Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

e46 330xi aankooptips

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• e46 330xi aankooptips

Mede gummers,

Het leasecontract van mijn 120d loopt begin volgend jaar af en ik ga weer prive een auto rijden. Nu heb ik een 330xi full options van 2001 op het oog met 158K op de teller van een particulier. Hij wil er 12K voor hebben incl 6 mnd garantie via Autotrust. Hij is in sept 2006 geimporteerd uit duitsland. Volgens mij is dit een zeer redelijke prijs.

Hebben jullie nog tips waar ik op moet letten? Het is trouwens een handbak.
    Is een totaalkeuring van de ANWB zinvol?
    Is het 4wd systeem heel onderhoudsgevoelig / duur?
    Ik heb zelf nu 150 euro per maand voor onderhoud gerekend. Is dit veel of weinig? Ik wil er minimaal 5 jaar nog 15K per jaar mee rijden.

Ernst-Jan, op het oude gummen bekend als Mr.B
    Last edited by Ernst-Jan; 24-11-08, 20:48. Reden: Titel gewijzigd

Zo, vanuit de onderbuik, die prijs is veel te laag. Dus dat vind ik wat verdacht.

Waarom staat ie te koop?

Maar daar moet je Knot eigenlijk ff hebben, die kent elke E46 die er te koop staat tussen hier en Wladiwostok.

Totaalkeuring is altijd zinvol. Ik weet alleen niet of de ANWB bekend is met zo'n specifiek model.
    You know that reality is immaterial

Comment

Geldt niet alleen voor BMW, maar voor ieder merk: Totaalkeuring bij de ANWB is zinvol, maar beter is een totaalkeuring bij een dealer die geen binding heeft met die auto. Alleen zij kunnen nagaan of de auto alle fabrieks-modificaties tijdens alle beurten heeft ondergaan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door SchnitzelStephan Bekijk bericht
        Hier heb je de Duitse prijzen. Valt me mee met de prijzen moet ik zeggen. Dat had ik gekker verwacht.

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/mi...tring=&lang=de
        Yep, 330i is niet heel gewild in Duitsland als je het vergelijkt met wat voor een 320i gevraagd wordt. Geldt voor meer dikke 6-cylinders.

Totaalkeuring is zeker zinvol, kost wel dik 200 E.

Comment

Hij vroeg er eerst 13900 voor. Hij heeft er net 2000,- af gehaald. Ik vermoed dat de brandstofkosten hem te veel werden, of zo iets.

Afspraak gemaakt voor a.s. zondagmorgen.

Comment

Mooie auto. 12K is nog redelijk veel , vind ik dan. Is toch al een 160K kms op gezet.
            Rock on. RS.

Comment

Hoe zit het met het verschil in verbruik tussen een 330i en een 330ix eigenlijk?
              You know that reality is immaterial

Comment

Ik heb een E46 330i gehad en die pas particulier verkocht. Totaal 45.000km mee gereden (aankoop bij 50.000km tot 95.000km).

Gemiddeld verbruik was 1 op 8,6. Ik deed wel veel korte stukjes en reed aardig door.

Onderhoudskosten:
                50.000km: Huisselectie-afleverbeurt
                70.000km: BMW Inspectie II (factuur EUR 800,-, geen bijzonderheden behavel remblokken achter en koelvloeistof)
                83.000km: APK + remschijven en blokken voor, remvloeistof (factuur EUR 560,-)
                89.000km: BMW Olieservice + check (factuur EUR 250,-, geen bijzonderheden).
                (excl. banden, deed ik elders vervangen)

Mijn exemplaar was echter wel perfect, gekocht als huisselectie en destijds niet de goedkoopste. Ik heb er ook nooit problemen mee gehad.
                Bij pre-facelift E46 is geloof ik de achteras een bekend probleem waar je op moet letten.

Toen ik mijn auto verkocht wilde de koper ook zo'n ANWB keuring. Dit is wel een aanrader, ze zijn er zo'n 2,5 uur mee bezig geweest! Zeer uitgebreid gecontroleerd dus. Bij mij was alles in orde, er stond alleen een foutmelding in het systeem. De ANWB had er een beschrijving bijstaan maar meer konden ze er niet over zeggen (ze werken daar met een algemeen systeem dat ze aan alle auto's kunnen hangen). We zijn toen nog even naar een BMW dealer gereden iets verderop en die hebben het systeem uitgelezen. Er kwam bij hen een compleet andere melding boven (had niets te maken met de melding van de ANWB). De melding was onschuldig en hadden ze gewist.

