Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Van Aygo naar Alfa

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Van Aygo naar Alfa

Tja,

De Aygo staat nu bij de dealert voor een 50k beurtje, auto is van Augustus 2007. Kortom: ik rijd er toch een beetje veel mee...
    Uiteraard alles probleemloos, maar toch....gebrek aan ruimte staat wat tegen, gebrek aan power ook, herrie bij 120+ valt ook tegen, tijd dus om misschien wat anders te kopen.
    Prijzen van gebruikte Aygo's liggen asociaal hoog. Rond de 7500 euri gemiddeld slaat natuurlijk nergens op.

De voordelen van de Aygo zijn er natuurlijk ook. Vooral: 1 op 20. Lekker goedkoop. Maar dat kan je ondervangen via LPG.

Valt mijn oog zowaar op dit gebakje:
    http://www.autotrack.nl/owa_dima/owa...L&o_id=5694415

Alfa 147 met G3. 1.6-je, dus geen strepentrekker, maar allicht een stuk sneller dan de Aygo. En wel ruimte voor dat kratje bier in de kofferbak.

Valt mijn oog alleen op dit zinnetje in de advertentie:
    Dit betreft een meeneemprijs zonder garantie, nieuwe APK en onderhoudsbeurt. APK gekeurd thm. 04-2009! Laatste onderhoudsbeurt is uitgevoerd op 150.564KM in oktober 2008. Wilt u garantie, nieuwe apk en onderhoudsbeurt dan bedraagt de vraagprijs EU. 7.900,- Nette en complete Alfa Romeo 147 5-Deurs voorzien van LPG G3 gasinstallatie (ONDERBOUW). Inruil van elk merk is mogelijk. Onderhoudshistorie is bekend en aanwezig bij de auto.
    Hmmm....

Auto staat in Zeist, vriendin woont ook in Zeist, dus misschien handig om toch eens te kijken.
    Mijn idee: als de Alfa bevalt, dan met gesloten beurzen ruilen. Mits de auto inderdaad incl. nieuwe APK en beurt wordt afgeleverd. Zou zo'n dealer daarop zitten te wachten?
    En wat kan je verwachten van een Alfa 1.6 op G3?
    Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others

50K in anderhalf jaar, tis maar wat je veel noemt, maar goed :)

Klinkt een beetje als een (te) snelle beslissing. Waarom perse deze 147? Hij is ook zwaarder dan je huidige wagen, dus underpowered blijft ie toch. Op LPG is een 2,0 ook prima te betalen lijkt me.

Comment

Te snel? Nee hoor, denk er al zeker een kwartier over na :-)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kiwi Bekijk bericht
        En wat kan je verwachten van een Alfa 1.6 op G3?
        Van de 105pk hoef je prestatie-wise niet veel te verwachten. Sommigen noemen hem zelfs Alfa-onwaardig. Ik heb er nooit mee gereden, dus kan er niet over oordelen. Z'n tweelingbroer mét nokkenasverstelling draait er 120pk uit in ieder geval. Voor zover ik weet kunnen Alfa motoren goed tegen LPG, mits, natuurlijk, netjes warmgereden. Qua verbruik: geen idee.

Belangrijk: distributieriem iederen 60.000km! En de long-life twinspark bougies (2x4) iedere 100.000. Duur bij dealer, al een heel stuk goedkoper bij de Alfa Expert in Soest.
        Oliestoken voor het goede doel

Comment

Ik heb een 147 met 105pk gehad.
          Tja, wat verwacht je ervan. Snel is het niet, maar motorisch vond ik em wel prima. Hij klinkt wel lekker als je doortrekt. Vlot is ie niet, maar voldoet wel. Beperking merk je vooral op de snelweg, op lagere snelheden is ie snel zat. Ik heb er vijf jaar met plezier in gereden :)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tom Bekijk bericht
            Ik heb een 147 met 105pk gehad.
            Ik heb er vijf jaar met plezier in gereden :)
            Dat was nog in de goede oude tijd. Toen Tom nog wel olie peilde.

