Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Onverwachte bochtenridders en rechtuitbranders

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Onverwachte bochtenridders en rechtuitbranders

Even een draad openen voor twee categorieën medeweggebruikers die we geregeld tegenkomen, maar vaak al snel weer verdwijnen in de drukte van het dagelijks verkeer. De eerste groep wordt daarom niet vaak genoeg bejubeld, de tweede niet vaak genoeg beschimpt.

Ik heb 't over de onverwachte bochtenridders en rechtuitbranders.

Zo net, op weg terug naar huis. Komt er een Corsaatje 1.2 (nieuwste model) voorbijstuiven op hoogst illegale snelheden. Hé, da's lachen, erachteraan. Paar keer komen we klem te zitten en natuurlijk duurt het dan jaren voordat het karretje de Mulderlimiet weer heeft gehaald. Maar daar gaat 't niet om. Wel om de doodsverachting waarmee de bestuurder vervolgens de A5-bochten induikt. Op z'n ballonbanden, overhellend op z'n wieldoppen, het stuur tussen de tanden. Hulde! Zo iemand verwacht je niet in een Corsa.

En dat deed me meteen denken aan de meneer die op hetzelfde traject afgelopen week voor me reed. Of eerst achter me, want de heer 335i E92 moest er wel voorbij. En vroem, daar ging-ie, op de racebaan naar knooppunt Raasdorp. Maar daar aangekomen? Vol in de remmen. Terug naar 120. Nee, 110. Nee, stapvoets met 100 erdoor. (Kortom, alle tijd voor mij om de typeaanduiding in het hoofd op te slaan.) Wel links blijven rijden natuurlijk. Dus ik er maar rechts langs. Maar toen de lange doordraaier er eenmaal op zat, nee, toen schoot die BMW met grote stappen naar 180, 200, de A9 op. Pfff. Zo iemand hoort niet in een 335i.

Ofwel, dat soort types. Maakt u ze ook mee, die onverwachte helden en minkukels van de openbare weg?
    Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
    "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

Ikzelf werd wel regelmatig als het eerste afgeschilderd denk ik. Nu met een Impreza is het wat lastig om anoniem rond te rijden maar met mijn Legacy MkII (met rolkooi in carosseriekleur) viel ik niet snel op tussen het overig verkeer waardoor je bij de mooie capriolen om de rondweg Eindhoven regelmatig verbaasde blikken kon scoren.

Zo kan ik me talloze rotondes met piepende banden herinneren, maar ook 2baans knooppunten waarbij de vluchtstrook niet als heilig beschouwd werd. Waar betaal je anders wegenbelasting voor? Achteraf gezien niet echt de meest verstandige acties maar als je jong bent doe je weleens iets geks. :-)

*note to self, stealth is IN *
    De Boekhouder

Oi, no professionals

Comment

Hier een onvervalst type 1. Met de Berlingo was dat het leukst. A10-A2 buitenom steeds weer een andere 156 of Dreier inhalen; blijft leuk.
      * Voor emotionele problemen is er geen rationele oplossing.
      * Standaarden zijn net tandenborstels: iedereen heeft er eentje en niemand wil die van een ander gebruiken.

Comment

Type 1 hier.... in de suzuki swift 1.3 Vraag me soms weleens af ofdat het scheuren in zo'n ding niet meer voldoening geeft dan hetzelfde doen in een 200PK CTR.
        Honda Civic Type-R 2010 GrandPrixWhite

Comment

Type 1 present, met een oude Polo is iets anders ook niet echt mogelijk ;-)
          Huidig: 2006 Volvo V70 2.4 (170pk)
          Vorig: 2019 Volvo V60 T6 (340pk)

Comment

Type 1 meldt zich, zowel in Ford Sierra als Porsche 944 turbo (hoewel dat laatste misschien niet zo onverwacht is).

Comment

LOL! Zal niet snel gebeuren dat type 2 zich hier meldt, hè? :)

Ik bedoel dus, stelletje egotrippers, of u wel eens anderen in hun truttenschudder of familiecontainer zo tekeer hebt zien gaan... ;p
              "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

Comment

Type 1.