Comment

@Stephan

Volgens de autoweek site weegt de x zo'n 95 kilo zwaarder en is het verbruik zo'n 0,5 liter op de 100 hoger. Als ik 1 op 8 a 9 ga halen dan ben ik best tevreden.

Totaalkeuring ga ik dus zeker doen. Een stuk zekerheid is mij wel 200 euro waard. Ben al eens belazerd door een autohandelaar, dus dat wil ik niet meer meemaken.

Comment

@Rocketscience

12K is best veel geld, maar voor eentje met 100K op de teller, die vaak uit 2003/2004 komt vragen ze al gauw 20K+. Als je nu op autotrack kijkt kom je niet onder de 14K voor vergelijkbare auto's.

En ook voor een A4 avant of V70 betaal je al snel meer. En dan vindt ik een e46 touring toch wel veel mooier.

Enige wat me een beetje zorgen baart is het 4wd systeem. Daar kan je best wel dure reparaties aan hebben, schat ik zo in.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ernst-Jan Bekijk bericht
                      Enige wat me een beetje zorgen baart is het 4wd systeem. Daar kan je best wel dure reparaties aan hebben, schat ik zo in.
                      Neem je die auto omdat je speciaal AWD wilt?
                      Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                      "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

Comment

@Dutch,

Nee, als er eentje zonder stond voor 12-13K zou ik die nemen. Maar die kan ik niet vinden in NL, of weet jij er nog eentje?

Zelf uit duitsland importeren heb ik ook aan gedacht, echter is de afstand (woon in R'dam) en de benodigde tijd die erin gaat zitten toch wel een nadeel.

Comment

Verbruikt meer en is langzamer. Er zitten meer gevoelige onderdelen op die kapot kunnen gaan. Dan zou ik liever een paar k meer geven voor een non-xi model.

Comment

Toch is een 330i typisch een auto waarvan in NL het aanbod beperkt is, en waarbij je in DLD toch behoorlijk wat keus hebt. Misschien is het toch die paar vrije dagen opnemen waard.

Comment

Wat moet je met 4wd op een bmw???????????
                              Volg Autopics nu ook op Facebook: https://www.facebook.com/Autopics.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ernst-Jan Bekijk bericht
                                Nee, als er eentje zonder stond voor 12-13K zou ik die nemen. Maar die kan ik niet vinden in NL, of weet jij er nog eentje?
                                O, maar dan ga ik mee met ExTaxi's uitroep. Wat is een BMW zonder RWD? Dan toch maar net iets meer uitgeven... Of in D rondkijken. Zó ingewikkeld kan het ook weer niet zijn, als bijvoorbeeld Hansv vanuit het westen des lands een puike E39 530i hiernaartoe haalt.
                                Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                                "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door SchnitzelStephan Bekijk bericht
                                  Zo, vanuit de onderbuik, die prijs is veel te laag. Dus dat vind ik wat verdacht.

Waarom staat ie te koop?

Maar daar moet je Knot eigenlijk ff hebben, die kent elke E46 die er te koop staat tussen hier en Wladiwostok.

Totaalkeuring is altijd zinvol. Ik weet alleen niet of de ANWB bekend is met zo'n specifiek model.
                                  blijft een verouderd model van bijna 8 jaar oud , dus of het veeeels te laag is zou ik niet 123 zo zeggen
                                  ook de kilometerstand is redelijk ,voor de motor /auto niet te veel natuurlijk maar op zich ook niet laag
                                  "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
                                  "dan door naar Bats voor bakkie want dat staat ook nog"--TSM
                                  "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
                                  "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

Comment

Ha, die Ernst-Jan;

"Zelf uit duitsland importeren heb ik ook aan gedacht, echter is de afstand (woon in R'dam) en de benodigde tijd die erin gaat zitten toch wel een nadeel."

Valt best mee, hoor; beperk je tot de westelijke streken en je kunt het met een beetje slim plannen in één dag doen. Duitsche BMW-dealers hebben een overvloed aan dat soort auto's staan voor hele nette prijzen en vaak zelfs met een jaar Europlusgarantie. Zelfs met alle bijkomende kosten verdien je er nog dik geld op. Sites als autoscout.de en mobile.de zijn prachtige middelen om je te oriënteren. Met de zoekfunctie kun je hier ook de nodige ervaringsverhalen vinden, waaronder dat van mij.
                                    Scherven brengen gelul.

Comment

E46 houd ff rekening met stabilisatorstangen(rubbers) en draagarmrubbers van de vooras die gaar kunnen zijn.

