Wie een bankvergunning bezit, kan gebruik maken van de garantieregeling van minister Bos. Leaseplan meldde zich als eerste. „Bos loopt geen enkel risico.”Nieuws - Nederland garant voor 200 miljard
Amsterdam, 19 nov. Niet Friesland Bank, niet SNS, niet NIBC, maar Leaseplan. In plaats van een gewone spaar- of zakenbank, klopt een leasemaatschappij als eerste aan bij minister Bos (Financiën, PvdA) voor het garantieplan dat hij vorige maand lanceerde.
Leaseplan Corporation uit Almere, met een wagenpark van ruim 1,3 miljoen auto’s een van de grootste leasemaatschappijen ter wereld, meldde zich gisteren als eerste bij het Agentschap van het ministerie van Financiën om 1,5 miljard aan leningen door de staat gegarandeerd te krijgen.
Dat kan, want voor het garantieplan van 200 miljard euro dat minister Bos een maand geleden bekendmaakte, komen in principe „alle Nederlandse banken” in aanmerking. Leaseplan heeft al sinds begin jaren negentig een bankvergunning en staat daarmee onder toezicht van De Nederlandsche Bank. Andere leasemaatschappijen zijn dochterbedrijven van bestaande grootbanken. Athlon bijvoorbeeld is onderdeel van Rabobank, en zei vanochtend tegen het ANP geen beroep te zullen doen op de garantieregeling van Bos.
In Nederland beschikken bijna negentig bedrijven over een bankvergunning, en dat zijn niet allemaal huis-, tuin- en keukenbanken. Er zitten veel dochtermaatschappijen bij van exotische banken uit Turkije of Japan, evenals financieringsmaatschappijen van bekende grootbanken. De ANWB heeft met Unigarant een eigen financiële dienstverlener. En ook C & A-familie Brenninkmeijer heeft met Anthos haar eigen bank.
Al deze instellingen kunnen bij het ministerie aanbellen voor een garantie op benodigde miljardenleningen. Daarvoor dienen zij wel aan een trits criteria te voldoen. De bank die in aanmerking wil komen, zo stelde minister Bos vorige maand, moet „voldoende solvabel” zijn, en de geplande lening moet passen „binnen het liquiditeitsprofiel”. Ze betalen de staat 1 procent van de te garanderen som.
Van de directie van de betrokken banken wordt ook netjes gedrag verlangd op het gebied van goed ondernemingsbestuur, net als bij de financiële instellingen die onlangs een kapitaalinjectie van de staat kregen. Geen vertrekpremies, geen overdadige bonussen gericht op de korte termijn.
Leaseplan, zo benadrukt financieel directeur Guus Stoelinga, ís een gezond bedrijf. De enige reden waarom het een beroep doet op de garantieregeling is „precies waarvoor die is bedoeld”. De interbancaire kredietmarkt is door de kredietcrisis nagenoeg stil komen te vallen. Ook Leaseplan, dat voor financiering van zijn wagenpark is aangewezen op andere financiële instellingen, heeft daar last van. Voor een nieuwe leenfaciliteit van 1,5 miljard euro, heeft het zich nu gemeld bij Financiën. „Daarmee kunnen we sterk het nieuwe jaar in, zeker tot februari.” Daarna, verwacht Stoelinga, zal de interbancaire leenmarkt weer op gang zijn gekomen, „zoals dat ook in Engeland gebeurd is”. Op tijd om de 5 miljard euro aan leningen die volgend jaar aflopen te herfinancieren, hoopt hij.
Begin oktober, nog voor de overheid het garantieplan had gelanceerd, had Leaseplan om dezelfde reden ook al een beroep gedaan op een van zijn drie grootaandeelhouders. Autofabrikant Volkswagen, die Leaseplan in 2004 voor de helft overnam van ABN Amro, heeft een lening van 1,5 miljard euro verstrekt. Nu de garantieregeling er is, gaf Leaseplan daar de voorkeur aan boven opnieuw bij Volkswagen aan te kloppen. Steun vragen aan de twee andere grootaandeelhouders (de investeringsmaatschappij Mubadala uit Abu Dhabi en Olayan uit Saoedi-Arabië) heeft geen zin, zegt Stoelinga, want ook zij lijden onder de crisis. „Ze hebben vorig jaar flink geïnvesteerd in Amerikaanse banken.”
Stoelinga beaamt dat de economische neergang ook gevolgen heeft voor de leasebranche. Bedrijven die het moeilijk krijgen, gaan bezuinigen op hun wagenpark of houden hun huidige vloot langer op de weg. Bedrijven die failliet gaan, zullen hun lopende contracten niet uitdienen. Maar Leaseplan, zegt hij, doet meer dan alleen auto’s leasen. „Wij verdienen ook aan verzekeringen, banden en onderhoud. Die inkomsten lopen juist nu op.”
Stoelinga weet zeker dat de staat zich geen buil zal vallen aan de garantieaanvraag, waarvoor hij een dezer dagen groen licht verwacht. „Wouter Bos loopt geen enkel risico.” En met het verplicht schrappen van de gouden handdrukken heeft hij geen enkele moeite. „Ik zorg ervoor dat ik m’n werk goed doe en niet hoef te vertrekken.”