Absoluut.

Zelfs met een gezinscontainer kun je lekker doortrappen :)
                Don't take life too seriously: you'll never get out of it alive

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kZieNix Bekijk bericht
                  Type 1.

Absoluut.

Zelfs met een gezinscontainer kun je lekker doortrappen :)
                  Met een gezinscontainer kan je natuurlijk NOOIT een type 2 zijn.

:P

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kZieNix Bekijk bericht
                    Type 1.
                    En zelfs na mijn waarschuwing nog iemand die over zichzelf begint!

*kijkt streng*

Comment

Jaren terug, bocht A4 naar A13, je duikt een beetje naar beneden.

Ik rij op de rechterbaan met ca. 120. Meestal ga ik voor de bocht wat sneller rijden. Er komt een A-Corsa voorbij met ca. 140. Nog een baan naar links komt een E39 met denk ik 180 voorbij zetten.

Dat wordt leuk, dus ik achter die BMW aan. Maar vlak voor de bocht gaat die in de ankers, de Corsa vliegt naar links, de BMW schuift naar rechts. Ik blijf achter die Corsa, die gewoon 140 bleef rijden. Die BMW reed nu hooguit nog 100.

Na de bocht rijden we nog even door, en die BMW komt na verloop van tijd weer met hoge wsnelhied voorbij.

Wat later wordt het erg druk, en ik kom naast die Corsa te rijden. Meisje van een jaar of 19 ;-)

Pittig ding zonder veel angst, zullen we maar zeggen ;-)
                      Kawa Versys 2010 MX-5 nc White up!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door NoTVR Bekijk bericht
                        Meisje van een jaar of 19 ;-)

Geweldig verhaal, maar je moet 't nog afmaken. 'En nu zijn we alweer 20 jaar getrouwd!'

Comment

Wat later wordt het erg druk, en ik kom naast die Corsa te rijden. Meisje van een jaar of 19 ;-)

Of gewoon geen enkel besef wat ze aan het doen is.

Comment

;-)

Nee, mijn vrouw houdt helemaal niet van doorrijden helaas...

Om die bocht snaarstrak te nemen met een auto als een A-Corsa heb je wat mij betreft zeker gevoel voor auto's.

Ik reed dit jaar voor het eerst zelf in een B-Corsa. Ongelofelijk bijna dat zoiets ooit is verkocht. Zal een A nog minder gevoel in het stuur hebben gehad...

Comment

Ik steel dit onderwerpje maar even, want voor mij is het nú pas vrijdagmiddag en ik moet nog tien minuten op m'n stoel zitten.

Gisteren reed ik op de flyover van de ene snelweg naar de andere een groep type-2-rijders rechts voorbij die in de linkerrijstrook 40, 45 sukkelden in plaats van 55. "Een bocht!" riepen de sukkelaars, vol angst. "Een bocht!" riep ik, opgetogen. Halverwege de bocht echter bleek dat ze waren opgehouden met sneeuwvegen in de rechterrijstrook. Omdat ik achter nieuwe winterbanden heb met 10 mm profiel en voor oude, met 6 mm, gleed de "S" enthousiast ondersturend rechtdoor. Ik schrok me het lazerus.

Ik keek 's naar m'n stuur, en begreep wel dat meer of minder sturen waarschijnlijk weinig ging uithalen. Daarom stapte ik maar 's hard op de rem, wat inderdaad iets opleverde: de plotselinge balansoverdracht op de vooras gaf m'n voorwielen grip, en de hele auto natuurlijk meteen overstuur. Moest ik ineens koeltjes tegensturen, wat ik gelukkig wel kan.

Maar inmidels was die kudde type-2-rijders mij natuurlijk weer voorbij komen grazen. Moest ik bovendien nog net doen alsof het allemaal de bedoeling was, zo door de sneeuw te zwabberen. Dat valt allemaal niet mee, hoor. Het zal we niet erg gelukt zijn, ook. Die mannetjes en vrouwtjes zitten nu waarschijnlijk op hun type-2-forumpje verhalen in te typen over rechterrijstrookrijders. Zo houden we elkaar bezig, hè.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Laurens de Jong Bekijk bericht
                                Mooi verhaal
                                Sneeuw? Gister? Hier in den Lage Landen?

