Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

LeasePlan doet beroep op regeling

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • LeasePlan doet beroep op regeling

    Wie een bankvergunning bezit, kan gebruik maken van de garantieregeling van minister Bos. Leaseplan meldde zich als eerste. „Bos loopt geen enkel risico.”Nieuws - Nederland garant voor 200 miljard


    Amsterdam, 19 nov. Niet Friesland Bank, niet SNS, niet NIBC, maar Leaseplan. In plaats van een gewone spaar- of zakenbank, klopt een leasemaatschappij als eerste aan bij minister Bos (FinanciŽn, PvdA) voor het garantieplan dat hij vorige maand lanceerde.

    Leaseplan Corporation uit Almere, met een wagenpark van ruim 1,3 miljoen auto’s een van de grootste leasemaatschappijen ter wereld, meldde zich gisteren als eerste bij het Agentschap van het ministerie van FinanciŽn om 1,5 miljard aan leningen door de staat gegarandeerd te krijgen.

    Dat kan, want voor het garantieplan van 200 miljard euro dat minister Bos een maand geleden bekendmaakte, komen in principe „alle Nederlandse banken” in aanmerking. Leaseplan heeft al sinds begin jaren negentig een bankvergunning en staat daarmee onder toezicht van De Nederlandsche Bank. Andere leasemaatschappijen zijn dochterbedrijven van bestaande grootbanken. Athlon bijvoorbeeld is onderdeel van Rabobank, en zei vanochtend tegen het ANP geen beroep te zullen doen op de garantieregeling van Bos.

    In Nederland beschikken bijna negentig bedrijven over een bankvergunning, en dat zijn niet allemaal huis-, tuin- en keukenbanken. Er zitten veel dochtermaatschappijen bij van exotische banken uit Turkije of Japan, evenals financieringsmaatschappijen van bekende grootbanken. De ANWB heeft met Unigarant een eigen financiŽle dienstverlener. En ook C & A-familie Brenninkmeijer heeft met Anthos haar eigen bank.

    Al deze instellingen kunnen bij het ministerie aanbellen voor een garantie op benodigde miljardenleningen. Daarvoor dienen zij wel aan een trits criteria te voldoen. De bank die in aanmerking wil komen, zo stelde minister Bos vorige maand, moet „voldoende solvabel” zijn, en de geplande lening moet passen „binnen het liquiditeitsprofiel”. Ze betalen de staat 1 procent van de te garanderen som.

    Van de directie van de betrokken banken wordt ook netjes gedrag verlangd op het gebied van goed ondernemingsbestuur, net als bij de financiŽle instellingen die onlangs een kapitaalinjectie van de staat kregen. Geen vertrekpremies, geen overdadige bonussen gericht op de korte termijn.

    Leaseplan, zo benadrukt financieel directeur Guus Stoelinga, Ūs een gezond bedrijf. De enige reden waarom het een beroep doet op de garantieregeling is „precies waarvoor die is bedoeld”. De interbancaire kredietmarkt is door de kredietcrisis nagenoeg stil komen te vallen. Ook Leaseplan, dat voor financiering van zijn wagenpark is aangewezen op andere financiŽle instellingen, heeft daar last van. Voor een nieuwe leenfaciliteit van 1,5 miljard euro, heeft het zich nu gemeld bij FinanciŽn. „Daarmee kunnen we sterk het nieuwe jaar in, zeker tot februari.” Daarna, verwacht Stoelinga, zal de interbancaire leenmarkt weer op gang zijn gekomen, „zoals dat ook in Engeland gebeurd is”. Op tijd om de 5 miljard euro aan leningen die volgend jaar aflopen te herfinancieren, hoopt hij.

    Begin oktober, nog voor de overheid het garantieplan had gelanceerd, had Leaseplan om dezelfde reden ook al een beroep gedaan op een van zijn drie grootaandeelhouders. Autofabrikant Volkswagen, die Leaseplan in 2004 voor de helft overnam van ABN Amro, heeft een lening van 1,5 miljard euro verstrekt. Nu de garantieregeling er is, gaf Leaseplan daar de voorkeur aan boven opnieuw bij Volkswagen aan te kloppen. Steun vragen aan de twee andere grootaandeelhouders (de investeringsmaatschappij Mubadala uit Abu Dhabi en Olayan uit Saoedi-ArabiŽ) heeft geen zin, zegt Stoelinga, want ook zij lijden onder de crisis. „Ze hebben vorig jaar flink geÔnvesteerd in Amerikaanse banken.”

