Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Alleen klassiekers van vóór ’83 belastingvrij

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Alleen klassiekers van vóór ’83 belastingvrij

    De ChristenUnie pleit er voor alleen auto’s met bouwjaren voor 1983 wegenbelastingvrij te maken. De partij is van mening dat de regeling voor klassiekers wordt misbruikt en de relatief vervuilende klassiekers steeds aantrekkelijker worden voor dagelijks gebruik.
    De ChristenUnie heeft aangekondigd een amendement te zullen indienen op het belastingplan 2009 om de vrijstelling van wegenbelasting voor klassiekers te bevriezen bij het bouwjaar 1983. Nu is nog elke auto van 25 jaar of ouder van wegenbelasting vrijgesteld.
    Dit voorstel wordt vandaag besproken in de Tweede Kamer en morgen wordt er over gestemd. Dat meldt de Fehac (Federatie Historische Automobielen en Motorfietsclubs), de beschermengel van de klassiekerbezitter. De PvdA lijkt het idee te steunen, het CDA heeft zich nog niet uitgelaten. De Fehac heeft voor het publiek zelfs een standaard e-mail gemaakt om tegen het plan te protesteren.
    Volgens de CU wordt de vrijstelling voor klassiekers misbruikt. Het aantal oudjes dat dagelijks wordt gebruikt, is volgens hun erg toegenomen en bovendien hoeven ze niet mee te doen aan de kilometerbeprijzing. Daardoor wordt het gebruik van klassiekers en youngtimers in de toekomst alleen maar aantrekkelijker.
    De Fehac werpt tegen dat de toename van het aantal oldtimers gelijke tred houdt met de algemene groei en veroudering van het wagenpark. Verder zijn er geen aanwijzingen dat klassiekers vaker worden gebruikt. Klassiekers rijden volgens de Fehac nauwelijks op diesel en dragen dus maar minimaal bij aan de uitstoot van fijnstof en NO2. Bovendien heeft het kabinet nog in 2007 bepaald dat de vrijstelling recht doet aan het beperkte gebruik van klassiekers. De Fehac is met name ontstemd omdat de ChristenUnie geen contact met de klassiekerorganisatie heeft opgenomen om zich te laten informeren.


    De eerste tekenen van het afschaffen van de klassieker status beginnen zich af te tekenen.

  • #2
    Hier kon je op wachten natuurlijk.
    Maar ze hebben wel een punt natuurlijk. Markt wordt overspoeld met auto's uit het buitenland, voornamelijk Duitsland (doe ik zelf aan mee ook), doordat die oudere auto's daar niet meer aantrekkelijk zijn vanwege hoge verzekering en wegenbelasting.
    Hier is het omgekeerd en handelaren zien de niche.

    Wat ik dan weer jammer vind, is dat er weer 'politiek corrrect' vervuilend geroepen wordt over die auto's.
    Ik denk dat het minder milieubelastend is om een oude auto op te rijden, al dan niet te voorzien van LPG-installatie, wat vaak gebeurt met deze klassiekers, dan om een geheel nieuwe auto te produceren.
    Een nieuwe auto produceren kost namelijk ook energie, uitstoot, grondstoffen, arbeid, etc.

    Gaat dus weer om binnenharken belastingcentjes met als vals excuus milieu.

    Comment


    • #3
      Nou, als ik zie wat er aan oude Volvo's van vóór 1990 op zaterdag bij de sportclub parkeert, zou het opruimen daarvan best eens goed voor Het Milieu kunnen zijn.

      Maar er staan natuurlijk wel geregeld artikelen in de pers of advertenties van dealers/handelaren, waarin het zakelijk rijden van een goede klassieker/youngtimer aantrekkelijk wordt voorgesteld.
      Lage bijtelling voor de berijder, het wellicht wat kostbaarder onderhoud tlv de bv, eventuele deel-restauratie in de beurten 'verwerken'.

      Wel idd eens met Lennart inzake LPG, en fabricagekosten nieuwe karretje.

      Comment


      • #4
        Eigenlijk zal het mij allemaal worst zijn, blijf toch wel met mijn '87-er Baur rijden.

