Faalangst en autorijden

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts
  • SchnitzelStephan
    Waalkantenaar
    • 09-06-08
    • 10080

    Faalangst en autorijden




    Speciaal faalangstexamen CBR
    Mensen die door hun faalangst grote problemen ondervinden bij het afleggen van hun rijexamen, kunnen vanaf 1 januari terecht bij het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) voor een speciaal faalangstexamen.

    Het examen is speciaal ontwikkeld voor mensen die zo angstig zijn tijdens het afrijden dat ze keer op keer zakken. In de huidige situatie kunnen deze mensen pas na vier keer zakken een speciaal examen afleggen. Het faalangstexamen kan in overleg met de rijinstructeur ook de eerste keer dat iemand wil afrijden, worden aangevraagd.

    Het nieuwe faalangstexamen duurt 90 minuten, in plaats van de normale 55 minuten, en begint met een uitgebreid gesprek met de examinator. ,,Het begint met een uitgebreide kennismaking, zodat angstdrempels worden weggenomen'', aldus Theo van Rijt van het CBR. ,,Een faalangstige ziet overal bedreigingen, dat kan ook de examinator zijn. Het gesprek is erop gericht mensen op hun gemak te stellen.

    Ook kunnen examenkandidaten tijdens het afrijden een time-out aanvragen. Ook de examinator, die speciaal wordt opgeleid om met dit soort kandidaten te werken, kan de auto even aan de kant zetten als hij ziet dat iemand te veel last van zijn angst heeft. Verder is de inhoud van het examen exact hetzelfde als die van het normale rijexamen.

    Het CBR begint in januari met een proef met het faalangstexamen, voor maximaal een jaar. In februari worden de eerste examens afgenomen. Er kunnen maximaal tienduizend mensen meedoen. Wat zij gaan betalen is nog onduidelijk. Volgens Van Rijt moet minstens gerekend worden op het dubbele van de normale prijs, die 90 euro bedraagt.
    Meningen? Ik ben er niet zo voor... Als ik nog aan de sneeuwrit in het stikkedonker denk van 3 weken terug, zou ik dat liever niet doen tussen weggebruikers die dan in blinde paniek raken... Mijn schoonmoeder is bijvoorbeeld ook na 15 of zo keer afgereden en echt niet dat ik mijn dochter mee laat rijden. Sommige mensen zijn nu eenmaal: [x] ongeschikt. Je kan van mij prima na 10 keer bewezen zakken flinke korting op OV krijgen, daar betaal ik graag belasting voor, maar hou ze alsjeblieft uit het verkeer...
    You know that reality is immaterial
  • tiPanda
    Ege Gjalt
    • 06-06-08
    • 4177

    #2
    Faalangst is toch wat anders dan gewoon incompetent.
    All rights reserved. Permission granted to partially copy posts for quoting. Generic remarks do not necessarily apply to specific individuals. Smileys do apply even when not explicitly stated. In case of doubt consider the offending text a joke. A lack of understanding on your side does not constitute a lack of humor on my side. If you still feel offended, HTFU and get a life.

    Comment

    • SchnitzelStephan
      Waalkantenaar
      • 09-06-08
      • 10080

      #3
      Niet mee eens. Wie zijn "hoofd niet koel kan houden", is voor mij incompetent voor verkeersdeelname.
      You know that reality is immaterial

      Comment

      • Rossi
        Senior Member
        • 15-06-08
        • 1220

        #4
        Eens met Snitzelfresser...

        Overigens is het weer duidelijk dat de kerstdagen eraan komen. De schoonmoeder van SS komt steeds vaker in zijn posts voor. Heb je er alweer zin in..?!? :):)
        Aprilia RSV Mille '01

        Comment

        • brun
          Writer, baby.
          • 05-06-08
          • 22487

          #5
          Eens.

