Afgelopen dagen buikgriep gehad, dus tijd genoeg gehad om 't geweldige magazine KAMPIOEN op de wc te lezen. Een test met 6 compacte auto's (gaaaaap), maar ook een Alfa Mito (iets minder gaap). Alle auto's hadden +- 75 pk met een 1.4 motor, de Alfa had de turboversie met veul meer pk's.
Kijk nu even naar de test uitslag van het verbruik en bijbehorende energielabels. Ook ik snap 't nu niet meer (ik was nooit écht een voorstander van de energielabels, maar ik dacht ze te begrijpen en wist hoe je er met grote wagenparken van kon profiteren). De zuinigste auto van de test heeft het slechtste energielabel. Dat kan toch niet? Ik zie echt helemaal niets afwijkends in formaten etc. Hoe komt die Dacia aan energielabel D terwijl hij als rapportcijfer bij verbruik een 9 krijgt?
Betaalt Dacia te weinig steekpenningen aan de uitgevers van de energielabels?
Ik wil nu gewoon voor eens en altijd weten hoe het zit.
Geelhoed?
Aan de ANWB Kampioen medewerkers is de vraag hoe ze getest hebben, in welke omstandigheden is de auto bij hun nu zuinig? Ik neem aan dat dat een vrij allround test is wat representatief is voor het gebruik van Jan Modaal.
Kijk nu even naar de test uitslag van het verbruik en bijbehorende energielabels. Ook ik snap 't nu niet meer (ik was nooit écht een voorstander van de energielabels, maar ik dacht ze te begrijpen en wist hoe je er met grote wagenparken van kon profiteren). De zuinigste auto van de test heeft het slechtste energielabel. Dat kan toch niet? Ik zie echt helemaal niets afwijkends in formaten etc. Hoe komt die Dacia aan energielabel D terwijl hij als rapportcijfer bij verbruik een 9 krijgt?
Betaalt Dacia te weinig steekpenningen aan de uitgevers van de energielabels?
Ik wil nu gewoon voor eens en altijd weten hoe het zit.
Geelhoed?
Aan de ANWB Kampioen medewerkers is de vraag hoe ze getest hebben, in welke omstandigheden is de auto bij hun nu zuinig? Ik neem aan dat dat een vrij allround test is wat representatief is voor het gebruik van Jan Modaal.
Comment