        Feit zal alleen zijn dat voornamelijk interessante/kostbare wagens op een gegeven moment overblijven. En hoe lang zou dat "bevriezen" dan moeten duren? Totdat 1983 vijftig jaar geleden is? 30 jaar heeft immers geen effect, wel zou dan de leeftijdsgrens gelijk worden getrokken met Duitsland.

        Ik persoonlijk denk dat we beter eens goed naar Duitsland kunnen kijken. Enkel goed onderhouden exemplaren een vrijstelling geven is in D de regel. Mogelijk de rest een korting, duidelijke "goedkoop-rijders" (gasrijders?) de volle mep laten betalen?

        Hier iig de brief van de Fehac:
        Geachte heer Cramer,

        Hiermee teken ik protest aan tegen uw plan om de fiscale vrijstelling van oldtimers te “bevriezen” voor voertuigen van vóór 1983.

        Liefhebbers van een oldtimer van ná 1983 zullen hierdoor enorm worden benadeeld. De meeste liefhebbers hebben de oldtimer “erbij” en zullen het voertuig ofwel verkopen ofwel juist dagelijks gaan berijden, en de modernere “schonere” auto van de hand doen. De waarde van deze oldtimers zal aanzienlijk dalen en veel mensen zullen hun hobby niet meer kunnen uitoefenen. Ook voor de voertuigclubs met veel “youngtimers” zal uw plan nadelig uitpakken. Bovendien is de kans groot dat in restauratie en reparatie van oldtimers gespecialiseerde bedrijven het moeilijk gaan krijgen.

        Ik dring er daarom op aan dat u uw plan intrekt. Als er al iets aan de vrijstelling moet veranderen, dan alleen in goed overleg met de FEHAC, de belangenorganisatie van de Nederlandse oldtimerwereld!

        Graag vertrouw ik er op dat dit protest niet vergeefs zal zijn.

        Met vriendelijke groet,
        Te verzenden aan:

        [email protected] (CU)

        Met kopieën aan: [email protected] (PvdA) en [email protected] (CDA)

        Maar zoals altijd: eerst zien, dan geloven.

        Gr Jeroen
        Alle Baur's in de Baurnhof

        Comment


        • #5
          Gekopieerd en direct verstuurd. Ben uiteraard volmondig tegen. Grote onzin allemaal. Dat er inderdaad nog veel auto's van rond 1990 rondrijden, klopt. Maar hoeveel auto's uit 1983 zien we überhaupt nog?

          Zo zal het altijd gaan: tegen de tijd dat een auto daadwerkelijk 25 jaar oud is, zijn er echt nog maar heel weinig van over. Want 20 jaar is wel zo ongeveer het maximum dat je nog als knakenbak kunt rijden. Daarboven wordt het onderhoud gewoon te frequent en dus te duur. Dan rijd je zo'n auto alleen nog maar als je 'm echt leuk vindt.
          Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Baur Bekijk bericht
            duidelijke "goedkoop-rijders" (gasrijders?) de volle mep laten betalen?
            Wat is er op tegen om je klassieker op een goedkope en schone brandstof te laten rijden? Zelfs al rij je maar 5000km per jaar, dan is een inverstering in een LPG installatie (<1000,- euro) er binnen een paar jaar uit.

            Daarnaast denk ik niet dat het onderhoud van klassiekers per definitie duurder hoeft te zijn dan nieuwe.
            Vandaag nog klepdekselpakking vervangen VW Touran: 800!!!! euro.

            Mijn Volvo 740 1989: grote beurt met olie/filters/bougies/verdelerkap/kabels/rotor/ruitenwisser/etc + kleppen stellen, APK: 550,- eur0

            Mijn Giulia: grote beurt met olie/filters/bougies/verdelerkap/kabels/rotor/ruitenwisser: 120,- euro

            Mijn ex Alfa 156: bougies + kabels: 750,- euro...

            Je schrikt echt van de rekeningen die wij hier bij de leasemij dagelijks binnen krijgen. En dat zijn nieuwe auto's...
            Let op wat er straks gaat gebeuren; particulieren gaan helemaal leeglopen op die jonge occasions straks met al die klote electronica en compleet volgebouwde motorruimtes waarbij je met een simpel lampje vervangen al de hele boel moet uitbouwen.

