Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aandrijfverliezen automaat met koppelomvormer?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Aandrijfverliezen automaat met koppelomvormer?

    Heeft iemand een idee hoeveel procent aandrijfverliezen een automaat met gewone koppelomvormer heeft?

    En aandrijfverliezen van RDW?

  • #2
    De meeste moderne automaten hebben lockup op de hogere versnellingen, dwz dat je dan dus een 1 op 1 overbrenging hebt. Peugeot bijvoorbeeld omdat ik daar wel wat van af weet, had dat al medio jaren tachtig op de AL4 automaat, 60% vergrendeling in de 2, en 100% in de 3 en 4. Zat qua verbruik ook veel dichter tegen de handgeschakelde 5bak aan, dan tegen de oude automaat zonder lockup. Die oudere, vaak driebak automaten gebruikten zomaar 15% meer dan de handbak.

    Ik denk dat er niet zoveel verschil is tussen de aandrijfverliezen bij FWD en RWD, immers de output uit de krukas moet via een diffentiëel naar de wielen, of die nu voor of achter zitten.

    Natuurlijk is het met de hier zo gangbare 535D lastig om bij een beetje vocht, bladeren, sneeuw en ijzel, klinkertjes, etc dat vermogen aan de grond te brengen.
    Last edited by Joshua; 06-02-09, 18:31. Reden: details

    Comment


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door EG Bekijk bericht
      En aandrijfverliezen van RDW?
      Damn mensen, onthoud dat nu toch eens. De RDW heeft niks met aandrijfverliezen of plotseling dwars gaan te maken.


      ;-)
      All rights reserved. Permission granted to partially copy posts for quoting. Generic remarks do not necessarily apply to specific individuals. Smileys do apply even when not explicitly stated. In case of doubt consider the offending text a joke. A lack of understanding on your side does not constitute a lack of humor on my side. If you still feel offended, HTFU and get a life.

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door EG Bekijk bericht

        En aandrijfverliezen van RDW?
        RWD.

        Zeker niet meer dan de gemiddelde FWD, met mijn mr2...

        Comment


        • #5
          RWD heeft natuurlijk altijd een hoger aandrijfverlies dan een voorwielaandrijver.
          Immers die loodzware (!!!) aandrijfas moet wel bij elke acceleratie aangslingerd worden.
          Hoeveel verlies ?
          Ik schat orde groote 1-2% extra verlies.
          Motroos ?

          Oh ja wat betreft de automatenbak, zo'n 3bak met planetaire vertraging en koppelomvormer stookt denk ik in zijn eentje al 50gr Co2 per km ofzo............

          E
          يوم واحد لا ضحك هو ليس يوم واحد عاش. :-)

          Comment


          • #6
            Ha, die TSM;

            Die aandrijfas zou dan alleen verlies op moeten leveren bij acceleraties, niet bij constante snelheden. Nadeel van FE/RWD is natuurlijk wel dat je altijd ten minste één haakse overbrenging hebt, notoire powervreters die je bij een dwarsgeplaatse frontmotor FWD niet hebt.
            Scherven brengen gelul.

            Comment


            • #7
              die cardanas kost idd extra energie bij accelleratie , maar bij gas loslaten komt die energie weer terug
              bij stadsverkeer met rempedaal intrappen ben je die extra energie kwijt in de vorm van hitte op de remschijven
              constante snelheden geven geen verlies
              hoeveel energie er verloren gaat is moeilijk te zeggen , zal van de mate van stadsverkeer afhangen

              de lockup in een klassieke automaatbak zet de as vast zoals een handbak en bypast het hydraulische gedeelte .....als de lockup in een extra laag toerengebied wordt afgeregeld kun je de kleinere hydraulische verliezen
              door het bypassen compenseren..
              ik denk dat heel veel snelweg kilometers rustig gereden in de lockup wel wat brandstof kan besparen
              maar stadskilometers waarbij de automaat veel in de hydraulische stand staat
              doet weer veel kwaad voor het gemiddelde
              kun je beter een koppelrijke motor nemen met een 6 bak handbak met overdrive , daar kan geen lockup tegenop en rijdt veel zuiniger en beter

              het enige wat in de toekomst nog zuiniger wordt is een cvt versnellingsbak met mechanisch/electrisch knijpgedeelte voor de bandrollen die in cvt modus gereden wordt

              de huidige hydraulische cvt's rijden kwa koppeloverbrenging al optimaal maar die winst wordt ruim teniet gedaan door het hydraulische knijpmechanisme
              "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
              "dan door naar Bats voor bakkie want dat staat ook nog"--TSM
              "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
              "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door TSM Bekijk bericht
                RWD heeft natuurlijk altijd een hoger aandrijfverlies dan een voorwielaandrijver.
                Immers die loodzware (!!!) aandrijfas moet wel bij elke acceleratie aangslingerd worden.
                Hoeveel verlies ?
                Ik schat orde groote 1-2% extra verlies.
                Motroos ?

                Oh ja wat betreft de automatenbak, zo'n 3bak met planetaire vertraging en koppelomvormer stookt denk ik in zijn eentje al 50gr Co2 per km ofzo............

                E
                Dat laatste is wat ik mij afvraag, wat is het verliespercentage bij moderne automaten met koppelomvormer t.o.v. regulier handbak? Zijn er geen schattingen?

                Is het 10%? 20%? Of meer zelfs?

                Comment


                • #9
                  Ga maar uit van 20%.
                  $ (cat - 2>&1 ) > /dev/null

                  Comment


                  • #10
                    Cijfers moeten we zien Geelhoed ;-) Geen holle kreten hier ja?

                    Het is in ieder geval veel. En ik denk zelf ook dat het wel rond de 15/20% zit.

                    Comment


                    • #11
                      Ok, ok kleini uitbreiding: In die 20% zitten ook de andere verliezen, wat een bak op zichzelf doet weet ik niet.
                      $ (cat - 2>&1 ) > /dev/null

                      Comment

                      Working...
                      X