Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lang doorrijden met bijna lege brandstoftank

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Lang doorrijden met bijna lege brandstoftank

Ken iemand hier die Seinfeld aflevering, waar Kramer een proefrit maakt en in een soort Thelma en Louise parodie blijft rijden tot de tank leeg is?

Zelf heb ik wel eens (ok, 2 keer) getankt terwijl de naald van het tellertje compleet plat lag en de booordcomp aangaf dat ik 0 km kon rijden. Vergeten dat ik al op reserve reed, met een TDI kom je dan nog een heel eind :)

Geloof best dat hier een veiligheidsmarge op zit, maar ik heb een collega (ook Octavia TDI) die hem consquent zo ver leeg rijdt. Als de boordcomp 0 aangeeft zegt hij nog makkelijk 50km of meer te rijden. Dan gooit hij ruim 57 liter diesel in de wagen, die volgens mij over een 55l tank beschikt!

Laatst kwam hij dus bij de klant met een lege tank aanrijden en gaf aan pas ong. 40km verderop te gaan tanken. Ik geloofde niet dat ie het ging halen, maar ik kreeg een sms dat het gelukt was en dat er 56,nogwat liter in ging. Bizar :)

Iemand ervaring hiermee, is die marge echt zo groot??

In m'n 155 heb ik eens 62,5 liter getankt, terwijl de tank volgens het boekje 62,0 liter groot is :-)

De S40 heb ik eens leeggerreden tot de diesel in het noodprogramma sprong. Gelukkig zag ik toen de pomp al aan de horizon. Boordcomputer stond al zo'n 20 km op 0. De tank is 52 liter, maar dat kreeg ik er niet in.

Comment

leuke Seinfeld-aflevering was dat......

idd, dat lampje móet gewoon branden voordat ik ga tanken én ik er minstens al 50km verder mee ben gekomen

wel oppassen met scherpe bochten of van een klaverblad want je komt geheid stil te staan aan het einde VAN de bocht ;)
      Autopoetsen klik A1 Car Cleaning
      A1 Car Cleaning |Alloygator Velgrandbescherming|Polishangel

Comment

Ha, die RC;

Mijn Mondeo TDCI had een tank die volgens opgave 58,5 liter inhoud zou hebben. Ooit heb ik daar 62,5 liter in gegooid. Eerlijkheid gebiedt wel te zeggen dat ik een paar kilometer daarvoor bij het wegrijden al merkte dat de motor wat leek in te houden, dus ik was waarschijnlijk op dieseldamp aan komen tuffen.
        Scherven brengen gelul.

Comment

Ach, of die marge zo groot is..

1390 km met de S gereden op 1 tank, aftanken 95 liter in een 90 liter tank...
          Dus die was blijkbaar echt leeg, incl. alle leidingen... :-)
          ( ja, ik had een jerrycan met 5 liter voorhetgevaldatikhettankstationnietginghalen-diesel in de kofferbak)
          Veritatis simplex oratio est

Comment

Ik had een audi 80 TDI en die heeft een tankinhoud van 66 liter. Toch weleens 75 liter getankt! :-) Was niet helemaal de bedoeling, want bovenaan de Radstatter pas in Oostenrijk sloeg hij bijna af en gelukkig was ik boven en kon ik de auto gewoon naar beneden later rollen en kwam er snel een tankstation.
            Er zit namelijk een extra buffer in die je kunt gebruiken door in de vulslang een klepje te openen. Dit wist de pompbediende mij toen te vertellen. Deze extra buffer is eigenlijk bedoeld voor expansie van dieselgassen, maar je kan het prima gebruiken als je daarna een lang eind gaat rijden. Ik kon op die manier een actieradius halen van ruim 1350km.

Comment

met de GTA moet ik serieus oppassen daarmee, want ik haal hooguit 40 km op de reserve, en dan moet ik heel rustig aan doen. Ik zit ook vrij snel aan het absolute 0-punt en heb vaak close-calls gehad. Max getankt is 64 liter en er zit een 62 liter tank in.

Het piepje dat je nog maar 50 km te gaan hebt voordat je leegstaat komt dan ook veel eerder dan het 'je moet tanken' lampje. Terwijl het eigenlijk een tweede waarschuwing voor het reserve deel moet zijn :).
              Onzuinig pokkehok.
              Forza!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Harold Bekijk bericht
                wel oppassen met scherpe bochten of van een klaverblad want je komt geheid stil te staan aan het einde VAN de bocht ;)
                Dat doet de Westfield al als de meter nog maar een kwart aangeeft ;)
                $ (cat - 2>&1 ) > /dev/null

Comment

Waar blijft TSM...dit soort topics zijn als een rode lap voor hem.

