Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zuinig rijden

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Zuinig rijden

Zouden ze zich erg verveeld hebben? (even door Shell reclame heen lezen)

The world’s most fuel-efficient couple enter the record books powered by Shell Ultra Low Sulphur Diesel.

John and Helen Taylor have smashed the world record for a fuel-efficient drive of more than 9,000 miles through mainland America.

The couple, whose trip from Virginia back around to West Virginia took in 48 states, averaged 58.82 U.S. miles to the gallon, a full 14% improvement on the previous record of 51.58 U.S. miles per gallon.

They drove into the record books behind the wheel of a Volkswagen Jetta TDI filled with Shell Ultra Low Sulphur diesel, and used fuel-saving ‘FuelStretch’ driving tips developed with Shell.

“We are very excited and grateful to have broken the Guinness World Record for lowest fuel consumption across the 48 contiguous (neighbouring) United States,” says Helen Taylor. “We would like to thank Volkswagen for providing us with the new clean diesel Jetta that helped us get another world record and to Shell for supplying the diesel fuel.”

During their trip, which covered 9,419 miles, the Taylors exceeded 60 miles per gallon on several legs of the record-setting run. However, their total fuel cost of $653 averaged only 6.9 cents per mile.

They made 14 official check-in and refuelling stops along a counter-clockwise route and encouraged fans to e-mail them with comments and questions about fuel economy. By the end of the journey, more than 2,000 people had sent e-mails.

To discover more about the Taylors’ record-breaking road trip, click here. For a complete list of fuel-saving driving tips, visit http://www.shell.com/us/fuelstretch

Ik haal 6.4 liter op de 100km met mijn 118D. Dat is het gemiddelde verbruik sinds begin 2008.
    Kom ik dan al in de buurt van dat record? :-)

Ferrari 308 GTB QV (1983)
    Alfa Giulia 1300 (1966)
    Mazda Miata (1990 Daily driver)
    BMW 320Ci (van GF)

Comment

Door die trip niet te maken heb ik 161 gallon bespaard. Wie is er nou zuiniger?
      $ (cat - 2>&1 ) > /dev/null

Comment

Ach, kwestie van beheersing.... ;-)
        Attached Files
        Veritatis simplex oratio est

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Harry Bekijk bericht
          Ik haal 6.4 liter op de 100km met mijn 118D. Dat is het gemiddelde verbruik sinds begin 2008.
          Kom ik dan al in de buurt van dat record? :-)
          ik haalde 5,6l/100 km easy met een carina 2.0D uit 1989. Ik reed altijd de max snelheid, trok ook redelijk vlot op. Wat is nou vooruitgang?

58.82 U.S. miles per gallon = 1 op 27 met een diesel = 4 eurocent/km. Niet slecht.
          Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
          Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Steven Bekijk bericht
            58.82 U.S. miles per gallon = 1 op 27 met een diesel
            Eehhhhhh 58.82 mi/galUS * 1.609 km/mi / 3.785 l/galUS = 25 km /l

Zuigt de pan uit, ik haal ook 1 op 21 met mijn benzineauto.... (ongeveer evenveel energie)

Comment

Ach, ik rij elke dag wel een paar keer 180 en accelereer vaak maximaal. Ik vind hem dus voor dit gebruik behoorlijk zuinig.
              Met een benzine-auto was mijn verbruik echt hoog geweest.

Dat zo'n lelijke Toyota zuiniger is, is maar goed ook. Die dingen moeten degelijk en zuinig zijn, anders hebben ze ook helemaal geen nut natuurlijk.
              *trapt Steven op ziel* ;-)

Alfa Giulia 1300 (1966)
              BMW 320Ci (van GF)

Comment

ik haalde 5,6l/100 km easy met een carina 2.0D uit 1989. Ik reed altijd de max snelheid, trok ook redelijk vlot op. Wat is nou vooruitgang?
                De "vooruitgang" zit in het feit dat de 2.0 van de Carina zo'n 70/75 pk produceerde en de huidige 2.0 blokken meer dan 140 pk leveren, met gelijk verbruik.... ;-)

Maar dat is ook wel nodig met het leeg-gewicht van de nieuwere middenklasse-auto's..... ;-)
                Last edited by w220l; 23-10-08, 11:43.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door w220l Bekijk bericht
                  De "vooruitgang" zit in het feit dat de 2.0 van de Carina zo'n 70/75 pk produceerde en de huidige 2.0 blokken meer dan 140 pk leveren, met gelijk verbruik.... ;-)
                  Een 2.0 uit 89 die 75 pk levert is veel zuiniger dan een 2.0 die 140 pk levert.

Comment

Hee, daar hebben we Geelhoed ook weer...

