Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Longlist

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Longlist

Gummerts, in de loop van volgend jaar ga ik mijn Polo doorschuiven naar mijn vriendin en ga ik zelf een andere auto kopen. Ik rij ongeveer 30k per jaar, en wil dus gaan dieselen. Mijn budget is ongeveer 10 mille. Uitgangspunten zijn:
    • Zuinig
    • Redelijk ruim
    • Onderhoudskosten niet extreem
    • Comfortabel
    • Betrouwbaar
    • Max. rond 150k km

Hoeft dus geen gumbak te zijn. Ben over het algemeen minder gecharmeerd van aziatische auto's, en franse meuk valt vanwege uitgangspunt 5 ook af ;-)

Volgende auto's op dit moment in mijn hoofd:
    • Golf V TDI
    • Volvo V50 diesel

Die lijst mag wel wat langer. Roept u maar!
    2019 Volvo V60 T6

Mooie Golf 4 TDI? Vind ik zelf mooier dan een Golf V namelijk. :-)
    Of anders een Passat. Zijn ook ladingen van verkocht en is dus megaveel aanbod.

Alfa 147 JTD? Alfa-diesels zijn ongeveer de beste diesels die er bestaan.
    Voor 10K koop je iets heel moois. Met mijn 147 JTD 16V heb ik nooit problemen gehad.

Kijk dan. Heel mooi ding :
    http://www.milano.nl/html/occasions_detail.asp?id={9EB2CB21-103C-436D-8D05-4690A17C366B}

Of deze, rood leer, nog een 90K km's gelopen :
    http://www.milano.nl/html/occasions_detail.asp?id={87AD61CD-ADEC-472F-BA83-1A53B17BB247}

Ferrari 308 GTB QV (1983)
    Alfa Giulia 1300 (1966)
    Mazda Miata (1990 Daily driver)
    BMW 320Ci (van GF)

Comment

http://auto.marktplaats.nl/volkswage...d=8&fs=1#photo
      Golf 4 van 2003 met 1.9 TDi 130 pk, 6 bak ook nog. Veel opties. En maar 108k op de klok. Deze dingen zijn vlot, makkelijk te chippen en zeer betrouwbaar. De 1.9 TDi's zijn qua betrouwbaarheid en zuinigheid beter dan de 2.0 TDi's van 2003/2004.

Golf V heb je ook voor 10k, misschien ook nog eens met 150k op de klok, maar die zullen zeker schraper edities zijn met alleen airco als optie.

Astra GTC is ook een leuke maar die beginnen bij 12k. Betrouwbare 1.9 CDTi blokjes van de Italianen. Je hebt ze in 120/150 pk trim.

Edit: http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=lybcatmdus31 voldoet wel aan de eisen, maar is te duur. GEwoon voorbeeldje van de Astra.
      Last edited by EG; 26-10-08, 13:34.

Comment

Zoiets?

http://www.milano.nl/html/occasions_...7-54F88F3DCDAF}

Een V50 diesel van én <10K én <150K km gaat lastig worden. Een Momentum uitvoering zit goed in z'n goodies.
        Er staan trouwens hele rijen V50's bij Milano.

Comment

Moet je per sé dieselen ?
          Van de lease-collega's hoor ik de laatste tijd dat het omslagpunt benzine naar diesel eerder 40K pj is dan 30K.

V50 is niet echt ruim, kun je beter voor een voordeliger/rijker uitgeruste Focus Wagon gaan, beide trouwens met zo'n fijne PSA HDi !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Joshua Bekijk bericht
            Van de lease-collega's hoor ik de laatste tijd dat het omslagpunt benzine naar diesel eerder 40K pj is dan 30K.

V50 is niet echt ruim, kun je beter voor een voordeliger/rijker uitgeruste Focus Wagon gaan, beide trouwens met zo'n fijne PSA HDi !
            Volgens mij gaat dat omslagpunt verhaal niet op voor 2ehands wagens. Bij een nieuwe wagen is een vergelijkbare diesel meestal veel duurder. 2ehands is dat niet altijd zo.

Comment

@Floris: Is die Golf van Twan niet iets?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Joshua Bekijk bericht

Is idd ook weining mis mee:
                http://www.autotrack.nl/owa_dima/owa...L&o_id=5549638
                En net zo "ruim" als een V50!

Comment

Dank voor de reacties. Ik hou rekening met het feit dat het voor mij pas februari volgend jaar een rol gaat spelen. Dan moet voor 10k (11k mag ook als ie is zoals ik wil) misschien iets meer lukken dan nu. Ik ken die Golf van Twan niet, maar ik moet dus nog wel even een paar maandjes wachten.

Ik zie al wel een aantal V50's staan die prijstechnisch richting 10k gaan. Ik heb er meer mee dan een Focus, die vind ik niet mooi, en ik vind de stoelen niet echt goed. Die van de Volvo wel en ik vind het model wel mooi.