          Ken iemand die bij 't minste tegenslagje al helemaal in de zenuwen zit. Heeft ook tig keer examen gedaan. En dan ook altijd ineens faalangst hè. Volgens mij begon ze al te huilen als de rijinstructeur "en dan gaan we hier linksaf" zei. Want eigenlijk bedoelde hij dat gewoon heel kritisch, weet je wel.

          Nou goed, die heeft dus al weer veel jaren haar rijbewijs, en sindsdien al heel wat deuken en krassen gereden, plus wat ernstiger ongevallen.

          Dan denk ik: GTFOH. Levensgevaarlijk.
          Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

          Comment

          • SchnitzelStephan
            Waalkantenaar
            • 09-06-08
            • 10080

            #6
            Het mens moest eens weten dat ze een beroemdheid is op gummen. :)

            En nee, die komt trouwens niet.
            You know that reality is immaterial

            Comment

            • brun
              Writer, baby.
              • 05-06-08
              • 22487

              #7
              Trouwens: een 'time-out' tijdens het afrijden aanvragen.

              Dat zinnetje alleen al. Daar zit zó veel psychische labiliteit in, in dat begrip.

              "Ja, ik moest tijdens mijn examen tóch even een time-out aanvragen. Ik heb de auto aan de kant gezet en ben even mijn ademhalingsoefeningen gaan doen. Zo heb ik mezelf weer gevonden. Ik merk dat ik zo toch weer het contact met de auto kan herstellen, zonder mij door mijn angst te laten domineren."

              *braakt*

              Het liefst zou ik tijdens het rij-examen achter zo iemand rijden. En dan bij elke onduidelijke beweging van de auto KEIHARD toeteren en met de lichten flitsen. :-)
              Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

              Comment

              • PACO
                Ohjajoh??!!
                • 13-06-08
                • 19576

                #8
                Je hebt mensen die bang zijn om een foutloze prestatie neer te moeten zetten op een bepaald moment zoals bij een examen of presentatie en dus stress hebben van het examenmoment. Faalangst is de meest voorkomende angst, dus gek is het niet om er wat handvatten voor te bieden. Als het mensen zijn die bewezen hebben tijdens de lessen goed te kunnen rijden kan het een uitkomst zijn, helemaal als ze wordt geleerd om ook zichzelf te kalmeren.

                Aan de andere kant zijn er ook situaties voor te stellen in het verkeer waar je ook foutloos moet presteren - eigenlijk ALTIJD - en waar je je geen fout kunt permitteren, zoals rijden in een zware regen -of sneeuwbui of iemand die naar de Eerste Hulp moet. De vraag is dan hoe ze op dat moment reageren.

                Ik denk dat het dan eigenlijk alleen maar nut heeft als ze ook tijdens de rijlessen wordt geleerd om met hun angsten om te gaan en dat ze tijdens het examen dan ruimte krijgen om die technieken toe te passen.

                <Lompe modus>Geen rijbewijs geven, scheelt mij weer een plaats in de file, whoeiiii!</lm>
                Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

                Comment

                • brun
                  Writer, baby.
                  • 05-06-08
                  • 22487

                  #9
                  Precies Paco, dat is 't hele punt. Angst achter het stuur is gewoon link. Voor jezelf, maar vooral voor andere weggebruikers. Want mensen die een speciaal faalangst-rijexamen nodig hebben om te slagen, zijn de mensen die vroeg of laat jou op de zijkant rammen, omdat het ineens zo druk was op de weg en ze ineens het stoplicht op rood zagen schieten en ze ineens in paniek raakten en 'even blokkeerden' en zo ongeremd het kruispunt op denderden.
                  Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

                  Comment

                  • PACO
                    Ohjajoh??!!
                    • 13-06-08
                    • 19576

                    #10
                    Eens, maar het feit dat er al veel van die klunzen rondrijden wil zeggen dat ze toch soms door zo'n examen heenglippen met alle gevolgen van dien.

