Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

De ziel van een ontwerp

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• De ziel van een ontwerp

De opmerkingen in het Top Gear-draadje over de Ferrari Daytona herinneren me ergens aan. Soms zie je namelijk een auto waarvan het ontwerp je aanvankelijk niet veel doet, of zelfs afstoot. Jaren later verdiep je je er eens in. En dan blijkt er achter dat ontwerp toch veel meer schuil te gaan dan je ooit wist. Kijk je vervolgens met die kennis - en dus als het ware door de ogen van de designer - naar de auto, dan stel je de mening toch ineens behoorlijk bij.

Herkennen jullie dat?

Ik had het bij de Citroen SM. Een mooie auto, vond ik altijd al, maar eigenlijk technisch gezien een dráák van een wagen. Met 's werelds meest onbetrouwbare elektrische installatie, waarover een aangeschoten schrijver op een Duitse klassiekerbeurs zich ooit danig opwond. De eigenaar van de tentoongestelde SM smeet ons nog nét niet van zijn stand, maar het scheelde niet veel. En een auto met continu lekkende hydrauliek. Waarvan je überhaupt niet snapte waarvoor het goed was.

Maar. Laatst kwam ik dit tegen. http://en.wikipedia.org/wiki/Citro%C3%ABn_SM

Wat ik nooit wist: de SM had dus de eerste versie van Citroens DIRAVI, een volledig hydraulisch stuursysteem. Het werd geperfectioneerd in de CX, maar beleefde zijn primeur dus in de Cruyffmobiel. Een stuursysteem dat uitsluitend en alleen was bedoeld om de auto tot de ultieme rechtuitbrander te maken. Misschien niet des gummens, maar wel een ambitieus doel.

Wat ik ook niet wist: de SM was ontworpen voor een kruissnelheid van 200 km/uur. Niet voor die topsnelheid dus (die lag veel hoger), nee: de auto moest tussen twee tankstops continu 200 kunnen rijden. Dezelfde filosofie: ontwerp een auto die langdurig snel over kaarsrechte autosnelwegen kan rijden. Zonder oververhitting, zonder motorschade. Geheel passend in de tijd van Concorde en TGV (eerste TGV-prototypes werden ook rond die tijd ontworpen). Sterker nog: zelfs nú zijn er nog auto's die stukgaan als je er urenlang 200 mee rijdt. In 1970, 38 jaar geleden, was zo'n prestatie out of this world.

De SM heeft een fantastische aerodynamica, die voor een groot deel de ideale druppelvorm benadert, en is zelfs nu nog futuristisch, dus geenszins verouderd. En over de prachtige Maserati-V6 hoeven we het natuurlijk helemaal niet te hebben.

Volg vooral ook de vele links in dat Wikipedia-artikel. Ik moet bekennen: sinds ik dat heb gelezen, ben ik de SM in een heel ander licht gaan zien. Eigenlijk is het een fantastische auto met een absoluut briljant ontwerp.

Wie kent een mooier voorbeeld van een auto die je pas bent gaan waarderen sinds je het idee erachter snapt?
    Last edited by brun; 30-11-08, 23:16.
    Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

1-serie

Comment

De grap is dat ik de Daytona één van de gavere Ferrari's vind. En nee, dat komt niet door MV, want de Testarossa vind ik een lomp stuk puberdesign. Qua SM ben ik het wel met je eens qua pure beauty doet hij mij ook niet zoveel, maar hij is zo apart(zowel qua techniek als design) dat ik er toch veel waardering voor heb. Maar zelfs toen ik een beetje Citroën maf was(don't ask :-)) was het niet bepaald mijn favoriet.

Hetzelfde heb ik overigens met een andere Citroën, de BX. Die heeft bijna dezelfde cw-waarde als een SM en toch presteert hij het eruit te zien als een blokkendoos. Overigens blijf ik hem in de Sport uitvoering toch een gave auto vinden. Vergeleken bij dat ding ziet de GTI(zelfs de 160pk 16v) er maar lafjes uit. Maar moet het toch frans en uit die tijd zijn, doe mij dan maar een 405 T16, 205 mag ook. :-)
      Every second of your life is a part of your song

Comment

Mooi verhaal over de SM idd. Ik kende het uiteraard wel en waardeer de SM sowieso. Dingen zijn gewoon gaaf, alleen zou ik nooit vele duizenden euro's aan onderhoud in een Franse auto steken. :-)

Ik heb het een beetje met de Alfa Giulia. Veel mensen vinden het net een Lada, maar die hebben die auto's nog nooit goed bekeken.
        Ik vond het vroeger ook duidelijk de minst mooie/leuke Alfa, maar het is echt zo'n auto die je gaat waarderen, door de verfijnde details en ook door het sublieme rij-gedrag.
        De Giulia heeft namelijk bijna geen enkel recht of plat stuk. Alles heeft ronde randjes, hoekjes en profielen. Daardoor ook 1 v/d meest gestroomlijnde auto's uit die tijd.

