Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

kleine turbo (benzine) motoren

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• kleine turbo (benzine) motoren

dat de toepassing van turbo en downsizen voordelen kent kwa verbruik, gewicht en koppel voor het middengebied ,is bekent na de bevindingen van mensen die er mee rijden

dat downsizen en turbo is nog niet zo heel erg lang in schwung zoals op de huidige schaal , dus het kopje verhoogde slijtage door de grotere thermische en mechanische belasting ,komt nog niet zo snel naar de oppervlakte
    ben benieuwd of die motoren na een jaartje of 6/8 nog niet versleten zijn na spartaans gebruik
    de tijd zou het uit moeten wijzen
    alhoewel audi heeft toch al wat jaartjes die 1.8 en 2 liter turbo motoren? welliswaar wat minder (gemiddeld ) heftig belast door de hogere cilinder inhouden tov een 1.4 , en die motoren lusten toch ook olie ,zoals het bestuur van de pvda aan de drank zit?
    "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
    "dan door naar Bats voor bakkie want dat staat ook nog"--TSM
    "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
    "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

mijn 1.8 20VT dronk geen druppel, een Halsemaatje dus
    maar hij knalde wel in 2 weken tijd 2x uit elkaar met km stand 78000:-)
    ik koop zowieso geen leaser uit het vertegenwoordigerssegment
    want of het nu een 2liter of een 1.4 is, ga er maar vanuit dat hij is getrapt met koude motor en voor de deur heeft staan uit te tikken
    daarbij geloof ik idd niet dat 160pk uit een 1.4 aan mij zeker niet besteed is, en dan behandel ik techniek nog redelijk zoals het hoort.
    :-)
    E
    يوم واحد لا ضحك هو ليس يوم واحد عاش. :-)

Comment

Denk dat TSM de spijker op de kop slaat: koud trappen en de motor lekker met gloeiende turbo wegzetten zijn dé oorzaken voor de korte levensduur van die dingen.

Die PvdA-metafoor over olieverbruik moet ik wel onthouden, trouwens. Goeie :-)
      Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door brun Bekijk bericht
        Denk dat TSM de spijker op de kop slaat: koud trappen en de motor lekker met gloeiende turbo wegzetten zijn dé oorzaken voor de korte levensduur van die dingen.

Die PvdA-metafoor over olieverbruik moet ik wel onthouden, trouwens. Goeie :-)
        tuurlijk das zowizo niet goed koud overbelasten en heet wegzetten
        maar ook bij normaal gebruik wordt de motor meer belast door de hogere temperaturen en hogere verbrandingsdrukken op kleinere zuigervlakken en lagers
        maar tsm geeft aan dat ie de motor netjes behandelde en toch knalt dat ding 2 maal bij 78000km
        das zorgelijk
        "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
        "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
        "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

Comment

Ik weet natuurlijk niet hoe die VAG-blokken vandaag de dag zijn. Maar twintig jaar geleden haalden turbomotoren met zo veel pk's per liter vrij makkelijk de 200.000 km.

Ze verbruikten wel een slokje olie, dat klopt. Is op zich ook niet erg natuurlijk. En veel VAG-turbomotoren hadden na twee ton ook scheurtjes in de cilinderkop, tussen inlaat- en uitlaatklep. Waarschijnlijk door het extreme temperatuurverschil over een vrij klein stuk metaal. Of ze dat nu onder controle hebben gekregen? De motoren zijn immers nóg kleiner dan toen.
          Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

"De motoren zijn immers nóg kleiner dan toen."

precies en dat komt de duurzaamheid niet ten goede
            aan de andere kant , is er met de jaren natuurlijk wel vorderingen gemaakt met verbeterde legeringen en materialen en uitgekiende constructie

maar aan alles zit een grens

Comment

Waarom een motor maken die lang meegaat?

