Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sneeuwkettingen en aanverwante producten....

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Sneeuwkettingen en aanverwante producten....

Ik ga eind van het jaar weekendje naar Zwitserland en wil absoluut met de M5. Heb ten tijden van de E28 M5 altijd winterbanden gehad maar met de zachte winters vond ik het onzinnig worden.

Ik ben net al een uurtje wezen Googelen maar kom er niet wijs uit.

Waar kan ik beste info krijgen over sneeuwkettingen en aanverwante oplossingen in/om Amsterdam....of Internet?

(naast de Gummen database....ofcourse)

Hier moet toch wel een draadje over zijn op Gummen maar ook dat kon ik niet vinden....misschien maar terug naar bed? :-)
    Last edited by Kleintje; 22-11-08, 08:11.

Zal ik W220L met een goud randje voor zijn :-)

Deni Zwanenburg voor winterbanden en aanverwante snuisterijen :-)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kleintje Bekijk bericht
      Ik ga eind van het jaar weekendje naar Zwitserland en wil absoluut met de M5. Heb ten tijden van de E28 M5 altijd winterbanden gehad maar met de zachte winters vond ik het onzinnig worden.

Ik ben net al een uurtje wezen Googelen maar kom er niet wijs uit.

Waar kan ik beste info krijgen over sneeuwkettingen en aanverwante oplossingen in/om Amsterdam....of Internet?

(naast de Gummen database....ofcourse)

Hier moet toch wel een draadje over zijn op Gummen maar ook dat kon ik niet vinden....misschien maar terug naar bed? :-)
      Ehhh, misschien moest je inderdaad snel naar bed om wat helder te worden, want het is weinig duidelijk aangegeven wat je nu precies wilt.... [email protected]
      Wil je informatie over de voorschriften, over aankoop of over huur???

Comment

Ben niet meer naar bed gegaan....

Laten we bij het begin beginnen;

- Ik ga met oud en nieuw naar Zwitserland. Ik heb een vignet (van afgelopen jaar die verloopt op 1 januari. Dus terug lijkt me leuk om binnen door te gaan.

- Ik heb een M5 die vrij breede bandjes heeft en gezien het weer en mijn rijstijl ik geen winterbanden meer hoef (woon niet zover van mijn werk vandaan).

- Ik weet dat kettingen best veel gehannes zijn en ik weet dat er méér te krijgen is (soort...bandenzakken....spinnen?....etc).

Mijn vraag; (ok ok, zal hem aanpassen)

Wat is ook al weer verplicht in Duitsland en Zwitserland.
        Wat kan ik, behalve kettingen, ook aanschaffen?

Comment

Volgens mij zijn winterbanden niet verplicht, MAAR: indien je bij winterse omstandigheden een ongeval zou hebben, dan zal wegens het ontbreken van aan de omstandigheden aangepast bandenschroeisel de schuld bij jou worden gelegd.
          Tevens zijn (met name in Zwitserland) sommige wegen verboden toegang indien je geen winterbanden hebt.

Lijkt me dat je aan de winterbanden zal moeten, zeker indien je binnendoor gaat.

Uit diverse tests die ik in de loop van de tijd gelezen heb blijkt: sneeuwkettingen functioneren goed, de zgn spikespiders zijn iets minder maar ook goed, de zgn socks zijn alleen voor ZEER korte stukjes als je vast komt te zitten. Bieden minder grip dan de eerder genoemde twee en zijn niet geschikt voor iets langere stukken.
          Hoop dat je hier iets aan hebt....

Comment

Ja....dank. Dit is wat ik wilde weten....

Dus toch maar winterschoeisel voor de M5 :)

Maar met dikke sneeuw zal het een combi worden van winterbanden én sneeuwkettingen....

Ik maak me alvast klaar voor de volgende vraag;

Wie heeft er wintervelgen en banden?

Ik ga het internet weer afstruinen.....

Comment

Bij de zoektocht naar velgen en banden ook even rekening houden dat bij bepaalde maten er geen sneeuwkettingen mogelijk is ivm te beperkte ruimte in de wielkast.