                    Dan heb ik liever dat ze wat wordt bijgebracht waarmee ze met hun angst om kunnen gaan. Ik heb liever dat iemand die bang is zijn auto tijdens een regenbui langs de weg zet (op een parking) dan dat hij met 30km/u en groot licht een rijdende chicane is waarvoor ik moet uitwijken.

                    En als ze voor dat examen zakken dan kunnen ze gewoon geen examen meer aanvragen. Klaar ;-)
                    Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

                    Comment

                    • SchnitzelStephan
                      Waalkantenaar
                      • 09-06-08
                      • 10080

                      #11
                      Jein. Je krijgt dan wel het risico dat 'dat ging maar net goed' voortaan voorgeprogrammeerd fout gaat.

                      En, nog gevaarlijker. Als die dan een keer echt iets fout doen, is dat gelijk een trauma voor de komende jaren.

                      Een belangrijke eigenschap van een goede chauffeur is dat ie fouten van een ander aan ziet komen en weet wat ie dan moet doen. Dat zijn de mensen die honderdduizenden kilometers rijden onder alle mogelijke omstandigheden zonder 1 enkele schade. Niet door hunzelf veroorzaakt, maar ook niet door een ander dus.

                      En als je zo kan rijden, kan je 99 van de 100 fouten van een ander oplossen met een hele snelle stamp op de rem al dan niet in combinatie met uitwijken. Omdat je actief 'weet' of je naar links kan of niet. Dat weet ik eigenlijk altijd.

                      Iemand die alleen maar kan autorijden als alles goed gaat, is dus iemand die niet kan autorijden...
                      Last edited by SchnitzelStephan; 09-12-08, 15:30.
                      You know that reality is immaterial

                      Comment

                      • tiPanda
                        Ege Gjalt
                        • 06-06-08
                        • 4177

                        #12
                        De vraag is of mensen die last van faalangst hebben ook angstig zijn in een plotselinge gevaarlijke situatie.
                        Faalangst is veel meer een sociale angst namelijk. En net als dat iemand die hoogtevrees heeft niet ook last van pleinvrees hoeft te hebben kan iemand die faalangst heeft zich misschien prima redden in een situatie waarin de druk geen sociale oorzaak heeft.

                        Oftewel, sommige mensen trekken zich veel te veel van anderen aan, maar als ze gewoon hun eigen gang kunnen gaan dan redden ze zich misschien prima.

                        En dan heb je nog gewoon de mensen die incompetent zijn, zoals de schoonmoeder van SS en die bang zijn om te zakken omdat ze weten dat ze niet kunnen rijden.
                        All rights reserved. Permission granted to partially copy posts for quoting. Generic remarks do not necessarily apply to specific individuals. Smileys do apply even when not explicitly stated. In case of doubt consider the offending text a joke. A lack of understanding on your side does not constitute a lack of humor on my side. If you still feel offended, HTFU and get a life.

                        Comment

                        • Steven
                          Iets beters wist ik niet
                          • 05-06-08
                          • 4194

                          #13
                          Hebben ze ook al een speciaal examen voor dislexy-lijders?

                          Leest u even dat kenteken voor. 'Dat kan ik niet want ik heb ...
                          Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                          Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

                          Comment

                          • brun
                            Writer, baby.
                            • 05-06-08
                            • 22487

                            #14
                            Ik zie het heel simpel.

                            Je maakt het de kandidaat heel duidelijk. "Er komt, volledig onverwacht, een situatie waarin meer mensen helemaal op JOU vertrouwen. JIJ moet de situatie redden, en als je een fout maakt, kunnen die andere mensen gewond raken, of nog erger. Kun je daarmee omgaan en heb je er vertrouwen in dat je goed reageert?"

                            En als het watje of de muts in kwestie dan begint te stamelen over faalangst: [x] gezakt.

                            Want dat is toch precies waar het om draait in het verkeer, bij een dreigend ongeluk?
                            Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

                            Comment

                            • Hansv
                              Tuttut-hoho'er
                              • 05-06-08
                              • 22684

                              #15
                              Ha, die Brun;

                              Oorspronkelijk geplaatst door brun Bekijk bericht
                              Ik zie het heel simpel.