            Die onderhoudskosten vallen dus best mee voor oude bakken.
            Afschrijving daarentegen heb je sowieso niet meer en Joe Sixpack kan bijna geen auto meer rijden tegenwoordig als al die kosten zo oplopen.
            En de overheid heeft die auto's wel nodig, want het blijft een melkkoe natuurlijk. Net als roken.

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Baur Bekijk bericht
              Mogelijk de rest een korting, duidelijke "goedkoop-rijders" (gasrijders?) de volle mep laten betalen?
              Klinkt leuk, het rijdt inderdaad goedkoper(al zet dat met nog geen 7000 km in twee jaar nog geen zoden aan de dijk), maar het is ook beter voor het milieu. Ik denk dat juist een gasinstallatie en/of een nachrust-kat gestimuleerd moet worden. Denk juist aan het de volle mep laten betalen van de niet-gasrijders met een uitzondering voor goed onderhouden exemplaren/mensen die weinig rijden/ unieke modellen. Mensen met een klassiekerverzekering die vaak minder dan 7500(of nog minder) mogen rijden kun je moeilijk goedkoop rijders noemen.

              Nog een oplossing: wel een km-heffing kastje monteren en vanaf meer dan 7000 km rucksichtlos de volle mep laten betalen i.p.v. niets.
              Every second of your life is a part of your song

              Comment


              • #8
                Wat ik wel op zich een redelijk voorstel zou vinden:

                Alleen vrijstelling voor je klassieker als je al een voertuig op naam hebt waarvoor je wel HSB betaalt. Is ook relatief eenvoudig te automatiseren voor de belastingdienst natuurlijk.

                of,

                alleen vrijstelling voor auto's waarvoor in NL 25 jaar of langer HSB is betaald.

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Lennart Bekijk bericht
                  alleen vrijstelling voor auto's waarvoor in NL 25 jaar of langer HSB is betaald.
                  Oh nee, ga aub niet die origineel NL lijken voortrekken..... :-(
                  Every second of your life is a part of your song

                  Comment


                  • #10
                    Nee liever ook niet, maar zo is volgens mij in essentie de regel bedoeld.

                    Maar laten we eerlijk zijn, de hele HSB slaat nergens op, ook niet voor nieuwe auto's. Iemand die 1000km per jaar rijdt, betaalt net zoveel als iemand die 100.000km per jaar rijdt. Alles in de brandstof is beter. Dan worden automatisch de slurpers meer belast en de veelrijders.

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Lennart Bekijk bericht
                      Wat is er op tegen om je klassieker op een goedkope en schone brandstof te laten rijden? Zelfs al rij je maar 5000km per jaar, dan is een inverstering in een LPG installatie (<1000,- euro) er binnen een paar jaar uit.
                      Juist. De eerste zin is prima, in de 2e geef je precies aan waarom "de politiek" de jaargrens wil vastpinnen.

                      Hier btw het (naar ik aan mag nemen standaard ;)) antwoord van dhr Cramer:

                      Dank voor uw reactie. Ik heb kennis genomen van uw bezwaar. Afgaande op gegevens vanuit de sector kan ik niet anders dan tot de conclusie komen dat tweede hands auto’s, en dan met name ook auto’s van 25 jaar en ouder, ingezet worden voor gewoon woon-werkverkeer. Aangezien deze auto’s ook steeds beter werden in de jaren 80 kunnen ze nog lange tijd gebruikt worden. Naar mijn mening is het dan ook gewoon dat ook deze auto’s voor hun gebruik net zo aangeslagen worden als andere weggebruikers. Bestaande rechten worden niet aangetast: iedereen die nu een vrijstelling heeft houdt deze. Maar nieuwe voertuigen of nieuw ingevoerde voertuigen, waarvoor men op de Nederlandse markt ook te kust en te keur kan vinden, zullen gewoon onder het normale regiem dienen te vallen.

