Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Auto-discriminatie

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Auto-discriminatie

Ja, geef het maar toe. Iedereen doet het.
    De ene auto mag er nog wel tussen en de andere niet. Maar waar baseer je dit op? Is het puur omdat je die dag al iemand voor hebt gelaten dat dan die meneer in die flitsende BMW (ik noem maar een voorbeeld) maar even moet wachten of is er een andere reden?

Voorbeeld : Bij het invoegen op een drukke snelweg en er zit een auto voor je die langzamer rijdt. Verderop op die snelweg rijdt een vrachtwagen op de rechterbaan en dat houdt dus in dat je na het invoegen z.s.m. naar de linkerbaan wilt. Wacht je dan op die auto voor je tot die naar links gaat en ga je dan netjes na hem naar links of geef je plankgas en blaas je hem/haar direct voorbij zodat hij/zij misschien even moet wachten om naar links te gaan?

Ik merk dat ik dat laatste vooral doe bij de volgende auto's :
    - Hybrides (die hebben gewoon minder rechten op straat en gasgeven mag eigenlijk niet in zo'n ding, vind ik.)
    - Busjes/MPV's : Altea's, Mazda 5 (daar heb ik vaak last van), Toyota Verso's etc etc bv. Die moeten gewoon begrijpen dat ze rechts moeten blijven, keurig tussen de andere vrachtwagens.
    - Suzuki Alto, Hyundai Atos en andere kleine autootjes met vaak oudere vrouwen (of "Denheer") achter het stuur.

Kunnen we niet gewoon een lijst maken met auto's met minder rechten, zodat die mensen straks automatisch al netjes rechs blijven rijden? :-)

Ferrari 308 GTB QV (1983)
    Alfa Giulia 1300 (1966)
    Mazda Miata (1990 Daily driver)
    BMW 320Ci (van GF)

busjes / auto's waar je niet doorheen kunt kijken. En puur vanwege dat feit. Zo irritant dat je niet kunt zien wat er voor je gebeurt.

(Vaak rijden die ook nog extra aso en smijten zich nog in gaten van 3 meter, maar dat terzijde)
    Forza!

Comment

Dat is ook een goede reden idd.

Ik vergeet trouwens nog auto's met rokende uitlaten.
      Daar probeer ik z.s.m. voorbij te komen, omdat ik liever niet vergast wordt.
      Maar hoe maak je dat duidelijk aan zo'n figuur, dat je hem een beetje asociaal inhaalt omdat zijn auto heel erg rookt/stinkt.

Alfa Giulia 1300 (1966)
      BMW 320Ci (van GF)

Comment

Zelfde idee, hoewel ik vaak er gewoon voor ga en de rest zelf maar moet zien wat ze doen. Als ze traag de snelweg oprijden, mag het voor mijn part een RUF Porsche zijn, ervoorbij ga ik.
        2007 BMW Z4 M Roadster - 2010 BMW 120d Cabrio - 2011 BMW R1200RT

Comment

@wooter : ja, maar ik rijd een 118D he (143pk)? Ik mis dus ongeveer 200pk vergeleken met jouw Z4M!
          Die Ruf Porsche wint dus ook van mij als hij rustig invoegt naar de linkerbaan. :-)

Alfa Giulia 1300 (1966)
          BMW 320Ci (van GF)

Comment

Buiten thumbs up 8 out of 10 zijn sommige reacties van voor me liggende linksplakkende automobilisten discriminerend naar mijn bootje:ze laten me er soms niet langs(wanneer nodig he:))

Gelukkig dat er vaak nog een rechterbaan is. In files valt het me mee hoe er gedaan wordt. Mijn smile werkt mee weet ik zeker. M'n auto niet altijd...

Ik laat eigenlijk iedereen passeren wanneer nodig in wat voor verkeerssituatie.
            Word ik misschien hier haantje genoemd op dit forum qua mijn doen en laten en schrijven. Op de snelweg ben ik met 130 op de cc nou niet bepaald de opgefokte idioot. Bij verkeerslichten wordt dat ook veel en veel minder. Dan moet er echt een auto van min of meer mijn caliber naast me staan:Komt niet vaak voor:)

Wat iki in files meemaakte terwijl ik 2 auto's voor liet gaan:M'n vrouw en kids lachten me vierkant uit dat ik 'n sukkel was om ze voor te laten. Ik zeg: In de file zijn geen winnaars en is geen competitie wat mij betreft. Zie ik verderop een VW bus een Astra station die er nog langs wil de middenberm in drukken. VW bus speelt voor eigen rechter, Astra station is een opgefokte sukkel imho. en na 10 mninuten toen de file opgelost was file zou ik die 2 figuren gewoon voorbij kunnen blazen:Wat ook gebeurde:)

Neh in 't verkeer ben ik 9 out of 10 relaxed, zou je niet zeggen. Als ik haast heb is 't een ander verhaal, maar dat is niet om de medeweggbruikers te irriteren en komt amper voor.

