht
                              noem 1 reden waarom je voor een Scenic zou gaan? Dit kun je niet menen man!
                              EN OF ik het meen. :)

                              Die ene reden is dus de Voyager. :)
                              You know that reality is immaterial

                              Comment

                              Working...
                              X