Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Auto voor 5000 euro

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Auto voor 5000 euro

Mijn vader gaat met pensioen en moet zijn leasewagen (Ford Mondeo station 1.8 125 pk) inleveren. Mijn ouwelui moeten dus zelf een auto aanschaffen. Het budget is +-5000 euro (5500 is geen probleem maar 7500 wel). Eisen:

-Goede stoelen (pa heeft een zwakke rug)
    -Ruim (station)
    -Niet ondergemotoriseerd (mondeo voldeed prima)
    -Niet te hoge onderhoudskosten
    -Verbruik is minder interresant aangezien ze <10.000 per jaar rijden
    -Betrouwbaar (ze willen wel naar Oostenrijk op vakantie en dan moet hij er niet halverwege mee ophouden)

Nou dacht ik zelf aan zelf een Mondeo aanschaffen, die zijn er voor dat budget maar wat kun je dan verwachten? De leasemij wil voor zijn huidige nog 7.500 euro hebben wat dus teveel is voor hen.

Een ander idee wat ik had is een Volvo V40. Ik ken deze auto's verder niet maar volgens mij wel betrouwbaar en comfi.

v40 is een hele buts kleiner dan de mondeo, verder ook wel een goede keuze. maar als die mondeo goed is bevallen dan zou ik er weer een overwegen. 2ehands prijzen zijn erg acceptabel en meer ruimte heb je niet snel voor dat geld

Comment

Mondeo die ongeveer in die prijsklasse valt ->

Is denk ik wel naar 5500 euro te praten.
      2006 Volvo V70 2.4 (170pk)

Comment

Zonder inruil dus: ik zou 5k bieden op die Mondeo. En 2 januari weer terug gaan ;-)
        Kawa Versys 2010 MX-5 nc White up!

Comment

Lexus is200?

Even zoeken naar een goedkopere, maar de automarkt is ingestort dus voor dit bedrag zou deze auto hoog staan in mijn lijst.

Ferrari 308 GTB QV (1983)
          Alfa Giulia 1300 (1966)
          Mazda Miata (1990 Daily driver)
          BMW 320Ci (van GF)

Comment

-Goede stoelen (pa heeft een zwakke rug)
            -Ruim (station)
            -Niet ondergemotoriseerd (mondeo voldeed prima)
            -Niet te hoge onderhoudskosten
            -Verbruik is minder interresant aangezien ze <10.000 per jaar rijden
            -Betrouwbaar (ze willen wel naar Oostenrijk op vakantie en dan moet hij er niet halverwege mee ophouden)
            Volvo 945 van 10 jaar oud (jonger zijn ze er ook niet :-)
            zoiets

fka v164

Comment

Veritatis simplex oratio est

Comment

Een late Peugeot 406 Break? Goede stoelen en een stuk betrouwbaarder dan de opvolger.
                Mini Cooper Clubman
                "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                "Jasper val dood." - RH

Comment

Darn, JB is me voor :) Bij ruimte en value for money en ook nog fijne stoelen denk ik ook meteen 406 Break. Net als de Mondeo van het formaat verhuiswagen, als 1.8 16v vlot genoeg en goed comfortabel.
                  Oliestoken voor het goede doel

Comment

Dan zou een vroege C5 break ook nog wel in het plaatje passen.
                    Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others

Comment

Behalve dan dat die de betrouwbaarheid hebben van een Slowaakse dubbelspion na 4 flessen wodka.
                      Mini Cooper Clubman
                      "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                      "Jasper val dood." - RH

Comment

Zomaar wat 406'en voor de vuist weg:

1.8 16v uit 2001, 109dkm, € 5.860: http://www.autotrack.nl/owa_dima/owa...L&o_id=5595011

2.0 16v (<- heerlijke soepele motor) uit 2001, 102dkm, € 5.800: http://www.autotrack.nl/owa_dima/owa...L&o_id=5705335

2.0 16v, 2001, 137dkm, € 5.950: http://www.autotrack.nl/owa_dima/owa...L&o_id=5603918

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jasper Bekijk bericht
                          Behalve dan dat die de betrouwbaarheid hebben van een Slowaakse dubbelspion na 4 flessen wodka.
                          Van horen zeggen of zelf aan den lijve ondervonden?