Kortom:Mijn auto wordt soms gediscrimineerd. Ik discrimineer amper andere auto's.
            "Aerodynamics are for people who cannot build engines"-Enzo Ferrari
            Matthes 7:3-5
            "I believe most things can be said in a few lines."-Enzo Ferrari
            "One must keep working continuously; otherwise, one thinks of death."-Enzo Ferrari
            "The mark of a great car is one whose overall competence exceeds what you should expect from its individual components and the 1M does just that"-Chris Harris

Comment

Busjes, stinkers en irritante figuren worden zonder genade voorbij gestreefd, of dat lukt is 2 :-)
              fka v164

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Harry Bekijk bericht
                Voorbeeld : Bij het invoegen op een drukke snelweg en .... dat je na het invoegen z.s.m. naar de linkerbaan wilt.
                Harry rijdt al weer enige tijd BMW, dat is duidelijk :-)

Fouten in de redenering:
                1. Het idee dat je in een superieure auto rijdt geeft je nog geen extra rechten.
                2. Op een drukke snelweg is dergelijk gedrag altijd (of je die auto voor je nu wel of niet laat voorgaan) garantie voor noodzakelijk remmen op de linkerbaan
                3. Op een drukke snelweg gaat de linkerbaan helemaal niet sneller dan de rechterbaan.

Ik laat ze graag voor me invoegen dergelijke bmw's (Venendaal, Maarsbergen, Maarn), 500 meter na de oprit ben ik er namelijk rechts langsgegaan en ik zie ze meestal pas bij de volgende oprit (twee keer) terug.

Laat onverlet dat er auto's zijn waar ik niet graag achter rijdt:
                Busjes vanwege het zicht,
                Rokende uitlaten vanwege de gezondheid,
                Deawoo's/ Oosterse chevrolets vanwege de onverspelbaarheid (samen met niet SUV Hyundai's en Kia's).
                Xienix, want dat doe ik dan ook niet.

Rechts er voorbij blazen doe ik alleen als auto voor mij zonder haast en met minder dan 70 invoegt en er geen (aankomende) file is.

Niet inlaten voegen als ik links rijdt of op de rechterbaan bij een invoegstrook: hier doe ik alleen halfslachtige pogingen toe als de persoon in kwestie echt asociaal bezig is, anders heb ik binnenkort ook een maagzweer. Kortom meestal gaat hij er toch voor, na wat moeite te moeten hebben gedaan. Iedereen heeft recht op haast, maar anderen meer dan ik :-)
                Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

Comment

Ha, die Gummers;

In grote lijnen is Robin's verhaal ook op mij van toepassing. Ik behandel medeweggebruikers zonder aanziens des vervoers. Hooguit dat iemand die loopt te drammen op wat minder clementie kan rekenen, maar dat zijn gelukkig schaarse uitzonderingen.
                  Scherven brengen gelul.

Comment

Ik discrimineer niemand.
                    Ik word gediscrimineerd en gecriminaliseerd.

Maar ach, zodra de file is opgelost rijd ik de rest bulderend voorbij.

Laat de CDI nog maar even "stuk" blijven..... ;-)

( wat is dit "ding" verslavend zeg...)
                    Veritatis simplex oratio est

Comment

Ha, die W220L;

Dat 'ding' is toch nog steeds die S8? Dan zou ik de Benz helemaal nit meer terug hoeven....
                      Is dat eigenlijk een sportieve auto, zo'n S8?
                      Scherven brengen gelul.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hansv Bekijk bericht
                        Ha, die W220L;

Dat 'ding' is toch nog steeds die S8? Dan zou ik de Benz helemaal nit meer terug hoeven....
                        Is dat eigenlijk een sportieve auto, zo'n S8?
                        Nee, ik rijd nu tijdelijk rond met de verherbouwde S500, die de dealer vanz'nlangzalzelevensdagen niet verkoopt, en niet met de S8.
                        De diesel staat bij de importeur en wordt momenteel geopereerd.