Ferrari 308 GTB QV (1983)
        Alfa Giulia 1300 (1966)
        Mazda Miata (1990 Daily driver)
        BMW 320Ci (van GF)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door brun Bekijk bericht
          Ik had het bij de Citroen SM. Een mooie auto, vond ik altijd al, maar eigenlijk technisch gezien een dráák van een wagen. Met 's werelds meest onbetrouwbare elektrische installatie, waarover een aangeschoten schrijver op een Duitse klassiekerbeurs zich ooit danig opwond. De eigenaar van de tentoongestelde SM smeet ons nog nét niet van zijn stand, maar het scheelde niet veel. En een auto met continu lekkende hydrauliek. Waarvan je überhaupt niet snapte waarvoor het goed was.

Wat ik nooit wist: de SM had dus de eerste versie van Citroens DIRAVI, een volledig hydraulisch stuursysteem. Het werd geperfectioneerd in de CX, maar beleefde zijn primeur dus in de Cruyffmobiel. Een stuursysteem dat uitsluitend en alleen was bedoeld om de auto tot de ultieme rechtuitbrander te maken. Misschien niet des gummens, maar wel een ambitieus doel.

Wie kent een mooier voorbeeld van een auto die je pas bent gaan waarderen sinds je het idee erachter snapt?

Grappig, ik vond de SM altijd (vanaf ik 8 was of zo...) al een geweldige wagen. Dat Brun er als Duits-rijder volledig overheen keek, tja...

De SM was nou zo'n auto uit die geweldige jaren voor de eerste oliecrisis: alles kon, alles mocht, niks was te gek, en dan krijg je zo'n soort op elk gebied werkelijk waanzinnig ontwerp. Het uiterlijk, het interieur, de motor, de hydrauliek, alles even fantastisch.

Dat veersysteem zal altijd wel een beroerde reputatie houden, maar de kenners weten wel beter. Goed, in de SM was dat nog min of meer in de oervorm, met de komst van electronica werd het alleen maar nog beter. Met name in de vorm waarin het jaren later onder de Xantia Activa zat was het geweldig.

Dat DIRAVI: een CX of een XM zonder DIRAVI moet je niet willen. Een ander merk met trouwens ook niet... Wel leuk dat met name de Duitsers het hele systeem nooit begrepen. Auto Motor und Sport vergeleek een CX met de eerste de beste Opel-dweil en lieten weten dat ze die laatste stabieler rechtuit vonden lopen. Zaten ze in de CX kleine stuurcorrecties te maken - en dat moet je met DIRAVI nou juist niet doen...

Tegenwoordig is die SM voor mij een droom klassieker. Zou veel liever een SM hebben, dan het Maserati-zusje Merak met dezelfde motor.

Maar goed, mijn kandidaat van een auto waar ik vroeger overheen keek: de Lancia Fulvia. Met name aan de Berlina zie je het gewoon niet af wat voor een fraaie engineering er onder schuil gaat.

Dat V4 motortje, elke versie van de motor, heeft weer een net iets andere blokhoek, allemaal rond de 13 graden maar net kleine verschillen.
          Trek er het klepdeksel eens vanaf... zo mooi...
          Die hele voorwielophanging met die dwarse veer.
          Of zelfs iets simpels als het zekeringenkastje (in elk geval van een S1).
          De roterende teller van de Berlina serie 1, daarmee was Lancia eerder dan Citroen (in de GS en later de CX).

Comment

Eerlijk gezegd zou ik erg graag eens met een SM willen rijden. Het probleem is: ik ken niemand die er eentje heeft. :-)
            Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

Ga dan eens in een CX rijden, moet lukken zou ik zeggen. Qua weggedrag redelijk vergelijkbaar, maar ja, zonder die Maserati-roffel natuurlijk...

Comment

En zonder meedraaiende koplampen toch?
                Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door brun Bekijk bericht
                  Eerlijk gezegd zou ik erg graag eens met een SM willen rijden. Het probleem is: ik ken niemand die er eentje heeft. :-)
                  Mijn collega rijdt in een SM (een mooie goudkleurige), maar ik geloof dat ie er weer vanaf wil. Je kunt altijd doen alsof je interesse hebt in overname van de auto, en zo een proefritje bietsen ;-).

Comment

* visual van een rij gummers die allemaal een proefritje willen maken met een SM *
                    Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.

