Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Steamy windows

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Steamy windows

Goed, ik rij de laatste tijd relatief vaak in Nederland en daar is een fenomeen te bewonderen op de weg wat je in Dld eigenlijk niet ziet. Wat dan? Nou, auto's waarvan alle ruiten zo ongeveer volledig beslagen zijn en het mij dus onmogelijk lijkt dat je ook maar iets om je heen kan zien. Iemand een verklaring? Vooral op zondagmiddag terug uit Amsterdam was het echt heel erg...
    You know that reality is immaterial

Ons ben zuunig. Ventilator kost stroom dus brandstof.
    Het beste is dus de ventilator geheel uit te zetten, ook al zit je met vier volwassenen in een peauleau.

Mijn schoonouders rijden ook zo. Mijn schoonmoeder omdat ze 'ongelooflijke hoofdpijn van die ventilatorlucht' krijgt (mijn opmerking dat dat komt door de schimmelvorming omdat hij nooit gebruikt wordt, is uiteraard irrelevant in deze). Mijn schoonvader omdat schoonmoeder gewoon te vaak naast hem zit (als je opmerkt dat het aan het beslaan is, dan zet hij gewoon wel de ventilator aan, mijn schoonmoeder boent met zo'n doekje).

Kortom, dit zuiver onafhankelijke wetenschappelijke onderzoek leert dat er verschillende redenen kunnen zijn om dat te doen:
    - Men doet het bewust om drogredenen
    - Men kan niet autorijden en heeft helemaal niet door dat het beslaat / heeft vertrouwen in het doekje / heeft niet door dat de kachel op recirculatie staat.
    Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
    Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

Comment

Commentaar van een collega die hetzelfde deed:
      "ik zie het allemaal prima"
      en
      "ik hou niet van dat geblaas in mijn gezicht"

Tegen zoveel onbegrip en domheid kan ik niet op.

De mensen die hun ramen nooit schoonmaken en het ruitensproeierresevervoir niet vullen omdat dat alleen bij de dealer mag vallen in dezelfde categorie.

Comment

En tijdens de vorstperiode een variant daarvan: alle ramen, behalve wellicht de voorruit, bedekt met een ondoorzichtige laag ijs.

Zag 't nog gebeuren bij m'n schoonouders voor de deur: komen de overburen naar buiten, een jong stel nog, lopen naar de Polo tegenover het raam waarachter ik naar buiten zit te kijken, trekken de handdoek van de voorruit af met een vergenoegdzaam gezicht van 'Zo, kijk ons dat even slim hebben gedaan', stappen in en rijden weg.

Tja.

Nu snap ik waarom ik zo vaak denk dat zo veel mensen nooit in hun spiegels kijken.
        Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
        "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

Comment

Veel mensen gaan nu ook met hun natgeregende kledderjas gewoon in de auto zitten. Daarmee wordt je auto van binnen ook in no-time vochtig en dus beslagen. Daar kan de airco amper tegenop boksen.

Ik begrijp het ook niet want ik zit ontzettend klote met m'n jas aan in de auto, dus die gaat 9 van de 10 keer achterin (achterbak). Dan heb je het vochtprobleem ook niet.
          Forza!

Comment

Dutch,

De besten zijn diegene met dichtgeklapte buitenspiegels en de binnenspiegel in de stand "lipstick" of "paraplu".
            2007 BMW Z4 M Roadster - 2010 BMW 120d Cabrio - 2011 BMW R1200RT

Comment

Gisteravond toen de regen met de bakken uit de lucht kwam was het erg lastig om de ruiten goed schoon te houden. Voor de airco was het helaas te koud.

Dankzij de fantastische voorruitverwarming in de Mondeo en de blowers vrij hard hield ik met pijn en moeite de voorraam en de voorste zijramen condens vrij.

Comment

Veel mensen weten volgens mij niet eens hoe het werkt, zo'n ventilator met verschillende uitstroom openingen. En wel zitten poetsen met die dikke zeem omdat de ruiten beslaan. Ja, gek he?? Blazen moet dat ding, ventileren! Achterruitverwarming idem. En inderdaad, dat selectief ruiten krabben, drama...
                Oliestoken voor het goede doel

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gijs Bekijk bericht
                  Veel mensen weten volgens mij niet eens hoe het werkt, zo'n ventilator met verschillende uitstroom openingen. En wel zitten poetsen met die dikke zeem omdat de ruiten beslaan. Ja, gek he?? Blazen moet dat ding, ventileren! Achterruitverwarming idem. En inderdaad, dat selectief ruiten krabben, drama...
                  selectief krabben kun je ook boete voor krijgen en terecht. Wat mij betreft een hogere dan mobiel bellen.
                  Volg Autopics nu ook op Facebook: https://www.facebook.com/Autopics.nl

Comment

Meestal vergeten veel mensen ook de recirculatie uit te zetten, zorgt ook voor extreem beslagen ramen (en hoofdpijn).

Comment

Ik dacht dat dit ging over de auto's die je allemaal bij die parkeerplaatsen zag staan.

