Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beslissingen, beslissingen, beslissingen

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Beslissingen, beslissingen, beslissingen

Wij rijden thuis dus - privé - een oude BMW (9 jaar and counting). Afgelopen week bleef de ventilator 'hangen' - als in bleef draaien nadat de motor afgezet werd, en trok zo de batterij leeg. Heeft me een nachtelijk trip Wechel - Weert gekost om Ms. RS te gaan 'redden'. Niet dat dat erg is, maar de rekening voor dit feestje (vervanging van de ventilator) kost me 500 euro plus. Voor de rest zijn de kosten onder controle: eenmaal per jaar naar het onderhoud (700-800 euro) en thats it.

Nu weet ik dat een auto met 190.000 op de teller, drie eigenaren en 9 jaar onder de sloefen geen toonbeeld van betrouwbaarheid meer is, maar ik heb aan de andere kant ook geen zin in tweemaandelijkse facturen van de garage die me op jaarbasis evenveel als een nieuwe gaan kosten - ik rij immers geen Alfa. Hij rijdt nog fijn - zij het niet snaarstrak meer natuurlijk (koppeling begint het te begeven ook wel, je voelt speling op vanalles komen).

Mijn vrouw startte vorige week dan ook weer de discussie op om te vernieuwen dan maar. VRAAG 01: Moet je dat dan doen? gaat die BMW vanaf nu echt uit elkaar klappen, krijgen het onderhoud en de dagelijkse palliatieve zorgen alfistische dimensies? Hoe betrouwbaar is die auto nog?

VRAAG 02: Stel vervanging, een 6 in lijn komt er waarschijnlijk niet meer in - hoewel de benzineprijzen naar beneden duikelen. dan maar Diesel. Die laatste lichting BMW's kan me echt niet warm maken, hoewel je mooie jonge tweedehandsjes hebt voor betaalbare prijzen. Die einser coupé is leuk, maar de vrouw vindt dat niks en hij is behoorlijk duur nieuw.

Een disco (LR3) staat nog altijd op haar verlanglijstje, en daar kan je hele mooie occasies in vinden, een Defender is een brug te ver, hoewel ik dat weer wel zie zitten (20K heb je een mooie). Maar - en je ziet de trend al - een undercover scheurijzer zoals de 328 zal het niet meer worden. Spijtig eigenlijk. het mag wel een funauto worden, daar niet van, maar er is zo weinig keuze die me echt aanstaat. Veel bagger - dat wel - veel lelijke 320D's, niet echt een auto waarvan ik zeg: ja, dat is hem nu - wat ik bij de E46 wel had. Een Mini Clubman met een pittige motor, maar die zijn zo klein. Zijn de dingen die ik over het hoofd zie? Wat zou nog leuk zijn voor een gezin met 2 kids ter vervanging van el Beamer: ietwat spannend, niet echt mainstream, en toch niet te schreeuwerig. *kuch*
    Rock on. RS.

Skoda zoals Dutch hem heeft?

Dikke motor en 4*4, spannend in de zin van dat het rijtechnisch wat te bieden heeft. Of juist niet, zou een ander zeggen.

Dikke skoda is niet mainstream, de budgetversie wel.

Is ook niet schreeuwerig.

Is Skoda nog een statement anno 2008? :)

N.B. Die BMW moet je niet te lang meer mee doen, die gaat binnenkort echt in de papieren lopen. Iedere 2 maanden is het dan weer raak voor 400 euro, dat gaat na een half jaar echt irriteren.
    You know that reality is immaterial

Comment

Ventilator vervangen kost >500 euro?
      Dat vind ik erg duur.

Disco is natuurlijk cool en is transport+hobbyauto in 1. Kost wel duurder qua monetaire euro's.

Die BMW kan volgens mij nog jaren mee.

Ferrari 308 GTB QV (1983)
      Alfa Giulia 1300 (1966)
      Mazda Miata (1990 Daily driver)
      BMW 320Ci (van GF)

Comment

@steef: in vlaanderen is skoda absoluut een statement. Men denkt daar nog dat het een soort lada is en verkiest een golf 1.4 basic boven een Octavia Rs. Tenminste dit geldt voor mn collegas uit belgisch Limburg :)

Comment

Moet het persee diesel zijn? Is anders een Golf V GTI niets? Lijkt me wel duidelijk zuiniger als de 328, tenminste, bij rustig rijden ;)
          Wat doen die tegenwoordig nog tweedehands?

Comment

Simpel rekensommetje.

Wat moet je toeleggen op een nieuwe auto?

