Hallo beste forumleden,
Afgelopen vrijdag heb ik mijn BMW 320is bij de RDW laten opnemen voor het verkrijgen van een Nederlands kenteken. Omdat het een auto betreft die niet in Nederland geleverd is moest hij gewogen worden.
Op de uitdraai "verslag weging" staat: totaal gewicht 1170 kg
Weging moet plaatst vinden met een reservewiel en ten minste een halve tank brandstof. Nu vertelde de keurmeester dat daar 100 kg bij op geteld moet worden.. Klopt deze procedure wel?
twee termen op Nederlandse kentekenbewijzen:
Massa ledig voertuig > dit lijkt me een auto zonder vloeistoffen en dergelijke
Massa rijklaar > dit lijkt me een auto inclusief vloeistoffen (zodat hij rijklaar is)
Via google, bron AD.nl:
Het kentekengewicht wordt door de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) ontleend aan de Europese Typegoedkeuring (ETG). Het gaat dan om het laagste rijklaar gewicht min 100 kg. Die vermindering heeft te maken met de gewichtsnorm in Nederland. De Nederlandse norm is het rijklaar gewicht van een auto zonder inzittenden en met een halfvolle brandstoftank. Het gewicht van de ETG is inclusief bestuurder en volle (!) tank. Voor het verschil van bestuurder en halfvolle tank brengt de RDW daarom standaard 100 kg in mindering.
Mijn auto heeft dus geen ETG.. Maar wat de auto rijklaar weegt, weegt hij toch? Waarom nog 100kg erbij rekenen??? Ik heb het idee dat ik genaaid wordt en/of dat de keuringmeester regels door elkaar haalt.. Ik heb de RDW inmiddels schriftelijk gevraagd om een document van de weging-procedure en uitleg gevraagd.
Hoe denken jullie hier over?
Ciao
Afgelopen vrijdag heb ik mijn BMW 320is bij de RDW laten opnemen voor het verkrijgen van een Nederlands kenteken. Omdat het een auto betreft die niet in Nederland geleverd is moest hij gewogen worden.
Op de uitdraai "verslag weging" staat: totaal gewicht 1170 kg
Weging moet plaatst vinden met een reservewiel en ten minste een halve tank brandstof. Nu vertelde de keurmeester dat daar 100 kg bij op geteld moet worden.. Klopt deze procedure wel?
twee termen op Nederlandse kentekenbewijzen:
Massa ledig voertuig > dit lijkt me een auto zonder vloeistoffen en dergelijke
Massa rijklaar > dit lijkt me een auto inclusief vloeistoffen (zodat hij rijklaar is)
Via google, bron AD.nl:
Het kentekengewicht wordt door de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) ontleend aan de Europese Typegoedkeuring (ETG). Het gaat dan om het laagste rijklaar gewicht min 100 kg. Die vermindering heeft te maken met de gewichtsnorm in Nederland. De Nederlandse norm is het rijklaar gewicht van een auto zonder inzittenden en met een halfvolle brandstoftank. Het gewicht van de ETG is inclusief bestuurder en volle (!) tank. Voor het verschil van bestuurder en halfvolle tank brengt de RDW daarom standaard 100 kg in mindering.
Mijn auto heeft dus geen ETG.. Maar wat de auto rijklaar weegt, weegt hij toch? Waarom nog 100kg erbij rekenen??? Ik heb het idee dat ik genaaid wordt en/of dat de keuringmeester regels door elkaar haalt.. Ik heb de RDW inmiddels schriftelijk gevraagd om een document van de weging-procedure en uitleg gevraagd.
Hoe denken jullie hier over?
Ciao
Comment