                              Je maakt het de kandidaat heel duidelijk. "Er komt, volledig onverwacht, een situatie waarin meer mensen helemaal op JOU vertrouwen. JIJ moet de situatie redden, en als je een fout maakt, kunnen die andere mensen gewond raken, of nog erger. Kun je daarmee omgaan en heb je er vertrouwen in dat je goed reageert?"

                              En als het watje of de muts in kwestie dan begint te stamelen over faalangst: [x] gezakt.

                              Want dat is toch precies waar het om draait in het verkeer, bij een dreigend ongeluk?
                              En dan hou je nog steeds de overzelfverzekerde blufbekken over. Ik heb er geen problemen mee dat er met examenvreesachtige faalangst rekening wordt gehouden (zou mij destijds ook zeëen van tijd & klauwen vol geld hebben uitgespaard) omdat dat totaal iets anders is dan incompetentie.
                              Scherven brengen gelul.

                              Comment

                              • PACO
                                Ohjajoh??!!
                                • 13-06-08
                                • 19576

                                #16
                                Ok, je vervangt de bestuurderstoel door onderstaand apparaat en geeft de instructeur de schakelaar. Bij iedere fout ZAPPP!!




                                Maar of ze daar minder angstig van worden...?
                                Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

                                Comment

                                • brun
                                  Writer, baby.
                                  • 05-06-08
                                  • 22487

                                  #17
                                  Natuurlijk; er zijn ook veel bluffers die verschrikkelijk slecht autorijden.

                                  Ik ben alleen bang dat zo'n softe aanpak (want dat is het in mijn ogen) van iedereen die roept dat hij of zij faalangst heeft, ervoor zorgt dat veel [x] Ongeschikten alsnog door het rijexamen worden gesleept. Namelijk doordat de examinator extra begrip gaat opbrengen voor het gestuntel.

                                  Terwijl dat juist niet moet. Het rijbewijs is geen proeve van mannelijkheid (of vrouwelijkheid), maar van bekwaamheid. Een test die zichtbaar maakt of je andere verkeersdeelnemers in gevaar brengt.

                                  Faalangst en incompetentie zijn inderdaad twee volledig verschillende dingen, maar er zijn wél veel incompetente mensen die hun onkunde graag achter het begrip faalangst verstoppen. Want daardoor kunnen ze er ineens niets meer aan doen.

                                  Maar vaak zakken is volgens mij helemaal niet slecht. Van fouten leer je meer en sneller dan van een begripvolle aanpak. Wie wél competent is, maar alleen examenvrees heeft, rolt er om die reden uiteindelijk wel door. Zo iemand is dan jaren later een getalenteerd en gewaardeerd gummen-poster. :-) Maar wie niet competent is, geeft het uiteindelijk op.
                                  Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

                                  Comment

                                  • Jasper
                                    Relsmurf Emeritus
                                    • 06-06-08
                                    • 50818

                                    #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door brun Bekijk bericht
                                    Ken iemand die bij 't minste tegenslagje al helemaal in de zenuwen zit.
                                    We hadden toch afgesproken dat je dat NOOIT op Gummen zou zeggen. :(:(
                                    Mini Cooper Clubman
                                    "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                                    "Jasper val dood." - RH

                                    Comment

                                    • NoTVR
                                      Somewhat older member
                                      • 05-06-08
                                      • 3911

                                      #19
                                      Je moet wel uitkijken dat je niet twee dingen door elkaar haalt inderdaad.

                                      Ik had een studiegenoot die je alles kon vragen, en die alles wist; je alles kon uitleggen.

                                      Maar dan kwamen de tentamens/examens en hij bakte er helemaal niks van. Helemaal op van de zenuwen. Zo iemand zou op een andere manier de kans moeten kunnen krijgen zich te bewijzen.

