Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Autovisie Drivers Academy

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Autovisie Drivers Academy

    Zoooo...net thuis. Wat een ramp om van Soest naar Amstelveen te komen. 2 uur alleen maar file....

    Vandaag was een perfecte dag. Vanaf 10 tot 16:30 1 op 1 met instructeur. Daar ik met de eigen M5 wilde rijden zijn we meteen vertrokken. Eerst kon ik 20 minuten rijden...om te laten zien hoe ik rij. Daarna gaf hij wat kleine op- en aanmerkingen (gelukkig....het viel mee :-). Nadruk van vandaag lag vooral op vloeiend op en terug schakelen en bochten nemen. Nou....ik heb het geweten :-) Over landweggetjes geraasd, in Duitsland geweest (richting Oberhausen met 275 km/u op de teller en dan vol in de ankers (paar keer) tot ongeveer 100. Kijken wat de auto doet...kijken wat ik doe en zou moeten doen (stuur iets losser laten) en ook door DL over kleine landweggetjes gereden.

    Op de weg naar DL ook nog ergens gestopt bij een schietbaan waar een mooie parkeerplaats was waar wat zand en bladeren op lag. Dus ook nog heerlijk donuts gedraaid tot dat bij mij de hamburger van die middag weer naar boven kwam. Ook dit was leerzaam (eh....het driften dan....).

    Toen we terugkwamen toch nog 20 minuten in de M3 V8 gereden. Toen de M knop uit stond was hij trager dan mijn M5 als daar de sportmodus ook uit staat. Als de M knop aan staat....is het een heeeeeel ander verhaal :-). Maar het is ook een hele andere motor. De E39 M5 V8 heeft gewoon veel meer koppel onderin maar gaat tot max 65000 toeren voordat ie in de begrenzer schiet terwijl de M3 V8 past stopt bij 85000 toeren..... 20 of 30 pk méér maar
    minder koppel.

    Maar wel heel leuk om daar ook even mee te rijden. Ook het geleerde van die dag daar in praktijk kunnen brengen.

    Zeker geen spijt van dat ik de hele dag de M5 heb gereden.

    Aardige is dat de instructeur me ook kon vertellen of er iets mis zou zijn met de auto. Is toch bijna 10 jaar ouden en heeft 260.000 km gelopen. Het zou
    wel eens tijd kunnen zijn voor niewe dempers.... dat gaf ie mee.

    2 december geeft hij driftcursus op Zandvoort. Misschien ga ik mee doen. Niet in de eigen auto maar een 325 van de driftschool. Ja....dit was leuk...dit was leerzaam....dit is aan te raden.

    Nu ga ik voor de TV hangen. 2 uur file hebben me gesloopt na zo'n dag :D

  • #2
    Oorspronkelijk geplaatst door Kleintje Bekijk bericht
    De E39 M5 V8 heeft gewoon veel meer koppel onderin maar gaat tot max 65000 toeren voordat ie in de begrenzer schiet terwijl de M3 V8 past stopt bij 85000 toeren..... 20 of 30 pk méér maar
    minder koppel.
    Heb je d'r een gasturbine in laten zetten ofzo?
    Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

    Comment


    • #3
      <Kleintje to tower, requesting A9 to runway A10, and ready for take off over>

      Comment


      • #4
        2 uur van Soest naar Amsterdam....

        Ja via de A1 wel ....

        Binnendoor via Hilversum-Weesp-Amsterdam Zuidoost( de N 236 ) 45 minuten ( reed om 19.00 uur weg uit Soest en was om 20.00 uur in Assendelft)
        Veritatis simplex oratio est

        Comment


        • #5
          Maar ach, na een dag intensief sturen is de scherpte wel verdwenen....

          Blijft leuk, stevig maar gecontroleerd een dag sturen.
          Veritatis simplex oratio est

          Comment


          • #6
            Nulletjes teveel?

            :-)

            Comment


            • #7
              Leuk verhaal! Ik hoop zelf dat ik met de GT-R kan gaan rijden als ze die hebben.

              Comment


              • #8
                Mooi verhaal!
                Nulletje eraf voor de toerentallen lijkt me wel raadzaam voor de levensduur overigens.