Comment

ik had met een corsa-B mijn vader geheel zoekgereden in de bergweggetjes van het zwartewoud (hij een celica). Wat wel hielp is dat mijn vrouw toen nog geen enkel probleem had met hard bochten nemen en zijn vrouw wel :-)

Maar is het niet zo dat bijna elke overgemotoriseerde Duitse bak in essentie wordt bereden door een rechtuitbrander?

Laatst weer zo'n 5serie BMW station achter me: Duwen omdat ik het vertikte op die 500 meter niet file tot aan de afrit van 270 graden harder te rijden dan max +10. Hij duwde ook al 2 kilometer 'file' omdat ik niet dichter bij wilde gaan rijden dan pakweg een fileparkeerafstand. Had al een grondige hekel aan de vent gekregen dus.
                                  Duwen tot aan de bocht dus. En toen weg. Terwijl ik in de knakencorolla op winterbanden (ze moeten toch echt op, duidelijk minder grip dan de zomerbanden) rijdt. Ik was uit die bocht en ingevoegd en had meer dan een halve bocht voorsprong. F*ck, hij had nog niet eens 40 door die bocht gereden. Niet meer teruggezien voor Maarsbergen...
                                  Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                                  Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door _Arthur Bekijk bericht
                                    Sneeuw? Gister? Hier in den Lage Landen?
                                    :D Laurens woont niet meer in NL.
                                    De Boekhouder

Oi, no professionals

Comment

40/45 ipv 55 is de give-away :-)
                                      Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.

Comment

Ik kom type 1 nooit tegen, ik BEN type 1 ;-)

Ik ben een keer voorbij gestoken in een lange doordraaier, maar dat was een redelijk recente 911 en die kon ik natuurlijk niet bijhouden (volgens mij in de Alfa). Voor de rest gaan ze er allemaal aan, ook de gasten die het wel proberen. Zelfs gummers ;-)
                                        Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

Comment

Op het oude forum hadden we natuurlijk het rechtuitbranderdraadje, maar zo te zien heb ik dat hier niet gereactiveerd? Schande op mij.

Echte bochtenhelden zie ik helaas maar weinig :-( Dat wil zeggen: onder de automobilisten die ik niet persoonlijk ken, dan.
                                          Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

Uiteraard is iedereen hier natuurlijk type 1 ;-)

Nou, soms ben ik type 1 en soms type 2, net hoe m'n bui is...

Comment

Eindelijk iemand die het eerlijk toegeeft ;-)
                                              ''Thank God for the internet experts''

Comment

Nog een held:

Baur: type I
                                                320i: type II

Vooral als het glad en/of nat is durf ik met de 320i op "Rotex"-rubbertjes niet al te hard door de bochten. Ding heeft me al eens in het centrum van Eindhoven verrast, moet er niet aan denken wat er bij laten we eens zeggen de draai van A2 naar A76 gebeurd als ik die op hoge(re) snelheid zou nemen.

Gr Jeroen
                                                Alle Baur's in de Baurnhof

Comment

Het scheelt ook nogal per auto. Zu kunnen wel allemaal harder door de bocht dan de chauffeur durft, maar sommige zijn wel heel lastig als het te hard ging.

Zo reed ik een keer met de E30 in Europoort, en had gekozen voor een binnendoorweg.

Er zat een Peu 405 GRD met een ouder echtpaar erin voor me, en die had de eerste bochten kruipend genomen, dus het eerste rechte stuk moest ik er voorbij.
                                                  Ik begin met inhalen, geeft die vent volgas (). Zó lang was dat rechte stuk nou ook weer niet, ik zat waarschijnlijk ik III.
                                                  Maar...
                                                  Het waren daar klinkers en het regende licht. Dus toen ik er voorbij was en naar rechts was gegaan gelijk remmen.

Da ging nie... De auto begon gelijk te glijden, en ik kon niet anders doen dan heel voorzichtig remmen tot de boel weer ging glijden.

Aan het einde van de bocht was... het Hartelkanaal. Zonder vangrails...