    Stoelinga beaamt dat de economische neergang ook gevolgen heeft voor de leasebranche. Bedrijven die het moeilijk krijgen, gaan bezuinigen op hun wagenpark of houden hun huidige vloot langer op de weg. Bedrijven die failliet gaan, zullen hun lopende contracten niet uitdienen. Maar Leaseplan, zegt hij, doet meer dan alleen auto’s leasen. „Wij verdienen ook aan verzekeringen, banden en onderhoud. Die inkomsten lopen juist nu op.”

    Stoelinga weet zeker dat de staat zich geen buil zal vallen aan de garantieaanvraag, waarvoor hij een dezer dagen groen licht verwacht. „Wouter Bos loopt geen enkel risico.” En met het verplicht schrappen van de gouden handdrukken heeft hij geen enkele moeite. „Ik zorg ervoor dat ik m’n werk goed doe en niet hoef te vertrekken.”


    Bron: Philip de Witt Wijnen

  • #2
    Man. Ik lever die GT in, en een maand later zitten ze in de shit! :)
    Mini Cooper Clubman
    "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
    "Jasper val dood." - RH

    Comment


    • #3
      Mijn handel loopt ook niet zo hard meer terwijl je bij mij op afbetaling mag kopen. Kan ik ook bij Bos aankloppen?
      fka v164

      Comment


      • #4
        Goede marketingstunt van LP, dat moet ik ze nageven, maar verder is het ronduit belachelijk natuurlijk.

        http://www.geenstijl.nl/mt/archieven...aseplanae.html

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Lennart Bekijk bericht
          Goede marketingstunt van LP, dat moet ik ze nageven, maar verder is het ronduit belachelijk natuurlijk.

          http://www.geenstijl.nl/mt/archieven...aseplanae.html
          Uh, waarom precies? Een leasemaatschappij verkootp feitelijk financiŽle porducten. Als Leaseplan geen financiering meer rind krijgen omdat andere banken op hun geld blijven zitten, dan komt er ook een moment dat zij moeilijk gaan doen over de bakker/advocaat op de hoek die en auto wil leasen (of ze stoppen daar helemaal mee), met als gevolg dat het hele systeem op zijn gat gaat.

          Precies om die reden is dat garantiefonds er, om te zorgen dat banken/financiŽle instellingen elkaar weer geld gaan lenen, waardoor de Leaseplan's van deze wereld tegen de eindconsument geen "nee" gaan verkopen. Dat is een keuze van de overheid en ik zie niet goe din waarom Leaseplan wat dat betreft anders is als andere financiŽle instellingen die gebruik mogen maken van de garantieregeling.

          Het is ook niet meer dan een garantie en (althans op dit moment nog) niet een directe kapitaalsinjectie zoals bij Aegon, ING, Foris, SNS c.s.

          Groet
          GJ

          Comment


          • #6
            Ha, die GJ;

            Mee eens dat Leaseplan in feite gewoon een financieringsmaatschappij is, maar wie wordt met die argumentatie dan de volgende; Wehkamp?
            Scherven brengen gelul.

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Hansv Bekijk bericht
              Ha, die GJ;

              Mee eens dat Leaseplan in feite gewoon een financieringsmaatschappij is, maar wie wordt met die argumentatie dan de volgende; Wehkamp?
              Hebben die een bankvergunning nodig?

              Groet
              GJ

              Comment


              • #8
                Leaseplan heeft een bankvergunning en staat ook onder controle van DNB.

                Daarom komen ze in aanmerking voor een kapitaalsinjectie.

                Slim gebruik maken van de regels he.....

                Net als AEGON in Amerika op dit moment aanklopt voor centjes, daar een bank opkopen en je voldoet aan de regels voor een kapitaalsinjectie.

                Maar er lopen nu 2 draadjes waarin Leaseplan wordt genoemd en reacties worden geplaatst.
                Veritatis simplex oratio est

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door w220l Bekijk bericht
                  Leaseplan heeft een bankvergunning en staat ook onder controle van DNB.

                  Daarom komen ze in aanmerking voor een kapitaalsinjectie.

                  Slim gebruik maken van de regels he.....

                  Net als AEGON in Amerika op dit moment aanklopt voor centjes, daar een bank opkopen en je voldoet aan de regels voor een kapitaalsinjectie.

                  Maar er lopen nu 2 draadjes waarin Leaseplan wordt genoemd en reacties worden geplaatst.
                  Het is geen kapitaalinjectie (nog niet in elk geval). Het is een garantstelling door de overheid. Er is geen cash-out op dit moment voor de overheid, sterker nog, er is alleen cash-in omdat Leaseplan moet betalen voor de garantstelling.

