Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Energielabels deel zoveel nav ANWB test

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Energielabels deel zoveel nav ANWB test

Afgelopen dagen buikgriep gehad, dus tijd genoeg gehad om 't geweldige magazine KAMPIOEN op de wc te lezen. Een test met 6 compacte auto's (gaaaaap), maar ook een Alfa Mito (iets minder gaap). Alle auto's hadden +- 75 pk met een 1.4 motor, de Alfa had de turboversie met veul meer pk's.

http://www.kampioen.nl/published/kmp...009-412438.pdf

Kijk nu even naar de test uitslag van het verbruik en bijbehorende energielabels. Ook ik snap 't nu niet meer (ik was nooit écht een voorstander van de energielabels, maar ik dacht ze te begrijpen en wist hoe je er met grote wagenparken van kon profiteren). De zuinigste auto van de test heeft het slechtste energielabel. Dat kan toch niet? Ik zie echt helemaal niets afwijkends in formaten etc. Hoe komt die Dacia aan energielabel D terwijl hij als rapportcijfer bij verbruik een 9 krijgt?
    Betaalt Dacia te weinig steekpenningen aan de uitgevers van de energielabels?

Ik wil nu gewoon voor eens en altijd weten hoe het zit.

Geelhoed?

Aan de ANWB Kampioen medewerkers is de vraag hoe ze getest hebben, in welke omstandigheden is de auto bij hun nu zuinig? Ik neem aan dat dat een vrij allround test is wat representatief is voor het gebruik van Jan Modaal.

Mailtje gestuurd naar de redactie, ik ben benieuwd.

Comment

Geelhoed?
      Labels worden op de NEDC cijfers toegekend. De anwb geeft het testverbruik.

Mij viel hetzelfde op, ook op het toilet. Slechts een 7.5 voor de prestaties terwijl de veel tragere en slechter remmende Ford bijvoorbeeld een 7 kreeg.

Bij verbruik wordt de MiTo wel afgestraft.
      $ (cat - 2>&1 ) > /dev/null

Comment

Ik wil nu gewoon voor eens en altijd weten hoe het zit.
        Dat wil je niet, maar goed: http://www.groenopweg.nl/wetgeving.p...t=152&cache=no
        I. Bepaling energie-efficiëntieklasse
        De energie-efficiëntieklasse van een nieuw model personenauto wordt bepaald aan de hand van de relatieve energiezuinigheid van de personenauto volgens de volgende tabel:

Energie-efficiëntieklasse

Relatieve energiezuinigheid [%]
        A

relatieve energiezuinigheid < – 20%
        B

– 20 <= relatieve energiezuinigheid < – 10%
        C

– 10 <= relatieve energiezuinigheid < 0%
        D

0 <= relatieve energiezuinigheid < 10%
        E

10 <= relatieve energiezuinigheid < 20%
        F

20 <= relatieve energiezuinigheid < 30%
        G

30 <= relatieve energiezuinigheid

Bij de vaststelling van de energie-efficiëntieklasse wordt de relatieve energiezuinigheid uitgedrukt als een percentage en niet afgerond. Wanneer verscheidene varianten of uitvoeringen onder één model zijn gegroepeerd, is de op te geven energie-efficiëntieklasse van het model gebaseerd op de minst zuinige variant of uitvoering binnen die groep. De relatieve energiezuinigheid wordt berekend volgens de volgende 6 stappen:

1.

Berekening van de gemiddelde lengte met behulp van regressieformule voor de lengte:
        lengte gem. = C1, lengte + C2, lengte x breedte + C3, lengte x [breedte]2

2.

Berekening van de gecorrigeerde lengte x breedte:
        (lengte x breedte) cor. = [0,7 x lengte + 0,3 x lengte gem.] x breedte

3A.

Controle van het toepassingsgebied van de regressieformule voor de gemiddelde CO2-uitstoot van auto’s met benzine als brandstof:
        Als: (lengte x breedte)cor. < –0,5 x C2, benzine / C3, benzine
        dan: (lengte x breedte)cor. = –0,5 x C2, benzine / C3, benzine

3B.

Controle van het toepassingsgebied van de regressieformule voor de gemiddelde CO2-uitstoot van auto’s met diesel als brandstof:
        Als: (lengte x breedte)cor. < -0,5 x C2, diesel / C3, diesel
        dan: (lengte x breedte)cor. = -0,5 x C2, diesel / C3, diesel

4A.

Berekening van de gemiddelde CO2-uitstoot met behulp van regressieformule voor auto’s met benzine als brandstof:
        CO2-uitstootgem. = C1, benzine + C2, benzine x [(lengte x breedte)cor.] + C3, benzine x [(lengte x breedte)cor.]2

4B.

Berekening van de gemiddelde CO2-uitstoot met behulp van regressieformule voor auto’s met diesel als brandstof:
        CO2-uitstoot gem. = C1, diesel + C2, diesel x [(lengte x breedte)cor.] + C3, diesel x [(lengte x breedte)cor.]2

5A.