Ik móest dus die haakse bocht naar rechts wel nemen, maar het zat er dik in dat ik ondersturend de laatste meters (volgens mij is daar gras) toch zou gaan zwemmen.

Vóór de bocht teruggeschakeld naar II, en het stuur toch maar naar rechts gedraaid.

Dat werkte wel, de auto naam de bocht, alleen stond ik 2 seconden later 180 graden gedraaid tussen twee bomen in de struiken.

De Peugeot kwam even later voorbij en stopte niet. Kan me voorstellen hoe ze hoofdschuddend het tafereel hadden waargenomen.

Die auto heeft me meerdere malen verrast. Bochten die ik iedere dag met ca. dezelfde snelheid nam gingen soms gewoon ineens niet, en brak de boel onverwacht uit.
                                                  Zo heeft die 106 zichzelfs ook totall loss gekregen ;-)

Comment

Zoiets bedoelen jullie?

Ooit 1 keer in amsterdam aan komen rijden voor een stoplicht met twee banen rechtdoor. Rechts stond een omaatje in een Golf 3 (geen idee welk motorblok). Dus ik dacht dat ik daar maar beter naast kon gaan staan om die even snel te paseren. Mooi niet dus. Korte tijd later ging het met hoogst illegale snelheden door Amsterdam hen. Ik kon haar niet bijhouden (ter verdediging, ik reed in iets met een SDI motor). Coole oma :)
                                                    Last edited by MIOB; 31-01-09, 07:47.

Comment

Het scheelt ook nogal per auto. Zu kunnen wel allemaal harder door de bocht dan de chauffeur durft
                                                      Zo, echt niet... althans, mijn dagelijkse Passat (2007 is-ie geloof ik) verrast me nog bijna dagelijks met onchristelijk vroeg optredend onderstuur (en NOOIT overstuur, wat je ook doet). D'r zitten vast gruwelijke meukbanden onder, maar toch, 't is gewoon chagrijnig makend. Die bocht A4-13 waar jij het over hebt.... de Passat glijdt daar licht over de voorwielen met 125, 130 op de teller. GTFOH, daar moet een moderne auto zonder drama 150 kunnen rijden!

.... maar gelukkig rijd ik daar meestal, net als de rest van het verkeer, 8 km/h en is het geen issue. :)

OK, dan nog even het geheel tegen Dutch z'n zin ophemelen van jezelf: ik ben soms een type 1, soms een type 2. Met die Passat probeer ik nog maar zelden de limiet op te zoeken, 't is toch nooit leuk. En met mijn Spider, tja, er zijn bochtvastere auto's natuurlijk. Bovendien kan-ie je AARDIG verrassen met lift-off overstuur als je 't bont maakt (slappe koets, lachen :)), dus daar rijd ik meestal ook niet mee op de limiet eigenlijk.

Huuuu, ik ben een type 2! Waar is mijn Scenic? :)
                                                      Mini Cooper Clubman
                                                      "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                                                      "Jasper val dood." - RH

Comment

Het scheelt ook nogal per auto. Zu kunnen wel allemaal harder door de bocht dan de chauffeur durft, maar sommige zijn wel heel lastig als het te hard ging.

Zo reed ik een keer met de E30 in Europoort, en had gekozen voor een binnendoorweg.

Er zat een Peu 405 GRD met een ouder echtpaar erin voor me, en die had de eerste bochten kruipend genomen, dus het eerste rechte stuk moest ik er voorbij.
                                                        Ik begin met inhalen, geeft die vent volgas (). Zó lang was dat rechte stuk nou ook weer niet, ik zat waarschijnlijk ik III.
                                                        Maar...
                                                        Het waren daar klinkers en het regende licht. Dus toen ik er voorbij was en naar rechts was gegaan gelijk remmen.

Da ging nie... De auto begon gelijk te glijden, en ik kon niet anders doen dan heel voorzichtig remmen tot de boel weer ging glijden.

Aan het einde van de bocht was... het Hartelkanaal. Zonder vangrails...