Soms is dat op te lossen door speciaal setje kettingen, maar vaak is het handiger om een smallere maat velg en band te kiezen. Knaaktechnisch vaak ook wat interessanter.

Comment

Past zoiets eronder?

Hoe wil je het hebben? Nieuwe banden neem ik aan, tweedehands velgen of nieuwe? Welke maat, steek, etc?
                2006 Volvo V70 2.4 (170pk)

Comment

Corrigeer me als ik het fout heb maar is het Zwitserse vignet voor 2008 niet nog een paar dagen in januari 2009 geldig?
                  www.carscoffeecigars.nl

Comment

Volgens mij andersom: als je nu een vignet koopt, staat er al '09' op en mag je die in dec en of nov 08 ook gebruiken.

Comment

Ik zou gewoon een 2e setje wielen halen (kleinst geschikte maat voor de M5, dus 19"? ;-) met winterbanden.
                      Gewoon op marktplaats halen en een beetje normaal rijden ermee. Dus niet met 250 op de autobahn als het droog is.

Ferrari 308 GTB QV (1983)
                      Alfa Giulia 1300 (1966)
                      Mazda Miata (1990 Daily driver)
                      BMW 320Ci (van GF)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Harry Bekijk bericht
                        Ik zou gewoon een 2e setje wielen halen (kleinst geschikte maat voor de M5, dus 19"? ;-) met winterbanden.
                        Gewoon op marktplaats halen en een beetje normaal rijden ermee. Dus niet met 250 op de autobahn als het droog is.
                        met een V-codering (of W) winterband kan je 240 km/h. kortstondig 250 is echt geen probleem hoor.

Reed met mijn ibiza met een 210 codering ook gewoon 230 op de tacho. Was wellicht geen 230 echt maar geen centje pijn met zo'n winterband tot 210
                        Bmw f11 525d e46 330 cabrio

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RenéNSX Bekijk bericht
                          Volgens mij zijn winterbanden niet verplicht, MAAR: indien je bij winterse omstandigheden een ongeval zou hebben, dan zal wegens het ontbreken van aan de omstandigheden aangepast bandenschroeisel de schuld bij jou worden gelegd.
                          Tevens zijn (met name in Zwitserland) sommige wegen verboden toegang indien je geen winterbanden hebt.

Lijkt me dat je aan de winterbanden zal moeten, zeker indien je binnendoor gaat.

Uit diverse tests die ik in de loop van de tijd gelezen heb blijkt: sneeuwkettingen functioneren goed, de zgn spikespiders zijn iets minder maar ook goed, de zgn socks zijn alleen voor ZEER korte stukjes als je vast komt te zitten. Bieden minder grip dan de eerder genoemde twee en zijn niet geschikt voor iets langere stukken.
                          Hoop dat je hier iets aan hebt....
                          Sorry, maar het is nog steeds niet waar. De verboden wegen zijn verboden voor 'ongeschikt schoeisel', een auto met zomerbanden en sneeuwkettingen mag daar gewoon in (er zijn namelijk verdomd weinig vrachtwagens en bussen met winterbanden...).

Het kan wel een verzekeringsprobleem zijn in D (en Zw?) als je op de (snel)weg met een lichte sneeuwlaag zonder problemen 80-100 zou kunnen met zomerschoeisel. Want daar ben je dan niet verzekerd en met kettingen kun je niet harder dan 60.

Met RWD moet je wel serieus denken over twee sets sneeuwkettingen (je heb niet zoveel aan ontbreken van grip op je sturende wielen). De moderne kettingen zijn relatief eenvoudig om te leggen, zijn goed en je kunt ze zelfs huren. Het verdient wel aanbeveling om eens te oefenen en vergeet bij echt gebruik vooral niet na te spannen na pakweg 100-500 meter rijden, ook al zegt de leverancier dat het niet nodig is.

En er zijn wegen/situaties waar je zelfs met winterbanden nog sneeuwkettingen nodig hebt, en gezien de eis van geschikt schoeisel kun je dan nog steeds hangen (in geval van een ongeval).
                          Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                          Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

Comment

Zwitserland
                            Geen wettelijke regeling, wel aanbevolen. Bij een ongeval kan het niet gebruiken van winterbanden een belangrijke rol spelen bij het vaststellen van de aansprakelijkheid en leiden tot strafrechtelijke vervolging.

