Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kleine garages in woonwijken, nostalgie die terug moet keren?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Kleine garages in woonwijken, nostalgie die terug moet keren?

    De afgelopen decennia hebben gemeenten er veel aan gedaan om de kleine ondernemende garagisten uit de woonbuurten te verdrijven naar de karakterloze industrieterreinen die ons land rijk is. Daar verrezen grote glazen, aluminium en betonnen paleizen, hier en daar voorzien van een strookje fraai metselwerk. Je kon er parkeren, de garage had opeens ruimte om je auto zonder kunst en vliegwerk op de brug te rijden en je mocht wachten met een kop automatenkoffie zonder caffeine in de wachtruimte terwijl je auto met een zogenaamd chirurgische precisie werd verholpen van zijn of haar kwalen.

    Vervolgens kreeg je een factuur met daarop uurtarieven en materiaalkosten die voorraden, rente van de bedrijfshypotheek en de afschrijving van de vele nieuwe bedrijfsmiddelen die zijn aangeschaft. De mensen uit de buurt, die zochten naar een nieuwe garage. Een aantal bestaande klanten lieten zich verleiden om de moeite te nemen om naar dat saaie industrieterrein af te reizen, met hun kapotte auto. Bij gebrek aan beter.

    Hier en daar zie je nog een garagebedrijfje zitten die de verleiding heeft weerstaan van 'nieuw is altijd beter en vernieuwing is vooruitgang'. Gelukkig maar, want garagebedrijfhouders zijn vaak simpele ondernemers en prachtige vaklui. En in beide zit hun kracht. Die moet je niet weghalen uit woongebieden, die horen daar thuis. Er is ook behoefte aan. Dat buren dat niet altijd leuk vinden, door parkeerdrukte, geluidsoverlast of andere onaangename bijzaken, dat maakt niet uit. Mensen moeten minder zeuren, want ook die mensen hebben onderhoud nodig voor hun auto. En zelfs de grootste anti-autofanaat, heeft een auto en zal het met me eens zijn dat die paar kilometer rijden naar het professionele garagebedrijf, teveel is.

    Anyway, we zitten in een economische crisis. En wat gebeurt er. Mensen gaan op de kleintjes letten. En er is sprake van een stukje gunnen.
    Ben je bij dat grote nieuwe bedrijf altijd goed en vriendelijk geholpen? Tuurlijk wel, maar je mist de directe benadering, de klantgerichtheid, het meedenken en vooral de echte sleutelkunsten van de man met vette klauwen en een peuk in zijn mondhoek. Je mist de versgezette koffie, de Wurth poster aan de muur, de krappe garage waarin je je kont net kunt keren en waar je zo nu en dan struikelt over een snoer, een uitstekend deel van de brug of je hoofd stoot tegen het zelfgetimmerde entresolletje.

    Dus die kleine garagebedrijven, met hun enorm lage overheadkosten en lage uurtarieven, die hebben het nu druk. Drukker dan de afgelopen decennia. Ze hebben geen financieringsproblemen. Het geld wordt verdiend met hun handen, daar hebben ze geen lening voor nodig. Ze hebben geen overdaad aan vierkante meters. Ze hoeven geen personeel te onstlaan als het even wat slechter gaat. Nee, de sfeer wordt er alleen maar beter op. Meer mensen op een klein oppervlak. Gezellig ouwehoeren over het weer, kankeren op de economie en lachend kijken naar die ene dame die haar oto'tje schrampt bij het achteruit rijden uit de werkplaats. Ze lacht vriendelijk terug, een deuk meer of minder, er zijn ergere dingen denkt ze.

    Als je auto klaar is, rond je het bedrag weer naar boven af. Contant reken je af natuurlijk, ook al heeft de pinautomaat hier ook zijn intrede gedaan. Je maakt een afspraak voor over een paar weken, als die onderdelen van marktplaats binnen zijn, of wat je haalt bij de sloop. Ze mopperen niet om dat voor je te monteren.

    Je rijdt naar buiten met je auto. Hij is niet gewassen, maar dat geeft niet, daar betaal je ook niet voor. En trouwens, met dit weer was 't toch water naar de zee dragen. Nee, die garagisten van tegenwoordig, die begrijpen jou als klant heel goed.