Tevens is een grondige inspectie van de achterwielophanging en in het byzonder tussen achtersubframe en bodemplaat belangrijk. Bouten blijven wel zitten maar bodenplaat wil wel eens inscheuren op de bevestigingspunten, vooral bij de potentere modellen met dito rijstijl en wat hofere km standen. Reparatie hiervan alleen al kost je snel 2000 euro...

check ook even de rubberschijf in de cardanas (hardy-schijf) met deze km stand meestal ook wel aardig moe, kosten plm 200
                                      Simca 1000 rallye 2 (RWD)
                                      Peugeot 404 1961 (RWD)
                                      BMW 3 touring (RWD) daily
                                      VW POLO 1.6

Comment

@ExTaxi,

Ook met een klein beetje sneeuw nog kunnen rijden ;-). Ik heb zelf in mijn oude 320d touring al eens gehad dat ik een klein heuveltje niet meer op kon.

4wd bij e46 is trouwens vast 38% naar de voorwielen en 62% naar de achterwielen, maar dat wist je vast al.

En ik wil op Lelystad met glad wegdek snellere rondjes dan Knot kunnen rijden. De vorige keer was hij me net voor met zijn 125pk opeltje.
                                        Last edited by Ernst-Jan; 30-10-08, 22:40. Reden: wel de goede cijfertjes gebruiken

Comment

Lelystad en FWD's voorblijven, dan moet je met een EVO komen.
                                          Volg Autopics nu ook op Facebook: https://www.facebook.com/Autopics.nl

Comment

Of een 330D, ExTaxi

Ik rijd met mijn 330i touring gemiddeld in de buurt van de 1 op 10,5. Daar zitten dus ook de korte stukken en het hard rijden bij. Ik heb echter wel de zesbak er in zitten, dat scheelt als je op de snelweg zit al gauw een liter op 100km. Langere snelwegstukken met het verkeer mee (110 en 130 op de teller) haal ik 1 op 12 a 1 op 13.

De 4wd is niet zo'n ingewikkeld systeem, ik verwacht er geen extra problemen mee. Het uitscheuren van het subframe kwam vooral bij de sterkere motoren voor, dus dat is verdacht. Vooral als er een trekhaak gemonteerd was (en gebruikt!) of er fors mee gereden was. Doordat het een iX is verwacht ik weer minder snel problemen met dat subframe, maar de statistieken daarover zijn wel op het net te vinden.

Ik weet niet hoeveel km je van plan bent te gaan rijden, maar ik denk dat je met 150 euro per maand aan onderhoud (incl banden) een heel eind moet komen.

Comment

@ExTaxi,

Was ook ijdele hoop om nog een prijsje te pakken. Harry zet een 330(x)i vast in de snelste groep en dan winnen van een opel speedster of NSX zit er vast niet meer in. Zeker niet met mijn bescheiden stuurmanskunsten.

Over dat subframe had ik inderdaad gelezen. Dat was toch vooral een probleem bij de 328i's? Bij de introductie van de 3 liter heeft BMW hier een aanpassing aan gedaan.

Van BimmerWiki:
                                              There are many reports of cracked or torn subframe mounting points. Most often the two rear mounting points below the trunk floor are affected. This occurs almost exclusively on the early E46 323i/328i models. BMW later improved the subframe mounting points in the trunk floor of the car and in later E46 325i/330i this problem seems to be absent.
                                              In ieder geval bedankt voor de waarschuwingen

Comment

Afgelopen zondag langs geweest.

Eerst maar eens de papierwinkel doorgenomen. Dat viel tegen, maar 4 officiele beurten afgestempeld in het onderhoudsboekje. In DE bij 22K en 100K (zonder stempel) en in NL bij 108K (import) en 133K. Daar zitten dus wel een paar gaatjes in :(.

Huidige eigenaar had het lieve sommetje van 5500 euro in 2 jaar aan reparaties laten uitvoeren bij de BMW dealer. Waar dus nog geen eens zaken als distributieriem of waterpomp of zo bij stonden. Ook was er nog nooit iets aan de wielophanging vervangen, behalve een gebroken veer, dus geen ophangrubbers of schokbrekers. Hoe lang gaan schokbrekers en dat soort zaken normaal gesproken mee? Op diverse fora wordt toch wel aangegeven dat je schokbrekers (maar) 100K mee gaan.

Ok, de auto zelf ziet er goed uit, klein deukje bij rechterachterlicht met een beetje roest. Geen zichtbare vloeistoflekkages. De electrische stoelen maar eens ingesteld en een stukje rijden.

