Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Velgen vraag

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Velgen vraag

Ik heb op mijn Einser 17"es rondom en het kreng is verlaagd. Bij navraag gaat de leasemaatschappij op mijn mooie 17" lichtmetaal de winterbanden gooien.

Echter, het ding is ook nog eens verlaagd en BMW raad het af om dan ook sneeuwkettingen te monteren (op die 17"es dus).

Bandenmaat is trouwens 205/50R17 voor en 225/45R17 achter.

Optie 1: de AutoSock. Deze schijnt in mijn bandenmaat te verkrijgen te zijn. Echter men raad het af om hiermee op gewoon wegdek te rijden ivm slijtage. Ook zijn ze niet officieel goedgekeurd in Zwitserland en Oostenrijk. En ik ben (nog?) niet overtuigd van het feit of ze beter zijn dan gewoon sneeuwkettingen.

Optie 2: ik heb nog een set stalen velgen liggen van mijn oude E46 en deze (laten) monteren. Echter de ET waarde is kennelijk anders bij mijn Einser dan bij de E46. De stalen velgen zijn in de maat 205/55R16.

E87; steek: 5x120 ET: 42 en Naaf: 72,5
    E46; steek: 5x120 ET: 47 en Naaf: 72,5

Wat ik van ET waardes begrijp is, hoe lager de waarde, hoe verder de velg naar buiten steekt. Dus als ik in dit geval de stalen velgen monteer, zitten ze ietsiepietsie verder naar binnen en dus heb ik gelijk meer ruimte voor eventuele sneeuwkettingen (welke ik in de juiste maat heb liggen).

Wat is wijsheid in deze? Even het feit dat smallere banden onder winterse omstandigheden beter zijn daargelaten. Ik zelf neig naar optie 2 ivm met mogelijkheid tot monatege sneeuwkettingen.
    Last edited by _Arthur; 27-10-08, 18:27.

Ook even de breedte van velgen vergelijken (J-maat).

Verder:
    passen de 16 inch over de remklauwen?

Comment

Wat Ruud zegt.
      Lopen ze bij indraaien niet aan in de wielkast?
      Als je ermee naar de alpen gaat zou ik zowiezo iets doen waar sneeuwkettingen omheen kunnen.
      Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
      Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

Comment

De huidige lichtmetalenvelgen zijn achter 7½Jx17. De stalenvelgen zijn 7J.

(De einser heeft achter een andere/grotere maat velg/band dan er voor op ligt, de stalenvelgen zijn alle 4 gelijk).

Oorspronkelijk zou de Einser op 16"es geleverd worden. En wel deze: Star spoke, style 140, 7J x 16, ET 44, 205/55 R16V
        Last edited by _Arthur; 27-10-08, 18:59.

Comment

bij mijn dreier in de lease heb ik ook een winterbandencontractje. Ik ben er niet blij mee, het lijkt er op dat het op en afmonteren van die run on flat banden niet echt geweldig werkt. Steeds problemen met onbalans en hoogteslagen na hermontage (dat kan ook aan de incompententie van de profile liggen, maar dat is een ander draadje).

Nooit meer. Volgende keer zorg ik voor een set extra velgen zodat ik zelf kan bepalen wanneer ik die winterbanden gebruik en niet zoals nu een van november tot maart 90% van de tijd met de verkeerde banden zit. Mij viel trouwens op dat een setje lichtmetaal voor bmw op ebay voor relatief weinig te scoren is.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PeterS Bekijk bericht
            bij mijn dreier in de lease heb ik ook een winterbandencontractje. Ik ben er niet blij mee, het lijkt er op dat het op en afmonteren van die run on flat banden niet echt geweldig werkt. Steeds problemen met onbalans en hoogteslagen na hermontage (dat kan ook aan de incompententie van de profile liggen, maar dat is een ander draadje).

Nooit meer. Volgende keer zorg ik voor een set extra velgen zodat ik zelf kan bepalen wanneer ik die winterbanden gebruik en niet zoals nu een van november tot maart 90% van de tijd met de verkeerde banden zit. Mij viel trouwens op dat een setje lichtmetaal voor bmw op ebay voor relatief weinig te scoren is.
            Ik had voor de zekerheid gevraagd of de BMW dealer mijn winterbanden mocht monteren. Ze vertelden mij helaas dat ze 999 van de 1000 keer nul op het rekest kregen. Behalve als je een hogepief bent met vele autos in de lease bij de leasetoko, dan kreeg je nog wel wat gedaan vertelden men.

En mijn velgen zijn (ja alle 4) helaas al een keer verneukt tijdens het monteren van nieuwe banden. Ook daarom dat optie 2 mij beter in de oren klinkt dan optie 1.

Comment

Persoonlijk zou ik optie 2 adviseren. Met 16"zijn de kettingen ook betaalbaarder en prakischer.

ET verschil van 5 (MM) even proberen onder de auto let even op met kettingen erom passen, dan weet je de ruimte tussen schokdemper en ketting.

Indien t net niet gaat kun je voor de winter spoorverbredertjes monteren van 5 mm. Tot 5 mm per wiel kan dat met de standaard bouten, el even controelren, minimaal 5 omwentelingen schroefdraad moet je hebben.

Succes.
              Simca 1000 rallye 2 (RWD)
              Peugeot 404 1961 (RWD)
              BMW 3 touring (RWD) daily
              VW POLO 1.6

Comment

Omdat je 1 serie runflat banden heeft is montage van 17"sowieso lastiger als met standaard banden, risico van beschadiging van je 17"is daarmee ook groter.
                als je 2x per jaar extra banden gaat op en afdraaien wordt alles daar niet beter van.
                Simca 1000 rallye 2 (RWD)
                Peugeot 404 1961 (RWD)
                BMW 3 touring (RWD) daily
                VW POLO 1.6

Comment

Ik zie op http://felgenkatalog.auto-treff.com/ dat de velgen die ik nu heb onder Einser (Styling 142) ook een ET waarde van 47 hebben! Deze dus: http://felgenkatalog.auto-treff.com/1420.htm

Zou betekenen dat die 16" stalen velgen gewoon zonder probleem gaan passen dus?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door _Arthur Bekijk bericht
                    Ik zie op http://felgenkatalog.auto-treff.com/ dat de velgen die ik nu heb onder Einser (Styling 142) ook een ET waarde van 47 hebben! Deze dus: http://felgenkatalog.auto-treff.com/1420.htm

Zou betekenen dat die 16" stalen velgen gewoon zonder probleem gaan passen dus?
                    Oorspronkelijk zou de Einser op 16"es geleverd worden. En wel deze: Star spoke, style 140, 7J x 16, ET 44, 205/55 R16V

Ja. ( je geeft zelf het antwoord.. ;-) )

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door w220l Bekijk bericht

Ja. ( je geeft zelf het antwoord.. ;-) )

Toch bedankt voor het meedenken :)

Comment

@PeterS: Ik heb zelf ook gelijk een aparte set velgen erbij genomen. Is voordeliger (15" i.p.v. 17" winterbanden in aparte maat) en ook niet het gerommel met bandenwissel en velgen beschadigen.

Comment

Working...
                        X