Waarom zou je een verlieslijdende collega overnemen als je zelf diep in de rode cijfers zit? Op het eerste gezicht lijken de onderhandelingen tussen Chrysler en General Motors totale waanzin te zijn, maar dat is het niet. Chrysler bezit namelijk relatief meer cash geld dan General Motors en is daarmee een aantrekkelijke prooi. De laatste fabrikant denkt het bloeden bij Chrysler relatief snel te kunnen stoppen, althans sneller dan investeringsfonds Chrysler. General Motors zal een groot aantal fabrieken van het Chrysler sluiten en duizenden personeelsleden ontslaan. Tegelijkertijd zal er bij wijze van spreken nog geen dollarcent worden uitgegeven aan de compensatie van de dealers van Chrysler, Dodge en Jeep. Zij kunnen een Buick, Pontiac resp. GMC product krijgen met eigen logo en als ze daar geen genoegen mee nemen, dan kunnen ze vertrekken. Vindt General Motors helemaal niet erg, want de organisatie heeft dealers te veel. Eventuele witte vlekken in het distributienetwerk zullen heringevuld worden met dealers van de traditionele merken.
Chrysler heeft momenteel 14 fabrieken en de verwachting is dat een groot deel daarvan gesloten zal worden. General Motors heeft vermoedelijk alleen interesse in de productiefaciliteiten die Chrysler de afgelopen jaren flink gemoderniseerd heeft. Het gaat hierbij o.a. om de pick-up fabriek in het Mexicaanse Saltillo waar de nieuwe Dodge Ram gebouwd wordt. Dat model is met zijn onafhankelijke achterwielvering een (halve) generatie moderner dan de pick-ups van General Motors zelf. Bovendien is de verwachting dat de verkopen van pick-ups weer op zullen veren naar het oude niveau zodra de Amerikaanse economie weer aantrekt. Grote SUV modellen moeten afzettechnisch daarentegen als afgeschreven worden beschouwd.
Een andere fabriek die de overname waarschijnlijk zal overleven is de Belvidere faciliteit in Detroit. Hier wordt o.a. de Dodge Caliber gebouwd, een model waarvoor extra afzetmogelijkheden ontstaan als er een Saturn logo opgeplakt wordt. De hatchback kan dan mooi de verliesgevende verkoop van de Europese Opel Astra vervangen.
Als ‘veilig’ kan ook fabriek in Jefferson, Detroit worden beschouwd. Chrysler is namelijk een eind op weg met de ontwikkeling van de nieuwe generatie Grand Cherokee, die een zelfdragende carrosserie krijgt en die aldaar gebouwd zal worden. Dit model wordt als hart van het Jeep gamma beschouwd en dient dus behouden te blijven. Ook de tijdloze Wrangler loopt trouwens in Jefferson van de band.
Volgens dit scenario gaan de Dodge Avenger en Chrysler Sebring geen directe opvolger krijgen. Daar zal waarschijnlijk niemand een traan om laten. Chrysler heeft wel een nieuwe middenklasse sedan op de tekentafel staan, maar beschikt niet over een voldoende modern onderstel. Het huidige platform is genetisch verwant aan het onderstel van de Mitsubishi Lancer en dat is niet (meer) voldoende voor een auto van het formaat Audi A6.
Of de Chrysler 300C een opvolger gaat krijgen, is twijfelachtig. Niet uitgesloten moet worden dat het huidige model voor onbepaalde tijd doorgebouwd gaat worden en daarmee dezelfde rol krijgt als de Crown Victoria bij Ford had: amper nog geld steken in modernisering maar kijken of je met bestellingen uit met name de zakelijke markt de variabele kosten kan dekken. Hetzelfde geldt voor de Grand Voyager. Het is de enige Amerikaanse MPV die een relatief onbedreigde positie inneemt op de automarkt. Investeren in een opvolger heeft vanuit strategisch oogpunt daarom geen topprioriteit.
Feitelijk houdt het Chrysler concern hiermee op te bestaan. Na 2010 zullen er geen unieke modellen meer op de markt verschijnen. Dat General Motors hiermee de geschiedenis in zal gaan als degene die de trekker overhaalde, vindt deze autofabrikant niet erg. Het is eten of gegeten worden. Bovendien heeft Chrysler al diverse keren aan de rand van de afgrond gebalanceerd en kan net zo goed Daimler als hoofdschuldige voor het debacle worden aangewezen, onder wiens regie de Amerikaanse autofabrikant in kwalitatief opzicht de aansluiting verloor bij de concurrentie.
Met Chrysler onder zijn vleugels denkt General Motors een groter gedeelte van de zachte leningen à 25 miljard dollar binnen te kunnen halen die vorige maand door het Amerikaanse congres werden goed gekeurd. In het 2e kwartaal verloor General Motors gemiddeld 1,2 miljard dollar per maand en de verwachting is dat dit verlies de afgelopen maanden verder is opgelopen. De autofabrikant heeft nu 21 miljard dollaar in kas en heeft 11 à 14 miljoen aan reserves nodig om goed te kunnen functioneren en om niet in betalingsproblemen te komen. Een snelle rekensom leert dat, zonder ingrepen, dergelijke problemen al over 5 maanden kunnen ontstaan. Chrysler heeft ruim 11 miljard dollar aan kasmiddelen staan en heeft in het 2e kwartaal 400 miljoen dollar verlies geleden. General Motors gokt er op dat zij het tij bij Chrysler kan keren voordat deze autofabrikant door zijn reserves heen is. Lukt dit, dan ontstaat er ook voor de eigen organisatie extra financiële lucht.