Berekening van referentie CO2-uitstoot voor etikettering van auto’s met benzine als brandstof: CO2-uitstoot ref. = 0,75 x CO2-uitstoot gem. + 0,25 x CO2-uitstoot totaal gem. benzine

5B.

Berekening van referentie CO2-uitstoot voor etikettering van auto’s met diesel als brandstof: CO2-uitstoot ref. = 0,75 x CO2-uitstoot gem. + 0,25 x CO2- uitstoot totaal gem. diesel

6.

Berekening van de relatieve energiezuinigheid:
        Relatieve energiezuinigheid = [CO2-uitstoot – CO2-uitstootref.]/ CO2- uitstoot ref. x 100%

Comment

Ik heb me er ook aan geirriteerd.
          De Alfa zuipt en was duur. DUHHHH....

Ferrari 308 GTB QV (1983)
          Alfa Giulia 1300 (1966)
          Mazda Miata (1990 Daily driver)
          BMW 320Ci (van GF)

Comment

Ik kan meer 1 ding vaststellen en dat is dat de ANWB-lectuur bestaat uit schijtblaadjes .......

De Dacia zal wel een te smal bumperprofiel hebben....
            Veritatis simplex oratio est

Comment

Ha, die Cav;

"tijd genoeg gehad om 't geweldige magazine KAMPIOEN op de wc te lezen"

Daar gaat die buikgriep zeker niet van over.
              Scherven brengen gelul.

Comment

@Geelhoed: Ooit heb ik die berekening gezien met een factor verbruik erin, ik zie dat nu totaal niet in de door jouw getoonde berekening. Of zie ik iets over het hoofd?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hansv Bekijk bericht
                  Ha, die Cav;

"tijd genoeg gehad om 't geweldige magazine KAMPIOEN op de wc te lezen"

Daar gaat die buikgriep zeker niet van over.

Nee, maar het stroomde wel lekker door :p Eet smakelijk

Comment

Toen ik een jaar of wat geleden met een Franse directeur de label-berekening besprak, merkte hij op: er moet op dat ministerie iemand met een geweldig complex rondlopen, dat hij dit kon bedenken.

Maar ach, met die mooie labels weet W220XL wel dat hij straks een 730D mag halen. :-)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dennis Cavallino Bekijk bericht
                      @Geelhoed: Ooit heb ik die berekening gezien met een factor verbruik erin, ik zie dat nu totaal niet in de door jouw getoonde berekening. Of zie ik iets over het hoofd?
                      Verbruik en CO2 uitstoot zijn hetzelfde. (Met een factor 23.9(benzine) of 26.7(diesel) ertussen)
                      TNO meet om het verbruik in de boekjes te krijgen zelfs de CO2 in plaats van het volume brandstof omdat dat veel nauwkeuriger is.

Het komt erop neer dat je kijkt naar het oppervlak van de auto en het verbruik vergelijkt met het verbruik van de gemiddelde verkochte autos met dat oppervlak.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Joshua Bekijk bericht
                        Maar ach, met die mooie labels weet W220XL wel dat hij straks een 730D mag halen. :-)

Neh, een A8 4.2 benzine :-) ( D-label mag geleased worden...)

http://www.groenopweg.nl/modeldetails.php?id=48812

Comment

wtf is dit voor een uitspraak:
                          regressieformule
                          lengte gem. = C1, lengte + C2, lengte x breedte + C3, lengte x [breedte]^2

Dat heeft dus helemaal niets te maken met regressie, want de gemiddelde lengte kun je op deze manier nooit (met een kwadraat erin) berekenen. Wikipedia

Het wordt nog mooier:

De constanten C1, lengte,C2, lengte,C3, lengte,C1, benzine,C2, benzine,C3, benzine,C1, diesel,C2, diesel,C3, diesel worden berekend met behulp van de kleinste kwadraten methode. Hierbij wordt het aantal verkochte auto’s van elke uitvoering in rekening gebracht.
                          (dus als er meer van het zuinige type oid worden verkocht dan veranderen ook de labels van de andere auto's in die klasse? Helderrrr!)
                          Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                          Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door w220l Bekijk bericht
                            Neh, een A8 4.2 benzine :-) ( D-label mag geleased worden...)

http://www.groenopweg.nl/modeldetails.php?id=48812
                            Dit lijkt me interessanter:

http://www.groenopweg.nl/modeldetails.php?id=46198

:p

Comment

Waarom meten ze niet gewoon wat er uit de uitlaat komt bij dagelijks gebruik en hangen dáár hun energie-labels aan?
                              Iedereen heeft recht op mijn mening!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door EG Bekijk bericht
                                Niet voor mij in ieder geval.....