De S8 is van 1 van m'n zwagers, zoals ik eerder vertelde....

( zwager 1: zgan S8 en de Volvo C70 T-5; zwager 2: nieuwe 911 en X5 4.8i omdat het kan...; zwager 3: zgan BMW M5 )

Comment

Zoiets?

Waarom verkoopt dat niet?
                          fka v164

Comment

Idd, iemand die loopt te duwen zal minder ontzien worden. Idem voor kerels die ik al heb ingehaald en daarna zijn gaan versnellen.

Maar voor de rest rij ik vrij sociaal. Om een busje voor te zijn durf ik wel eens even een toetje gas geven om er wat sneller voorbij te zijn dat ie kan invoegen, maar doorgaans is het eerst komt, eerst maalt.

En hoe krachtiger de auto, hoe meer ik dat gevoel heb... Zoals RH zegt: met hopen pk's kan een drammer in een 206 je niet zoveel meer schelen. Je weet toch dat ie kansloos is als het vlotter mot :). En zlfs als je er niet van zou winnen; je zit beter in een 320d dan in een 206 plastictuning editie :).

Comment

Zoiets verkoopt wel... kampers hebben weinig last van de kredietcrisis he ;-)

Nee, dit is een 2006 W221, korte wielbasis, soort van boekhoudersuitvoering( mwah ;-), maar met een ander hart uit Affalterbach.

Comment

Oh, zo een,

tja die zijn lelijk
                                Last edited by Sander; 19-11-08, 10:32. Reden: Kleinere foto geplaatst, maar de auto is te groot voor zo'n klein plaatje, de grote plaat zit dan ook onder de foto gelinkt
                                fka v164

Comment

Kon je geen kleinere foto vinden ???? :-)

Comment

Ha, die Gummers;

Stoer!

[que Schnitzelmann & Motroosje]
                                    Scherven brengen gelul.

Comment

Hans, heb ik wat van je aan? :)

Lijkt me redelijk origineel, dus goedgekeurd. Alhoewel ik het vorige model van buiten mooier vind.
                                      You know that reality is immaterial

Comment

Hmmm, als iemand ertussen wil en er is ruimte, dan laat ik 'm gewoon. Zelfs als ie in Daihatsu of een 118D rijdt.

Maar soms gebeurt het dat je bij het invoegen niet echt snelheid kunt maken, bijvoorbeeld doordat er nog een tragere auto vr je zit. En je kunt vanwege het verkeer ook niet direct naar de linkerbaan. Dan zul je inderdaad zien dat je achterligger bij het eerste gaatje zijn auto wel direct naar links smijt en probeert als eerste in te halen. Da's dus gewoon ordinair voordringen door mij af te snijden en de mogelijkheid te ontnemen ook mijn voorligger in te halen. In zulke gevallen zet ik dus vaak nog de richtingaanwijzer uit en knal 'm gewoon voor de voorbumper van mijn achterligger naar links. Kinderachtig? Misschien. Maar ik reed vr hem en wilde k inhalen. Waarom moet hij me dan afsnijden?

Grappige is dat zoiets in Duitsland nooit gebeurt. Daar zal je achterligger uiteraard als eerste naar links gaan (hij heeft immers als eerste het gaatje op de linkerbaan te pakken), maar niet direct gas geven, om jou ook nog de ruimte te laten. Soms seinen ze zelfs even met de lichten: n u, alstublieft.
                                        Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door brun Bekijk bericht

Grappige is dat zoiets in Duitsland nooit gebeurt. Daar zal je achterligger uiteraard als eerste naar links gaan (hij heeft immers als eerste het gaatje op de linkerbaan te pakken), maar niet direct gas geven, om jou ook nog de ruimte te laten. Soms seinen ze zelfs even met de lichten: n u, alstublieft.
                                          Tuurlijk brun, tuurlijk.

/cue zeikopmerkingen over 520i. :)
                                          You know that reality is immaterial

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door brun Bekijk bericht

Dat is ook mijn insteek hoor, behalve bij bovengenoemde auto's dan. Vooral omdat ik weet dat het voor iedereen beter is als ik eerst ga. ;-)

@Steven : dit was ook al zo toen ik nog dagelijks Alfa reed hoor.