Comment

Subaru's zijn mi ook auto's die je 'door moet hebben'.
                      Een kernconcept van 4wd in een lijn met een laag liggende boxermotor.
                      Het zijn nog auto's waarbij de rijeigenschappen niet bepaald worden door elektronica, maar door good old-fashioned engineering.
                      All rights reserved. Permission granted to partially copy posts for quoting. Generic remarks do not necessarily apply to specific individuals. Smileys do apply even when not explicitly stated. In case of doubt consider the offending text a joke. A lack of understanding on your side does not constitute a lack of humor on my side. If you still feel offended, HTFU and get a life.

Comment

En van voor de ncap tests

Comment

Goed punt.

Neem Volvo: ook van vóór de EuroNCAP tests. Volvo heeft als filosofie de meest veilige auto's te ontwikkelen, waarbij ze niet alleen maar naar de EuroNCAP kijken (*kuch*Renault*kuch*).
                          Je zal zien, vanaf volgend jaar wordt de whiplash-preventie meegenomen in de EuroNCAP en dan pas gaan alle fabrikanten (mn. de Duitsers en de Japanners) daar aandacht aan bestede
                          All rights reserved. Permission granted to partially copy posts for quoting. Generic remarks do not necessarily apply to specific individuals. Smileys do apply even when not explicitly stated. In case of doubt consider the offending text a joke. A lack of understanding on your side does not constitute a lack of humor on my side. If you still feel offended, HTFU and get a life.

Comment

Hoort volledig niet thuis in een interessant onderwerp als het ziel van design, maar toch. Volgens mij doen de duitsers het juist niet echt slecht.

Acht auto's blijken ronduit slecht te zijn. Het gaat om de Daihatsu Cuore, de Citroën Berlingo, de Hyundai I10, de Citroën C5, de Ford Kuga, de Daihatsu Terios, de Peugeot 308CC en de Suzuki Splash.

Vijf onderzochte autotypen hebben goede stoelen, stellen de onderzoekers. Dat zijn de Volvo XC60, de Alfa Romeo Mito, de Volkswagen Golf Vi, de Audi A4 en de Open Insignia. De andere twaalf auto's scoorden redelijk, maar moeten wel verbeteringen aanbrengen. Dat zijn onder meer de Ford Fiësta, de Seat Ibiza, de BMW X3 en de Mercedes-Benz M-klasse.
                            Bij slecht tel ik 4x Aziaat, 3x Frans en 1x Onbestemd(oké Duits, toch?)
                            Middenmoot(al is het een selectie) Alleen maar Duits.
                            Goed 1x Zweeds, 1x Italiaans, 3x Duits

Dus, Japans+Frans, space and beyond for improvement, Duits zeer acceptabel, in deze test in elk geval.

Bovendien vind ik je opmerking terecht dat je je op veiligheid moet richten, niet op NCAP. Dat spreekt je laatste zin een beetje tegen.

Comment

Laat maar brun, leuk onderwerp, maar hier zien ze het in elk geval niet :-)

Comment

@brun

jij hebt gewoon met je dronken kop zon sm eigenaar staan afzeiken?
                                ik ben absoluut geen fan van franse auto's maar zon sm is toch een prachtige wagen? kut electronica of niet

mijn vader reed/rijdt al een jaar of 40 franse auto's waaronder een aantal cx en , echt vroeger vond ik dat een verschrikkelijke wagen om te zien.
                                als ik er nu 1 zie rijden ,vindt ik het een prachtige unieke auto.
                                "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
                                "dan door naar Bats voor bakkie want dat staat ook nog"--TSM
                                "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
                                "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MN-Power Bekijk bericht
                                  Bovendien vind ik je opmerking terecht dat je je op veiligheid moet richten, niet op NCAP. Dat spreekt je laatste zin een beetje tegen.
                                  Nee hoor. Wat ik zeg is dat nu de whiplash-preventie in de EuroNCAP komt pas andere fabrikanten dan Volvo en Saab eindelijk goede stoelen gaan maken.
                                  Dat doen ze niet omdat ze veiligheid zo belangrijk vinden, maar alleen maar zien als marketinginstrument *kuch*Renault*kuch*.