                                      Ik sprak laatst een nicht van me. Ze durft de snelweg niet meer op. Rijdt desnoods 2 x de afstand om ergens te komen. Raakt helemaal in paniek als ze de invoegstrook alleen al oprijdt. Het idee dat er de komende x kilometer geen afslag is, is ondraaglijk.

                                      Met een rij-instrukteur ernaast gaat het gewoon weer wel, maar als ze alleen achter het stuur zit: paniek.

                                      Een oom van me heeft volgens mijn vader zeker 100 lessen gehad eer hij na vele, vele malen zijn rijbewijs heeft gehaald. Hij had dat papiertje gewoon nooit mogen krijgen. Dat was geen faalangst, maar volkomen gebrek aan inzicht. Eén keer geluk, en je slaagt...
                                      Kawa Versys 2010 MX-5 nc White up!

                                      Comment

                                      • Hansv
                                        Tuttut-hoho'er
                                        • 05-06-08
                                        • 22684

                                        #20
                                        Ha, die Brun;

                                        "Maar vaak zakken is volgens mij helemaal niet slecht. Van fouten leer je meer en sneller dan van een begripvolle aanpak. Wie wél competent is, maar alleen examenvrees heeft, rolt er om die reden uiteindelijk wel door. Zo iemand is dan jaren later een getalenteerd en gewaardeerd gummen-poster."

                                        Slijmerd.
                                        Scherven brengen gelul.

                                        Comment

                                        • brun
                                          Writer, baby.
                                          • 05-06-08
                                          • 22487

                                          #21
                                          Tsss, Hansv!

                                          Misschien had ik het wel over mezelf. :-)
                                          Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

                                          Comment

                                          • Lennart
                                            Senior Member
                                            • 07-06-08
                                            • 14955

                                            #22
                                            Oorspronkelijk geplaatst door brun Bekijk bericht
                                            "Er komt, volledig onverwacht, een situatie waarin meer mensen helemaal op JOU vertrouwen"
                                            Ben je zo onzeker? :-)

                                            Goede discussie inderdaad. Sommige mensen hebben gewoon bepaalde competenties niet. Het is geen onvoorwaardelijk recht om een rijbewijs te hebben. Je moet er wel iets voor doen.
                                            Ik wil ook wel F1 coureur zijn, maar daar ben ik te slecht voor, dus ga ik het ook niet proberen. Niet iedereen kan naar het Gymnasium, niet iedereen wordt minister-president (alsof je daar zo snugger voor moet zijn), kijk in de spiegel en accepteer gewoon dat je niet alles kan.

                                            Comment

                                            • PACO
                                              Ohjajoh??!!
                                              • 13-06-08
                                              • 19576

                                              #23
                                              Toch zou dit examen wel eens nut kunnen hebben.
                                              Het blijkt namelijk dat 1 miljoen Nederlandse automobilisten rij-angst hebben. Dit zijn mensen die bang zijn om over fly-overs, bruggen en grote (snel)wegen te rijden. Dit zijn dus een hoop mensen die al hun rijbewijs hebben.

                                              Het schijnt met therapie verhopen te kunnen worden, maar de meeste mensen doen dit natuurlijk niet. Beter dat je deze gasten dan snel er tussenuit pikt en scheidt van de mensen die echt alleen last van prestatievrees hebben.
                                              Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

                                              Comment

                                              • tiPanda
                                                Ege Gjalt
                                                • 06-06-08
                                                • 4177

                                                #24
                                                Oorspronkelijk geplaatst door Lennart Bekijk bericht
                                                kijk in de spiegel en accepteer gewoon dat je niet alles kan.
                                                Nou inderdaad.
                                                Supermodel? Nope.
                                                TV-presentator? Ach, mijn naamgenote heeft ook een dikke reet, maar ok dan: nee.
                                                Minister-president? Nope, teveel gezond verstand, niet houterig genoeg en te weinig haar.
                                                F1 coureur? Eh, nee, dat gaat nooit passen.
                                                Wielrenner? Hahahaha.