Alfa Giulia 1300 (1966)
                                            BMW 320Ci (van GF)

Comment

Ik heb gewoon het unlimited-voorrang-option-pack bij de M3 genomen.

Dus de rest van NL moet opzouten van MIJN rijbaan.

Gelukkig staat de neus van de E46 met Xenon's redelijk hoog in de uberholprestige-index dus in de praktijk gaat dat heel redelijk.

Comment

Ik moet zeggen dat ik nu met xenon en een explosieve acceleratie ook flink gestegen ben in die uberholprestige-index. Ik heb zelfs al gehad dat golfjes en focusjes spontaan hun inhaalmanoever onderbreken om ruimte te maken. Super zo!

Comment

Steven zegt tegen Harry:

"Fouten in de redenering:
                                                  1. Het idee dat je in een superieure auto rijdt geeft je nog geen extra rechten."

_________________________________

Daar zou ik van maken: Het idee dat je in een inferieure auto rijdt maakt nog niet dat je eigen rechter tov in jouw ogen superieure auto's mag spelen.

Qua BPM en houderschapsbelastingbedragen kan ik me wel voorstellen dat sommigen in 'superieure' auto's wel eens dat 'idee' van Steven hebben. Maar maaiveld en kop, dus daar doe ik in 't verkeer allang niet meer aan mee en werkt averechts natuurlijk:)

In de file/druk verkeer is 't moeilijk genieten van je 'superioriteit'(mocht die er zijn) in je auto....

Zoek rustiger dagen/plaatsen/trackdays om je uit te leven, mits de verkeersveiligheid 't toelaat natuurlijk en pak n's wanneer 't kan een mooie bocht extra stevig. Heb je nog 'n beetje lol ook.

Ik moet zo weg, de A7 op, das redelijk druk en dan weer terug. 240 op de afrit op de terugweg aantikken zou 't hoogst haalbare zijn in die 500meter:) Terug naar 3 en 'm in die slinger jetsen, en daarna relaxed 80 op de CC.
                                                  Last edited by RH; 19-11-08, 12:23.
                                                  "One must keep working continuously; otherwise, one thinks of death."-Enzo Ferrari
                                                  "The mark of a great car is one whose overall competence exceeds what you should expect from its individual components and the 1M does just that"-Chris Harris

Comment

Je vraagt je wel eens af of sommige bestuurders slechts 50, 33, 25 of zelfs maar 20% van de houderschapsbelasting betalen, aangezien ze maar n strook van het wegdek gebruiken :-)
                                                    fka v164

Comment

Ik heb laatst trouwens eens een Volvo Amazon en een klassieke Jaguar XJ6 voorgelaten. Zulke auto's hebben een pluspunt bij mij natuurlijk.

Alleen kreeg ik daar wel spijt van, want die 2 gingen 60 rijden waar je 80 mag. Was toch een stuk van ruim 5 kilometer waar ik me dan zit op te vreten omdat inhalen bijna niet mogelijk is daar. :-)
                                                      Daar leer ik dus van en ik probeer te zorgen dat ik dus als 1e die 80km/u weg op rijd voortaan.

Alfa Giulia 1300 (1966)
                                                      BMW 320Ci (van GF)

Comment

De relaxedheid die je tentoonspreidt op het forum heb je blijkbaar minder in je auto Harry...???

Bij mij is 't net andersom:)

Comment

Hah, mooi topic. En veel herkenning, ook.

Ik moet zeggen, in principe ga ik mensen niet beoordelen op wat ze rijden. Ik rij gewoon rustig -en daar waar het kan vlot- naar mijn bestemming, en ga er van uit dat anderen dat ook willen. Dat betekent dus soms wat geven en nemen. Als je je al helemaal op gaat winden omdat je even op de rem moet achter een vrachtwagen, of omdat iemand kort voor je naar links komt, dan is het leven niet meer te doen in Nederland. Ik word eigenlijk alleen nog maar "boos" als ik echt hard moet remmen om een ongeluk te voorkomen. En zelfs dan is de boosheid met een seconde of 8 weer weg.

