Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Winst BMW daalt 63 procent

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Winst BMW daalt 63 procent

    Amsterdam - Door sterk dalende autoverkopen komen wereldwijd steeds meer autofabrikanten in de problemen. Dinsdag maakte de Duitse bouwer van luxewagens, BMW, bekend dat de nettowinst in het derde kwartaal met 63 procent is gedaald.

    Dat komt vooral door het inzakken van de Amerikaanse automarkt, BMW’s grootste afzetgebied. Maar ook in Europa ziet BMW de verkoop teruglopen. Het bedrijf zal dit jaar de productie met 40 duizend exemplaren verminderen. Dit aantal komt bovenop de vermindering van 25 duizend, die het bedrijf eerder al had aangekondigd.

    Door de moeilijke marktomstandigheden is het volgens bestuursvoorzitter Norbert Reithofer zo goed als onmogelijk nog een betrouwbare winstvoorspelling voor 2008 te doen. ‘Wel zal BMW in 2008 een duidelijk positief resultaat boeken’, aldus Reithofer gisteren.

    In Amerika worden de problemen voor de drie noodlijdende automakers General Motors, Chrysler en Ford steeds groter. De binnenlandse vraag daalde in oktober met 32 procent naar het niveau van 25 jaar geleden. General Motors is de grootste verliezer: het bedrijf verkocht vorige maand 45 procent minder auto’s dan in dezelfde periode vorig jaar. Over de eerste negen maanden van het jaar daalde de GM-verkoop met bijna 6 procent tot 6,6 miljoen wagens.

    Toyota is GM nu definitief voorbij gestreefd als ’s werelds grootste automaker. Maar ook dit Japanse bedrijf wordt geraakt door de crisis in de auto-industrie: in de VS daalde de verkoop met ruim 20 procent. Omdat autobedrijven van hun voorraad af moeten, verwachten analisten komende maanden een felle prijzenoorlog.
    Bron:Volks Krant


    Gaat dit betekenen dat je hogere kortingen kan bedingen op nieuwe auto's ?



    Jan

  • #2
    Nou Jesper, waar wacht je nog op....inkoppen die 318D. De koffie staat bij de Beier klaar :-)
    Dax Cobra 4.0 V8 - BMW F30 320D HE

    Comment


    • #3
      Sjah er is nu eenmaal minder vraag naar auto's door de recessie blijkbaar. Vind het helemaal niet vreemd.

      Sterker nog, ik dacht al waar blijven de Duitse autofabrikanten met hun winstwaarschuwingen.

      Comment


      • #4
        Ook in Amerika komer en kwel in autoland

        Door de kredietcrisis ligt de Amerikaanse automarkt helemaal op zijn gat. En ging de afgelopen jaren al niet best met de General Motors, Ford en Chrysler. De derde kwartaalcijfers zijn alarmerend.
        General Motors meldt vandaag tijdens een toelichting op de derde kwartaalcijfers dat de afgelopen drie maanden 2,5 miljard dollar is verloren. Er is zeven miljard van de kapitaalreserves verbrand. Het ging al tijden niet goed met de Amerikaanse autogigant, maar de kredietcrisis lijkt de reus de das om te doen. Als de verliezen zo doorgaan, is komende zomer het geld op. Tenzij er overheidssteun komt. Tot nu toe is GM in 2008 21 miljard dollar verloren. Ook in Europa schrijft GM, en met name het hoofdmerk Opel, rode cijfers.
        Door de verliezen is General Motors gestopt met de pogingen om Chrysler over te nemen. Verder wordt vijf miljard dollar bezuinigd – onder meer door personeel te ontslaan en investeringen te stoppen. GM benadrukt dat die laatste maatregel geen gevolgen heeft voor de ontwikkeling van de revolutionaire Chevrolet Volt plug inhybride.