                      Wanneer de kilometerbeprijzing van start gaat zullen de noodzakelijke categorieën voorgesorteerd moeten staan om daarin opgenomen te worden. Het voordeel van dit nieuwe systeem is dat weinig gebruikte auto’s ook maar weinig zullen betalen. Voor het overige moet voorkomen worden dat door een toenemend aantal oude auto’s de kilometerheffing als geheel uitgehold wordt en de kosten voor automobilisten die wel betalen nog eens gaan toenemen.
                      Mag ik hieruit opmaken dat die verschillende auto-importeurs (BOVAG?) weer hebben lopen likken bij Den Haag en weer halfslachtige informatie hebben gegeven?

                      95% van de mensen wil helemaal niet rijden in een oude auto. En van de 5% die dat wel wil zal 75% dit doen omdat ze dat leuk vinden.

                      Gr Jeroen
                      Alle Baur's in de Baurnhof

                      Comment


                      • #12
                        Eens, maar ik heb zelf een ketel gelegd in mijn 740, terwijl de kilometerteller reeds op 387.000km stond. (Kijk, dat is nog eens duurzaam)
                        Die investering heb ik er ook al ruimschoots uit.
                        Het is niet een specifiek oldtimer gerelateerd dus. Je ziet momenteel dat er ontzettend veel LPG-installaties worden ingebouwd in 2de hands auto's. De gasinbouwers vinden de kredietcrisis niet zo erg. Als je nu een installatie wilt laten inbouwen, moet je 2 maanden wachten...

                        Refererend aan je citaat van het standaard antwoord van Cramer:
                        Gisteren was er nog een leuke discussie bij P&W op TV. Econoom Boot hekelde het beleid om dode paarden te blijven subsidieren. De markt vraag kennelijk om iets anders. zo ook met de autoindustrie. Je helpt de industrie er niet mee, door alternatieven duurder te maken op deze manieren. De industrie moet zelf anticiperen op de marktontwikkelingen. En als er concerns eigenwijs zijn of wanbeleid voeren, moeten ze maar omvallen, maar de staat moet er weer niet zomaar een paar miljard in gaan pompen.

                        Comment


                        • #13
                          't Is al aangehaald, maar 'klassiekers' van 1987 en jonger zijn uitgerust met elektronika die bij vervanging al heel snel meer kost dan een hele auto waard is.

                          Er zal best een aantal bedrijfjes ontstaan dat daar markt in ziet, maar uiteindelijk zal een 'elektronische' auto alleen maar klassiekerstatus gaan bereiken als die auto nu al iets heel speciaals is/heeft.
                          Kawa Versys 2010 MX-5 nc White up!

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Baur Bekijk bericht

                            En van de 5% die dat wel wil zal 75% dit doen omdat ze dat leuk vinden.
                            Inderdaad want om de kosten hoef je het niet te doen, tenzij je je auto geen aandacht geeft. Want zoveel is de HSB nou ook weer niet. Als ik kijk naar mijn eigen situatie betaal ik een vergelijkbaar bedrag aan stallingskosten wat puur economisch gezien weer beter is dan hem de hele winter buiten laten wegrotten en dat vervolgens laten herstellen. Over beide zaken wordt trouwens over het algemeen BTW betaald, dus er vloeit sowieso geld in de staatskas, alleen via een andere weg. Laten we aub dus niet te spastisch doen over die paar ontduikers die vanwege die paar rotcenten een meer dan 25 jaar oude auto kopen en degenen die hun auto koesteren niet lastig vallen met extra kosten.

                            Pak dan a.u.b. gewoon degenen aan die straks met de km-heffing denken de belasting te ontduiken door 50.000 km/ jaar in een klassieker te rijden.
                            Every second of your life is a part of your song

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Lennart Bekijk bericht
                              Alleen vrijstelling voor je klassieker als je al een voertuig op naam hebt waarvoor je wel HSB betaalt. Is ook relatief eenvoudig te automatiseren voor de belastingdienst natuurlijk.
                              Dat is natuurlijk dodelijk voor de verkoopwaarde(hij is niet meer interessant voor de raven), terwijl je voor je klassieker wel meer betaald hebt(wat weer een gevolg was van de raven).
                              Every second of your life is a part of your song

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door MN-Power Bekijk bericht
                                Pak dan a.u.b. gewoon degenen aan die straks met de km-heffing denken de belasting te ontduiken door 50.000 km/ jaar in een klassieker te rijden.
                                Die kopen per jaar 6000 liter gas of 3500 liter diesel.
                                Zal toch ook wel een klein beetje belasting op zitten?