Zie ook de overige landen...

Comment

Wat zijn die zwarte doppen waar ik mensen altijd nog maanden na de wintervakantie mee zie rijden?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Steven Bekijk bericht
                                Het kan wel een verzekeringsprobleem zijn in D (en Zw?) als je op de (snel)weg met een lichte sneeuwlaag zonder problemen 80-100 zou kunnen met zomerschoeisel. Want daar ben je dan niet verzekerd en met kettingen kun je niet harder dan 60.

.
                                Onzin, bel je verzekering maar (heb ik ook gedaan) je bent gewoon verzekerd als je geen winterbanden heb. Er is in DLD de verplichting je aan te passen aan de omstandigheden, zo niet krijg je een boete van €60. Of indien men je tijdens een controle stilzet kan men je verbieden verder te rijden zonder winterbanden.

Al die spookverhalen van geen verzekering enz zijn uit dezelfde dikke duim gezogen als het voordeel van winterbanden in NL.

Als je met je auto geen voorrang verleend en je veroorzaakt een aanrijding, ben je toch ook niet ineens niet verzekerd, desondanks dat je fout bent? Met winterbanden exact zo, je kan hoogstens een bekeuring krijgen van €60, maar je bent nog gewoon gedekt.

Die zwarte doppen zijn voor spiders, dat je daar nog mensen lang mee doorziet rijden... Tja status he.. net zoals een dakkoffer...

Comment

Ah....als je niet weet hoe het heet....is het lang zoeken :-)

"Snelmontageketting die aan een permanent aan het wiel bevestigde adapter wordt vastgemaakt. De adapter is moeizaam te monteren, maar kan na het verwijderen van de ketting blijven zitten. Het kettingsysteem zelf is snel te monteren en te demonteren.
                                  De prestaties op sneeuw en ijs liggen beneden het niveau van de concurrentie, de kunststof delen die op het loopvlak van de band liggen zijn in de slijtagetest meerdere malen gebroken, de ketting is daarom afgewaardeerd. De Spike Spider Sport is erg duur"

Comment

Over die aansprakelijkheid of het feit of je niet meer verzekerd zou zijn, check gewoon die link die ik geplaatst heb (nb een verzekeraar). Is je dat niet genoeg, bel dan je eigen verzekeraar ff. 5 min. werk.

Blijft nog steeds open staan wat je wil. Maximale uitrusting voor slechts een weekendje? Of ga je het vaker gebruiken? Budget? Etc...

Comment

Nee, zal het niet vaak gaan gebruiken....

Dus een set winterbanden is wat overdreven....

Comment

Aansprakelijk gesteld worden en niet verzekerd zijn 2 verschilende dingen...

Strafpunten kennen wij niet (tenzij beginner) dus €60 boete als het tegenzit..

Makkelijk rekensommetje.... als je dit afzet tegen de kosten van winterbanden... Mits je niet als een idioot gaat rijden kan het prima met zomerbanden trouwens, niets gevaarlijker dan de mensen die winterbanden monteren en dan denken dat ze onsterfelijk zijn en alsnog vol gaan blazen.

Maar goed dat lukt toch niet want je staat gewoon tussen de zomerbandrijders in de file :-D

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Fuseekogel Bekijk bericht
                                          Onzin, bel je verzekering maar (heb ik ook gedaan) je bent gewoon verzekerd als je geen winterbanden heb. Er is in DLD de verplichting je aan te passen aan de omstandigheden, zo niet krijg je een boete van €60. Of indien men je tijdens een controle stilzet kan men je verbieden verder te rijden zonder winterbanden.

Al die spookverhalen van geen verzekering enz zijn uit dezelfde dikke duim gezogen als het voordeel van winterbanden in NL.
                                          Wellicht dat het met D verzekeringen anders is, want als je daar harder rijdt dan 130 is de aansprakelijkheid ook anders. Maar goed, ik ben geen voorstander van winterbanden dus alles wat dat onderuit haalt is meegenomen :-))

Zo'n controle heb ik trouwens ook eens meegemaakt. Gewoon sneeuwkettingen omleggen, de vent met zijn mercedes nog even uitleggen dat ze niet om de voorbanden moeten en dan weer wegrijden (om bij de eerste bocht te merken dat het gripverschil toch wel erg hoog is ...).
                                          Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.

