Van Autoblog:
Ach Porsche deed al in tractoren ooit, dus waarom niet :-)
We weten dat Porsche werkt aan “total domination” bij Volkswagen. Porsche heeft nu 50,76 procent van de VW aandelen in handen en schroomt niet om dat belang verder uit te breiden naar 75 procent. Een klein onbenullig formaliteitje was dat Porsche ook nog even een bod moest doen op alle uitstaande aandelen van vrachtwagenfabrikant Scania. VW is namelijk voor 68,6% eigenaar van Scania en nu Porsche dus meer dan de helft van de VW aandelen in handen heeft moeten ze volgens de Zweedse wet verplicht een bod uitbrengen op de rest van de aandelen. Porsche is totaal niet geďnteresseerd in Scania en deed dus het minimale bod van zo’n 2,8 miljard euro. Dat bod lag ver beneden de marktwaarde, met de nadruk op “lag”.
Als gevolg van de crisis is de koers van het Scania aandeel in het laatste kwartaal van vorig jaar ongeveer gehalveerd. De prijs per aandeel dook zelfs onder het bedrag dat Porsche bereid (lees: verplicht) is neer te tellen voor de aandelen. Hierdoor is het aanvankelijk absurde bod van Porsche ineens een interessant bod geworden.
Porsche zelf acht de kans erg klein dat men straks met een nog groter aandeel in Scania opgescheept zit. Porsche heeft steeds heel duidelijk benadrukt geen interesse te hebben in Scania. Dat kunnen ze wel roepen, maar als het bod wordt geaccepteerd, moet er gewoon afgerekend worden. Lang leve de crisis! (via: bloomberg)
Als gevolg van de crisis is de koers van het Scania aandeel in het laatste kwartaal van vorig jaar ongeveer gehalveerd. De prijs per aandeel dook zelfs onder het bedrag dat Porsche bereid (lees: verplicht) is neer te tellen voor de aandelen. Hierdoor is het aanvankelijk absurde bod van Porsche ineens een interessant bod geworden.
Porsche zelf acht de kans erg klein dat men straks met een nog groter aandeel in Scania opgescheept zit. Porsche heeft steeds heel duidelijk benadrukt geen interesse te hebben in Scania. Dat kunnen ze wel roepen, maar als het bod wordt geaccepteerd, moet er gewoon afgerekend worden. Lang leve de crisis! (via: bloomberg)
Comment