                  Groet
                  GJ

                  Comment


                  • #10
                    Ik zeg dat ze er voor in aanmerking komen en niet dat de "injectie"al gegeven is.....
                    Veritatis simplex oratio est

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door w220l Bekijk bericht
                      Ik zeg dat ze er voor in aanmerking komen en niet dat de "injectie"al gegeven is.....
                      En ik zeg dat ze helemaal niet om een kapitaalinjectie gevraagd hebben. Ze hebben om een garantie gevraagd. De staat die dus garant staat voor het geld dat zij bij andere financiŽle instellingen lenen.

                      Groet
                      GJ

                      Comment


                      • #12
                        gevestigd in Griekenland krijgen ze 15 miljard euro aan garanties van Wouter Bos. Kredietrating: Lager dan Icesave. Maar ze hebben mooi wťl een Nederlandse bankvergunning!
                        Wat weet geenstijl wat wij niet weten?
                        fka v164

                        Comment


                        • #13
                          Garantstelling is prima om de zaken draaiend te houden om inkomsten te genereren. Maar in zijn algemeenheid ligt de oorzaak van het probeem aan de achterkant, namelijk het niet meer kwijt kunnen van de auto's die uit het contract lopen.

                          Die afschrijven en/of in beheer houden kost geld. Ik vind het een lastig verhaal. Van de ene kant zou je zo'n bedrijf willen laten doordraaien, net zoals de auto-industrie in zijn algemeenheid in Europa, vanwege de werkgelegenheid. Maar van de andere kant is het ook zo dat er eerst gekeken moet worden hoe het probleem aan de achterkant opgelost wordt.

                          Ergens in het proces loopt het nu vast. Dus als aan de voorkant nu steun komt moet er aan het eind ook ergens iets gestimuleerd worden om de auto's te kunnen verkopen. Dit puur en alleen betrekking hebbend op auto's maar het geldt in feite voor alles. Huizenmarkt stokt ook omdat niemand meer koopt en daardoor dus ook niemand meer verkoopt.

                          Comment


                          • #14
                            Precies, ik zeg: stimuleren van de autokoop!
                            Iedereen aankoopsubsidie voor een nieuwe auto.

                            Zou nu toch een goede gelegenheid zijn om de BPM volgend jaar af te schaffen. De tweedehands markt is toch al kapot, dus voor verdere waardevermindering hoef je niet eens bang te zijn.
                            All rights reserved. Permission granted to partially copy posts for quoting. Generic remarks do not necessarily apply to specific individuals. Smileys do apply even when not explicitly stated. In case of doubt consider the offending text a joke. A lack of understanding on your side does not constitute a lack of humor on my side. If you still feel offended, HTFU and get a life.

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Jasper Bekijk bericht
                              Man. Ik lever die GT in, en een maand later zitten ze in de shit! :)

                              Leaseplan gaat nog harder bergafwaarts dan die GT over een klaverblad. Maar dat zal jij wel niet begrijpen.
                              You know that reality is immaterial

                              Comment


                              • #16
                                Aankoopsubsidie zou een mooie zijn, Panda. Belastingverlaging is dan inderdaad een goed voorstel.

                                Of anders het geld terughalen wat de overheid, provincies en gemeenten bij Holland Casino belegd hebben en dat nuttig gebruiken.

                                Comment


                                • #17
                                  "Onze occasion prijsindex is nu net de AEX". Volgens Leaseplan.

                                  Ook op autominnend Gummen wordt gekozen voor de budgetauto met liefst 14% bijtelling. Niks mis mee, maar wel een groot probleem voor de maatschappij.

                                  D'r zullen der best ook wel een paar zijn die hun leaseauto overnemen. Zou ik doen tenminste.
                                  Kawa Versys 2010 MX-5 nc White up!

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door Jasper Bekijk bericht
                                    Man. Ik lever die GT in, en een maand later zitten ze in de shit! :)
                                    hoezo? je had em een blauwe maandag
                                    "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
                                    "dan door naar Bats voor bakkie want dat staat ook nog"--TSM
                                    "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
                                    "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

                                    Comment


                                    • #19
                                      Wat zal de overheid niet mislopen aan belasting als al die dikke auto's geen baasje meer hebben, en dus geen bijtelling hoeven betalen, plus dat er veel minder benzine verkocht wordt waardoor er minder accijnzen binnen komen.




                                      Jan

                                      Comment

                                      Working...
                                      X