Is het je niet opgevallen dat tegenwoordig steeds meer consumentengoederen worden gemaakt met een beperkte levensduur? Alsof ze gedesigned zijn om nèt na de garantietermijn te overlijden.

Men zou inmiddels in staat moeten zijn om dit soort hoogvermogende motoren te maken zodat ze makkelijk de 3 ton halen voor de eerste revisie. Betere oliën, betere materialen, beter productieproces, slimmere elektronica, betere sensoren, veel kleinere toleranties in het design van de van motoren en toch ploffen... you do the math
              Last edited by PACO; 18-11-08, 01:44.
              Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

Comment

Bij mijn Leon FR 1.8 20VT waren het destijds wel een verzameling van factoren:

Defecte MAF sensor
                Defecte volgas sensor

Ik geloof wel dat de motor an sich een hoop kan hebben getuige de vele rijders die met dik 300pk uit zo'n 1,8litertje persen zonder dat het stuk gaat.

Feitelijk is het ophangen van de integriteit van je motor aan een inferieur meet en regelprincipe (Mass Air Flow/MAF ipv Manifold Absolute Pressure/MAP)

Laten we zo zeggen,
                Mijn subaru blokje levert een kleine 350pk uit 2,0liter met redelijk houtje touwtje tuning, hell no het is geeneens tuning het is en kwestie van monteren. Maar als mijn MAF defect gaat (geleidelijk) dan blaas ik de hele motor aan bonken.
                En dat baart mij nu weer zorgen, dat er wegen zijn ingeslagen, waar nagenoeg heel de industrie zich aan ophangt, terwijl we allemaal weten dat de keuze onjuist en tricky is..............

Zelfde verhaal met mijn huidige TDI DPF. Een beer van een motor, 170pk, maar door alle electrische problemen eromheen -ik heb gvd een nieuwe kabelboom gekregen- wordt je er schijtziek van. Elke keer nieuwe fenomenen, nu zelfs zo gek dat mijn motor met grote regelmatig tijdens het rijden rond de 50kmh uitvalt.

En dat is wat mij nu stoort.
                Er wordt allerlei meet en regeltechniek aangegrepen om de motoren goed te laten lopen. Bouw nu svp eens motoren die in essentie goed lopen, ook als er ergens een sensorretje het niet helemaal jovel doet.

Zo'n 1,4 compressor turbo dingetje is van een genotsknots veroorzakend hoog technisch niveau, maar 1) blijft het heel op basis van elementaire toegepaste mechanica en 2)blijf je een beetje verschoond van technische storingen ? Ik denk wel een heel mooi object voor tuners, een 1,4 kun je wel mega toeren laten maken, grote turbo erop en het turbogat afdekken met de compressor.........................

Maar of het heel blijft..............

E
                يوم واحد لا ضحك هو ليس يوم واحد عاش. :-)

Comment

Verbruik en milieu is belangrijker dan duurzaamheid.
                  Tevens willen ze idd vaak nieuwe auto's verkopen, dus moeten ze niet te lang meegaan.

Ferrari 308 GTB QV (1983)
                  Alfa Giulia 1300 (1966)
                  Mazda Miata (1990 Daily driver)
                  BMW 320Ci (van GF)

Comment

Ha, die Brun;

Waren die kopproblemen niet terug te voeren op de vijfklepstechniek? Daardoor zit er minder 'vlees' tussen de kleppen en zouden er eerder hotspots op kunnen treden. Als die theorie klopt zou dit bij de nieuwere VAG-turbo's dus verholpen moeten zijn.

[kijkt of hij Edwin ergens ziet]
                    Scherven brengen gelul.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TSM Bekijk bericht
                      ...Bouw nu svp eens motoren die in essentie goed lopen, ook als er ergens een sensorretje het niet helemaal jovel doet...
                      Dat ik dit ooit nog eens zou zeggen...: TSM for president! :)

Allemaal aan de dubbele Webers en ouderwetse mechanische ontsteking, aait!