Ik móest dus die haakse bocht naar rechts wel nemen, maar het zat er dik in dat ik ondersturend de laatste meters (volgens mij is daar gras) toch zou gaan zwemmen.

Vóór de bocht teruggeschakeld naar II, en het stuur toch maar naar rechts gedraaid.

Dat werkte wel, de auto naam de bocht, alleen stond ik 2 seconden later 180 graden gedraaid tussen twee bomen in de struiken.

De Peugeot kwam even later voorbij en stopte niet. Kan me voorstellen hoe ze hoofdschuddend het tafereel hadden waargenomen.

Die auto heeft me meerdere malen verrast. Bochten die ik iedere dag met ca. dezelfde snelheid nam gingen soms gewoon ineens niet, en brak de boel onverwacht uit.
                                                        Zo heeft die 106 zichzelfs ook totall loss gekregen ;-)
                                                        Om met een E30 in nat weer hard te gaan moet je rijkunsten hebben en ballen hebben, en die heb ik niet dus ben daar vaak dwars mee gegaan (per ongeluk). Voordat de eerste regendruppels op de grond waren wilde dat ding al dwars gaan :/ Gewone moderne wagens bijhouden in nat weer was gewoon echt een uitdaging, omdat het ding gewoon onvoorspelbaar was. Ik heb zelf een 4 deurs E30 318i van 1991 gehad trouwens.

Comment

Zonder enige twijfel: type I
                                                          Hyundai Kauai EV 64 kWh - my 20 - 34K + 14K km

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MIOB Bekijk bericht
                                                            Zoiets bedoelen jullie?

Ooit 1 keer in amsterdam aan komen rijden voor een stoplicht met twee banen rechtdoor. Rechts stond een omaatje in een Golf 3 (geen idee welk motorblok). Dus ik dacht dat ik daar maar beter naast kon gaan staan om die even snel te paseren. Mooi niet dus. Korte tijd later ging het met hoogst illegale snelheden door Amsterdam hen. Ik kon haar niet bijhouden (ter verdediging, ik reed in iets met een SDI motor). Coole oma :)
                                                            Volg Autopics nu ook op Facebook: https://www.facebook.com/Autopics.nl

Comment

Nu toch iedereen bezig is zichzelf in te delen:
                                                              Ik ben af en toe type I (moet wel ruimte voor zijn), en nooit type II (rechtuit hardrijden is echt geen zak aan).

Ik mis eigenlijk nog type Ib: de lui die rotondes als een echte bochtenridder nemen. Laatst voor het eerst iemand die bochtenridder probeerde te zijn (fijn, heb ik tenminste ook eens iets om achteraan te gaan in mijn knakencorolla). Trok vlak voor de rotonde nog even op (zinloos, te hoge snelheid voor de rotonde), remde dus iets voor de rotonde en ging er vlot overheen. Iig heel wat vlotter dan de 90% massa. Iets langzamer dan ik (schat zo'n 5 km/u langzamer), dus na de rotonde was de afstand weer wat minder :-). Kan ik wel van genieten als iemand het in ieder geval probeert.

Comment

Rotondes zijn cool, zeker als ze meer dan één baan breed zijn. Gewoon linker baan de rotonde op als ik drie kwart wil, vervolgens volgas en alles voorbij als ik er af ga. Maakt niet uit in wat voor auto.

Rechtuit racen, nah, stoplichtsprintjes wel. Niet dat de auto's die ik rijd wat te bieden heb wat dat betreft, maar als iemand voor me bij elk stoplicht traag reageert, ga ik er wel naast staan. Vinden ze niet leuk meestal. Dus tegen de tijd dat de max van 80 bereikt is, word ik weer ingehaald met dik over de 100. Tja. Voor reactiesnelheid hoef je geen snelle wagen te hebben, je moet alleen een beetje uit je doppen kijken.
                                                                * Voor emotionele problemen is er geen rationele oplossing.
                                                                * Standaarden zijn net tandenborstels: iedereen heeft er eentje en niemand wil die van een ander gebruiken.

Comment

Working...
                                                                X
                                                                😀
                                                                🥰
                                                                🤢
                                                                😎
                                                                😡
                                                                👍
                                                                👎