Ruim is relatief overigens, we zijn nu nog met z'n tweetjes thuis, wil gewoon meer ruimte om me heen dan mijn Polo nu. Dat is dus niet zo moeilijk :) En mochten er tzt kids komen dan wil ik niet mijn auto gelijk weer moeten inruilen. Maar goed, kids staan voorlopig zeker niet op de planning :)

Ik vind een Golf V overigens mooier dan een IV. Deze is nu al best interssant
                  http://voorraad.wheelerdelta.nl/s5bc...s/?sid=1532170
                  Geen echte schraper editie toch?

Alfa 147 twijfel ik nogal, heb daar regelmatig verhalen over problemen gehoord. Twijfel aan de betrouwbaarheid.

Als laatste, bij 30k (misschien wel meer) ligt tweedehands als het goed is allang het omslagpunt mbt diesel. Ik dacht hetzelfde als EG, prijsverschillen tweedehands tussen diesel en benzine veel kleiner, dus omslagpunt eerder.
                  Last edited by floris_s; 26-10-08, 17:57.
                  2019 Volvo V60 T6

Comment

Als jarenlange Skodarijder moest ik natuurlijk meteen aan zoiets denken:

http://www.autotrader.nl/auto/kopen/...tal=102&pos=11

Nadelen:
                    - motor is erg rumoerig en kan wat olie gebruiken
                    - wil weleens een kraakje hebben

Voordelen:
                    - bakken ruimte
                    - veel value for money
                    - IMHO mooier dan een Golf V
                    BMW 420i coupe (2014) - Buick Skylark Custom Coupe (1970) - Chevrolet G20 Hightop Van (1992)

Comment

@Floris: Dan valt het punt hier in het water. Dat was een Golf II op leeftijd om het zo maar te zeggen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ___JC___ Bekijk bericht
                        Als jarenlange Skodarijder moest ik natuurlijk meteen aan zoiets denken:

http://www.autotrader.nl/auto/kopen/...tal=102&pos=11

Nadelen:
                        - motor is erg rumoerig en kan wat olie gebruiken
                        - wil weleens een kraakje hebben

Voordelen:
                        - bakken ruimte
                        - veel value for money
                        - IMHO mooier dan een Golf V
                        Dit klopt idd, heb zelf een Octy 2 (met DSG), je zou ook voor de DSG versie kunnen gaan, veel sneller dan de handgeschakelde, en net zo zuinig ook nog. Super automaat gewoon. Ik denk dat DSG wel interessant is voor je met 30k per jaar (files etc.).

De Octy 2 is trouwens een Golf 5 met een kont, bijna alles is hetzelfde als bij de Golf 5. Onderstel is best zacht maar je kan er behoorlijk hard mee hoeken. Onderstuur krijg je niet zomaar, moet je echt gek voor doen.

Al met al een fijne wagen voor een fijn prijsje.

Comment

Da's wel een aardige ja, heb nooit over de Octavia nagedacht.
                          2019 Volvo V60 T6

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Taeke Bekijk bericht
                            Is idd ook weining mis mee:
                            http://www.autotrack.nl/owa_dima/owa...L&o_id=5549638
                            En net zo "ruim" als een V50!
                            Kijk naar dat dashboard en je begrijpt opeens waarom een V50 duurder mag zijn (en dat heb ik het nog niet over de stoelen gehad).

Groet
                            GJ

Comment

Ik denk ook dat je moet zoeken naar een 156 of een V50.

Ongelofelijk hoeveel daarvan wordt afgeschreven in 3 tot 4 jaar.
                              Op zich mag je een V50 1.8 ook overwegen, als je een rustige rijstijl hebt.

De Volvo zal altijd wel een restwaarde houden, bij de Alfa mag je daar aan twijfelen.
                              Kawa Versys 2010 MX-5 nc White up!

Comment

156 is ook een interessante: niet heeel erg gewilde wagen maar toch behoorlijk wat aanbod (ex-lease vooral).

Bijv. deze:
                                http://www.autotrader.nl/auto/kopen/...total=90&pos=6

Ok is redelijk "oud", van 2004, maar wel met dikke 2.4 JTD met 175 pk. Weet alleen niet of je de wegenbelasting leuk gaat vinden.

Als een 2.4 JTD te gortig is, zou je ook voor een 1.9 JTD kunnen gaan, deze heeft 115 pk, maar wel volleder:

http://www.autobytel.nl/page.ocl?pag...aspedaal_proef

115 pk te weinig? Hier heb je een 1.9 JTD 16v met 150 pk. Alleen deze heeft dan weer geen leer. Maar wel 2006 dus dat komt wel in de buurt van nieuw.

http://www.autotrader.nl/auto/kopen/...otal=81&pos=10

Comment

Een 147 of een V50? Dat scheelt nogal. Zoek hun crashtests maar eens op ;-)

Een 156 SW is erg mooi, maar nog wat krapper dan een V50. En kan qua zitcomfort ook niet tippen aan de laatste.