:)
                      Oliestoken voor het goede doel

Comment

Hierzo nog een 1.8T 20V, verbruik in eerste onderhoudsperiode minimaal, daarna geen druppel meer. Nu ruim een ton erop, geen problemen. En gechipt dus.

De exemplaren die olie lusten, zijn niet goed ingereden. Te slap of te ruig.
                        Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                        "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dutch Bekijk bericht
                          De exemplaren die olie lusten, zijn niet goed ingereden. Te slap of te ruig.
                          Duts, dat weet jij, dat weet ik, zelfs het merendeel van gummen, denk ik. Maar d'r zijn nog veel meer 'gebruikers' daar buiten die daar een flink stuk minder kaas van gegeten hebben. And you can't blame them, denk ik. Zo is de markt. Vraag is of de producten er tegen op gewassen zijn.

Neemt niet weg overigens dat goed gebruik (inrijden, warmrijden en laten afkoelen) van substantieel belang zijn.
                          Oliestoken voor het goede doel

Comment

Uiteraard, maar 't was ook om 't beeld dat blijkbaar bij motroosje bestaat, met wat anekdotisch bewijs tegen te spreken. :)

Oorspronkelijk geplaatst door motroosje Bekijk bericht
                            alhoewel audi heeft toch al wat jaartjes die 1.8 en 2 liter turbo motoren? welliswaar wat minder (gemiddeld ) heftig belast door de hogere cilinder inhouden tov een 1.4 , en die motoren lusten toch ook olie ,zoals het bestuur van de pvda aan de drank zit?
                            En dan dus ook nog zonder de ploffen die TSM over zijn 1.8T-van-de-blauwe-knoop noemt.
                            "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hansv Bekijk bericht
                              Ha, die Brun;

Waren die kopproblemen niet terug te voeren op de vijfklepstechniek? Daardoor zit er minder 'vlees' tussen de kleppen en zouden er eerder hotspots op kunnen treden. Als die theorie klopt zou dit bij de nieuwere VAG-turbo's dus verholpen moeten zijn.

[kijkt of hij Edwin ergens ziet]
                              Nee, de scheurtjes die ik bedoel, zag je bij alle turbo-tienkleppers (twee per cilinder).

Comment

Uiteraard, maar 't was ook om 't beeld dat blijkbaar bij motroosje bestaat, met wat anekdotisch bewijs tegen te spreken. :)

Quote:
                                Originally Posted by motroosje

En dan dus ook nog zonder de ploffen die TSM over zijn 1.8T-van-de-blauwe-knoop noemt."

dat beeld klopt toch ook een beetje ,als er motoren kapot draaien?
                                en dan praten we nu over 1.8/2 liter motoren
                                en nu heb je zelfs 1.4 motoren met een hogere turbodruk en compressie

kijk ze HOEVEN niet kapot van me ;-)
                                alleen op papier zouden ze een kortere levensduur moeten hebben
                                en de vraag is hoe dat in de praktijk gaat

Comment

Nou ja, het beeld bij jou is blijkbaar dat 1.8T's olieslurpende plofblokken zijn. Ik zeg dat ze nauwelijks olie drinken in vergelijking met bijvoorbeeld de TDI's van VAG (en bij goed inrijden zelfs geen olie verbruiken) en dat ze echt niet veel ploffen, zeker veel minder dan bijvoorbeeld de 2.0T's van Renault, die zelfs zonder tuning nog in de soep draaien.

En dan heb ik 't verder niet over die 1.4-blokjes natuurlijk. Daarvan is inderdaad de vraag hoe lang die in de praktijk zullen meegaan.

Comment

Nou ja, het beeld bij jou is blijkbaar dat 1.8T's olieslurpende plofblokken zijn. Ik zeg dat ze nauwelijks olie drinken in vergelijking met bijvoorbeeld de TDI's van VAG (en bij goed inrijden zelfs geen olie verbruiken) en dat ze echt niet veel ploffen, zeker veel minder dan bijvoorbeeld de 2.0T's van Renault, die zelfs zonder tuning nog in de soep draaien.