Comment

Bij die VAG-bakken zit er toch ook zo'n ontluchtingspalletje in de tankingang? Als je die indruk kan er nog 5 liter meer in ofzo?
                    Volg Autopics nu ook op Facebook: https://www.facebook.com/Autopics.nl

Comment

Laatst 48,5 liter getankt met mijn 118D. Boordcompu gaf nog 15km oid aan.
                      Dat vond ik al living on the edge. Lampje was al heel erg lang aan namelijk.

Lees mijn relaas van 23-01 :

"Vandaag 2 uur en 45 minuten onderweg geweest van Den Bosch naar huis.
                      Wat een drama op de A2 man....
                      Mijn tank was ook nog bijna leeg... Onderweg gelukkig een onbemande pomp met automaat gevonden. Ik stond dan wel in de regen en wind, maar ik kon gelukkig tanken!!!!
                      Althans dat dacht ik. Dat ding pakte mijn tankpas niet. Al vloekend stapte ik half verregend weer in mijn auto en reed de rest van het stuk zo zuinig mogelijk. :-)
                      Wel irritant met die mooie rotondes op die eindeloze 80km-weg van Kerkdriel naar Velddriel, Tiel etc. Kortom allerlei kut-dorpen waar je eigenlijk helemaal niet wilt zijn op vrijdagmiddag/avond. Man wat een drama vandaag...

De actieradius liep hard terug, dus toen ik eindelijk op de A15 reed (klein stukje), ben ik maar netjes 110 gaan rijden in zijn 6.
                      Op het laatst viel het misschien nog mee, maar ik kon nog max 15km rijden volgens de computer.
                      En dat zou best kunnen kloppen, want ik heb zojuist 48,89 liter diesel getankt, wie heeft er wel eens meer getankt met zijn 1-serie diesel? :-)"

Ferrari 308 GTB QV (1983)
                      Alfa Giulia 1300 (1966)
                      Mazda Miata (1990 Daily driver)
                      BMW 320Ci (van GF)

Comment

Waar blijft TSM...dit soort topics zijn als een rode lap voor hem.
                        LOL

daar heb je ze, de groep 1 thrillseekers. doorrijden met een brandend brandstoflampje. living on the edge, zoals harry al schrijft. LOL.

beetje met de billen samengeknepen op de dichtsbijzijnde shell afrollen en ondertussen al uitrekenen hoeveel spaarpunten je deze keer op de tankpas beurt zeker

man

vorige zomer met de Audi over de Stelvio. weet niet of jullie het kennen, maar aan de Italiaanse kant is het laatste tankstation een kilometer of twintig voor het begin van de pas

dus Coupé volgegooid,

pas opgeblazen

elk bochtje dwars op de handrem, en dan zijn bijna 50 bochtjes, zoals de echte gummers wel weten

nou met zon roodgloeiend spruitstukje willen de 100 oktanen er wel doorheen. was bijna boven, één haarspeldje nog, sputtersputtersputter kuuuuuuuuuut benzine op

met de laatste pk's de auto dwars, toen ging de motor uit. rollend weer naar beneden. ik denk, ik moet snelheid, anders red ik het niet. draai ik het sleuteltje om, motor is toch uit. KLIK stuurslot

Kuuuuuuuuuut

dukes of hazzard style over een zo'n haarspeld heen

daarna toch maar weer sleuteltje omgedraaid, stuurt toch wat makkelijker he. het rubber van de banden zat op de rotsen man hahaha.

kwam net 240 km p/uur onder de pas af. flink toeteren, 20 km nog doorrollen (was nog steeds beetje bergaf), handremflickje op t laatst om hem mooi naast de tankzuil neer te zetten. sta ik even later vol te tanken, stopt er een carabinieri-alfa achter me. waren al vanaf de top bezig om me te achtervolgen. hadden me niet kunnen bijhouden. wat voor motor ligt daarin, vragen ze nog. ik zeg: naar beneden had ik de motor uit want anders verbruikt ie zo veel

ROFLOL die koppen van die kerels.

dusssss.

J.