*tip: als je een Stetson op de hoedenplank ziet liggen, rijd snel weg*
                      Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

Comment

Wat de effectiviteit vd blower ook aanzienlijk helpt is een achterraampje op een kiertje zetten, opdat de vochtige lucht plaats kan maken voor de warmere kachellucht. Volgens mij kunnen we dat als USP in de folder gaan zetten, want dat zie/lees/hoor ik ook maar weinigen doen.

Geldt overigens ook voor een kokendhete auto die een dag in de Marbella zon heeft gestaan. Maar dan andersom, bijdehandjes!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Joshua Bekijk bericht
                          Wat de effectiviteit vd blower ook aanzienlijk helpt is een achterraampje op een kiertje zetten, opdat de vochtige lucht plaats kan maken voor de warmere kachellucht. Volgens mij kunnen we dat als USP in de folder gaan zetten, want dat zie/lees/hoor ik ook maar weinigen doen.
                          Met het raam dicht is de auto immers luchtdicht....
                          $ (cat - 2>&1 ) > /dev/null

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door geelhoed Bekijk bericht
                            Waterdicht ook, hoor geelhoed! Het kan echt geen kwaad om zo met je auto het water in te rijden die blijft gewoon drijven, probeer maar snel uit, geelhoed!
                            All rights reserved. Permission granted to partially copy posts for quoting. Generic remarks do not necessarily apply to specific individuals. Smileys do apply even when not explicitly stated. In case of doubt consider the offending text a joke. A lack of understanding on your side does not constitute a lack of humor on my side. If you still feel offended, HTFU and get a life.

Comment

Overigens, on-topic: ik denk dat die beslagen ramen in NL vooral komt doordat de auto zo kaal is uitgevoerd is dat er gewoon geen airco en electrisch bedienbare ramen inzitten. En zo underpowered dat je de ventilatie liever uitlaat omdat het gaspedaal indrukken anders helemaal geen effect meer heeft.

Ik moet trouwens zeggen dat de V50 de ramen verbazenwekkend snel helder krijgt. Beter dan mijn voorgaande auto's.
                              All rights reserved. Permission granted to partially copy posts for quoting. Generic remarks do not necessarily apply to specific individuals. Smileys do apply even when not explicitly stated. In case of doubt consider the offending text a joke. A lack of understanding on your side does not constitute a lack of humor on my side. If you still feel offended, HTFU and get a life.

Comment

* projectiegedrag *
                                Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                                Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door tiPanda Bekijk bericht
                                  En zo underpowered dat je de ventilatie liever uitlaat omdat het gaspedaal indrukken anders helemaal geen effect meer heeft.
                                  Haha wat een redenering.

*Dit draadje even onthouden zodra de grootste-kolder-2009 prijs uitgereikt wordt*

Comment

Hehe, noem het dichterlijke overdrijving :-)

Aan de andere kant, als je ziet wat voor oud blik er rondrijdt en wat er dan mee rondrijdt dan zit ik er vast niet heel erg naast.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Auzz Bekijk bericht
                                      Gisteravond toen de regen met de bakken uit de lucht kwam was het erg lastig om de ruiten goed schoon te houden. Voor de airco was het helaas te koud.

Dankzij de fantastische voorruitverwarming in de Mondeo en de blowers vrij hard hield ik met pijn en moeite de voorraam en de voorste zijramen condens vrij.
                                      Sorry, ik ben geen techneut, maar ik dacht een airco buiten het koelen van de lucht ook vocht aan de lucht onttrekt. In die zin heeft het toch juist wel zin de airco ook nu aan te hebben?

Verder eens met die zwart-witte beer, de V50 is een ontwasem-koning. ;-)) BMW is trouwens ook helegaar niet slecht.

Groet
                                      GJ

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door geelhoed Bekijk bericht
                                        Dat mag ik niet hopen, ieder auto moet ventileren. De ene auto voert interieurlucht beter af (ventileert dus beter) dan andere auto's. Dat merk ik ook in mijn Maserati. In die auto kan ik bij vochtig weer de aanjager helemaal volluit doen, maar de beslagen ramen blijven. In mijn saab heb ik nooit last van beslagen ramen. Die ventileert dus een stuk beter.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door tiPanda Bekijk bericht
                                          Waterdicht ook, hoor geelhoed! Het kan echt geen kwaad om zo met je auto het water in te rijden die blijft gewoon drijven, probeer maar snel uit, geelhoed!
                                          Volgens mij hebben jij en Elentinos je sarcasme-meter uit staan. Ik denk dat geelhoed bedoeld dat een raampje open zetten niet nodig is, omdat de auto idd niet luchtdicht is. Maar ik kan me natuurlijk vergissen; met een eigenwijs stuk vreten als geelhoed, weet je het maar nooit. ;-)

Groet
                                          GJ

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GJ Bekijk bericht
                                            Sorry, ik ben geen techneut, maar ik dacht een airco buiten het koelen van de lucht ook vocht aan de lucht onttrekt. In die zin heeft het toch juist wel zin de airco ook nu aan te hebben?

Verder eens met die zwart-witte beer, de V50 is een ontwasem-koning. ;-)) BMW is trouwens ook helegaar niet slecht.