Ik weet niet hoeveel een eerste generatie C5 verschilt met een Xantia, zal wel behoorlijk zijn dan, maar die van mijn ouders (daar issie weer :) ) staat op 280dkm+ and still going strong, no errors whatsoever. Benzine ja, 2.0 16v.

Comment

Mooiste zou zijn als hij de huidige Mondeo kan overnemen. Weet je vader gelijk wat hij koopt. Onderhandelen of anders na 2 jan terug komen.

Kan zelf de Mondeo net zoals je vader van harte aanbevelen. Met alle respect voor de 406. Vind de Mondeo de meer betrouwbare keuze.

Comment

Mja, die overname vond/vindt ie dus te duur.

Alternatief:
                              Mondeo 1.8 16v, 114dkm, 2002, € 5.950: http://www.autotrack.nl/owa_dima/owa...L&o_id=5656538

Comment

<10.000km per jaar? Brandstofkosten dus geen issue. Ik zeg V6 nemen!! Dat is natuurlijk DE keus voor een gepensioneerde levensgenieter, heerlijk cruisen door die bergen in Oostenrijk.

Bij auto's van die leeftijd is een grote motor niet meer duurder dan de 4-bangers.

Comment

Een V6 is in onderhoud natuurlijk vaak wel weer een stuk duurder.
                                  Auto's: veel...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Red205 Bekijk bericht
                                    Een V6 is in onderhoud natuurlijk vaak wel weer een stuk duurder.
                                    Zou nog wel eens mee kunnen vallen. Ok, 6 vs 4 bougies, en de distributieriem is iets langer/meer werk. En eens in de zoveel (hoeveel?) tijd natuurlijk een koppeling. Maar afgezien van dat denk ik dat het op jaarbasis nauwelijks verschil zal maken. Remmen en banden bijvoorbeeld kunnen veelal identiek zijn.

En wat RC zegt: op die leeftijd zullen ze nauwelijks tot niet eens duurder zijn. Zijn minder courant, dus wie weet nog wel aantrekkelijker. Daar tegenover staan een hogere verzekeringspremie en brandstofverbruik.

Comment

Knappe Mazda 6?
                                      Zoiets dus:
                                      Koop en verkoop je auto via AutoTrack. ✓ Grootste aanbod gecheckte Occasions en Nieuwe Auto's ✓ BOVAG Garantie ✓ Gecontroleerde advertenties
                                      Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others

Comment

Met dank voor de reacties:

Ik was zelf ook wel een voorstander om die van de leasemij over te nemen onder het mom: jet weet wat je hebt en je weet niet wat je krijgt. Alleen mijn vader weet dat bij die auto nooit grote dingen zijn vervangen, dus dat kan hem wel te wachten staan, verder is de prijs een stuk hoger dan wat op I-net staat (hoewel de kmstand van 125.000 ook lager is dan gemiddeld).

Mondeo als model blijft wel op de shortlist, ik vroeg me alleen af of je een goede kan kopen van dat budget of dat je echt aan de onderkant van markt zit te vissen...

Grotere motor heb ik ook aanbevolen want ik denk zelf dat de slijtage lager zal bij een grote motor in een niet-sportieve auto. En de prijs wellicht gunstiger.

Mazda 6 heb ik wel aan gedacht maar hoe zit het daarin met stoelen?

Comment

Persoonlijk ben ik van mening dat mensen in dit land zich te veel blind staren op brandstofkosten.

Bij een auto van die leeftijd wed ik dat de kostenplaatjes van bijv. een Mondeo 2.0 en 2.5 V6 bijna identiek zijn! Dus waarom zou je pa zich dat plezier niet gunnen, heerlijke, soepele motor, lekker veel trekkracht etc.