;-)

Comment

Ha, die Gummers;

"Hij klinkt wel lekker als je doortrekt."

CM/TM is zeker op de vrijmibo blijven plakken?
              Scherven brengen gelul.

Comment

Klinkt als nog één beurt verwijderd van een totale koprevisie.
                Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tom Bekijk bericht
                  (..)Beperking merk je vooral op de snelweg, op lagere snelheden is ie snel zat. Ik heb er vijf jaar met plezier in gereden :)
                  Dat heeft Kiwi met de Aygo nu volgens mij nog sterker, dus in dat opzicht alleen maar vooruitgang :)

Laat je ons weten Kiwi wanneer je bent wezen kijken?

Comment

Wat een mager aanbod trouwens, 147's op LPG, valt me tegen zeg.

Comment

Misschien dat sommigen gaan slaan nu, maaruh, JTD een alternatief? Groter aanbod, dat vooral:

http://www.autotrack.nl/owa_dima/owa...L&o_id=5592374

Comment

Goedkoop vind ik het niet - ook niet als we er vanuit gaan dat in de 7900 eur een beurt zit inclusief nieuwe distributie en draagarmen (die versleten rubbers zijn zowat standaard op 147 en 156). 7 jaar oud, ruim 150K op de klok, auto waarvan er ontelbaar veel rente staan te kosten omdat in 2002 de half leasend Nederland in een 147 reed, en dan 7900 euro...

*denkt terug aan zijn 164TS LPG met 120K en net 3 jaar oud voor 7000 *

Comment

Alfa 1.6 op LPG zou ik zelf nooit doen, maar er zijn veel mensen die daar anders over denken. LPG en Alfa TS gaan niet zo goed samen is mijn mening.

De JTD's daarentegen zijn bullit-proof. Hele fijne en goede motor. Zou ik zo durven te kopen, ook met150K km op de teller.
                          Nooit problemen gehad met mijn 145 JTD en ook niet met mijn 147 JTD 16V. En ik rij altijd hard, behalve de 1e km's natuurlijk.

Laatst ook eens gereden in een 156 JTD met 4 ton op de teller en die liep nog steeds als een zonnetje.

Ferrari 308 GTB QV (1983)
                          Alfa Giulia 1300 (1966)
                          Mazda Miata (1990 Daily driver)
                          BMW 320Ci (van GF)

Comment

Ik had een 156 op G3, 180.000km zelfde motor in principe, en had zo'n 3500 euro onkosten in een half jaar tijd, terwijl de auto er echt netjes bij stond toen ik hem kocht.

2 keer backfire en inlaatspruitstuk kapot. Kleppen verbrand. Diverse kleine dingen. Ze konden het probleem niet vinden, maar uiteindelijk moesten toch alle bougies en bobines vervangen worden (700 euro).
                            Toen ik hem wegdeed, was hij goed, maar ik had er enorm de schijt aan, dus moest hij weg. Wilde hem niet meer zien :-).
                            Toen Volvo gekocht met 4 ton op de klok, nooit enig probleem mee gehad.

Conclusie: Als je er een koopt, zorg ervoor dat de bougies, kabels en bobines nieuw zijn. Die veroorzaken backfires als ze te oud zijn. Daarnaast natuurlijk de distributieriem. Die veroorzaken motorschade als ze te oud zijn :-).
                            Als dat dus allemaal in orde is, kun je er prima veel kilometers mee rijden.

Verbruik was 1-9 / 1-10 op LPG bij de 156. 147 zal dus makkelijk 1-10 moeten kunnen halen. HSB was dacht ik 190 per kwartaal.

7900 is te veel denk ik voor de 147.