Doe eens een leuk grafiekje waarin je het verschil duidelijk uitlegt.....

Comment

Grafiekje moet wel scherp zijn he? ;-)

Alfa Giulia 1300 (1966)
                      BMW 320Ci (van GF)

Comment

4, in lijn
                        kleppen per cilinder 4
                        cilinderinhoud 1968 cm3
                        boring x slag 81,0 x 95,5 mm
                        compressieverh. 18,5:1
                        max. vermogen 103 kW (140 pk)
                        4000tpm
                        max. koppel 320 Nm
                        1750tpm
                        brandstofsysteem pompverstuiver
                        klepbediening dohc
                        turbo ja, met intercooler
                        katalysator partikelfilter

verbruik gecombineerd 5,6 l/100km

Jetta 140 pk TDI 6bak...

4
                        kleppen per cilinder 2
                        cilinderinhoud 1974 cm3
                        boring x slag 86,0 x 85,0 mm
                        compressieverh. 23,0:1
                        max. vermogen 54 kW (73 pk)
                        4700tpm
                        max. koppel 132 Nm
                        3000tpm
                        brandstofsysteem indirecte inspuiting
                        klepbediening ohc
                        turbo nee
                        katalysator nee

verbruik gecombineerd 5,9 l/100km

Toyota Carina II 2.0 D 1989

Ja, ik zie het.......

Nu alleen nog in een scherp gesneden grafiekje

Comment

Verbruik gecombineerd geef je. Geef nu eens het verbruik op het moment dat de beide motoren hun piek vermogen leveren.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door geelhoed Bekijk bericht
                            Verbruik gecombineerd geef je. Geef nu eens het verbruik op het moment dat de beide motoren hun piek vermogen leveren.
                            De piek is afgeschaft met de invoering van de Euro......

Comment

He, ja, geef ook eens het verbruik bij idle. En bij exact 2950 toeren. En het verbruik als je oma 3 x naar 100 optrekt.
                              En dat in een grafiekje.

Gaat nergens over. Juist het gecombineerde verbruik is interessant, het geeft een soort van gemiddelde weer.

Comment

Volledig mee eens, maar er werd gezegd dat het piekvermogen de vooruitgang was. Lijkt me dat ik de onzinnigheid daarvan heb aangetoond.

Comment

Meer piekvermogen is meer compressie is meer verbruik. Toch?
                                  You know that reality is immaterial

Comment

Ik heb een tijdje geleden eens gekeken wat onze golf V variant 1.4tsi (122pk versie) voor record kon breken.
                                    Het was een retourtje Leiderdorp-Wateringen, totaal iets van 60km.
                                    Wel behoorlijk veel snelweg, A4 in dit geval.
                                    Gewoon maximum snelheid gereden, wel met een behoorlijk zijdezacht rechtervoetje geaccelereerd. Max iets van 2500rpm of minder.
                                    De schade op het eind, iets beter dan 1 op 21 (ik heb de boardcomputer op de ouderwetse stand ingesteld, ben nogal conservatief wat dat betreft :).
                                    Dat vond ik niet slecht voor die 1300kg zware bak.
                                    Fuck die Latoya Prius dingen dus! ;)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door SchnitzelStephan Bekijk bericht
                                      Meer piekvermogen is meer compressie is meer verbruik. Toch?

Compressie is juist goed voor de efficientie (of eigenlijk is expansie dat, zie Miller cyclus van de Prius bv)
                                      Er zit in een liter brandstof een bepaalde hoeveelheid energie, om een vermogen te leveren moet je dus een bepaalde hoeveelheid randstof per tijdseenheid verstoken. De efficientie van de moderne geblazen diesels is neit het dubbele van die van de zuigdiesels van 20 jaar geleden en dus heb je voro 140 pk meer diesel per uur (om even in scheepstermen te blijven) nodig dan voor 70 pk.

Comment

Ja leuk en nu, het verschil is dat je met volgas met die Carina niet eens een brommer kan bijbenen en volgas met een die 2 liter TDi gewoon heel hard kan gaan (en als het moet, over de 200 km/u).

Zelfs mijn Golf 2 met 1.6 td en 80 pk rijdt zo een ding helemaal tot stront. En dat is ook niet echt een snelheidswonder ofzo.

Comment

Het verschil is dat het verbruik op de NEDC lineair afhangt van de wortel van de cilinderinhoud.
                                          Dus je kan met een kleinere motor toch hetzelfde vermogen halen maar in het dagelijks verkeer toch zuiniger zijn.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door w220l Bekijk bericht
                                            4, in lijn
                                            kleppen per cilinder 4
                                            cilinderinhoud 1968 cm3
                                            boring x slag 81,0 x 95,5 mm
                                            compressieverh. 18,5:1
                                            max. vermogen 103 kW (140 pk)
                                            4000tpm
                                            max. koppel 320 Nm
                                            1750tpm
                                            brandstofsysteem pompverstuiver
                                            klepbediening dohc
                                            turbo ja, met intercooler
                                            katalysator partikelfilter

verbruik gecombineerd 5,6 l/100km

Jetta 140 pk TDI 6bak...