Doorgaans is een V6 (top model!) ook net even wat beter uitgerust dan de 4 cylinders, en minder snel afgeragd gezien het type eigenaars.

Ik heb zelf ruim 2 jaar lang een wagen met V6 van 10 jaar oud gehad en heb er geen moment spijt van gehad tov een 2.0 o.i.d. Als je (te) veel zakelijke kilometers maakt kan het plaatje natuurlijk heel anders worden...

Tijd om dat hollands zuinige denkpatroon los te laten dus, lekker gaan proefrijden in een auto met echte motor en de raampjes omlaag doen :)

Comment

Zit wat in. Of je nou 800 of 1000 lter per jaar verstookt valt in het niet bij de andere autokosten.

Een V40 heeft ook goede stoelen en is ruim genoeg voor twee personen. Het rijdt niet geweldig, maar wel comfortabel.
                                            Maar wacht 3 of 4 weken en je koopt een V50 voor 6k of zo ;-) Ik kijk een half jaartje naar de prijzen van die dingen, en die gaan hard omlaag. De diesels dan; benzine doet het een stuk beter.

Comment

De oude Mondeo? Mijn zus heeft er 1, een 1.6.

Geen storingen, gewoon een goede auto. Maar wel even iets anders dan de nieuwere Mondeo.

Comment

Of vergelijkbaar. Neem eentje met een vijfcilinder, GEEN automaat en met een redelijk onderbouwde onderhoudshistorie en een vérse APK.

De motor doet bij normaal gebruik 1 op 10 (Euro95). Als je goed aan 't nieuwe rijden doet, en een voorwielaangedreven variant hebt, red je de 1 op 12.
                                                Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

Sorry hoor, sommige suggesties (o.a. die van brun) schaar ik even onder ouwe meuk met veel te hoge km-stand. Ik zie niet een pensionado overstappen van een 3-4 jaar oude Mondeo naar een 13 jaar oude A6 Avant met dik 2,5 ton op de teller. C5 zou ik niet aandurven als een criterium betrouwbaarheid een factor is. Ding is stukken slechter dan een Xantia.

Voorlopig beste opties IMO
                                                  - Mondeo (bevalt goed, volgens mij ook prima betrouwbaar)
                                                  - late 406 break (want uitgerijpt model *cue slechte grap CM*))

Outsiders
                                                  - Subaru Legacy (bulletproof, maar redelijk aan de prijs, dus ouder)
                                                  - Mitsubishi Galant?

Comment

Kan wel oude meuk wezen, maar het budget is natuurlijk 5000 euro hè. Dus dan ben je in de categorie 'maximaal 10 jaar oud en toch betrouwbaar' al héél gauw uitgepraat. Want kijk voor de grap eens naar de Mondeo's die je daarin vindt. Die hebben allemaal ruwweg rond de 150K gereden. En laat dat nu nét de leeftijd zijn waarop de grote, dure reparaties beginnen.

Dan koop ik persoonlijk liever een auto met 200K op de teller die alle reparaties net heeft gehad. Over vijf jaar gerekend ben je dan echt stukken goedkoper uit.
                                                    Last edited by brun; 12-12-08, 19:04.
                                                    Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

Dan zit ik nog liever in een 6-7 jaar jongere auto met 2 ton op de teller als daily driver. Daarnaast is het bij al dit soort auto's gewoon altijd belangrijk dat je een goed onderhouden exemplaar treft. Want de teller van groot onderhoud begint vanaf zo'n 120k km gespreid te lopen tot 180k km. Alles daartussen is een risico, maar bij alles daarboven is het toch altijd afwachten wat er stuk kan gaan. Beetje koe in z'n kont kijken. Bij de 2,5 ton van je voorbeeld hierboven ben je namelijk alweer aan de beurt voor de tweede ronde groot onderhoud :-)

Andere vraag aan jersey951, hoezo moet die auto zo groot zijn?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door _RC_ Bekijk bericht
                                                        Persoonlijk ben ik van mening dat mensen in dit land zich te veel blind staren op brandstofkosten.