Geen kofferbak. ( althans, niet voor 2 samsonite-koffers)
                                Meeste ruimte wordt ingenomen door het ventilatorpakket voor de accu's.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door geelhoed Bekijk bericht
                                  Verbruik en CO2 uitstoot zijn hetzelfde. (Met een factor 23.9(benzine) of 26.7(diesel) ertussen)
                                  TNO meet om het verbruik in de boekjes te krijgen zelfs de CO2 in plaats van het volume brandstof omdat dat veel nauwkeuriger is.

Het komt erop neer dat je kijkt naar het oppervlak van de auto en het verbruik vergelijkt met het verbruik van de gemiddelde verkochte autos met dat oppervlak.
                                  Alles wist ik, behalve dat laatste. Kun je nagaan, ben je nota bene al een paar jaar in discussie op fora over dit fenomeen en toch leer je weer wat. Dank je Geelhoed.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door EG Bekijk bericht
                                    Dat is wat voor Jasper. In de C-Klasse :-)
                                    Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                                    Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door iOnline Bekijk bericht
                                      Waarom meten ze niet gewoon wat er uit de uitlaat komt bij dagelijks gebruik en hangen dáár hun energie-labels aan?
                                      Dat is te makkelijk! Vergeet niet dat er een heel ministerie van dit soort regeltjes moet eten he.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Steven Bekijk bericht
                                        wtf is dit voor een uitspraak:
                                        regressieformule
                                        lengte gem. = C1, lengte + C2, lengte x breedte + C3, lengte x [breedte]^2

Dat heeft dus helemaal niets te maken met regressie, want de gemiddelde lengte kun je op deze manier nooit (met een kwadraat erin) berekenen. Wikipedia
                                        Ik heb er ook een tijdje naar moeten kijken maar volgens mij passen ze de "regressie" toe op dat model.
                                        Ik heb er een fitprocedure voor geschreven en de labels lijken aardig te kloppen. (Ik had natuurlijk geen verkoopcijfers)

Het wordt nog mooier:

De constanten C1, lengte,C2, lengte,C3, lengte,C1, benzine,C2, benzine,C3, benzine,C1, diesel,C2, diesel,C3, diesel worden berekend met behulp van de kleinste kwadraten methode. Hierbij wordt het aantal verkochte auto’s van elke uitvoering in rekening gebracht.
                                        (dus als er meer van het zuinige type oid worden verkocht dan veranderen ook de labels van de andere auto's in die klasse? Helderrrr!)
                                        Klopt precies nu er meer B-Zeros, HCH's en Prii worden verkocht schuift het gemiddelde naar beneden en is het moeilijke een Alabel te krijgen.

Comment

Slechts een 7.5 voor de prestaties terwijl de veel tragere en slechter remmende Ford bijvoorbeeld een 7 kreeg.
                                          Nou, valt me nog mee. De Duitse collega's hebben helemaal een hekel aan de Logan.
                                          Attached Files

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door iOnline Bekijk bericht
                                            Daar gaat men naar alle waarschijnlijkheid in 2009 of 2010 op over.

Met die oppervlakte bij de label-berekening krijg je dus dat bijvoorbeeld een 207 1.4VTi een C-label kreeg en een 14cm langere SW met die motor een B, ergo meer korting op de BPM, dus lagere meerprijs SW tov 5drs.
                                            Maar met de 1.6VTI vallen beiden (5drs en SW) in C, dus daar de gewone meerprijs van een SW.

Leg maar uit aan een klant.

Comment

Ik zie toch wel wat in die labels naar klasses alleen moest de BPM boete niet een vast bedrag zijn maar een percentage.

Ik bedoel: wie maalt er om 1600 euro omdat je Veyron een G label heeft....

Comment

In ieder geval geen Nederlander, want er is er in NL nog geen eentje geregistreerd, volgens de Autoweek verkoopcijfers. In 5 jaar tijd trouwens wel 16 Lambo's.

Comment

Ha, die Joshua;

Ik dacht dat die muizenhandelaar (oud-sponsor van Verstappen) er een stuk of twee op NL-platen had rijden?
                                                  Scherven brengen gelul.

Comment

Ik zie toch wel wat in die labels naar klasses alleen moest de BPM boete niet een vast bedrag zijn maar een percentage.

Ik bedoel: wie maalt er om 1600 euro omdat je Veyron een G label heeft....
                                                    Niet als je al een fors jaarsalaris aan BPM hebt afgedragen, en nog eens verhoogd met een uniek voor NL modaaltje aan slurptax, nee wat ken't schele.
                                                    De 'gewone' BPM, mijn waarde, is al een PERCENTAGE (43%) vd netto catalogusprijs.

Je kunt je echter ook afvragen met welk recht NL meent allerlei boetes op te leggen aan NL kopers van diverse voertuigen die gewoon aan de Europese typegoedkeuringen voldoen. Eén Europa, haha.

Comment

Een Daihatsu Copen met D-label (=heffing) die met minimale aanpassingen (stoot 1 gram CO2 per km teveel uit) wel in het toekomstige 20% bijtellingstarief valt.

'Nuf said....

Comment

Working...
                                                      X