Iets doen omdat je er in gelooft zal altijd tot een beter resultaat leiden dan iets doen om de uiterlijke schijn.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door tiPanda Bekijk bericht
                                    Nee hoor. Wat ik zeg is dat nu de whiplash-preventie in de EuroNCAP komt pas andere fabrikanten dan Volvo en Saab eindelijk goede stoelen gaan maken.
                                    Dat doen ze niet omdat ze veiligheid zo belangrijk vinden, maar alleen maar zien als marketinginstrument *kuch*Renault*kuch*.
                                    Bij de 'proloog'van de whiplash-NCAP zie ik niet alleen SAAB's en Volvo's. Het kan aan mij liggen, maar volgens mij hebben een paar andere merken veiligheid(en dus niet(alleen) NCAP) ook redelijk hoog zitten. Dat er een paar boefjes zijn die puur(en alleen) op NCAP-score ontwerpen is een ander verhaal. Overigens vraag ik me af of die twee merken imiddels nog zo'n voorsprong hebben als ze ooit hadden. Ze waren in elk geval op veel meer fronten veilig dan je met NCAP kon meten(tot en met rendier door ruit preventie) en ik vraag me af of dat nog steeds zo is. Ik ben bang dat veel merken zich toch vooral richten op NCAP-format botsingen en dat de dagelijkse mishaps geluk hebben als ze aandacht krijgen. Vanuit financieel oogpunt is dat ook wel zo verstandig, want veiligheid die niet in NCAP sterren te meten is ziet de consument ook niet.

Oorspronkelijk geplaatst door tiPanda Bekijk bericht
                                    Iets doen omdat je er in gelooft zal altijd tot een beter resultaat leiden dan iets doen om de uiterlijke schijn.
                                    Klopt, maar NCAP sells, dus uiteindelijk zal een idee wat je NCAP punten kost, maar procentueel gezien de veiligheid verhoogt(zeker niet ondenkbaar) het ook bij SAAB en Volvo wel eens heel moeilijk kunnen krijgen. Je wil veilig zijn, maar ook veilig lijken.

Comment

Toen ik tiener was vond ik een 2cv maar een stom ding. Een waardeloos langzame auto, een mini was sportief, een kever sportief te maken, een 2cv niet. Maar ergens vanaf t moment dat ik me ging interesseren in de lomax en burton kitcars las ik zoveel over t ontstaan van de eend en de ontwikkeling van concept tot verkoopbare auto, dat mijn interesse in de kitcars verdween en de liefde voor de eend bleef. Ik vind de 2cv nu 1 van de meest geniale auto's ooit gebouwd. Ik rijd er graag in. En Citroen moet vooral geen opvolger willen bouwen, dat wordt een slap aftreksel. Qua looks kan t even leuk zijn, qua feel niet, nooit!

Fuck ncap btw.

Comment

Goedzo Cav! Klopt helemaal.
                                        Een klassieke 2cv is 10 keer gaver dan een badkuip, vind ik.
                                        Ik vind het altijd zonde om zo'n ding te zien met een mooi oud NL kenteken uit de jaren '60 ofzo...

Kijk dan? Prachtige 2cv

versus zo'n gedrocht...

Alfa Giulia 1300 (1966)
                                        BMW 320Ci (van GF)

Comment

Zo is een Lomax helemaal een verschrikking. Veel mensen vinden al dat zware bling bling mooi, ik vind 't verschrikkelijk.

Een 'kale' babyblauwe 3 wieler (met 2 wielen achter) zonder poespas, met bordeaux rood interieur en stalen velgen, of zwarte spaakvelgen kán heel erg mooi en racy zijn. Maar een 2cv is gewoon een beter concept. 4 persoons cabrio en tevens de eerste SUV ter wereld. :)

Net een nieuw draadje gestart over de 480 Turbo. http://www.gummen.org/forum/showthread.php?p=43752
                                          Dat is ook zo'n auto die je nog meer gaat waarderen als je er veel over leest. Ik heb dat wel vaker met Volvo's. Met de 360 had ik dat ook toen ik hem pas had. Ik vond 't ontwerp voor die tijd echt verschrikkelijk (en nu nog), maar de auto zit verdomd goed in elkaar (op de plaats van 't luchtfilter na). Ook de V50 en XC60 vind ik interessant als je 't verhaal van de ontwerpers en ontwikkelaars leest. Echter niet voor 't totale concept, maar slechts op wat onderdelen.

Maar de 480 is echt uniek natuurlijk, zeker voor ons 'Ollanders. Lees eens de 'weetjes' op deze site: http://www.volvo480register.nl/nl/index.html, ik krijg dan echt zo'n gevoel van: wow, dáár is goed over nagedacht!

Comment

Het is een lepatron op die foto volgens mij. Er zijn best leuke replica's hoor, maar dit is er niet eentje van. :-) Zeker niet vergeleken met een gave originele eend.

Alfa Giulia 1300 (1966)
                                            BMW 320Ci (van GF)

Comment

Working...
                                            X
                                            😀
                                            🥰
                                            🤢
                                            😎
                                            😡