4
                                            kleppen per cilinder 2
                                            cilinderinhoud 1974 cm3
                                            boring x slag 86,0 x 85,0 mm
                                            compressieverh. 23,0:1
                                            max. vermogen 54 kW (73 pk)
                                            4700tpm
                                            max. koppel 132 Nm
                                            3000tpm
                                            brandstofsysteem indirecte inspuiting
                                            klepbediening ohc
                                            turbo nee
                                            katalysator nee

verbruik gecombineerd 5,9 l/100km

Toyota Carina II 2.0 D 1989

Ja, ik zie het.......

Nu alleen nog in een scherp gesneden grafiekje
                                            Massa leeg 1385 kg
                                            Accelleratie -100 9,7s
                                            Top 207

vs

Massa leeg 1128 kg
                                            Accelleratie -100 15s (golf2 1.6td 13,5s)
                                            Top 164 (haalde hij ook echt) en dat is dus 9 meer dan die golf 2 EG. Duurt heel lang, maar hij gaat echt harder ;-)
                                            Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.

Comment

Eehhhhhh 58.82 mi/galUS * 1.609 km/mi / 3.785 l/galUS = 25 km /l

Zuigt de pan uit, ik haal ook 1 op 21 met mijn benzineauto.... (ongeveer evenveel energie)
                                              A, had de verkeerde maat voor de gallon genomen.

Weet je trouwens ook hoeveel yards er in een (imperial) mile gaan?

Comment

1760 toch?

Comment

Mijn favoriete eenheid moet toch wel zijn de hogshead per fortnight.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Harry Bekijk bericht
                                                    Ach, ik rij elke dag wel een paar keer 180 en accelereer vaak maximaal. Ik vind hem dus voor dit gebruik behoorlijk zuinig.
                                                    Met een benzine-auto was mijn verbruik echt hoog geweest.

Dat zo'n lelijke Toyota zuiniger is, is maar goed ook. Die dingen moeten degelijk en zuinig zijn, anders hebben ze ook helemaal geen nut natuurlijk.
                                                    *trapt Steven op ziel* ;-)
                                                    Komend van een alfa rijder kan ik die kift wel begrijpen ;-)

Als ik op zuinigheidsritten reed, was 1 op 21 mogelijk. Dieptepunt was 1 op 12 (met 150 door Frankrijk met fietsen op het dak).

My point being:
                                                    Met die Carina was niet onzuinig te rijden en extreem zuinig rijden scheelde niet veel met normaal rijden. Met de huidige auto's kan je met extreem zuinig rijden best wel zuiniger rijden dan met die oudere auto's, maar gemiddeld zijn ze niet zuiniger geworden. Als je ragt met nieuwe bakken, dan schiet het verbruik echt omhoog.

Comment

Komt bij dat fabrikanten hun modellen nu afstemmen op de NEDC en dat in praktijk in verbruik nauwelijks scheelt.

Comment

Mijn favoriete eenheid moet toch wel zijn de hogshead per fortnight.
                                                        Of het aantal stones in een rock, maar die is idd minder :-)

Comment

Rock? Die ken ik nog niet!

Comment

Weet je trouwens ook hoeveel yards er in een (imperial) mile gaan?
                                                            Google calculator is uw vriend: Mile to yards: 1760 inderdaad

3 foot per yard,
                                                            12 inch per foot

Zo ook:
                                                            - Gallon to liter
                                                            - mile to kilometer

Voor de liefhebber:
                                                            - nautical mile to yards
                                                            - mile to furlong
                                                            - league to mile
                                                            - fathom to feet
                                                            - stone to kilogram (1 stone = 14 pounds / 1 pound = 16 ounces)
                                                            Last edited by MartijnL; 23-10-08, 15:27.
                                                            ------------------------------------------------
                                                            We have normality. I repeat, we have normality. Anything you still can't cope with is therefore your own problem.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MartijnL Bekijk bericht
                                                              nautical mile to yards
                                                              Ik zou hem naar minuten doen. ;)

Comment

Rock? Die ken ik nog niet!
                                                                Stamt ook uit de tijd van Beowulf. Geloof dat in de verhalen over Arthur hij ook nog wordt genoemd....

Comment

Working...
                                                                X
                                                                😀
                                                                🥰
                                                                🤢
                                                                😎
                                                                😡
                                                                👍
                                                                👎