Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lease & bijtelling vs km-declaratie regelgeving?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Lease & bijtelling vs km-declaratie regelgeving?

Menig gummert least en een enkeling werkt bij een leasemaatschappij, ik verwacht dus wat onderbouwde meningen, want het is mij duister.

De keuze km declaratie vs leasen wordt hier wel eens gemaakt, maar er staat mij niet zo bij dat de keuze dan al eens op km-declaratie is gevallen.

Wat is het idee (geweest) om voor lease auto's fiscaal andere en gunstiger regelingen te treffen dan voor een km-declaratie voor zakelijk gereden km's met de eigen auto's?

Is het een ordinaire dwangmatige regelzucht
    fka v164

Oorspronkelijk geplaatst door v164 Bekijk bericht
    Is het een ordinaire dwangmatige regelzucht
    Ja en omdat bepaalde belastingplannen in net verleden budgetneutraal moesten zijn, heeft de overheid in alle wijsheid besloten dat de kilometerkostenvergoeding enkel en alleen op de variabele kosten diende te zien en niet op vaste lasten zoals verzekeringen, belastingen, etc. Dit alles onder het mom dat je die lasten toch al wel hebt of je nu zakelijk rijdt of niet.

Groet
    GJ

Comment

GJ, dat verklaart dan ook dat dat bedrag nog steeds vast staat op een whopping 0.19 EUR onbelast.

Ik neem met de M3 niet eens de moeite om de zakelijke kilometers te noteren.

Teveel werk voor dat kleine kutbeetje geld.

Maar wel eens kansloze regeling zeg.

Comment

Even voor de duidelijkheid, en ik blijf roepende in de woestijn:

Bijtelling heeft niets met leasing te maken. Bijtelling betaal je indien je een auto die je van de zaak ter beschikking gesteld hebt gekregen ook prive 500km of meer per jaar gebruikt.
        Van de ongeveer 1,2 miljoen zakelijk gebruikte auto's, wordt slechts de helft via een leasemaatschappij geexploiteerd.

Verder ben ik het ermee eens dat die 19 ct/km werkelijk nergens meer op slaat, maar wij als leasemaatschappij zijn daar natuurlijk wel blij mee. Het maakt ook leasen interessanter.

Wat ik verder niet begrijp is dat zowat alle bedrijven zich aan die 19 ct/km houden. Het is namelijk prima toegestaan om 30 ct/km te declareren, alleen moet je dan over der resterende 11 ct/km belasting afdragen.

Je moet er ook rekening mee houden dat je geen appels met peren vergelijkt. Als je een nieuwe auto koopt, wat je ook met leasing zou doen, kun je zelf nooit uit de kosten komen natuurlijk met die 19 ct/km.
        Als je zoals ik een Volvo 740 op LPG rijdt, lukt dan net, maar dan ook net.
        Wil je echter als bedrijf dat je mensen met dit soort ouwe bakken aan komen rijden bij de klant? Indien niet, kun je beter leasen denk ik.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lennart Bekijk bericht
          Even voor de duidelijkheid, en ik blijf roepende in de woestijn:

Bijtelling heeft niets met leasing te maken.
          Ik roep met je mee Lennart!
          zie http://www.gummen.org/forum/showthread.php?t=1654
          mijn berichtje van 12.33

Comment

En ik hoef niet te luisteren, want ik rij al jaren in een auto die eigendom van het bedrijf is.
            Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
            "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dutch Bekijk bericht
              En ik hoef niet te luisteren, want ik rij al jaren in een auto die eigendom van het bedrijf is.
              Dat maakt voor jou (als je er prive mee rijdt) natuurlijk geen drol uit.

Comment

Maar hoe dan ook, het blijft aantrekkelijker om een nieuwe auto via de zaak te rijden, al dan niet via de lease, dan met een eigen auto met km-vergoeding, waarom is dat? Pure een uit de bocht geaccelereerde belasting maatregelen?
                fka v164

Comment

Working...
                X