                                Comment


                                • #17


                                  1620 euro belasting voor LPG
                                  1750 euro voor diesel

                                  Da's toch ook serieus geld?

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door MN-Power Bekijk bericht
                                    Dat is natuurlijk dodelijk voor de verkoopwaarde(hij is niet meer interessant voor de raven), terwijl je voor je klassieker wel meer betaald hebt(wat weer een gevolg was van de raven).
                                    Wel, then comes the monkey out of the sleeve..

                                    Als dat zo is, bevestig je de stelling van de ChristenHunden.

                                    Dan heb je mooi pech met je Amazon :-).

                                    Comment


                                    • #19
                                      In Amsterdam heb ik dit ook gemerkt, je ziet veel meer voornamelijk Marokkanen met ouwe belastingvrije Merc's. Uiteraard op satansap (waar Maroc's bizar gek op zijn).

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door Lennart Bekijk bericht
                                        Wel, then comes the monkey out of the sleeve..

                                        Als dat zo is, bevestig je de stelling van de ChristenHunden.

                                        Dan heb je mooi pech met je Amazon :-).

                                        Ehm nee, ik betaal toevallig meer voor mijn auto. Dat er in de prijs verwerkt zit dat sommige mensen denken dat het lekker goedkoper rijden is neem je voor lief omdat je de auto graag wil. Dan zit je er echter nog niet op te wachten dat dat bedrag verdampt. Of zeg ik nou iets vreemds? Ik had ook een nieuwere(6-serie is tenslotte 13 jaar gemaakt) kunnen nemen, kostte minder, het is makkelijker om één in goede staat te vinden en gezien het feit dat ik die dan gewoon een half jaar zou schorsen(wat ik overigens onnodig irritant papier werk vind) viel het verschil in vaste lasten ook wel mee.

                                        Wat dat betreft is het hetzelfde als de hypotheekrente aftrek. Je kan het ten opzichte van de huidige eigenaren niet maken zomaar de markt op deze manier te verzieken ook al hebben er mensen voordeel van.
                                        Every second of your life is a part of your song

                                        Comment


                                        • #21
                                          Email verstuurd idd.
                                          Ik wil ooit eens stoppen met die 45/50 euro WB p/m voor de SZ namelijk!!
                                          Bouwjaar 1990, 70.000km gelopen tot nu toe, dus 3800km per jaar gemiddeld.
                                          En daar betaal ik 500 euro per jaar voor.

                                          Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                          Alfa Giulia 1300 (1966)
                                          Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                          BMW 320Ci (van GF)



                                          Comment


                                          • #22
                                            Ik denk niet dat je de huidige markt verpest, als je nieuwe instroom niet meer toelaat in de wegenbelastingvrijstelling. Sterker nog, ik denk dat die auto's meer waard zullen worden, omdat er alleen nog maar belastingvrije auto's zullen 'sterven' en er geen nieuwe geboren worden. Je zou kunnen aannemen dus, dat die auto's meer waard worden.

                                            Jammer voor de genen die gespeculeerd hadden op het feit dat hun auto belastingvrij zou worden. En jammer voor de handelaren die zich in die nichemarkt begeven. Ik verwacht als dit door gaat, de markt alleen zal inkakken voor goedkope auto's (tussen 0-5000 euro bijv) van 1985-1987.

                                            Voor de duurdere/specialere auto's is het uitgangspunt meestal anders. Die eigenaren hebben een andere reden om die auto's te hebben dan louter goedkoop en belastingvrij rijden.

                                            Er zit trouwens wel een fout in de titel van het artikel. Er staat namelijk auto's van voor 1983, maar bedoeld wordt voor 1984. In het artikel zelf staat informatie die de titel tegenspreekt. Als ik de titel zou moeten geloven, dan zou ik binnenkort weer wegenbelasting moeten gaan betalen voor de W126.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Gewoon vrijstelling van belasting voor klassiekers handhaven, maar daar een maximum aantal kilometers van 2000 per jaar aan koppelen. Daarna de volle mep.