Onzeker is evenwel hoe de vakbond UAW op de overname zal reageren, helemaal als het mes flink in de organisatie gezet gaat worden. De kans op een staking is niet denkbeeldig en het kan zijn dan werknemers van General Motors zich solidair zullen verklaren. Maar aan de andere kant: nu het economisch slecht gaat in de Verenigde Staten, zal men blij zijn dat men überhaupt nog een baan heeft. General Motors gokt er op dat dit inzicht bij het eigen personeel de overhand zal hebben.
Chrysler heeft momenteel 14 fabrieken en de verwachting is dat een groot deel daarvan gesloten zal worden. General Motors heeft vermoedelijk alleen interesse in de productiefaciliteiten die Chrysler de afgelopen jaren flink gemoderniseerd heeft. Het gaat hierbij o.a. om de pick-up fabriek in het Mexicaanse Saltillo waar de nieuwe Dodge Ram gebouwd wordt. Dat model is met zijn onafhankelijke achterwielvering een (halve) generatie moderner dan de pick-ups van General Motors zelf. Bovendien is de verwachting dat de verkopen van pick-ups weer op zullen veren naar het oude niveau zodra de Amerikaanse economie weer aantrekt. Grote SUV modellen moeten afzettechnisch daarentegen als afgeschreven worden beschouwd.
Een andere fabriek die de overname waarschijnlijk zal overleven is de Belvidere faciliteit in Detroit. Hier wordt o.a. de Dodge Caliber gebouwd, een model waarvoor extra afzetmogelijkheden ontstaan als er een Saturn logo opgeplakt wordt. De hatchback kan dan mooi de verliesgevende verkoop van de Europese Opel Astra vervangen.
Als ‘veilig’ kan ook fabriek in Jefferson, Detroit worden beschouwd. Chrysler is namelijk een eind op weg met de ontwikkeling van de nieuwe generatie Grand Cherokee, die een zelfdragende carrosserie krijgt en die aldaar gebouwd zal worden. Dit model wordt als hart van het Jeep gamma beschouwd en dient dus behouden te blijven. Ook de tijdloze Wrangler loopt trouwens in Jefferson van de band.
Volgens dit scenario gaan de Dodge Avenger en Chrysler Sebring geen directe opvolger krijgen. Daar zal waarschijnlijk niemand een traan om laten. Chrysler heeft wel een nieuwe middenklasse sedan op de tekentafel staan, maar beschikt niet over een voldoende modern onderstel. Het huidige platform is genetisch verwant aan het onderstel van de Mitsubishi Lancer en dat is niet (meer) voldoende voor een auto van het formaat Audi A6.
Of de Chrysler 300C een opvolger gaat krijgen, is twijfelachtig. Niet uitgesloten moet worden dat het huidige model voor onbepaalde tijd doorgebouwd gaat worden en daarmee dezelfde rol krijgt als de Crown Victoria bij Ford had: amper nog geld steken in modernisering maar kijken of je met bestellingen uit met name de zakelijke markt de variabele kosten kan dekken. Hetzelfde geldt voor de Grand Voyager. Het is de enige Amerikaanse MPV die een relatief onbedreigde positie inneemt op de automarkt. Investeren in een opvolger heeft vanuit strategisch oogpunt daarom geen topprioriteit.
Feitelijk houdt het Chrysler concern hiermee op te bestaan. Na 2010 zullen er geen unieke modellen meer op de markt verschijnen. Dat General Motors hiermee de geschiedenis in zal gaan als degene die de trekker overhaalde, vindt deze autofabrikant niet erg. Het is eten of gegeten worden. Bovendien heeft Chrysler al diverse keren aan de rand van de afgrond gebalanceerd en kan net zo goed Daimler als hoofdschuldige voor het debacle worden aangewezen, onder wiens regie de Amerikaanse autofabrikant in kwalitatief opzicht de aansluiting verloor bij de concurrentie.
Met Chrysler onder zijn vleugels denkt General Motors een groter gedeelte van de zachte leningen à 25 miljard dollar binnen te kunnen halen die vorige maand door het Amerikaanse congres werden goed gekeurd. In het 2e kwartaal verloor General Motors gemiddeld 1,2 miljard dollar per maand en de verwachting is dat dit verlies de afgelopen maanden verder is opgelopen. De autofabrikant heeft nu 21 miljard dollaar in kas en heeft 11 à 14 miljoen aan reserves nodig om goed te kunnen functioneren en om niet in betalingsproblemen te komen. Een snelle rekensom leert dat, zonder ingrepen, dergelijke problemen al over 5 maanden kunnen ontstaan. Chrysler heeft ruim 11 miljard dollar aan kasmiddelen staan en heeft in het 2e kwartaal 400 miljoen dollar verlies geleden. General Motors gokt er op dat zij het tij bij Chrysler kan keren voordat deze autofabrikant door zijn reserves heen is. Lukt dit, dan ontstaat er ook voor de eigen organisatie extra financiële lucht.
Onzeker is evenwel hoe de vakbond UAW op de overname zal reageren, helemaal als het mes flink in de organisatie gezet gaat worden. De kans op een staking is niet denkbeeldig en het kan zijn dan werknemers van General Motors zich solidair zullen verklaren. Maar aan de andere kant: nu het economisch slecht gaat in de Verenigde Staten, zal men blij zijn dat men überhaupt nog een baan heeft. General Motors gokt er op dat dit inzicht bij het eigen personeel de overhand zal hebben.
Comment