En dan heb ik 't verder niet over die 1.4-blokjes natuurlijk. Daarvan is inderdaad de vraag hoe lang die in de praktijk zullen meegaan.
                                    plofblokken heb ik niet gezegd in de openingspost , ik hoor nu pas van tsm dat de zijne de geest gaf onder genoemde oorzaken
                                    olieslurpen heb ik wel gezegd ,omdat ik dat hier en daar wel lees
                                    de reden dat de jouwe dat niet doet kan liggen aan rijstijl, /inrijden /oliesoort, etc
                                    "en dat ze echt niet veel ploffen" wat is niet veel?
                                    die dingen horen in principe gewoon heel te blijven

Comment

Ach, als die anderhalfliterblokjes uit het turbotijdperk van de Formule 1 er duizend pk uitpersten en zelfs dan nog een paar honderd kilometer heel bleven, moeten enkele tienduizenden storingsvrije kilometers van zo'n nieuw VAG-motortje toch ook kunnen. :-)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door brun Bekijk bericht
                                        Nee, de scheurtjes die ik bedoel, zag je bij alle turbo-tienkleppers (twee per cilinder).
                                        sterker nog , bij indirect ingespoten turbo diesels die erg veel hebben gelopen zie je het ook die scheurtjes

Comment

Maar ontopic nu.

Het verschil is natuurlijk dat het wereldberoemde 1.8T-blok van VAG een volkomen uitontwikkelde motor was. In essentie is die motor zelfs gebaseerd op de 1.8-injectie van de eerste Golf GTi, en we weten hoe oud dát blok intussen is. Bovendien: krukas, drijfstangen en onderblok van die motor waren altijd al goed genoeg voor 200+ pk.

Rijd die motor goed in, en hij gaat zelfs in de turboversie makkelijk twee ton mee. Met goed onderhoud zelfs drie of meer.

Zoals TSM al aangeeft: de zwakke plekken begonnen pas toen er allerlei nieuwerwetse injectietroep opkwam. Een luchtmassametertje defect, een volgasschakelaar stuk of een sensortje niet meer helemaal goed en het ding loopt prompt veel te arm onder vollast. Ja, dan zijn enkele tientallen kilometers lekker planken al genoeg om gaten in de motor te laten vallen. Meestal in de zuigers of in de kleppen.

Da's dus gewoon een kwestie van onderhoud en regelmatig de computer uitlezen.

Maar hoe dat met die nieuwe 1.4-blokken zit? Waarschijnlijk niet veel beter. En doordat die nóg hoger getuned zijn, zal het met de levensduur inderdaad wel tegenvallen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door motroosje Bekijk bericht
                                            plofblokken heb ik niet gezegd in de openingspost , ik hoor nu pas van tsm dat de zijne de geest gaf onder genoemde oorzaken
                                            olieslurpen heb ik wel gezegd ,omdat ik dat hier en daar wel lees
                                            de reden dat de jouwe dat niet doet kan liggen aan rijstijl, /inrijden /oliesoort, etc
                                            "en dat ze echt niet veel ploffen" wat is niet veel?
                                            die dingen horen in principe gewoon heel te blijven
                                            Voor wat betreft dat eerste: da's waar, sorry. En tja, elke motor kun je laten oliezuipen. Maar als je toch naar slurpende VAG-motoren kijkt, dan moet je dus veel eerder bij de TDI's zijn. Wat ik zo lees: liter per 1000 km soms. Ik gebruik de voorgeschreven olie, die dunne longlife-troep, dus daar ligt 't niet aan. :)

En voor wat betreft 'niet veel', dan gaat het natuurlijk om tot het uiterste getunede blokken. Ik weet niet wat TSM allemaal met z'n 1.8T heeft gedaan, maar standaard zal-ie niet echt zijn geweest, toch TSM?