Bron: Philip de Witt Wijnen
Amsterdam, 19 nov. Niet Friesland Bank, niet SNS, niet NIBC, maar Leaseplan. In plaats van een gewone spaar- of zakenbank, klopt een leasemaatschappij als eerste aan bij minister Bos (Financiën, PvdA) voor het garantieplan dat hij vorige maand lanceerde.
Leaseplan Corporation uit Almere, met een wagenpark van ruim 1,3 miljoen auto’s een van de grootste leasemaatschappijen ter wereld, meldde zich gisteren als eerste bij het Agentschap van het ministerie van Financiën om 1,5 miljard aan leningen door de staat gegarandeerd te krijgen.
Dat kan, want voor het garantieplan van 200 miljard euro dat minister Bos een maand geleden bekendmaakte, komen in principe „alle Nederlandse banken” in aanmerking. Leaseplan heeft al sinds begin jaren negentig een bankvergunning en staat daarmee onder toezicht van De Nederlandsche Bank. Andere leasemaatschappijen zijn dochterbedrijven van bestaande grootbanken. Athlon bijvoorbeeld is onderdeel van Rabobank, en zei vanochtend tegen het ANP geen beroep te zullen doen op de garantieregeling van Bos.
In Nederland beschikken bijna negentig bedrijven over een bankvergunning, en dat zijn niet allemaal huis-, tuin- en keukenbanken. Er zitten veel dochtermaatschappijen bij van exotische banken uit Turkije of Japan, evenals financieringsmaatschappijen van bekende grootbanken. De ANWB heeft met Unigarant een eigen financiële dienstverlener. En ook C & A-familie Brenninkmeijer heeft met Anthos haar eigen bank.
Al deze instellingen kunnen bij het ministerie aanbellen voor een garantie op benodigde miljardenleningen. Daarvoor dienen zij wel aan een trits criteria te voldoen. De bank die in aanmerking wil komen, zo stelde minister Bos vorige maand, moet „voldoende solvabel” zijn, en de geplande lening moet passen „binnen het liquiditeitsprofiel”. Ze betalen de staat 1 procent van de te garanderen som.
Van de directie van de betrokken banken wordt ook netjes gedrag verlangd op het gebied van goed ondernemingsbestuur, net als bij de financiële instellingen die onlangs een kapitaalinjectie van de staat kregen. Geen vertrekpremies, geen overdadige bonussen gericht op de korte termijn.
Leaseplan, zo benadrukt financieel directeur Guus Stoelinga, ís een gezond bedrijf. De enige reden waarom het een beroep doet op de garantieregeling is „precies waarvoor die is bedoeld”. De interbancaire kredietmarkt is door de kredietcrisis nagenoeg stil komen te vallen. Ook Leaseplan, dat voor financiering van zijn wagenpark is aangewezen op andere financiële instellingen, heeft daar last van. Voor een nieuwe leenfaciliteit van 1,5 miljard euro, heeft het zich nu gemeld bij Financiën. „Daarmee kunnen we sterk het nieuwe jaar in, zeker tot februari.” Daarna, verwacht Stoelinga, zal de interbancaire leenmarkt weer op gang zijn gekomen, „zoals dat ook in Engeland gebeurd is”. Op tijd om de 5 miljard euro aan leningen die volgend jaar aflopen te herfinancieren, hoopt hij.
Begin oktober, nog voor de overheid het garantieplan had gelanceerd, had Leaseplan om dezelfde reden ook al een beroep gedaan op een van zijn drie grootaandeelhouders. Autofabrikant Volkswagen, die Leaseplan in 2004 voor de helft overnam van ABN Amro, heeft een lening van 1,5 miljard euro verstrekt. Nu de garantieregeling er is, gaf Leaseplan daar de voorkeur aan boven opnieuw bij Volkswagen aan te kloppen. Steun vragen aan de twee andere grootaandeelhouders (de investeringsmaatschappij Mubadala uit Abu Dhabi en Olayan uit Saoedi-Arabië) heeft geen zin, zegt Stoelinga, want ook zij lijden onder de crisis. „Ze hebben vorig jaar flink geïnvesteerd in Amerikaanse banken.”
Stoelinga beaamt dat de economische neergang ook gevolgen heeft voor de leasebranche. Bedrijven die het moeilijk krijgen, gaan bezuinigen op hun wagenpark of houden hun huidige vloot langer op de weg. Bedrijven die failliet gaan, zullen hun lopende contracten niet uitdienen. Maar Leaseplan, zegt hij, doet meer dan alleen auto’s leasen. „Wij verdienen ook aan verzekeringen, banden en onderhoud. Die inkomsten lopen juist nu op.”
Stoelinga weet zeker dat de staat zich geen buil zal vallen aan de garantieaanvraag, waarvoor hij een dezer dagen groen licht verwacht. „Wouter Bos loopt geen enkel risico.” En met het verplicht schrappen van de gouden handdrukken heeft hij geen enkele moeite. „Ik zorg ervoor dat ik m’n werk goed doe en niet hoef te vertrekken.”
Bron: Philip de Witt Wijnen
Comment