Comment

Mijn voorkeur bij een brandstofafweging waarbij km's gemaakt worden zou (ook) naar diesel uit gaan, maar ieder z'n voorkeur natuurlijk. Niet in de laatste plaats omdat JTD's fijne diesels zijn.

Comment

Met de kilometers die Kiwi maakt is een JTD kostentechnisch niet interessant.
                                LPG daarentegen wel.
                                Ik heb trouwens weleens 166's gezien op LPG. Verbruikt niet significant meer, kost minder in aanschaf en is echt een fijne reiswagen. Is dat niets?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lennart Bekijk bericht
                                  Met de kilometers die Kiwi maakt is een JTD kostentechnisch niet interessant.

Wat schrijft Kiwi in post 1: "..De Aygo staat nu bij de dealert voor een 50k beurtje, auto is van Augustus 2007. Kortom: ik rijd er toch een beetje veel mee..."

Dat is 16 maanden oud, 50k/16= ruim 3100 km per maand (= 37500 per jaar). Mooi dat een 2e hand JTD dan wel interessant is. Dat omslagpunt ligt véél lager.

Comment

Mwahh, als je alleen van de brandstofkosten uitgaat en HSB per maand en de huidige brandstofprijzen krijg je dit:

Aygo
                                    verbruik (volgens fabrieksopgave) 1 op 21,7
                                    HSB per maand: 17 euro (of nog minder door A label?)
                                    3100km per maand
                                    Euro 95: 1,25 euro
                                    brandstofkosten: 3100/17,2*1,25 = 178,57 euro
                                    totaal: HSB+brandstof: 195,57 euro

147 JTD
                                    verbruik (volgens fabrieksopgave) 1 op 17,2
                                    HSB per maand: 82 euro
                                    3100km per maand
                                    Satanssap: 1,05 euro
                                    brandstofkosten: 3100/21,7*1,05 = 189,24 euro
                                    totaal: HSB+brandstof: 271,24 euro

Tel daarbij nog hogere verzekeringspremie bij de 147 ivm hoger lediggewicht en hogere catalogusprijs (inherent aan diesel) en je ziet dat het omslagpunt Aygo benzine vs. 147 JTD nog lang niet daar is.
                                    Daarnaast mag je van een Aygo met 50.000km minder onderhoudskosten verwachten tov een Alfa met een ton meer op de teller.
                                    Je mag ook verwachten dat de brandstofprijzen weer zullen stijgen en het relatieve voordeel van diesel nog kleiner wordt.

Comment

Hoho, jij vergelijkt nu een Aygo met een 147 JTD... Zo lust ik er nog wel een paar.

Comment

Ehh, ja, dat is toch ook de vraag van Kiwi. Die heeft nu een Aygo en moet een eventueel ander alternatief daar mee vergelijken.

Maar als je een JTD zou vergelijk met een 147 1,6 in dit verhaal krijg je:

3100/12,3*1,25 = 315,- euro
                                        + HSB: 355,- euro

Omslagpunt diesel/benzine ligt bij 147 ligt al bij 12.500 km/jaar inderdaad
                                        =1050 km per maand

1050/17,2*1,05 + HSB = 146,- euro.
                                        1050/12,3*1,25 + HSB = 146,- euro.

In werkelijkheid ligt het omslagpunt bij iets hoger jaarkilometrage, vanwege hogere onderhoudskosten en verzekeringspremie van een diesel.

Comment

Nee, de vraag was of een 147 JTD een alternatief is tov de 147 LPG versie volgens mij. T.o.v. een Aygo is er weinig te vergelijken, goedkoper dan dat is bijna niet te rijden.
                                          2019 Volvo V60 T6

Comment

147 1.6 G3

3100/10*0,50 + HSB = 214 euro per maand.

Dat is weinig meer per maand tov de Aygo voor een stuk meer auto, maar wel meer risico's die het uiteindelijk toch een stuk duurder kunnen maken.