Over die longlife-olie gesproken: zou die ook geen rol spelen? Prettig voor de leasemarkt, maar of de levensduur ermee gebaat is?

Comment

700cc met turbo doet het nog steeds goed. Geen olieverbruik en al bijna 100.000km zonder problemen *afkloppen*

Comment

Een blok met kleine inhoud zou wel eens steviger kunnen zijn dan een flink uitgeboord blok. De slag is een stuk kleiner, dus minder versnelling in de drijfstangen en zo. Bring is kleiner, dus minder problemen met uitzetten van materiaal, en dus minder problemen bij een koude motor.

Wat dat betreft zou ik geen angst hebben. Vroeger gingen de diesels ook 4 ton mee, en de nieuwe Turbodiesels gaan maar een ton mee... dat hoorde je alom. Nu blijken ze toch ook 4 ton mee te gaan.

Overigens na 10.000km voor de zekerheid het 5W30 peil maar een gecontroleerd. Geen mm olie weg.

Problemen zitten nu in de sensoren. Dat mocht ik ook eens meemaken, toen ik de auto op de ambulance zag vertrekken, gisteravond ;-)
                                                Kawa Versys 2010 MX-5 nc White up!

Comment

Voor wat betreft dat eerste: da's waar, sorry. En tja, elke motor kun je laten oliezuipen. Maar als je toch naar slurpende VAG-motoren kijkt, dan moet je dus veel eerder bij de TDI's zijn. Wat ik zo lees: liter per 1000 km soms. Ik gebruik de voorgeschreven olie, die dunne longlife-troep, dus daar ligt 't niet aan. :)

En voor wat betreft 'niet veel', dan gaat het natuurlijk om tot het uiterste getunede blokken. Ik weet niet wat TSM allemaal met z'n 1.8T heeft gedaan, maar standaard zal-ie niet echt zijn geweest, toch TSM?

Over die longlife-olie gesproken: zou die ook geen rol spelen? Prettig voor de leasemarkt, maar of de levensduur ermee gebaat is?
                                                  Longlife olie lijkt me ook niet echt super voor de levensduur. Maar volgens mij houdt de computer bij hoe je rijdt, dus iemand die alleen maar plankgas 4500 rpm knalt zal eerder naar de garage moeten dan iemand die rustig rijdt.

Het grote probleem is dat de olie gewoon vaker gepeild moet worden. En ik geloof nou niet dat leasers dat heel goed bijhouden.

Gelukkig hebben de meeste wagens tegenwoordig wel een oliePEILsensor, dus kan de snelle leasejongen op tijd olie in zijn wagen pleuren.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door NoTVR Bekijk bericht
                                                    Een blok met kleine inhoud zou wel eens steviger kunnen zijn dan een flink uitgeboord blok. De slag is een stuk kleiner, dus minder versnelling in de drijfstangen en zo. Bring is kleiner, dus minder problemen met uitzetten van materiaal, en dus minder problemen bij een koude motor.

Wat dat betreft zou ik geen angst hebben. Vroeger gingen de diesels ook 4 ton mee, en de nieuwe Turbodiesels gaan maar een ton mee... dat hoorde je alom. Nu blijken ze toch ook 4 ton mee te gaan.

Overigens na 10.000km voor de zekerheid het 5W30 peil maar een gecontroleerd. Geen mm olie weg.

