Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

RWD + glad wegdek + Cav rechts inhalen =

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• RWD + glad wegdek + Cav rechts inhalen =

KLABAM!

Ik reed lekker relaxed in de Saab op de linker rijbaan van de A20 naar A13 tot er voor me een auto heeeeel langzaam reed de A13 op. In mijn ooghoek zie ik een oude Omega (laatste RWD versie) binnendoor inhalen, zoals je dat alleen op circuits ziet.

Zijn snelheid was te hoog voor de situatie (80+) en de kont van de Omega brak uit. Waarschijnlijk omdat 'ie remde, teveel stuurde en misschien wel terugschakelde.

Anyway... ik zie 't in mijn ooghoek gebeuren en op 't moment dat de Omega haaks rechtsvoor me glijdt, trap ik mijn rem in, want ik verwachte niet dat die vent die auto nog uit die hoek kon redden, of het moest Remmo Niezen, Dennis Cavallino of iemand anders zijn die dat vaker doet. :)

Dus net toen ik iets remde, schoot de Omega vol in de contraslip de andere kant op, een paar cm voor de Saab langs, links frontaal de muur in. Airbags knalden open.

Ik stopte erachter, liep terug met 112 aan de lijn, terwijl de bestuurder uit de Omega stapte. Ik kon even geen hectometerpaaltjes zien, maar zag wel hoe mijn Saab 3 keer bijna werd aangereden (waarschijnlijk omdat men achterom naar de Omega zat te turen), dus ik vertelde de mensen van 112 maar dat ik er weer vandoor ging, ze zochten 't maar uit.

Maar wat een idioot zeg. Gelukkig raakte hij mij niet en bleef de schade beperkt tot zijn eigen auto.

Les: leer eerst contraslips opvangen voor je in een RWD stapt.

Oorspronkelijk geplaatst door Dennis Cavallino Bekijk bericht
    Les: leer eerst contraslips opvangen voor je in een RWD stapt.
    Goede tip, zal ik doen, dank je! :-)

Maar wat een mazzel Cav, dat je niet geraakt bent. Je ziet zo vaak van die gasten acties uithalen waarbij je denkt, dat moet een keer fout gaan, ze hebben geen idee wat ze aan het doen zijn. En inderdaad, het gaat ook fout...

Comment

ach het type wat in zo'n ouwe Omega rijdt weet toch helemaal niet dat het RWD is
      Volg Autopics nu ook op Facebook: https://www.facebook.com/Autopics.nl

Comment

Paar weken geleden zag ik bij Den Bosch net zo'n Omega in de vangrail hangen. Was echt hard in de vangrail geklapt.
        Misschien zijn het ook lastige auto's? Of de bestuurders hebben geen idee van de aandrijving waarschijnlijk. :-)

Ex-collega van me was ook eens geslipt in de 'sneeuw' (op snelweg), toen hij van baan wisselde en dus uit de schoongereden sporen op de sneeuw tussen de rijbanen terecht kwam. Hij had maar 75pk in die Mercedes, maar het was voldoende om de grip te verliezen en ineens haaks de vangrail in te ketsen.
        Hij was verbaasd toen ik iets zei over achterwielaandrijving, volgens mij had hij gewoon geen idee of zijn auto dat had. :-)

Ferrari 308 GTB QV (1983)
        Alfa Giulia 1300 (1966)
        Mazda Miata (1990 Daily driver)
        BMW 320Ci (van GF)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Harry Bekijk bericht
          Hij was verbaasd toen ik iets zei over achterwielaandrijving, volgens mij had hij gewoon geen idee of zijn auto dat had. :-)
          Het zou maar zo kunnen zijn, dat de meeste automobilisten dit niet eens weten. Niet iedereen is zo bezig met auto's als wij hier in de regel en het zou je nog kunnen verbazen hoeveel mensen geen flauw idee hebben.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ExTaxi Bekijk bericht
            ach het type wat in zo'n ouwe Omega rijdt weet toch helemaal niet dat het RWD is
            ... kuch ...

:-)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lennart Bekijk bericht
              Het zou maar zo kunnen zijn, dat de meeste automobilisten dit niet eens weten. Niet iedereen is zo bezig met auto's als wij hier in de regel en het zou je nog kunnen verbazen hoeveel mensen geen flauw idee hebben.
              Dat is inderdaad het punt, heeft niets met type oid te maken, 90% van de automobilisten weet niet aan welke kant de aandrijving zit en wat daar de gevaren van zijn.