Wel kan ik me ergeren aan eikels die bij een ritssituatie zich als een megaul gedragen. Dat kan dus aan beide kanten zijn: of stug het gaatje dichthouden als ik, netjes bij het bord "Ritsen vanaf hier" mijn knipper aanzet met gelijke snelheid, of van die "Na mij de zondvloed"-types die volgas naar het verdrijvingsvlak doorspurten om daar een soort van piemelvergelijkingswedstrijd te beginnen met het eerder genoemde type. Doe toch gewoon normaal, je wint toch geen zak als je allemaal 6 km/h rijdt. Oh ja, en ik bedank altijd als ik ergens word tussengelaten, da's ook goed voor je karma.

Uitzondering voor dikke 3-series natuurlijk, dan krijg ik een rode waas voor mijn ogen en die mogen er NIET langs.

Heh.

Wat wel opvalt, is dat veel weggebruikers wel op een bepaald merk "reageren". Als je de wet van de grote getallen toepast, vallen sommige dingen gewoon op.
                                                          • Voor een Alfa gaat men in de regel redelijk snel opzij. Wordt kennelijk gezien als vlotte verkeersdeelnemer maar niet al te aso.
                                                          • In een Passat ben je de metaalgeworden middenmoot, mensen gaan niet extreem rap aan de kant maar niemand lijkt je ook bewust te hinderen.
                                                          • Met een BMW? Man, da's echt ergerlijk. Volgens mij ziet 90% je als een verkeersaso, want niemand wil voor je aan de kant. Soit, mijn propellorkilometers zijn natuurlijk beperkt (tot proefritten en ritten in andermans woage), maar ik heb het idee dat veel mensen gewoon denken "Ah daar is weer zo'n patser, die hou ik wel ff tegen", wanneer ze twee niertjes in de spiegel zien. Serieus. Dusseuh, I feel your pain, BMW-rijders.

Geen idee of een Passat CC hoger op de Ueberhohlprestige-index staat dan de gewone? :)
                                                          Mini Cooper Clubman
                                                          "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                                                          "Jasper val dood." - RH

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RH Bekijk bericht
                                                            De relaxedheid die je tentoonspreidt op het forum heb je blijkbaar minder in je auto Harry...???

Bij mij is 't net andersom:)

Ach het valt ook wel mee vind ik, maar ik wil wel altijd harder dan de rest.
                                                            Dat is soms gewoon lastig.
                                                            Dit draadje is ook een beetje om te prikkelen natuurlijk en om te kijken wat voor antwoorden er komen.

Ik claxoneer overigens zelden in de auto (1 keer in de zoveel jaar max), het is een beetje geven en nemen in het verkeer namelijk. (nemen voor mij, geven voor de rest uiteraard. ;-)

Vanmorgen bijna een ongeluk in Den Bosch. Ik reed vlakbij Heineken op een 2-baans weg in de BB. Rechts 2 auto's, links niks, dus ik rij lekker door op de linkerbaan om ze in te halen. Komt de voorste (!!! dat verwacht je niet hoor) auto ineens naar links en knippert daarna nog even voor de show.
                                                            Hij moest blijkbaar ineens naar een bedrijf daar en zag dat te laat, tevens zag hij mij niet aankomen.
                                                            Ik VOL in de ABS en dat ging net goed, ondanks het ietwat vochtige wegdek.
                                                            Tja, dan even snel voor eigen rechter spelen (in je hoofd) en afwegen wie de schuld krijgt. Hij is natuurlijk uitermate onhandig bezig, maar als ik niet te hard had gereden was deze situatie ook niet ontstaan.
                                                            Kortom : gewoon even wachten tot hij afslaat en dan het gas er weer op. :-)
                                                            Claxoneren is dan onterecht, dus dat doe ik dan ook niet.

Alfa Giulia 1300 (1966)
                                                            BMW 320Ci (van GF)

Comment

Sinds ik de neus van touring helemaal zwart heb is er altijd ruimte.
                                                              M3 DCT E93

Comment

Valt me niet tegen met die 118d, met de Xantia werd je veel meer gehinderd door linksrijders (met name VAG-lui). Die auto had een totaal gebrek aan streetcred.
                                                                Wel heb ik dagelijks bij Den Bosch aan het eind van de A59 (ri oost), dat laat invoegen (niet op het aller-allerlaatst, maar gewoon zoals het hoort) met de oude Lancia weer makkelijker gaat dan met de 118d, maar met de Saxo was het nog lastiger - een kleine auto voorlaten hebben veel mensen toch problemen mee.

Comment

Working...
                                                                X