    En weet je wat het leuke is. Ik kom er al jaren! Het is geen terugkeer naar de nostalgie, het was altijd bittere noodzaak. Maar het is er nu een stuk gezelliger nu de oude klanten ook weer zijn teruggekeerd. Lullig voor die lelijke panden op die industrieterreinen. Toen ze nieuw werden opgeleverd, waren ze mooier dan nu. Aan zo'n oud vervallen garagebedrijfje, onder een paar dubbele bovenwoningen, daar kan echt helemaal geen architectonisch hoogstandje aan tippen. Ik ben blij dat we het niet meer alleen hoeven te doen met iemand als deze Wilco, die de garages uit vervlogen tijden doet herleven met zijn prachtige creaties die hij toont op zijn website: http://www.wilcosdioramas.com/. Het is veel fijner om er levensgroot tussen te staan, met je bakkie in de hand, wachtend op de chef, tot 'ie zegt: uw auto is klaar meneer, drink gerust uw kop koffie leeg, dan maak intussen een vriendelijke nota. Eigenlijk jammer dat ze zo snel klaar waren, ik was lekker weggedroomd in een realistische wereld.

  • #2
    Tsja.... Ik kwam bijna in de verleiding om een zakdoekje te sturen.

    * Gaat weer verder in de hedendaagse realiteit.*

    Comment


    • #3
      Leuk verhaal idd.

      Maar ik hou van beide. Aan de ene kant hou ik van de mooie grote panden met ruimte en professionaliteit, maar aan de andere kant hou ik ook van dat ouderwetse mte die peuk in de mondhoek en altijd zwarte handen.

      Ik heb alleen liever niet dat ze dan in mijn Alfa SZ gaan zitten. :-)

      Ferrari 308 GTB QV (1983)
      Alfa Giulia 1300 (1966)
      Mazda Miata (1990 Daily driver)
      BMW 320Ci (van GF)



      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Harry Bekijk bericht
        met ruimte en professionaliteit

        Ruimte in overvloed, het andere wordt steeds schaarser....
        Veritatis simplex oratio est

        Comment


        • #5
          Leuk verhaal idd en ik onderschrijf het wel. Ik vind de kleine garages ook veel leuker. De garage waar ik mijn auto's in onderhoud heb zit wel op een industrieterrein, maar is klein (4 man incl de baas en stagiaire) en gezellig. De eigenaar/koffiejuffouw (zoals ie zichzelf noemt) is liefhebber van theater en cabaret en organiseert vaak optredens op zaterdag in de garage. Ook organiseert ie op zaterdag cursussen als 'oliepeilen en bandenspanning controleren voor vrouwen'. Gewoon een leuke gast met veel humor. Bovendien is de senior monteur groot liefhebber van klassieke auto's, dat helpt natuurlijk ook...
          Met die palijzen op de autoboulevards heb ik helemaal niets.

          Comment


          • #6
            Sommige merken hebben ze nog, maar het is een uitstervend ras. Met de Skoda ben ik hier een keer goed geholpen, terwijl ik er niet eens klant was:



            Sneeuwbalgarage in Den Haag dus. (Alleen de naam al!)

            In Amstelveen zit er ook zo eentje: Autobedrijf Zenith. Zo klein dat werkplaats en showroom gescheiden zijn. Toen ik de Subaru kocht en de Octavia ook al een kandidaat was, wilde ik de order zó graag aan de oude Zenith-baas gunnen. Man, m'n hart brak vanwege de aandoenlijke manier waarop hij de auto aan de man probeerde te brengen. (En dat werkt bij mij, want de Honda die ik daarvoor had, heb ik ook gekocht van de baas, die zelf nog werkplaatschef was en totaal geen verstand had van 'verkooptechnieken'. Uiteindelijk heb ik de Subaru ook bij zo'n dealer besteld.)

            Maar het heeft ook z'n keerzijde. Toen het drie jaar later wél de Octavia werd, ging ik eerst naar Zenith. Maar door ziekte was er een flinke onderbezetting toen ik voor mijn proefrit kwam, zodat er niemand bij de showroom was. Even wachten, niemand. Belletje gedaan - we komen eraan. Nou, niet dus. En de proefritauto was er niet. Dus toen maar door naar S-Point, wat de grote uitzondering onder de grote dealers bleek te zijn, zeker in vergelijking met A-Point. And I never looked back...
            Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
            "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

            Comment


            • #7
              in Rotterdam, vlakbij het CS zitten ook nog wat van die garages, leuk om te zien!
              Volg Autopics nu ook op Facebook: https://www.facebook.com/Autopics.nl

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Dutch Bekijk bericht
                Toen ik de Subaru kocht en de Octavia ook al een kandidaat was, wilde ik de order zó graag aan de oude Zenith-baas gunnen. Man, m'n hart brak vanwege de aandoenlijke manier waarop hij de auto aan de man probeerde te brengen. (En dat werkt bij mij, want de Honda die ik daarvoor had, heb ik ook gekocht van de baas, die zelf nog werkplaatschef was en totaal geen verstand had van 'verkooptechnieken'. Uiteindelijk heb ik de Subaru ook bij zo'n dealer besteld.)

                Ja is idd een schat van een man. Jammer voor Zenith dat de huidige Fabia Combi niet onze auto was, had ze de order graag gegund. Leuk bedrijf.

                Comment

                Working...
                X