:-)
                        Last edited by brun; 02-02-09, 13:36.
                        Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ExTaxi Bekijk bericht
                          Bij die VAG-bakken zit er toch ook zo'n ontluchtingspalletje in de tankingang? Als je die indruk kan er nog 5 liter meer in ofzo?
                          Oorspronkelijk geplaatst door Lennart Bekijk bericht
                          Ik had een audi 80 TDI en die heeft een tankinhoud van 66 liter. Toch weleens 75 liter getankt! :-) Was niet helemaal de bedoeling, want bovenaan de Radstatter pas in Oostenrijk sloeg hij bijna af en gelukkig was ik boven en kon ik de auto gewoon naar beneden later rollen en kwam er snel een tankstation.
                          Er zit namelijk een extra buffer in die je kunt gebruiken door in de vulslang een klepje te openen. Dit wist de pompbediende mij toen te vertellen. Deze extra buffer is eigenlijk bedoeld voor expansie van dieselgassen, maar je kan het prima gebruiken als je daarna een lang eind gaat rijden. Ik kon op die manier een actieradius halen van ruim 1350km.
                          :-)

Comment

Ook e1n keer gedaan met de Omega, rijden tot het lampje.
                            Een dag later was de brandstofpomp defect.
                            Vastgelopen door de vuiligheid. :-(

Vroeger met de leaser deed ik het bijna standaard tot het lampje maar dat was nog veilig, dan zat er nog 12 liter in.

"living on the edge" zoals hierboven beschreven doe ik al helemaal niet, en nu zeker niet meer na 1x afgestraft te zijn.

Comment

Afgelopen jaar is de brandstofpomp van de LPG-900 stuk gegaan, omdat we op benzine reden en bij de 900 is de meter nogal onnauwkeurig. Dus die brandstofpomp ging kaduuk. Ze zijn nogal gevoelig, die Saab brandstofpompjes.

Comment

:-D @brun!

Comment

Harry, watje, paniek terwijl je boordcomp nog 15km aangeeft, dit trauma is natuurlijk vergelijkbaar met die keer dat je 5 sterren hotel bij aankomst een ster bleek te missen :)

Verder is mij altijd geleerd dat een tank leegrijden, betekent dat het vuil van de bodem van je tank in het blok komt. Of houd het filter dat tegen?

En diesels die helemaal leeg zijn , moeten toch ontlucht worden? Is met moderne wagens ook niet meer zo dan, anders zou het jerrycan truukje van W220l niet kloppen toch?

Comment

RC, zie mijn bericht van 14.43 inzake vuil

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door _RC_ Bekijk bericht
                                      Verder is mij altijd geleerd dat een tank leegrijden, betekent dat het vuil van de bodem van je tank in het blok komt. Of houd het filter dat tegen?
                                      Gewoonlijk blijft dat wel in het filter hangen. Zo vreselijk veel vuil zit er dan ook niet in een tank. Toen ik laatst de brandstofpomp van de 100 verving (die er al twintig jaar in zat), zag ik wel wat vlokjes op de bodem van de tank liggen, maar veel was het niet.

Een brandstofpomp gaat bij een lege tank dan ook meestal niet stuk door het vuil, maar doordat de pomp droogloopt. De pompen zijn bedoeld om ondergedompeld in de benzine of diesel te draaien. Als ze al wat versleten zijn en vervolgens tijdens het pompen droog komen te staan, slaat het lagertje in de pomp vaak vast. Zie de Omega-pomp van Ruud.
                                      Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

Nou, bij mij was het echt vuil, dat wil je niet weten.
                                        En dat na 210.000 km in 17 jaar.

En er zat nog een liter of 8 in, dus droog heeft ie niet gestaan, heeft ook niet geschokt.
                                        Last edited by Ruud; 02-02-09, 14:14.

Comment

Ik dacht dat dat vastlopen van de pomp alleen voor diesel gold, maar met benzine is het dus ook oppassen met doorrijden?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door _RC_ Bekijk bericht
                                            En diesels die helemaal leeg zijn , moeten toch ontlucht worden? Is met moderne wagens ook niet meer zo dan, anders zou het jerrycan truukje van W220l niet kloppen toch?
                                            Als je stopt bij het eerste horten en stoten, dan lukt het meestal wel met vullen alleen. (helaas ook ervaringswijsheid)

Comment

Bij mij was het ook het drooglopen wat een probleem gaf. Het stomme is dat er nog wel benzine in de tank zit, maar de pomp er dus niet bij kan. En nog stommer is dat de meter gewoon vrolijk 10 liter of meer aan geeft. Maar goed, nu we dat weten.... rijden we dus gewoon altijd op LPG met een overschot aan benzine in de tank voor de zekerheid.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ruud Bekijk bericht
                                                Nou, bij mij was het echt vuil, dat wil je niet weten.
                                                En dat na 210.000 km in 17 jaar.

En er zat nog een liter of 8 in, dus droog heeft ie niet gestaan, heeft ook niet geschokt.

