Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Verlichting bij mist

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Verlichting bij mist

Gisteravond laat reed ik over A12, zicht meestal minder dan 100 meter.
    Dat is dus nog teveel zicht voor je mistachterlicht, welke ik dus uit liet. (In de 13 jaar dat ik nu rij heb ik misschien 2x het mistachterlicht gebruikt).

Maar het viel me op dat ik met alleen mistlampen vr icm. stadslicht eigenlijk beter zicht had dan met de dimlichten, omdat het dimlicht vooral weerkaatst op de waterdruppeltjes vlak voor je. Grootlicht is dan helemaal zinloos.
    Maar ik heb ook het idee dat ik minder goed zichtbaar was met alleen de voorste mistlampen, dus toch maar weer dimlicht aan. Bovendien mag je niet eens zonder dimlicht rijden in het donker.

Zijn hier eigenlijk goede richtlijnen voor? Gebruiken jullie de voorste mistlampen bij mist?

Richtlijnen?
    Gewoon artikel 34 van het RVV:
    Artikel 34.

1. Bij mist, sneeuwval of regen, die het zicht ernstig belemmert, mogen bestuurders van een motorvoertuig en van een gehandicaptenvoertuig mistlicht aan de voorzijde voeren. In dat geval hoeven die bestuurders geen dimlicht te voeren.

2. Bij mist of sneeuwval, die het zicht beperkt tot een afstand van minder dan 50 meter mag mistachterlicht worden gevoerd.
    Bovendien mag je niet eens zonder dimlicht rijden in het donker.
    Ah da's dan ook weer zo natuurlijk. Dus 's nachts wel dimlicht want artikel 31 wordt alleeen voor mist sneeuw of regen overruled door 34.
    Last edited by geelhoed; 16-12-08, 12:49.
    $ (cat - 2>&1 ) > /dev/null

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Taeke Bekijk bericht
      Gebruiken jullie de voorste mistlampen bij mist?
      Ik weet niet hoe het met gummers zit, maar er waren vanochtend op weg weg weer een hele hoop mensen bij dat de mistlampen voor n achter weer aan konden :-)
      Last edited by Sander; 16-12-08, 12:46.
      fka v164

Comment

Aha, stadslicht icm. voorste mistlampen is dus toegestaan bij mist.

Comment

Stadslicht met voorste mistlampen inderdaad.

Mistlamp achter gebruik ik inderdaad maar eens in de 15 jaar.
          Voor mij is het zo: als ik de gewone achterlichten van mijn voorganger kan zien, kan mijn achterligger dus ook de mijne zien, en is gebruik van de mistlamp achter overbodig.

Comment

Maar zoals je zelf al aangaf: niet 's nachts.

En nu ik de artikelen er nog eens op na lees hoef volgens mij het stadslicht ook niet. Maar bij de aankondiging van de wijziging op 1 april 2008 werd er nadrukkelijk wel bij gezegd dat stadslicht dan wel moest.
            Last edited by geelhoed; 16-12-08, 13:39.
            $ (cat - 2>&1 ) > /dev/null

Comment

Nou, vanochtend anders ook weer genoeg mensen ZONDER verlichting gezien. Ok, het was dan rond 9uur, maar nog steeds voldoende mist. Blijft vreemd, de ene heeft z'n hele arsenaal aan verlichting aanstaan en daaracher sukkelt er een (jaja scenic) waarbij de enige verlichting z'n tomtom is..

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wouter Bekijk bericht
                Nou, vanochtend anders ook weer genoeg mensen ZONDER verlichting gezien. Ok, het was dan rond 9uur, maar nog steeds voldoende mist. Blijft vreemd, de ene heeft z'n hele arsenaal aan verlichting aanstaan en daaracher sukkelt er een (jaja scenic) waarbij de enige verlichting z'n tomtom is..
                Dit soort dingen komen veel door dashboard verlichting die altijd aanstaat. Mensen zien zelf hun lichten niet op het wegdek, omdat het buiten al wat lichter is, maar zien wel hun dashboard verlichting branden. Dan wordt er verder niet over nagedacht.
                Forza!

Comment

Onvoorstelbaar veel mensen zonder licht ja. Oorzaak kan deels ook worden gezocht in de knop 'automatisch'. Bij mij ging het licht dan niet aan. Veel VW's zonder licht gezien dus, maar ook vele anderen.

Sterkste was toch wel dat er 1 autotochtoon zonder licht reed...
                  Kawa Versys 2010 MX-5 nc White up!

Comment

Waar ik me altijd over verbaas is het volgende. Mistlampen aan, ook achter. Om vervolgens door de dichte mist met 120km/u door te blijven rijden.

Je hebt blijkbaar het besef.. H, het is mistig! En toch blijf je hard doorrijden. Het zijn geen "en-nu-ben-ik-veilig-lampen"

Comment

ik vond het vanmorgen op de A12 reuze meevallen, maar paar mistlampen gezien.
                      Volg Autopics nu ook op Facebook: https://www.facebook.com/Autopics.nl

Comment

Maandagnacht over de A4 met 140 in een Dacia Logan... Weg was echt eng leeg. Nee, niet omdat we niemand zagen...maar omdat er niemand was.

Vreselijk onverantwoord...maar we waren tenminste beetje op tijd thuis. En het is geen feest in een Dacia. Wel even kunnen kijken of het tussengas principe ook kan worden uitgevoerd..... Ja hoor...dat werkt.

Comment

Working...
                        X