        Ford
        Gisteren hebben de ‘Grote Drie’ in de VS gevraagd om 25 miljard dollar overheidssteun. In Amerika is een op de tien banen verweven met de auto-industrie. Ook bij Ford Motor Company is de nood aan de man. Dat bedrijf heeft ook buitenlandse overheden om hulp gevraagd. Ford meldt in het derde kwartaal weliswaar een verlies van slechts 129 miljoen dollar maar er is in die periode 7,7 miljard dollar aan kapitaalreserves verbrand. Ook Ford wil personeel kwijt en biedt daarvoor afkoopsommen. Verder wordt de wereldwijde ontwikkeling van modellen beter op elkaar afgestemd, worden inventarissen geminimaliseerd en wordt flink gesneden in advertentiekosten. Ford in Europa noteert een winstje van 69 miljoen; vorig jaar was dat nog 293 miljoen.

        Chrysler
        Chrysler LLC, de kleinste van de drie en het moederbedrijf van Chrysler, Jeep en Dodge zag in oktober de verkopen met nog eens elf procent achteruit hollen. Daarmee staat de klassieke nummer drie in Amerika wat betreft verkoopcijfers nu op vrijwel gelijke hoogte met Honda. Cerberus, de investeringsmaatschappij die eigenaar is van Chrysler, geeft geen verder verliescijfers vrij. Omdat Cerberus een particulier bedrijf is, is het daartoe niet verplicht. Doordat de onderhandelingen met GM nu zijn stukgelopen ziet het er naar uit dat het noodlijdende Chrysler LLC zijn drie merken los moet gaan verkopen. Jeep wordt gezien als de meest waardevolle van die drie. Verder is Chysler al ver met de verkoop van de Viper sportauto-lijn. Die brengt waarschijnlijk rond de tachtig miljoen dollar in het laatje. Maar dat is in deze tijden slechts kleingeld.

        Bronnen rond Chrysler beweren dat Hyundai is geďnteresseerd in een (deel van) het concern. Dat meldt persbureau Reuters. Hyundai zou met name geďnteresseerd zijn in Jeep. Ook melden de bronnen dat Renault-Nissan zich weer heeft gemeld. Eerder liepen de gesprekken stuk met het Frans-Japanse bedrijf.
        Cerberus, de investeringsmaatschappij die eigenaar is van Chrysler LLC, wil het liefst Chrysler, Jeep en Dodge samen verkopen, maar dat lijkt nog niet erg te lukken. Renault-Nissan heeft waarschijnlijk alleen maar interesse in de productie van de Ram pickup en Volkswagen wil de mpv-lijn wel overnemen. Ook de Viper-sportautolijn wordt apart verkocht.
        Hyundai is vooral geďnteresseerd om wat hoger in de markt te kunnen opereren. Dat probeert het merk nu met de Genesis in Amerika en eerder heeft Hyundai met Ford gesproken over een overname van Volvo. Een vinger in de pap bij in de Amerikaanse autowereld zou daar ook bij kunnen helpen. Analisten zien dat anders: “Hyundai kan niks winnen met een overname van Chrysler.”
        De overname van Chrysler door General Motors liep onder meer mis omdat de Amerikaanse overheid niet bereid was om het plan met zo’n tien miljard dollar te financieren. GM had daarop gehoopt omdat de overheid daarmee tienduizenden banen had kunnen redden. Als reactie op de geruchten dat Hyundai interesse heeft in Chysler, is het aandeel van het Koreaanse merk meteen flink gedaald.


        Bron:autoweek
        Last edited by Fastturbo; 10-11-08, 15:58.

        Comment


        • #5
          Het heeft weinig zin de kredietcrisis hier de schuld van te geven. Jarenlang de verkeerde kant op ontwikkelen (lees: niet ontwikkelen maar teren op in de basis stokoude pick-ups), dat trekken de Amerikaanse merken nooit meer recht. Subsidies en marktbescherming moet het nog wat langer rekken, maar een stimulans om dan ineens wel goede, moderne auto's te ontwikkelen is dat nou ook niet. Herhaling van zetten: de Japanners gaan weer geweerd worden om die Amerikaanse troep aan de man te kunnen blijven brengen daarginds.

          Comment

          Working...
          X