Comment

Omslagpunt diesel/benzine ligt bij 147 ligt al bij 12.500 km/jaar inderdaad
                                              =1050 km per maand
                                              Dat bedoel ik :)

In werkelijkheid ligt het omslagpunt bij iets hoger jaarkilometrage, vanwege hogere onderhoudskosten en verzekeringspremie van een diesel.
                                              Daar kon je je nog wel eens in vergissen, want een JTD hoeft niet iedere 100dkm 8 dure long-life bougies, niet iedere 60dkm (maar iedere 120dkm) een nieuwe riem en heeft volgens mij een net iets langere onderhoudsinterval. Bottomline: op jaarbasis is het verschil nihil denk ik. En ook het verschil in verz.premie is slechts enkele euro's per maand (heb ik al meermaals uitgezocht bij een vergelijk 147 1.6 vs 147 JTD :) )

Comment

Ik denk dat een JTD overigens wel een stuk lekkerder rijdt ivm koppel t.o.v. de wat zwakke 1.6.
                                                2019 Volvo V60 T6

Comment

Dat denk ik ook. Daarentegen is een 1.6 4-cilinder al heel wat anders dan de kleine Aygomotor (3 pitter?)

Comment

Dank voor het meedenken. Als de files het toestaan ga ik vanmiddag eens kijken.

Ben wel heel benieuwd hoe een dealer reageert op het inruilen met gesloten beurs.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gijs Bekijk bericht
                                                      Dat denk ik ook. Daarentegen is een 1.6 4-cilinder al heel wat anders dan de kleine Aygomotor (3 pitter?)
                                                      Yep de 1 liter 3 piter van daihatsu dacht ik.
                                                      Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                                                      Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

Comment

Wat is dat toch met gummen de laatste tijd :)

Een (normale) 1.6 is voor mij per definitie een reden om een auto te laten staan, dan nog liever een 90pk (turbo)diesel ofzo, rijdt veel fijner.

"hoe een dealer reageert op het inruilen met gesloten beurs." Mogelijk best goed, omdat je een gewilde compacte toyota inruilt op een minder coulante lpg alfa. Dat houdt echter ook in dat je de auto beter eerst zelf kan verkopen, om vervolgens met alleen cash flink af te gaan dingen op die 147. Maarja, hoop werk...
                                                        Last edited by RC; 19-01-09, 16:15.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door _RC_ Bekijk bericht
                                                          Wat is dat toch met gummen de laatste tijd :)

Een (normale) 1.6 is voor mij per definitie een reden om een auto te laten staan, dan nog liever een 90pk (turbo)diesel ofzo, rijdt veel fijner.
                                                          Wat dacht je van individualiteit?

Comment

Gekocht!

Tja. De files lieten het inderdaad toe om eens te gaan kijken. Nette Honda dealer (met een S2000 in de showroom, kwijl....), en de Alfa....het is en blijft toch een Bella machina. Ziet er helemaal strak uit, goed in de lak, geen grote schades gehad, en behoorlijk goed in de opties. Lichtmetaal, gescheiden climacontrol, boordcomputer, cruise control, sjorknots (handig voor de aankomende verhuizingen, kan tenminste een boedelbak mee).

Alleen met gesloten beurzen ging het echt niet lukken.

Dus, zaterdag wordt de Alfa afgeleverd. Inclusief nieuwe beurt en APK, 6 maanden Bovag-garantie, en mijn beurs gaat open om nog een paar honderd aan premie cash in het handje te krijgen :)

Me is blij......(en zal maar alvast een Alfa 147 defects thread aanmaken)

Comment

poe, bijna iedereen raadt je een 1.6 af en hij wordt toch gekocht......ach, hebben we over een poosje weer zo'n draadje :-)
                                                              Volg Autopics nu ook op Facebook: https://www.facebook.com/Autopics.nl

Comment

Proficiat Kiwi!

Maaruh, wel even gecheckd wanneer de riem voor het laatst gewisseld is?

Comment

Working...
                                                                X