De ChristenUnie pleit er voor alleen auto’s met bouwjaren voor 1983 wegenbelastingvrij te maken. De partij is van mening dat de regeling voor klassiekers wordt misbruikt en de relatief vervuilende klassiekers steeds aantrekkelijker worden voor dagelijks gebruik.
De ChristenUnie heeft aangekondigd een amendement te zullen indienen op het belastingplan 2009 om de vrijstelling van wegenbelasting voor klassiekers te bevriezen bij het bouwjaar 1983. Nu is nog elke auto van 25 jaar of ouder van wegenbelasting vrijgesteld.
Dit voorstel wordt vandaag besproken in de Tweede Kamer en morgen wordt er over gestemd. Dat meldt de Fehac (Federatie Historische Automobielen en Motorfietsclubs), de beschermengel van de klassiekerbezitter. De PvdA lijkt het idee te steunen, het CDA heeft zich nog niet uitgelaten. De Fehac heeft voor het publiek zelfs een standaard e-mail gemaakt om tegen het plan te protesteren.
Volgens de CU wordt de vrijstelling voor klassiekers misbruikt. Het aantal oudjes dat dagelijks wordt gebruikt, is volgens hun erg toegenomen en bovendien hoeven ze niet mee te doen aan de kilometerbeprijzing. Daardoor wordt het gebruik van klassiekers en youngtimers in de toekomst alleen maar aantrekkelijker.
De Fehac werpt tegen dat de toename van het aantal oldtimers gelijke tred houdt met de algemene groei en veroudering van het wagenpark. Verder zijn er geen aanwijzingen dat klassiekers vaker worden gebruikt. Klassiekers rijden volgens de Fehac nauwelijks op diesel en dragen dus maar minimaal bij aan de uitstoot van fijnstof en NO2. Bovendien heeft het kabinet nog in 2007 bepaald dat de vrijstelling recht doet aan het beperkte gebruik van klassiekers. De Fehac is met name ontstemd omdat de ChristenUnie geen contact met de klassiekerorganisatie heeft opgenomen om zich te laten informeren.
De ChristenUnie heeft aangekondigd een amendement te zullen indienen op het belastingplan 2009 om de vrijstelling van wegenbelasting voor klassiekers te bevriezen bij het bouwjaar 1983. Nu is nog elke auto van 25 jaar of ouder van wegenbelasting vrijgesteld.
Dit voorstel wordt vandaag besproken in de Tweede Kamer en morgen wordt er over gestemd. Dat meldt de Fehac (Federatie Historische Automobielen en Motorfietsclubs), de beschermengel van de klassiekerbezitter. De PvdA lijkt het idee te steunen, het CDA heeft zich nog niet uitgelaten. De Fehac heeft voor het publiek zelfs een standaard e-mail gemaakt om tegen het plan te protesteren.
Volgens de CU wordt de vrijstelling voor klassiekers misbruikt. Het aantal oudjes dat dagelijks wordt gebruikt, is volgens hun erg toegenomen en bovendien hoeven ze niet mee te doen aan de kilometerbeprijzing. Daardoor wordt het gebruik van klassiekers en youngtimers in de toekomst alleen maar aantrekkelijker.
De Fehac werpt tegen dat de toename van het aantal oldtimers gelijke tred houdt met de algemene groei en veroudering van het wagenpark. Verder zijn er geen aanwijzingen dat klassiekers vaker worden gebruikt. Klassiekers rijden volgens de Fehac nauwelijks op diesel en dragen dus maar minimaal bij aan de uitstoot van fijnstof en NO2. Bovendien heeft het kabinet nog in 2007 bepaald dat de vrijstelling recht doet aan het beperkte gebruik van klassiekers. De Fehac is met name ontstemd omdat de ChristenUnie geen contact met de klassiekerorganisatie heeft opgenomen om zich te laten informeren.
De eerste tekenen van het afschaffen van de klassieker status beginnen zich af te tekenen.
Comment