Dat viel dus tegen, de auto voelde vaag aan, met name in bochten naar links. Leek wel een amerikaan in vergelijking met mijn 120d. En de eigenaar nog beweren hoe strak hij hem wel vond sturen. Voor de rest viel de versnellingspook in zijn vrij ook voor zijn 5de versnelling, heel irritant. Na een half uurtje gereden te hebben wist ik het wel, dit gaat hem niet worden.

Dus het verhaal wordt vervolgd.

Comment

Klinkt niet goed. Er staan genoeg van zulke auto's te koop, dus deze lekker laten staan.
                                                  Historie ook niet waterdicht, dus misschien heeft hij een ton meer gelopen.

Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                                  Alfa Giulia 1300 (1966)
                                                  Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                                  BMW 320Ci (van GF)

Comment

Dank je Harry, dat is mijn gevoel ook.

Heb nu een 330i met 150K op de teller uit eind 2003 op het oog. Wel 16K maar volgens de ANWB koerslijn moet deze nog 19K opbrengen. Enige wat deze mist is sportstoelen.

Gisteren per telefoon (auto staat in Friesland) de komplete onderhoudshistorie doorgenomen. De eigenaar had hem 1,5 jaar geleden voor 30K gekocht. Wegens leaseauto wil hij hem nu kwijt. Binnenkort een afspraak maken om een proefritje te maken.

Gr. Ernst-Jan

Comment

Kijk, dat klinkt beter.
                                                      Alhoewel..."Friesland"?? *ALARMBELLEN*

;-)

Er zijn volgens mij weinig kopers voor zulke dikke 3-series, dus je kon wel eens geluk hebben om iets leuks te kunnen kopen voor een nette prijs.

Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                                      Alfa Giulia 1300 (1966)
                                                      Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                                      BMW 320Ci (van GF)

Comment

Eigenlijk schrik ik van zo'n hoog bedrag aan reparaties aan een 7/7,5 jaar oude BMW met 160.000 km. En dan dus buiten de door Ernst-Jan genoemde zaken. Of ben ik gewoon niets gewend ?

Comment

Ben het helemaal eens met Joshua, zeker als er nog niet eens een waterpomp of dieselpomp vervangen is... Ik heb een E46 320d gereden, maar als die dat soort reparatie-rekeningen had gehad, was ie al veel eerder de deur weer uitgegaan. Is mijns inziens niet echt gebruikelijk, dat soort hoge kosten...
                                                          "Bork Bork Bork!" - Swedish Chef

Comment

@Harry,

Eigenaar heet Ricardo de Vries dus ik moest gelijk denken aan Rico of Andre (de Vries?). Eigenaar klonk heel beleefd. Ga dus maar een afspraak maken om te gaan proefrijden.

Gr. E-J.

Comment

Even een kleine opsomming van de geschiedenis van de 330xi met vraagprijs van 12K

Auto uit 5/2001
                                                              onderhoud in Duitsland bij 22900 en 99000 geen stepels!

import 12-9-2006 in nederland

12-9-2006, 108K, 1200,- (BMW Dealer)
                                                              Remblokken en schijven rondom
                                                              Remvloeistof
                                                              INSP II
                                                              VRiem voor wisselstroom
                                                              Polyriem 6PK

14/10/2006, 380,-
                                                              2* nieuwe banden achter nu nog 2-3 mm profiel

Dec/2006, 700,- (BMW Dealer)
                                                              Nieuwe radio

31/08/2007, 133K, 673,- (BMW Dealer)
                                                              Olie + koelvloeistof
                                                              Microfilter
                                                              Bobines

10/11/2007, 380,-
                                                              2 nieuwe voorbanden nu nog 7mm profiel

25/3/2008, 900,- (BMW Dealer)
                                                              1 aandruifas vervangen
                                                              stuurbekrachtiging

26/08/2008, 185,- (BMW Dealer)
                                                              stofhoes LV van aandrijfas

21/08/2008 APK, 380,-
                                                              Rechterachterveer vervangen (was gebroken)

Totaal 4800,-

Opmerkingen:
                                                              • kleine schade linksachter (beetje roest)
                                                              • stuurt niet zo strak als huidige 120d
                                                              • geen waterpomp vervangen
                                                              • geen schokbrekers vervangen
                                                              • geen distributie ketting vervangen
                                                              • rechter achterraam werkt niet
                                                              • bandenspanning werkt niet
                                                              • versnelling valt voor zijn 5 niet zijn 3.
                                                              Last edited by Ernst-Jan; 10-11-08, 15:17.

Comment

Working...
                                                              X
                                                              😀
                                                              🥰
                                                              🤢
                                                              😎
                                                              😡
                                                              👍
                                                              👎