De meeste moderne automaten hebben lockup op de hogere versnellingen, dwz dat je dan dus een 1 op 1 overbrenging hebt. Peugeot bijvoorbeeld omdat ik daar wel wat van af weet, had dat al medio jaren tachtig op de AL4 automaat, 60% vergrendeling in de 2, en 100% in de 3 en 4. Zat qua verbruik ook veel dichter tegen de handgeschakelde 5bak aan, dan tegen de oude automaat zonder lockup. Die oudere, vaak driebak automaten gebruikten zomaar 15% meer dan de handbak.
Ik denk dat er niet zoveel verschil is tussen de aandrijfverliezen bij FWD en RWD, immers de output uit de krukas moet via een diffentiëel naar de wielen, of die nu voor of achter zitten.
Natuurlijk is het met de hier zo gangbare 535D lastig om bij een beetje vocht, bladeren, sneeuw en ijzel, klinkertjes, etc dat vermogen aan de grond te brengen.
Last edited by Joshua; 06-02-09, 18:31.
Reden: details
Damn mensen, onthoud dat nu toch eens. De RDW heeft niks met aandrijfverliezen of plotseling dwars gaan te maken.
;-)
All rights reserved. Permission granted to partially copy posts for quoting. Generic remarks do not necessarily apply to specific individuals. Smileys do apply even when not explicitly stated. In case of doubt consider the offending text a joke. A lack of understanding on your side does not constitute a lack of humor on my side. If you still feel offended, HTFU and get a life.
RWD heeft natuurlijk altijd een hoger aandrijfverlies dan een voorwielaandrijver.
Immers die loodzware (!!!) aandrijfas moet wel bij elke acceleratie aangslingerd worden.
Hoeveel verlies ?
Ik schat orde groote 1-2% extra verlies.
Motroos ?
Oh ja wat betreft de automatenbak, zo'n 3bak met planetaire vertraging en koppelomvormer stookt denk ik in zijn eentje al 50gr Co2 per km ofzo............
Die aandrijfas zou dan alleen verlies op moeten leveren bij acceleraties, niet bij constante snelheden. Nadeel van FE/RWD is natuurlijk wel dat je altijd ten minste één haakse overbrenging hebt, notoire powervreters die je bij een dwarsgeplaatse frontmotor FWD niet hebt.
die cardanas kost idd extra energie bij accelleratie , maar bij gas loslaten komt die energie weer terug
bij stadsverkeer met rempedaal intrappen ben je die extra energie kwijt in de vorm van hitte op de remschijven
constante snelheden geven geen verlies
hoeveel energie er verloren gaat is moeilijk te zeggen , zal van de mate van stadsverkeer afhangen
de lockup in een klassieke automaatbak zet de as vast zoals een handbak en bypast het hydraulische gedeelte .....als de lockup in een extra laag toerengebied wordt afgeregeld kun je de kleinere hydraulische verliezen
door het bypassen compenseren..
ik denk dat heel veel snelweg kilometers rustig gereden in de lockup wel wat brandstof kan besparen
maar stadskilometers waarbij de automaat veel in de hydraulische stand staat
doet weer veel kwaad voor het gemiddelde
kun je beter een koppelrijke motor nemen met een 6 bak handbak met overdrive , daar kan geen lockup tegenop en rijdt veel zuiniger en beter
het enige wat in de toekomst nog zuiniger wordt is een cvt versnellingsbak met mechanisch/electrisch knijpgedeelte voor de bandrollen die in cvt modus gereden wordt
de huidige hydraulische cvt's rijden kwa koppeloverbrenging al optimaal maar die winst wordt ruim teniet gedaan door het hydraulische knijpmechanisme
"ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats "dan door naar Bats voor bakkie want dat staat ook nog"--TSM "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
"Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper
RWD heeft natuurlijk altijd een hoger aandrijfverlies dan een voorwielaandrijver.
Immers die loodzware (!!!) aandrijfas moet wel bij elke acceleratie aangslingerd worden.
Hoeveel verlies ?
Ik schat orde groote 1-2% extra verlies.
Motroos ?
Oh ja wat betreft de automatenbak, zo'n 3bak met planetaire vertraging en koppelomvormer stookt denk ik in zijn eentje al 50gr Co2 per km ofzo............
E
Dat laatste is wat ik mij afvraag, wat is het verliespercentage bij moderne automaten met koppelomvormer t.o.v. regulier handbak? Zijn er geen schattingen?
Comment