                                              Zo gun je de liefhebbers hun weekendritje in hun klassieker en pik je de mensen die hun "klassieker"-status misbruiken voor dagelijks gebruik er uit.
                                              Iedereen heeft recht op mijn mening!

                                              Comment


                                              • #24
                                                En hoe moeten we dat dan weer gaan controleren?
                                                Dat alles voor een paar misbruikers die zichzelf toch wel tegenkomen in de onderhoudsrekeningen.

                                                Basisprobleem in NL: we gunnen elkaar helemaal niks, en vooral geen belastingvoordeeltje.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Oorspronkelijk geplaatst door V4 Bekijk bericht
                                                  En hoe moeten we dat dan weer gaan controleren?
                                                  Dat alles voor een paar misbruikers die zichzelf toch wel tegenkomen in de onderhoudsrekeningen.

                                                  Basisprobleem in NL: we gunnen elkaar helemaal niks, en vooral geen belastingvoordeeltje.
                                                  En de overheid moet nog even een gat van 35miljard dichtspijkeren.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Sterker nog, ik denk dat die auto's meer waard zullen worden, omdat er alleen nog maar belastingvrije auto's zullen 'sterven' en er geen nieuwe geboren worden. Je zou kunnen aannemen dus, dat die auto's meer waard worden.
                                                    Daar kleeft dan weer het nadeel aan dat je voor een wagen(ook klassiekers gaan sterven/worden aangereden) die hier aan voldoet in eigen land moet hengelen(met het voorgenoemde kwaliteitsprobleem en het is sowieso een vervelende beperking). Een wagen uit het buitenland halen heeft ook niet echt zin aangezien de prijs van de 'niet-uitverkorenen' daar gelijk blijft(en hij hier een stuk lager wordt).

                                                    Nee, zolang we richting km-heffing gaan lijkt een maximaal kilometrage(daarboven mag je de volle mep betalen) me een veel betere oplossing. Dat maximum mag wat mij betreft nu ook al ingaan en ik denk dat een groot deel van de èchte klassiekerrijders daar ook weinig problemen mee hebben aangezien hun verzekering al eenzelfde clausule bevat. En als je doet alsof het allemaal voor het milieu is stimuleer dan katalysatoren(lpg wordt impliciet al gestimuleerd).

                                                    Overigens denk ik dat die wildgroei van 80-er jaren wagens wel meevalt. Die dingen zijn nu namelijk ook al relatief goedkoop aangezien de gewichten (veel) lager liggen en toch zie je ze hard verdwijnen. En ben je door die 'zure' appel dan kom je al bij de wagens mèt kat(eigenlijk al tweede helft 80's).

                                                    Dit is weer typisch de gristelijke zeis over het maaiveld. :-( Ga aub brommers pesten. Ik ga die mail ook maar even sturen.
                                                    Every second of your life is a part of your song

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Oorspronkelijk geplaatst door _Arthur Bekijk bericht
                                                      En de overheid moet nog even een gat van 35miljard dichtspijkeren.
                                                      Dat gaat sowieso niet. Voorlopig eerst maar eens de rente over die 35 miljard...

                                                      Maar daar gaat het me niet om: je ziet in dit hele draadje dat mensen hier al meteen komen met welke veranderingen/maatregelen mogelijk zijn voor dit probleem.
                                                      Alleen: er is helemaal geen probleem. Er wordt een probleem gemaakt en met mogelijke oplossingen alleen maar nog meer problemen erbij.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Gewoon vrijstelling van belasting voor klassiekers handhaven, maar daar een maximum aantal kilometers van 2000 per jaar aan koppelen. Daarna de volle mep.

                                                        Zo gun je de liefhebbers hun weekendritje in hun klassieker en pik je de mensen die hun "klassieker"-status misbruiken voor dagelijks gebruik er uit.
                                                        En hoe moeten we dat dan weer gaan controleren?
                                                        Dat alles voor een paar misbruikers die zichzelf toch wel tegenkomen in de onderhoudsrekeningen.

                                                        Basisprobleem in NL: we gunnen elkaar helemaal niks, en vooral geen belastingvoordeeltje.
                                                        Het belastingvoordeel voor klassiekers is bedoeld voor mensen die in hun vrije tijd graag een klassieker rijden, niet voor mensen die belasting ontduiken door in een oude auto rond te rijden. Die eerste groep gun ik best hun belastingvoordeel. Die tweede groep eerlijk gezegd niet.