Problemen zitten nu in de sensoren. Dat mocht ik ook eens meemaken, toen ik de auto op de ambulance zag vertrekken, gisteravond ;-)
                                                    het probleem met kleinere cilinderhouden is dat om dezelfde arbeid te kunnen verrichten als motoren met grotere cilinderinhoud er hogere verbrandingsdrukken/temperaturen /toerentallen benodigd zijn

Comment

"Over die longlife-olie gesproken: zou die ook geen rol spelen? Prettig voor de leasemarkt, maar of de levensduur ermee gebaat is?"

das te dunne troep en al helemaal uit den boze bij turbo benzine motoren
                                                      daar zijn de verbrandingsdrukken icm hoge temperaturen te hoog

0w30 /5w30 olie is bende voor dat soort motoren
                                                      audi heeft zelfs de 0w30 afgeschaft voor bepaalde bezine turbo's omdat het gewoon stuk gaat
                                                      ik ga zelfs verder ,het is ook troep voor atmo motoren

Comment

"Maar volgens mij houdt de computer bij hoe je rijdt, dus iemand die alleen maar plankgas 4500 rpm knalt zal eerder naar de garage moeten dan iemand die rustig rijdt."

dit gaat dus niet op want ik denk dat er weinig mensen zijn die harder rijden met een Grande Punto dan ik......echter pas na 59000 km ofzo voor het eerst olie vervangen. "U zult wel netjes rijden" :-)
                                                        Volg Autopics nu ook op Facebook: https://www.facebook.com/Autopics.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ExTaxi Bekijk bericht
                                                          "Maar volgens mij houdt de computer bij hoe je rijdt, dus iemand die alleen maar plankgas 4500 rpm knalt zal eerder naar de garage moeten dan iemand die rustig rijdt."

dit gaat dus niet op want ik denk dat er weinig mensen zijn die harder rijden met een Grande Punto dan ik......echter pas na 59000 km ofzo voor het eerst olie vervangen. "U zult wel netjes rijden" :-)
                                                          Mijn zus kreeg recentelijk tijdens een onderhoudsbeurt van haar auto bij de dealer te horen dat ze nogal vaak met haar Cooper D het gaspedaal diep ingedrukt had. Dit hadden ze uit de computer uitgelezen.

Kan natuurlijk zijn dat die italianen er een aftands chippie ingepropt hebben :) Meer waarschijnlijk is dat ze het niet goed gecheckt hebben. Of jij rijdt helemaal niet zo hard :)
                                                          Huidig: 2006 Volvo V70 2.4 (170pk)
                                                          Vorig: 2019 Volvo V60 T6 (340pk)

Comment

Die dunne olie is inderdaad troep.

Zodra de garantie is vervallen: overstappen op een goede synthetische 5W40. Vooral Kroon (van de Brezan) levert HELE goede 5W40. Ik gebruik die olie tegenwoordig in alle oude Duitse blokken en die gaan er allemaal beter van lopen.

Hell, ik zou het zelfs in de Lagonda gooien, ware het niet dat de olie voor die motor echt te dun is.

Comment

@brun .. niet verder vertellen
                                                              je kunt die 5w40 emperol van kroon bij brezan ook in goedkopere 20l verpakking bestellen
                                                              20 liter is zo op in een paar jaar

of als je nog goedkoper wilt zonder kwaliteits verlies

60 liter synthetische sl kwaliteit van een gerenomeerd merk voor 250 euro
                                                              leveren ook aan particulieren... tapkraantje erop en klaar
                                                              of koop zon vat samen met een sleutelmaatje

Comment

Misschien een NOOB vraag, maar hoe zit het met dat beruchte turbogat? Ik moest laatst in een saab turbo rijden en je moest echt flink gassen bij het wegrijden om dat ding een beetje aan de ptraat te houden en volgens mij is dat nog een lage druk turbo. (2.0t). Als die turbo er bij (hypothetisch, geen idee waaneer hij er echt in gaat) bij 2200 rpm in gata heb je dus tot dat toerental een 1.5 atmosferisch motortje om 1500 kg golf variant van zijn plek te krijgen. Lijkt mij geen feest.

disclaimer: ik heb mijn vraagtekens bij de staat van onderhoud van die Saab waar ik in reed ;)

Comment

Working...
                                                                X
                                                                😀
                                                                🥰
                                                                🤢
                                                                😎
                                                                😡
                                                                👍
                                                                👎