En hoe goed zou de oude BMW er weer aan toe zijn als je dat geld in 'm investeert?
            Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

Ik had gisteren trouwens hetzelfde toen ik even bij de BMW-dealer was.
              Staan echt rijen 318's en 320's etc. Kosten allemaal 20K, 30K en soms meer, maar echt warm word ik er niet van.

Er stond ook een 996 cabrio en een Boxster. Best leuk, maar er was duidelijk in gerookt, dus die auto's stonken gewoon... Zonde man. En echt hebberig werd ik er gewoon niet van.

Alfa Giulia 1300 (1966)
              BMW 320Ci (van GF)

Comment

Een Golf GTI. No f*cking way. Weet je voor wat voor publiek die binnenkort bereikbaar wordt en wat voor tokkiesuitlaten er dan onder komen te hangen? *mompelt iets over schreeuwerig*

Comment

Ik bedoel dat ik dus die auto zou houden of echt iets leuks zou kopen. 30K stukslaan op een gebruikte E90 320i zou ik echt niet doen.

Golf 5GTI is wel wat ja. Heb je een mooie voor 20K?

Alfa Giulia 1300 (1966)
                  BMW 320Ci (van GF)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door SchnitzelStephan Bekijk bericht
                    Een Golf GTI. No f*cking way. Weet je voor wat voor publiek die binnenkort bereikbaar wordt en wat voor tokkiesuitlaten er dan onder komen te hangen? *mompelt iets over schreeuwerig*
                    Ja, nee, E39's en E46's kom je zeker nooit tegen op de Vinkenslag woonwagenkampjes? ;)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door rocketscience Bekijk bericht
                      dan maar Diesel

"your journey towards the dark side will be complete"
                      $ (cat - 2>&1 ) > /dev/null

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Maik Bekijk bericht
                        Ja, nee, E39's en E46's kom je zeker nooit tegen op de Vinkenslag woonwagenkampjes? ;)
                        Als je heel goed leest, dan zie je dat ik die dus ook niet noem...

Comment

Wij rijden thuis dus - privé - een oude BMW (9 jaar and counting).
                          Dat is NIET oud. Mijn jongste auto is 2 jaar ouder (en dan heb ik er nog van 19, 20 en 27).

Oorspronkelijk geplaatst door Harry Bekijk bericht
                          Kost wel duurder qua monetaire euro's.
                          Taalmaffia is onderweg Harry ;-)

LOL @ post Geelhoed
                          Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                          Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door brun Bekijk bericht
                            Simpel rekensommetje.

Wat moet je toeleggen op een nieuwe auto?

En hoe goed zou de oude BMW er weer aan toe zijn als je dat geld in 'm investeert?
                            Zo simpel is het rekensommetje inderdaad.

Ik ben altijd verbaasd als ik mensen om me heen een nieuwe auto zie kopen met het argument dat ze dan goedkoper uit zijn. Lijkt me kul.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Steven Bekijk bericht
                              Dat is NIET oud. Mijn jongste auto is 2 jaar ouder (en dan heb ik er nog van 19, 20 en 27).
                              Hier soortgelijke situatie en tevreden:
                              dagelijks vervoer is respectievelijk 14, 18 & 29 jaar oud.

Comment

Ha, die RS;

Ik denk zoals Ruud en Brun dat je E46 nog wel even de investeringen waard zal blijven.
                                Je krijgt er op zijn minst een portie rijplezier voor terug. En anders misschien een minder ervaren exemplaar zoeken?
                                Scherven brengen gelul.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Steven Bekijk bericht
                                  Ja, ok, maar de E46 is nu niet dat je zegt van: wat een klassieke schoonheid. Het is ook geen klassieker in wording. Ergens klopt het wel dat je niet goedkoper gaat rijden, omdat je weer aanschaf moet betalen en zo.
                                  Maar het gaat ook - zeker met Ms RS in het achterhoofd - over betrouwbaarheid in het dagelijks leven. Ze rijdt er nu dagelijks 140km mee.
                                  Rock on. RS.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ruud Bekijk bericht
                                    Zo simpel is het rekensommetje inderdaad.

Ik ben altijd verbaasd als ik mensen om me heen een nieuwe auto zie kopen met het argument dat ze dan goedkoper uit zijn. Lijkt me kul.
                                    Nieuw kopen scheelt wel een hoop ergernis.
                                    Of je moet het leuk vinden om regelmatig met een kapot langs de weg/ in de garage te staan.

Maar in dat geval koop je wel een alfa. :-)
                                    Rij gezond, rij een kiwi.