Comment

Zitcomfort is voor mij wel heel belangrijk. Ben 2,02m en rond de 100 kilo, beetje ruimte en goeie stoelen zijn dan wel belangrijk. V50 viel me daarin niet tegen.
                                    2019 Volvo V60 T6

Comment

Het is natuurlijk persoonlijk, maar als bestuurder vond ik de stoelen van de 156 geweldig. 1200km naar wintersport aan 1 stuk doorrijden en uitgerust aankomen, zeg maar.

Dat was met de Volkswagen Bora en de Opel Vectra wel anders. Stoelen van mijn Seat Leon nu zijn ook niet echt geweldig.
                                      Last edited by Alfisto; 27-10-08, 01:00.
                                      ---------------------------
                                      Lullen gaat beter dan rijden.

Comment

Ik vind Alfa-stoelen meestal erg goed juist en de zithouding ook.
                                        Maar met 2 meter en 100kg is dat misschien anders?

Gewoon even uitproberen. 2.4jtd zou ik zelf niet nemen, dus gewoon een 1.9jtd of een 16V. Motoren zijn beide extreem goed. Verbruiken geen olie en roken ook niet na xx km's zoals veel VAG-diesels.
                                        Technische problemen bij Alfa komen meestal voor bij de Twin Sparks. Die motoren hebben gewoon wat meer aandacht nodig.

Een Golf TDI is niet beter dan een Alfa JTD hoor. Beide auto's kennen hun problemen. Maar als een Golf je gewoon meer aanspreekt, dan moet je daar dus voor gaan.

Alfa Giulia 1300 (1966)
                                        BMW 320Ci (van GF)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door floris_s Bekijk bericht
                                          Zitcomfort is voor mij wel heel belangrijk. Ben 2,02m en rond de 100 kilo, beetje ruimte en goeie stoelen zijn dan wel belangrijk. V50 viel me daarin niet tegen.
                                          Dan moet je ZEKER een Octavia nemen. Veel ruimer dan een V50.
                                          BMW 420i coupe (2014) - Buick Skylark Custom Coupe (1970) - Chevrolet G20 Hightop Van (1992)

Comment

Ik kan voor het geld ook Jaguar gaan rijden ;-)

http://www.speurders.nl/overzicht/au...-44045708.html
                                            2019 Volvo V60 T6

Comment

Best leuk zo'n X-type vind ik!

Alfa Giulia 1300 (1966)
                                              BMW 320Ci (van GF)

Comment

Oef, dit is dan ook wel erg aanlokkelijk, komt helaas nog te vroeg. Zouden de running kosts veel hoger liggen dan van een V50 oid?

http://www.speurders.nl/overzicht/au...-43940250.html

Vraag is wel deze, hoe lang is het nog gunstiger om diesel te gaan rijden bij 30k km per jaar? Gaan de brandstofprijzen nog verder uit elkaar of wordt het verschil steeds kleiner? Je ziet nu tweedehands diesels harder zakken in prijs.
                                                2019 Volvo V60 T6

Comment

Wel leuk ding inderdaad.
                                                  Qua onderhoud moet je ook een beetje mazzel hebben natuurlijk, maar veel duurder dan een V50 diesel zal het niet zijn.

Alfa Giulia 1300 (1966)
                                                  BMW 320Ci (van GF)

Comment

Bedenk je wel dat dieseltechniek onderhoudsgevoeliger is dan recht-toe-recht-aan benzine zonder turbo's.
                                                    De E39 520i heeft mij tot nu toe aan garagekosten net geen 3 ct/ km gekost. En dat is dus over 96000 km gemeten. (gekocht heb ik hem met 97000 op de klok). Rijden doet ie 1 op 10/11. Een sedan is duidelijk zuiniger dan een touring. Een 523i is ook nog net ff wat zuiniger dan een 520i.
                                                    You know that reality is immaterial

Comment

Heb het gisteren nog zitten berekenen voor een V50. Bij 16000km, het omslagpunt. Heb ook rekening gehouden met de hogere gewichtsklasse van de diesel.

Gek is wel dat de diesels veel meer hebben afgeschreven dan de benzines, en dus 2-de hands goedkoper zijn dan een benzine.

Voor de bedragen waar jij in wilt winkelen zou ik niet gaan voor een derdehands. Probeer zo'n auto 2-de hands met volledige onderhoudshistorie van een partikulier te kopen.

Want? Mijn zwager kocht zijn 4 jaar oude leaser V50, die nog pas een beurt had gehad. Na een week oliepeil gecontroleerd. Pas toen er een liter was bijgegooid gaf de peilstok weer wat aan. Zal je gebeuren dat de hele boel in mekaar draait. Je gaat je afvragen: als zo'n leaser op de nominatie staat eruit te gaan, is de laatste beurt in het serviceboekje dan nog te vertrouwen...?
                                                      Kawa Versys 2010 MX-5 nc White up!

Comment

Working...
                                                      X