                Die M3 V8 zal wel meer dan een 'hand full' zijn, vergeleken met jouw M5?
                * Voor emotionele problemen is er geen rationele oplossing.
                * Standaarden zijn net tandenborstels: iedereen heeft er eentje en niemand wil die van een ander gebruiken.

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door slibbe2 Bekijk bericht
                  Mooi verhaal!
                  Nulletje eraf voor de toerentallen lijkt me wel raadzaam voor de levensduur overigens.

                  Die M3 V8 zal wel meer dan een 'hand full' zijn, vergeleken met jouw M5?
                  Als ik denk dat ik je begrijp....dan valt het wel mee :D

                  M3 was wel snel...en klonk sneller...

                  Comment


                  • #10
                    Leuk man!
                    Ik zou toch voor de nw M3 hebben gekozen, maar nu leer je misschien wel meer idd.

                    Ferrari 308 GTB QV (1983)
                    Alfa Giulia 1300 (1966)
                    Mazda Miata (1990 Daily driver)
                    BMW 320Ci (van GF)



                    Comment


                    • #11
                      Nou. *kick*

                      Volgende week vrijdag ga ik ook een dag m'n rijstijl verbeteren met de autovisie drivers academy. Dit keer is het met een 997 C2, dus ik hoop dat ik 'm niet achteruit de strontberg in stuur. :) Deze week rij ik rond met een 997 2S mk1, dus ik kan straks mooi het verschil merken. Ik hoop dat ik straks ook wat zelfverzekerder wat meer gebruik kan maken van de potentie van die auto.

                      Zijn er, naast kleintje, verder geen gummers die dit gedaan hebben?
                      Forza!

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door PACO Bekijk bericht
                        Heb je d'r een gasturbine in laten zetten ofzo?
                        ROFL, ik dacht 't zelfde. En dan gewoon twee keer he:65000 en 85000

                        :)))))

                        Cheers
                        www.traag.nl

                        Ennuh, een Carrera 2S Mk1 heeft in de basis nogal onderstuur viel mij op, niet te bruusk insturen.
                        Last edited by RH; 12-08-10, 11:16.
                        "Aerodynamics are for people who cannot build engines"-Enzo Ferrari
                        Mattheüs 7:3-5
                        "I believe most things can be said in a few lines."-Enzo Ferrari
                        "One must keep working continuously; otherwise, one thinks of death."-Enzo Ferrari
                        "The mark of a great car is one whose overall competence exceeds what you should expect from its individual components and the 1M does just that"-Chris Harris

                        Comment


                        • #13
                          Gewoon die PSM aan laten staan (met PASM (als dat erop zit) op sport) en dat ding is praktisch foolproof.
                          Wel redelijk zwaar en in natte/krappe bochtjes eerst onderstuurd idd.

                          Maar dit klinkt wel gaaf hoor!! Lijkt mij ook wel wat.

                          Ferrari 308 GTB QV (1983)
                          Alfa Giulia 1300 (1966)
                          Mazda Miata (1990 Daily driver)
                          BMW 320Ci (van GF)



                          Comment


                          • #14
                            Ik vind de 2S het lekkerste rijden met de PASM op sport inderdaad, maar dan haal ik het onderstel weer van de sportstand af. Dat is op binnendoor wegen bijna niet te harden vind ik. Op glad asfalt (provinciale- en snelwegen en circuits) is dat een prima stand, maar 'lokaal sporten' met onderstel op sport breek ik m'n rug bijna.

                            ik word oud. :)
                            Forza!

                            Comment


                            • #15
                              997 is sowieso gewoon hard. Onderstel op sport is echt voor circuit.

                              Ferrari 308 GTB QV (1983)
                              Alfa Giulia 1300 (1966)
                              Mazda Miata (1990 Daily driver)
                              BMW 320Ci (van GF)



                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door Harry Bekijk bericht
                                997 is sowieso gewoon hard. Onderstel op sport is echt voor circuit.
                                Tja, best wel, maar 't motortje is goed bij de les, ook in 't middengebied(beter dan de M3 die ik had), maar dat kan ook liggen aan de minder bafferige layout van 'n Porsche sportwagen in 't algemeen tov de dikkertje dap M3 en die ik nu heb:)
                                "Aerodynamics are for people who cannot build engines"-Enzo Ferrari
                                Mattheüs 7:3-5
                                "I believe most things can be said in a few lines."-Enzo Ferrari
                                "One must keep working continuously; otherwise, one thinks of death."-Enzo Ferrari
                                "The mark of a great car is one whose overall competence exceeds what you should expect from its individual components and the 1M does just that"-Chris Harris

                                Comment


                                • #17
                                  Zo, afgelopen vrijdag dus een mooie dag met de 997 carrera gehad. Letterlijk mooie dag, want ik heb de 31 graden op de boordcomputer zien verschijnen. Beter kon ik me het niet wensen.