Bij een auto van die leeftijd wed ik dat de kostenplaatjes van bijv. een Mondeo 2.0 en 2.5 V6 bijna identiek zijn! Dus waarom zou je pa zich dat plezier niet gunnen, heerlijke, soepele motor, lekker veel trekkracht etc.

Doorgaans is een V6 (top model!) ook net even wat beter uitgerust dan de 4 cylinders, en minder snel afgeragd gezien het type eigenaars.

Ik heb zelf ruim 2 jaar lang een wagen met V6 van 10 jaar oud gehad en heb er geen moment spijt van gehad tov een 2.0 o.i.d. Als je (te) veel zakelijke kilometers maakt kan het plaatje natuurlijk heel anders worden...

Tijd om dat hollands zuinige denkpatroon los te laten dus, lekker gaan proefrijden in een auto met echte motor en de raampjes omlaag doen :)
                                                        Je hoeft het mij niet uit te leggen, ik heb niet voor niets twee Alfa's V6 staan, waarvan één als daily driver. Maar al met al denk ik dat onderdelen voor een 6-cilinder variant over het algemeen duurder zullen zijn dan voor de wat meer doorsnee 4-cilinderversies. Ook doorsnee beurtjes zullen duurder uitvallen omdat je meer bougies en meer olie nodig zult hebben (bijvoorbeeld). Ik zou het er zelf zeker voor overhebben (zeker als je dan de raampjes naar beneden doet, dan weet je weer waarom), maar als lage onderhoudskosten een criterium is, zou ik een 6-cilinder lekker laten staan.
                                                        Auto's: veel...

Comment

afgezien van mogelijke suggesties

ik weet niet wat je vader moet betalen om die ford over te nemen
                                                          maar als dat binnen het budget valt , gewoon die ford houden , als de man een nette rijder is geweest , dan is die auto in een staat die je nergens 2e hands meer tegen komt
                                                          dat wordt eerder slechter... en ja nog geen grote dingen vervangen... dat heb je bij die andere 2e handsjes ook niet , of daar rollen nog kostbaardere lijken uit de kast

als je niet perse een nieuwe auto wilt of wat anders ..gewoon vasthouden aan het betrouwbare wat ze al hebben en van weten hoe goed/of slecht het is
                                                          "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
                                                          "dan door naar Bats voor bakkie want dat staat ook nog"--TSM
                                                          "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
                                                          "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door motroosje Bekijk bericht
                                                            afgezien van mogelijke suggesties

ik weet niet wat je vader moet betalen om die ford over te nemen
                                                            maar als dat binnen het budget valt , vasthouden aan het betrouwbare wat ze al hebben en van weten hoe goed/of slecht het is
                                                            He Muts...

"De leasemij wil voor zijn huidige nog 7.500 euro hebben wat dus teveel is voor hen.
                                                            "

Lezen !

;-)
                                                            Veritatis simplex oratio est

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door w220l Bekijk bericht
                                                              He Muts...

"De leasemij wil voor zijn huidige nog 7.500 euro hebben wat dus teveel is voor hen.
                                                              "

Lezen !

;-)
                                                              ok solly ;-)

ik weet niet hoe onoverbrugbaar die 2500E is , maar een oud brik voor 5000 euro met achterstallig onderhoud gaat meer kosten , maar dan in de vorm van garage rekeningen en ergenis
                                                              die 2500e betaald zich dik en dun terug door een solide nieuwere auto waarvan je weet dat ie goed is
                                                              of als je echt om je oudjes geeft schiet je die 2500e voor als je ze hebt , of als je het ook nog kan missen doe je het ze kado ;-)
                                                              "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
                                                              "dan door naar Bats voor bakkie want dat staat ook nog"--TSM
                                                              "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
                                                              "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

Comment

Working...
                                                              X