Mijn TR6 zoop ongeveer 1:5 tijdens toer-rallyes, maar de meter werkte niet zo goed, dus ik deed dat een beetje op de gok.
                                                Normaal tankte ik om de 250km ongeveer voor de zekerheid, maar tijdens een toerrit (classic&cabrio toertocht, wat tegenwoordig de Rotarally heet), stopte de auto er na 200km er al mee. :-)
                                                Tank was helemaal leeg, allemaal troep onderin de tank was richting uitgang gelopen en verstopte de brandstof-toevoer. Na het tanken deed de auto nog helemaal niets.
                                                Een wegenwachter heeft met een fietspomp wat troep terug kunnen blazen de tank in en toen deed hij het weer redelijk goed.
                                                Later benzinefilter vervangen, want die zat ook vol en ik had het plan om de hele tank te vervangen.

Dus er kan aardig wat troep in een tank zitten hoor...

Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                                Alfa Giulia 1300 (1966)
                                                Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                                BMW 320Ci (van GF)

Comment

De Benz is nog geen 3 jaar oud, dus geen troep/vuiligheid in de tank.
                                                  En ontluchting in geval van leegrijden gaat automatisch.

Overigens is dat ook geen raketwetenschap, een diesel ontluchten.

Oja, stuk was ie toch al.... :-)

( staat inmiddels alweer zo'n 3 weken in Stuttgart)
                                                  Veritatis simplex oratio est

Comment

S60 D5 heeft volgens boekje 70 liter tankinhoud, maar ik gooi er ALTIJD een liter of 75 in, en dan heb ik eventueel de vulpijp nog over, als ik tijd heb, en het mooi weer is, plemp ik die ook nog wel eens vol tot de rand, dan zit er bijna 80 liter diesel in.

Ik heb echt een schurfhekel aan tanken dus stel dat altijd uit totdat de BC nog 10km te gaan aangeeft, het lampje is dan allang aan en de wijzer al lang uit beeld..., echter nog nooit droog gestaan ofzo.
                                                    "Bork Bork Bork!" - Swedish Chef

Comment

Ik tank zo weinig mogelijk omdat het gewoon een kut-bezigheid is. Dus ik rij altijd door totdat er ---- op de display staat. Dat komt nadat ie 15km op 0 heeft gestaan. Dan kan ik nog wel 30 km ver komen. Maar dan haal ik net stutterend de pomp. Dus meestal tank ik zo rond de 20 kilometer na de streepjes ;-)

En ja, dan gaat er 63 soms 64 liter in een 60 liter tank.

Comment

ik ben gestopt met doorrijden nadat ik een keer 5km vanhet tankstation stil ben gevallen (kon het nota bene zien liggen in de verte)

dat was gewoon kat met een u natuurlijk

E
                                                        يوم واحد لا ضحك هو ليس يوم واحد عاش. :-)

Comment

Met mijn Starlet is het tegenovergestelde helaas het geval!

Volgens de boekjes zit er een 40 liter tank in. Ik krijg er MAX 34liter in. Ook nu er een nieuwe tank onder ligt (de ouwe was doorgerot).
                                                          Toen ik het starletje net had ben ik hierdoor een keer stil komen te staan. Toen heeft Rossi me nog een kannetje benzine kunnen brengen, ik was nl door iemand naar een 24h pomp gesleept, die achteraf kaduuk bleek te zijn :-)

Comment

Ik heb trouwens een keer stil gestaan met een koerier-bakwagen. Dingen liepen gemiddeld 1 op 5,5 op diesel (spinter 413CDI met (diep)vriesbak en laadklep).
                                                            Locatie: Afrit Tilburg, die onoverzichtelijke doordraaier, 3e afrit Tilburg komende uit Eindhoven/Den Bosch. Sta je dan.....350meter voor de Volds Tankstation.
                                                            Busje was vanaf de snelweg niet gezien, dus planning gebeld terwijl ik op de afrit stond te zwaaien....
                                                            Ben die dag 10 jaar ouder geworden :-)

Comment

Ik moet wel, met ST-verbruik in combinatie met de tankinhoud van een truttenschudder.
                                                              Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                                                              "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

Comment

Mijn Polo heeft een benzinemeter die niet lineair meeloopt. Anders gezegd, hij blijft behoorlijk lang op 100% staan, en schiet na de laatste 25% vrij snel in het rood. Zo snel dat ik zo'n 10 meter voor de benzinepomp op een afrit onderaan de Alpen stil ben komen te staan. Gelukkig was het maar een klein stukje duwen :-)
                                                                2006 Volvo V70 2.4 (170pk)

Comment

Working...
                                                                X