                                  Om half 10 meldde ik me in Soestduinen, waar ik zelf met de 997 CS naar toe was gereden om na deze dag meteen m'n nieuwe skills in praktijk kon gaan brengen. Na koffie en het tekenen van een document om te verklaren dat ik weet dat ik moet schokken als ik 'm achteruit in de strontbult zet konden we naar de auto. Uitleg van de auto was verder niet nodig, dus we konden op weg.

                                  De carrera van de Driving Academy is een redelijk basic 997, met standaard remmen, geen sport stoelen/pakket maar wel een schuifdak wat erg prettig was die dag. Dat zou ik ook wel graag willen. De eerste km's rijd je netjes de auto warm en wanneer de olie 100 graden is, begin je met sportief doorrijden voor zover je dat zelf prettig vindt. De dag is bedoeld om je rijvaardigheid te verbeteren, zodat je veiliger maar vooral vloeiender gaat rijden. Prettiger voor degene die meerijdt met je, zeker wanneer je harder rijdt, maar nog fijner voor jezelf. Uiteindelijk ga je natuurlijk ook harder wanneer je remt, stuurt en schakelt zonder ook maar 1 schokje en vloeiende bewegingen.

                                  Maar vanaf het begin: na het warmrijden begin je met wat remoefeningen op binnendoorweggetjes richting Apeldoorn. Mooi om te zien hoe je half in de berm nog vol de ABS in kan remmen en dan rustig er weer uit kan sturen zonder stress. Dit zijn dingen die je zelf eigenlijk nooit even gaat 'oefenen'. Flink doorrijden en doorhalen in toeren, en terugschakelen voor bochten zonder schokjes in de aandrijflijn vergt meer moeite dan je denkt, maar is erg voldoenend wanneer dat goed lukt op een gegeven moment. Meer vloeiende bochtentechniek met verbetering van het aansnijden en uitaccelereren sprak redelijk voor zich, dus we konden richting Duitsland.
                                  Richting Oberhausen een paar keer de 260+ aangetikt, wat ook wel even lekker was. Maar ook daar weer wat verbeteringen met plaats op de weg en beter anticiperen op hoge snelheid (dat inclusief voorgaand vloeiend rijden) Nog wat heftiger waren de bewuste ABS remacties op hoge snelheid. Met 200+ km/h in de ABS vliegen is behoorlijk hartritme verhogend, maar ook daar mooi om te merken dat je door rustig blijven en rustig blijven sturen nog heel wendbaar bent op een veilige manier. In Duitsland op een paar erg mooie dijkweggetjes kunnen rijden (omgeving Rees), dus daar gaan we vaker op af :)

                                  Rond 16:30 waren we terug in Soestduinen, na een mooie dag. Ik kreeg nog wat tips mee, en kon verder oefenen in de eigen 997 waarin ik ook direct veel verschil merkte. Ik rijd er nu zelfverzekerder en makkelijker hard mee. Ook een stuk vloeiender, wat de auto natuurlijk ook spaart. Het vloeiende schakelen is in de eigen 997 wat makkelijker door de short-shift bak die we erin hebben. Dit is ook wel iets wat ik iedereen met een handbak 997 aan zou raden. Overigens is de hele dag aan te raden, want zoveel 1 op 1 tijd krijg je nergens anders met welke rijcursus dan ook. Het was een topdag.
                                  Forza!

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door Scudetto Bekijk bericht

                                    Zijn er, naast kleintje, verder geen gummers die dit gedaan hebben?
                                    Ik blijf meestal op de passagiersstoel zitten. ;)

                                    Comment


                                    • #19
                                      ben je ook wel eens instructeur voor de drivers academy, Cav?
                                      Forza!