Comment

Als enorm tegenstander van winterbanden, moet ik toch wel zeggen dat ik er in feb. zeker wat aan had.

De hele heen- en terugweg niet nodig gehad, maar de laatste 80 meter naar ons huisje had ik echt absoluut niet kunnen rijden zonder winterbanden. Ik was echt verbaasd hoeveel grip die dingen op ijs hadden.

Hadden er geen winterbanden onder gezeten, dan had ik absoluut de kettingen eronder moeten zetten.

En over die snelheden. Of je nou met 180 ( 5 minuten op de hele reis) naar je wintersportbestemming rijdt of met 220 ( 2 minuten) maakt niks uit.

Ik was al héél blij als de weg/file 130 toeliet. Er waren zo gigantisch veel wegopbrekingen dat je eigenlijk niet eens tijd had het gaspedaal in te drukken, eer de volgende snelheidsbeperking een feit was.
                                            Kawa Versys 2010 MX-5 nc White up!

Comment

Zomer- vs. winterbanden

Kijk naar de resultaten op nat wegdek. Michelin lijkt het meest op een zomerband, maar laat het dan weer op vele andere punten afweten.
                                              Kawa Versys 2010 MX-5 nc White up!

Comment

Als ik dat lees geldt maar één advies (ok ik heb een vooroordeel): zomerbanden. Want meer grip bij nat en droog. Alleen bij sneeuw verliest de zomerband het (en dan leg je er dus maar kettingen om).

Comment

Wel / niet winterbanden is een discussie waar we niet uitkomen. In mijn ogen: wintersport = winterbanden. Ga regelmatig naar Oberstdorf en dat ligt vrij laag en is dus erg goed bereikbaar middels heuveltjes die niet stijler zijn als op de Veluwe. Op terugweg in dikke sneeuwval met 6 NL auto's bleef de helft echter steken ivm het feit dat ze geen winterbanden hadden. Je komt dan echt niet meer van je plaats. Verbazingwekkend wat een grip winterbanden hebben onder die omstandigheden.

Heb voor de 540 een 2e set 16" velgen gekocht met nwe Conti winterreifen eronder voor 450€ op Ebay dld.

Gehannes met kettingen is onzin: thuis een keer met licht en een keer in het donker omleggen en op de wintersport leg je ze er daardoor in 5 min. om.

Comment

als je een BMW met brede zomersloffen rijdt en kettingen wil gebruiken ziou ik toch eerst maar eens die kettingen passen!
                                                    Dikke kans dat de wielkasten zo vol met band zitten dat kettingen erbij niet meer gaat passen en aanlopen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Steven Bekijk bericht
                                                      Als ik dat lees geldt maar één advies (ok ik heb een vooroordeel): zomerbanden. Want meer grip bij nat en droog. Alleen bij sneeuw verliest de zomerband het (en dan leg je er dus maar kettingen om).
                                                      Kettingen zijn niet fijn als het sneeuwt op de snelweg. Met winterbanden kun je dan zonder gevaar 80 of zo rijden. Dat gaat met kettingen wat moelijker.
                                                      Komt bij dat ik tijdens een rijcursus met eigen ogen heb gezien dat je bij temperaturen vlak boven nul en op nat, glad asfalt je met winterbanden gewoon een KORTERE remweg hebt. Scheelt een wagenlengte bij remmen vanaf 60 km/h. Op ZOAB is dat misschien weer een ander verhaal.

Comment

Als het sneeuwt op de snelweg, kun je toch niet hard (behalve dan in Zwitserland, waar ik op max 130/u zat op zomerbanden door 2 cm sneeuw, rechts reed me niet hard genoeg).

Comment

winterbanden, nu op Nederland 2 bij Kassa
                                                          Volg Autopics nu ook op Facebook: https://www.facebook.com/Autopics.nl

Comment

Working...
                                                          X