Comment

Voor dat soort mensen (en voor ons allemaal!) is ESP uitgevonden, gelukkig zijn we hier over pakweg 20 jaar vanaf, met verplicht ESP (in de hybride :-))
                ''Thank God for the internet experts''

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ExTaxi Bekijk bericht
                  Zelfs Cav weet niet eens dat alle Omega's RWD zijn, zo te lezen. :)
                  Mini Cooper Clubman
                  "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                  "Jasper val dood." - RH

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ruud Bekijk bericht
                    Dat is inderdaad het punt, heeft niets met type oid te maken, 90% van de automobilisten weet niet aan welke kant de aandrijving zit en wat daar de gevaren van zijn.
                    * herinnert zich weer de citroen visa bestuurder die sneeuwkettingen om de achterwielen wilde leggen en de MB bestuurder die ze juist voor wilde omleggen *
                    Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                    Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

Comment

Lastige auto's? Wel, zelfs een Omega 2.0 gaat aardig dwars op een natte rotonde, kan ik je uit ervaring vertellen :-). Maar wat een dwaas man.

Comment

@jasper: klopt, maar ik wilde laatste rwd opel tikken, maar dat is ook niet juist. Maakt voor t verhaal niet uit.

Comment

Geeft niet hoor, je zette mij ook aan het twijfelen over de Omega B. Maar Wiki bevestigde me dat die toch ook echt RWD was. :)

Overigens niet bepaald listige auto's, ouwe Omega's. In mijn beleving althans, niet dat dat veel zegt. Overigens nog nooit in een Lotus Omega gereden, mogelijk dat die wat vinniger is dan de gemoedelijk schuivende 3000 waar ik ooit eens mee reed. :)

Maar ja, als je als een totale dwaas rijdt kan alles stuk natuurlijk.
                          Mini Cooper Clubman
                          "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                          "Jasper val dood." - RH

Comment

Dit was zo'n eind jaren 90 model, totaal niet tricky, maar juist lang dwars te houden (2.0 en mv6 heb ik ooit gereden), maar ja, daarna moet je wel terugsturen.

Comment

Ligt het aan mij of zijn het vrijwel altijd polen die in die laatste versie Omega's rijden?

Comment

Dit leek meer een turk. :)

Comment

Dit leek meer een turk. :)
                                  das een zuid-Pool
                                  Volg Autopics nu ook op Facebook: https://www.facebook.com/Autopics.nl

Comment

Mensen weten dat soort dingen niet. Collega van mij had eens een sierra, hij had ook geen idee dat die achterwielaandrijving had. Hij reed er zelfs mee door de sneeuw. Hij vond het al zo opvallend dat iedereen hem waarschuwde om met die auto rustig aan te doen als het glad was.

Comment

Deze morgen ook eentje die in een oude C-klasse iemand ging opduwen op een volledig besneeuwd linkervak :)
                                      2007 BMW Z4 M Roadster - 2010 BMW 120d Cabrio - 2011 BMW R1200RT

Comment

Ha, die Gummers;

Grappig; vroegâh hadden bijna alle auto's RWD, sneeuwde het veel vaker dan nu, moesten ABS & ESP nog worden uitgevonden en monteerde vrijwel niemand ooit winterbanden; volgens mij werd er toen ook niet zo krampachtig over een beetje winters weer gedaan.
                                        Volk van kneuzen & mietjes?
                                        Scherven brengen gelul.

Comment

+1 heerlijk zo'n weeralarm. Is het ook lekker rustig op mijn traject.
                                          Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                                          Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

Comment

KLABAM!

Ik reed lekker relaxed in de Saab op de linker rijbaan van de A20 naar A13 tot er voor me een auto heeeeel langzaam reed de A13 op. In mijn ooghoek zie ik een oude Omega (laatste RWD versie) binnendoor inhalen, zoals je dat alleen op circuits ziet.
                                            Linksplakker!

PS Als je werkelijk op de linkerbaan reed was je ook nog een spookrijder :D
                                            $ (cat - 2>&1 ) > /dev/null

Comment

Het is de linker rijstrook van de af (A20)- en oprit (A13), maar ik zat dus achter een slome linksplakker. Als die had doorgereden was de Omega wellicht wat minder gefrustreerd die bocht in gedoken op hoge snelheid. :)

Comment

Ik ken de bocht. Max is 70. En op de linker strook bij het uitkomen zijn er wat reparaties gedaan die niet helemaal vlak zijn. Ik doe hem meesteal ook maar rustig aan, want ik heb er ook als twee keer iemand dwars zien staan.
                                                $ (cat - 2>&1 ) > /dev/null

Comment

Ik heb zoiets een keer gehad met een ouwe 5 serie. Die reedt voor me de Beneluxtunnel uit en opeens, whappa, linksaf de vangrail in. Het was redelijk nat die dag en de bewuste BMW rijder zal net te weinig profiel op de bandjes gehad hebben denk ik.
                                                  BMW 420i coupe (2014) - Buick Skylark Custom Coupe (1970) - Chevrolet G20 Hightop Van (1992)

Comment

Working...
                                                  X