                                      Comment


                                      • #20
                                        @Scud: dus je rijdt op de openbare weg met een instructeur naast je?
                                        Lijkt me inderdaad een leuke en leerzame dag. De 997 is een indrukwekkende alleskunner.
                                        Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

                                        Comment


                                        • #21
                                          Nee, ik heb mijn eigen trainingen ontwikkeld, maar wordt ook door anderen ingehuurd. Door Autovisie en de man achter hun training nog niet (we kennen elkaar ook nog niet).

                                          Comment


                                          • #22
                                            Dennis

                                            Jij, als rijvaardigheidsgod, kent Dolf Dekking niet?

                                            Comment


                                            • #23
                                              @PACO; ja, je rijdt de hele dag op de openbare weg. Alles ook op eigen risico natuurlijk, dus je mag zelf bepalen hoeveel je te hard gaat :)
                                              Forza!

                                              Comment


                                              • #24
                                                Ton, ik weet wie het is en dat hij de AV trainingen verzorgt, maar nog nooit tegengekomen of mee samengewerkt op dezelfde dag.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  ff een antiek draadje reanimerem,

                                                  Hoewel ik natuurlijk zelf van mening ben dat ik de allerbeste chauffeur van het westelijk halfrond ben denken anderen daar iets anders over. En ze hebben wellicht gelijk.
                                                  Want wanneer je jaarliks 40 - 50.000 km op de weg zit sluipen er ongemerkt irriitante gewoontes in en ga je de verkeersregels op geheel eigen manier uitleggen en toepassen.
                                                  Nu wil ik gewoon eens een dag een soort van training volgen met een ter zake kundige instructeur die me weer op scherp zet.
                                                  Bij wie kan ik daarvoor het beste terecht?
                                                  ProDrive? of ...
                                                  Suggesties zijn welkom
                                                  Toyota Prius 2 - my 09 - editione Tech - 203K+54K km

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Hmm denk dat je beter naar CPZ kan komen (gummen event, niet van een toko) en dan paar rondjes gaat sturen op Zandvoort met wat mensen erbij die je van opbouwende EN afbrekende kritiek kunnen voorzien. Kost minder en meer lol. Na afloop een hapje en drankje en je hebt een prima dag voor weinig knaken c.q. pecunias. Ook geen slotsomaflossing nodig.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Ik denk niet dat Levensnevel dat bedoeld M4; zo hard als mogelijk rossen over een circuit met je auto. Heeft ook weinig met openbare weg, en vooral met ander verkeer te maken. En het inzicht daarin. Ik zou bij Prodrive informeren naar de cursussen die ze hebben; de kwaliteit is er doorgaans erg hoog.
                                                      ''Thank God for the internet experts''

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Gewoon extra autorijlessen bij een goede lokale rijinstructeur lijkt me voldoende, als ik je verhaal hoor. Of moet het premium / eindsom aftikbaar zijn? ;-)
                                                        ---------------------------
                                                        Lullen gaat beter dan rijden.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Dolf Dekking, de vaste instructeur voor de autovisie drivers academy geeft ook privéles. In je eigen auto een hele dag je rijstijl verbeteren. http://www.dd-drivingevents.nl/dd-individueel

                                                          Ik was er erg over te spreken en heb veel geleerd die dag.
                                                          Forza!

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Klonk idd erg nuttig Scudetto! Ook voor Zandvoort gangers lijkt me dat er nog wel wat te leren valt. Oa dat bermremmen is iets wat we uiteraard even moeten proberen nu :)

                                                            Comment


                                                            • #31
                                                              Na wat overpeinzingen ben ik discussie geraakt met een lokale rij-instructeur. Want waarom eerst half nederland doorcrossen als het om de hoek ook mogelijk is.
                                                              Aangegeven wat ik zocht en waar ik feedback & advies over wilde hebben.
                                                              Afgelopen vrijdag pakweg 3 uur met hem op stap geweest over 's lands rijkswegen en wat stadsgewriemel.
                                                              En ik moet tikken: het waren 180 zeer nuttige minuten.
                                                              Ben weer helemaal bij de les so 2 spiek.
                                                              Toyota Prius 2 - my 09 - editione Tech - 203K+54K km

                                                              Comment


                                                              • #32
                                                                Wat voor commentaar gaf ie zoal?

                                                                Ik ben ook wel benieuwd naar wat de professional zou zeggen over mijn rijkunsten.
                                                                Well Brian... I'm opening a boutique!

                                                                Comment

                                                                Working...
                                                                X