Groet
                                            GJ

Daar heb je ook helemaal gelijk in GJ. De grootste waarde in een Airco voor mij is niet het koelhouden van de auto, maar meer het onttrekken van de vochtige lucht.

Echter als het 5 graden of kouder is schakelt de airco zichzelf uit om bevriezing te voorkomen. Op de console staat de airco aan, maar de unit zelf draait dan niet.

Vandaar dat regen en kou zo'n rotcombi is :)

Comment

Maar de droger werkt wel.....
                                              Veritatis simplex oratio est

Comment

En een achterraampje een klein stukje openen werkt perfect, vooral bij de wat oudere auto's ..

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door w220l Bekijk bericht
                                                  Maar de droger werkt wel.....
                                                  Het heeft dus wel nut?

Groet
                                                  GJ (echt geen techneut dus)

Comment

Volgens mij hebben jij en Elentinos je sarcasme-meter uit staan. Ik denk dat geelhoed bedoeld dat een raampje open zetten niet nodig is, omdat de auto idd niet luchtdicht is. Maar ik kan me natuurlijk vergissen; met een eigenwijs stuk vreten als geelhoed, weet je het maar nooit. ;-)

Groet
                                                    GJ
                                                    Joh.
                                                    En toch zou ik graag zien dat geelhoed eens uitprobeert of zijn auto nu echt waterdicht is.

Comment

Het heeft dus wel nut?

Groet
                                                      GJ (echt geen techneut dus)

Yep, V220L rijdt in de Golf Cabrio met AC ( geen Climatronic..), en die is erg blij dat de droger-functie werkt

Comment

In mijn immer zompige Spider merk je ook verschil: met de airco aan ontwasemt-ie stukken sneller. Raam open helpt ook mega goed, alhoewel hij uiteraard van nature al kiert. :)

(TM, kom er maar in...)

De Passat die ik nu rijd is trouwens een slechte ontwasemer. Vergeleken daarbij waren mijn Alfa GT en 166 stukken beter, vooral de 166 was mega snel kurkdroog binnen.
                                                        Mini Cooper Clubman
                                                        "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                                                        "Jasper val dood." - RH

Comment

Aanrijding met beslagen ruit: werkstraf
                                                          TER AAR - Het veroorzaken van een aanrijding als gevolg van beslagen autoruiten kost de 28-jarige T.B. uit Ter Aar niet zijn rijbewijs.

De meervoudige strafkamer legde de man een werkstraf van 40 uur op en drie maanden voorwaardelijke ontzegging van de rijbevoegdheid. Dat is minder dan de helft dan de eis van officier van justitie van der Zwam twee weken geleden.

Ondanks slecht zicht en een lage zon sloeg B. met nog half beslagen autoruiten rechtsaf. Daarbij zag hij een hoogbejaarde plaatsgenote over het hoofd, die op dat moment het zebrapad overstak en die bijna de overkant had bereikt.

De vrouw werd geschept en enkele meters op de motorkap meegesleurd. Bij haar val ontwrichtte zij een schouder en durft als gevolg van het ongeval de straat niet meer op. ,,Een vreselijke samenloop van omstandigheden,’’ vond de man.

De aanrijding had grote gevolgen voor het 83-jarige slachtoffer. Mentaal en fysiek is het sindsdien kwakkelen. Deze maand volgt nog een operatie aan de gekwetste schouder. Ook B. is geschrokken van de nasleep en verklaarde: ,,Ik rij dagelijks langs het huis van het slachtoffer en probeer altijd even naar binnen te kijken. Toen ik met kerst even belde om te vragen hoe het nu met haar ging ben ik geschrokken over de gezondheidssituatie.’’
                                                          Forza!

Comment

Aanrijding met beslagen ruit ..
                                                            Eh ??

Volgens mij was hij tegen een 83-jarige vrouw aangereden en niet tegen een beslagen ruit.....

Comment

Even dit draadje bumpen voor de steamy windows in de E36 Coupé. Misschien onvermijdelijk met die niet bepaald strak sluitende coupéruiten, maar wie heeft er tips? Zelfs met achteruitverwarming aan, airco aan - inderdaad, SS, die werkt onder nul!! - en de achterruitjes opengeklapt duurt het nog bijna een halfuur voordat de achterruit enigszins vochtvrij is...
                                                              Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                                                              "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

Comment

Ha, die Dutch;

Onder anderen bij motorzaken kun je flesjes kopen met een soort anticondensvloeistof. Die is bedoeld om het vizier van integreerhelmen niet te laten beslaan. Opbrengen met prop keukenrol en uitwrijvenhoudt bij ons de badkamerspiegel ook prima vrij van stoom, het spul laat enkel een heel lichte waas na. Is misschien het proberen waard. Alleen geen idee hoe het heet, heb zelf ooit een merkloos flesje op een motorbeurs gekocht.
                                                                Scherven brengen gelul.

Comment

Working...
                                                                X
                                                                😀
                                                                🥰
                                                                🤢
                                                                😎
                                                                😡
                                                                👍
                                                                👎