                                                        Controleren lijkt me makkelijk te combineren met de APK.
                                                        Iedereen heeft recht op mijn mening!

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Oorspronkelijk geplaatst door iOnline Bekijk bericht
                                                          Het belastingvoordeel voor klassiekers is bedoeld voor mensen die in hun vrije tijd graag een klassieker rijden, niet voor mensen die belasting ontduiken door in een oude auto rond te rijden. Die eerste groep gun ik best hun belastingvoordeel. Die tweede groep eerlijk gezegd niet.

                                                          Controleren lijkt me makkelijk te combineren met de APK.
                                                          Tellerkabel losgooien is nog veel gemakkelijker...
                                                          Weet je wat, een agent langs elke weg om daar weer op te controleren.
                                                          Maar ja, laat maar.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Oorspronkelijk geplaatst door V4 Bekijk bericht
                                                            Basisprobleem in NL: we gunnen elkaar helemaal niks, en vooral geen belastingvoordeeltje.
                                                            En daar heb je de spijker op z'n kop.

                                                            De Gristenunie mekkert hier alléén maar over uit pure afgunst. Omdat er hooguit enkele tienduizenden mensen in Nederland zo'n 20K kilometer per jaar wegenbelastingvrij rondrijden, moet het hele systeem weer op de kop. Want oggutegut, het is weer eens niet eerlijk, er is weer eens een kleine groep mensen die het beter heeft dan de rest, en dat mag natuurlijk niet.

                                                            En des te wranger is het, dat deze nieuwe regeling daar dus helemaal niets aan verandert. Want de W123s en de oude Volvo's waar je nu betrouwbaar belastingvrij mee kunt rijden, zijn straks nog steeds belastingvrij.

                                                            Ik voel er nu serieus veel voor om, puur om te pesten, een pre '83-auto op LPG te gaan rijden. Gewoon 30K per jaar en geen cent wegenbelasting meer bijdragen.

                                                            Heb tenslotte sinds 1999 in een LPG-auto zonder G3 rondgereden, en daardoor elk kwartaal drie keer zo veel mogen schokken als (veel meer vervuilende!) benzineauto's van een vergelijkbaar gewicht, dus heb ik eigenlijk nog zo'n 20 jaar belastingvrij tegoed vóór het asociaal wordt.
                                                            Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

                                                            Comment


                                                            • #31
                                                              Oorspronkelijk geplaatst door V4 Bekijk bericht
                                                              Dat gaat sowieso niet. Voorlopig eerst maar eens de rente over die 35 miljard...

                                                              Maar daar gaat het me niet om: je ziet in dit hele draadje dat mensen hier al meteen komen met welke veranderingen/maatregelen mogelijk zijn voor dit probleem.
                                                              Alleen: er is helemaal geen probleem. Er wordt een probleem gemaakt en met mogelijke oplossingen alleen maar nog meer problemen erbij.
                                                              Dàt ben ik met je eens. Maar ja een aantal mensen vinden het vervelend als anderen in hun ogen een voordeel krijgen. Als je het zo geweldig vind, waarom doe je het dan zelf niet? Of stiekem toch bang voor kosten? :-)
                                                              Every second of your life is a part of your song

                                                              Comment


                                                              • #32
                                                                Ja, da's ook zo'n leuke hè. Al die mensen die denken dat die paar honderd euro belastingbesparing per jaar zo'n oude auto ineens zo afschuwelijk financieel aantrekkelijk maakt.

                                                                "Lekker goedkoop rijden zeker!", roepen ze dan. Meestal op het moment dat je 'm net in het voorjaar uit de stalling hebt gehaald, en op een papiertje hebt geschreven wat er deze keer weer allemaal moet gebeuren voor de APK, en je afvraagt of 't nu eens onder de drie nullen blijft of niet.
                                                                Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

                                                                Comment

                                                                Working...
                                                                X
                                                                😀
                                                                🥰
                                                                🤢
                                                                😎
                                                                😡
                                                                👍
                                                                👎