Comment

Maar het gaat ook - zeker met Ms RS in het achterhoofd - over betrouwbaarheid in het dagelijks leven. Ze rijdt er nu dagelijks 140km mee.
                                      Oorspronkelijk geplaatst door Lars Veenstra
                                      Nieuw kopen scheelt wel een hoop ergernis.
                                      Of je moet het leuk vinden om regelmatig met een kapot langs de weg/ in de garage te staan.
                                      Helaas is nieuw rijden ook geen garantie voor wegblijven van die ergenis.
                                      Dus als het om betrouwbaarheid gaat, vraag ik me af of je werkelijk zo veel beter af bent met nieuw als met goed onderhouden oud.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door rocketscience
                                        Wij rijden thuis dus - privé - een oude BMW (9 jaar and counting).
                                        Hier soortgelijke situatie en tevreden:
                                        dagelijks vervoer is respectievelijk 14, 18 & 29 jaar oud.
                                        Eens, kul, nieuw wordt nooit goedkoper, hier 12 & 35 jaar and counting. Die BMW kan altijd nog weg als deze echt uit elkaar valt, in 2035 of zo. Eerder is het puur voor 'de heb' (van nog meer airbags bijv) dat je wat anders koopt, wat overigens niet erg is, uteraard.
                                        fka v164

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door v164 Bekijk bericht
                                          Eens, kul, nieuw wordt nooit goedkoper, hier 12 & 35 jaar and counting. Die BMW kan altijd nog weg als deze echt uit elkaar valt, in 2035 of zo. Eerder is het puur voor 'de heb' (van nog meer airbags bijv) dat je wat anders koopt, wat overigens niet erg is, uteraard.
                                          Dat is een beetje het dilemma waar ik mee worstel, ik krijg toch geen duizenden euro's meer voor dat ding - dus waarom niet volledig oprijden. Met het risico dat ik inderdaad elke 5 dagen stilsta en een draadje: E46 328 defects opendoe (ergens in het Japanse forum).

Moesten we hem nu inwisselen voor dit: kwijl tot daar ... maar ik vrees dat dat de betrouwbaarheid niet ten goede komt.
                                          Rock on. RS.

Comment

*vertaalt de bijdrage van v164*

Zet je hele erf vol met ouwe wrakken, er is er altijd wel 1tje die starten wil. :)

Comment

Ha, die Stephan;

"erf vol met ouwe wrakken"

Je bent al aardig op weg, toch?
                                              Scherven brengen gelul.

Comment

Zie je wel dat het werkt? :)

Comment

Moesten we hem nu inwisselen voor dit: kwijl tot daar ... maar ik vrees dat dat de betrouwbaarheid niet ten goede komt.

Ja nee, helaas is dat niet veel betrouwbaarder dan een 9j oude BMW, wel veel leuker, dat wel.
                                                  fka v164

Comment

@ Ruud ik bedoelde nieuw in dit geval niet als nieuw af fabriek.

Hoewel de kans dat je veel ellende met een nieuwe auto krijgt kleiner is dan bij een auto waar van je weet dat het er aan zit te komen.
                                                    Lijkt mij in ieder geval niet fijn rijden de wetenschap dat er elk moment wat stuk kan gaan.

Maar een goed onderhouden oude auto hoeft uiteraard niet slechter te zijn dan een nieuwe!

Comment

Dat is een beetje het dilemma waar ik mee worstel, ik krijg toch geen duizenden euro's meer voor dat ding - dus waarom niet volledig oprijden. Met het risico dat ik inderdaad elke 5 dagen stilsta en een draadje: E46 328 defects opendoe (ergens in het Japanse forum).

Gloednieuwe megane cabrio in de lease gehad. Buiten de lekke banden en de aanrijdingen (ding was knalgeel, dus kennelijk onopvallend) gemiddeld elke 6000km bij de garage gestaan met een defect (waarvan sommige laten zitten tot de volgende beurt), kortste interval 150 km. Megane is twee keer met de autoambulance opgehaald.

Corolla (reeds 9 jaar in bezit) is in 80.000 km twee keer voor een defect naar de garage gegaan tussen de beurten, in beide gevallen rijdend weggebracht (voetpakking carburateur = ouderdom en gescheurde remleiding).

Ik weet wel waar ik de voorkeur aan geef.
                                                      Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.

Comment

OK, mijn post kon nog beter als reactie op Lars zijn :-)

Comment

We hebben het hier over auto's, niet over franse troep. :)

Comment

Ik zal maar niet uitwijden over de Lotus van pa :-)

Comment

Lol ik zat er op te wachten dat iemand met renault aan zou komen.

Comment

Nou meneer d'n Belg, is er al wat genoemd waar je wat mee kan?

Comment

Working...
                                                                X