                                                Dragon Warrior? Ja!

                                                Gelukkig toch iets gevonden :-)
                                                All rights reserved. Permission granted to partially copy posts for quoting. Generic remarks do not necessarily apply to specific individuals. Smileys do apply even when not explicitly stated. In case of doubt consider the offending text a joke. A lack of understanding on your side does not constitute a lack of humor on my side. If you still feel offended, HTFU and get a life.

                                                Comment

                                                • motroosje
                                                  Senior Member
                                                  • 11-06-08
                                                  • 11440

                                                  #25
                                                  goede jeugd vriend van me, heeft ook een keer of 8 examen gedaan
                                                  reed op een gegeven moment tijdens de rijles door mn straat , ik steek toevallig over ,hij stopt ,ik groet em , loop verder ,spreek em s,avonds bij em thuis en vroeg em hoe zn rijles was
                                                  bleek dat ie me helemaal niet heeft over zien steken of herkend
                                                  zo gespannen en tunnelvisieed was ie dus met dat autorijden bezig
                                                  nu is zn autorijden volgens mij met de jaren wel beter geworden , en stap ik op zich gerust bij em in de auto , maar hij rijdt op zich best "gespannen"
                                                  "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
                                                  "dan door naar Bats voor bakkie want dat staat ook nog"--TSM
                                                  "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
                                                  "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

                                                  Comment

                                                  • Kleintje
                                                    Roar!
                                                    • 19-06-08
                                                    • 20439

                                                    #26
                                                    Vol verbazing afgelopen weken naar Slechtse chauffeur van Nederland gekeken. Welke randdebiel heeft deze mensen laten slagen? Okay, als het 40 jaar geleden was dan snap ik het wel (daarom ook voorstander van 5 jaarlijkse examen) maar wtf! Allemaal jonge mensen.

                                                    Comment

                                                    • w220l
                                                      Senior Member
                                                      • 05-06-08
                                                      • 32235

                                                      #27
                                                      Ehm, het is TV he...
                                                      Veritatis simplex oratio est

                                                      Comment

                                                      • w220l
                                                        Senior Member
                                                        • 05-06-08
                                                        • 32235

                                                        #28
                                                        Lekker recent draadje overigens.... :)
                                                        Veritatis simplex oratio est

                                                        Comment

                                                        • Kleintje
                                                          Roar!
                                                          • 19-06-08
                                                          • 20439

                                                          #29
                                                          Oorspronkelijk geplaatst door w220l Bekijk bericht
                                                          Lekker recent draadje overigens.... :)
                                                          Ik ben de draadjes necrofiel....

                                                          Comment

                                                          • Jeroen
                                                            Ex autoverkoper
                                                            • 05-06-08
                                                            • 5841

                                                            #30
                                                            Meer een wanvertoning van aandachtsgeile mensen.
                                                            ''Thank God for the internet experts''

                                                            Comment

                                                            • Stéphane
                                                              Electrified + Hairdressed
                                                              • 05-06-08
                                                              • 3692

                                                              #31
                                                              Oorspronkelijk geplaatst door Jeroen Bekijk bericht
                                                              Meer een wanvertoning van aandachtsgeile mensen.
                                                              Gelukkig hoef je dit niet te kijken, want ik heb niet het idee dat ik wat mis aan dit soort Nederlandse producties.

                                                              (zeg ik schrijvend vanaf het Mediapark in Hilversum)

                                                              Comment

                                                              • Kleintje
                                                                Roar!
                                                                • 19-06-08
                                                                • 20439

                                                                #32
                                                                Klopt maar het is wel verbazing wekkende TV. En ik vermoed dat het toch wel redelijk echt is aangezien we in Nederland nou niet echt geweldig kunnen autorijden. En hoeveel oudjes durven de snelweg niet meer op? Dan zal er vast ook wel wat schorten aan de rest van hun verkeersinzicht.

                                                                Comment

                                                                Working...
                                                                X