Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Naar 130 Km/u ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Naar 130 Km/u ?

    Vanmorgen op het nieuws:
    Een of andere VVD parlementariër wil de snelheidsbeperking optrekken naar 130 km/u.
    Omdat Denemarken dat ook gedaan heeft en het aantal verkeersdoden daardoor met 25 % is gedaald.

    Wat een aandachttrekkerij weer. Of dat land te vergelijken is met ons landje. Dacht het niet.
    Leren ze het nu nooit, ten eerste wordt het plan natuurlijk afgeschoten door onze miljölrakkers en ten tweede is het ook een onzalig plan.
    Waarom snapt men niet dat snelheidsbeperking of juist geen, situationeel en variabel moet zijn.
    Slecht weer, hoog verkeersaanbod is beperking tot 100 of zelfs maar 80, doorstroming wordt beter door kleinere snelheidsverschillen.
    Maar 100 km/u op de A16 met 8 rijstroken van Rotterdam naar Dort, midden in de nacht met volle maan en verlichting is volslagen van de pot gerukt.
    Dat voelt of je stilstaat.

    Is het nou zo moeilijk om dat te bedenken en te regelen ?
    "Don't play what's there, play what's not there." - Miles Davis
    BMW 2002 Tii 1972; Mazda MX5 1.8 NB 1998; Ford Focus 1.6 Futura 2004

  • #2
    Als we dan toch iets uit denemarken moeten overnemen waarom dan niet dit?

    http://www.kewego.com/video/iLyROoaftZ64.html
    $ (cat - 2>&1 ) > /dev/null

    Comment


    • #3
      Ja, ik begrijp ook niet dat ze tijd besteden hieraan.
      De enige kanshebbende optie is variabele snelheden idd. Op een lege A4 max 160 o.i.d. en als het regent max 80 of 100.

      Ferrari 308 GTB QV (1983)
      Alfa Giulia 1300 (1966)
      Mazda Miata (1990 Daily driver)
      BMW 320Ci (van GF)



      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Harry Bekijk bericht
        Op een lege A4 max 160 o.i.d. en als het regent max 80 of 100.
        Ja, maar wie bepaalt dan of de weg leeg is? En bij hoeveel mm/uur regent het?
        $ (cat - 2>&1 ) > /dev/null

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door geelhoed Bekijk bericht
          Ja, maar wie bepaalt dan of de weg leeg is? En bij hoeveel mm/uur regent het?
          Er liggen van die handige sensoren in het wegdek die gebruikt worden om de hoeveelheid en de snelheid van verkeer te meten .
          Die kan je dus ook gebruiken om te bepalen of de weg leeg is.....

          En langs verschillende wegen staan ook neerslag en temperatuur controle punten, en daar bepaal je dan mee of het regent ja of nee...

          Ik had je toch hoger ingeschat.
          Veritatis simplex oratio est

          Comment


          • #6
            Ik schreef het dan ook niet als vraag over hoe het technisch zit, dat snap ik uiteraard zelf ook wel, het ging me meer over de besluitvorming. Net zoals er nu mensen zijn die vinden dat 120 niet voldoende is en dat 160 ook nog niet lekker opschiet. zullen er zijn die vinden dat die "paar" spetters of die "enkele" auto geen limiet van 80km/h rechtvaardigen.
            $ (cat - 2>&1 ) > /dev/null

            Comment


            • #7
              Ja, lul je d'r maar weer uit.....

              Ik lees de vraag zoals je hem stelt.
              Veritatis simplex oratio est

              Comment


              • #8
                Ha, die Gummers;

                Omdat Geelhoed er kennelijk cijfermatig niet zo goed bij is vanochtend heb ik het effect van de Deense maatregel maar even doorgerekend en ben tot de conclusie gekomen dat als voor elke verhoging van de maximumsnelheid op autosnelwegen met 8,25% het aantal dodelijke slachtoffers met 25% daalt we al bij een limiet van 225km/h het dodental kunnen reduceren tot een maatschappelijke verantwoorde 10% van het huidige aantal. Ha!

                Als die VVD'er nou eens met dit soort cijfers kwam kon Wilders wel een permanente verblijfsvergunning aanvragen in Blighty....
                Scherven brengen gelul.

                Comment


                • #9
                  Als ik hem gesteld had als:
                  "Hoe meet je dan of de weg leeg is en hoe meet je of het regent"
                  Dan had je nog gelijk gehad ook.
                  $ (cat - 2>&1 ) > /dev/null

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Hansv Bekijk bericht
                    Ha, die Gummers;

                    Omdat Geelhoed er kennelijk cijfermatig niet zo goed bij is vanochtend heb ik het effect van de Deense maatregel maar even doorgerekend en ben tot de conclusie gekomen dat als voor elke verhoging van de maximumsnelheid op autosnelwegen met 8,25% het aantal dodelijke slachtoffers met 25% daalt we al bij een limiet van 225km/h het dodental kunnen reduceren tot een maatschappelijke verantwoorde 10% van het huidige aantal. Ha!
                    :D

                    Die 130 uit Denemarken wordt overal genoemd. Heeft iemand daar misschien een bron van? Of was dat misschien hetzelfde effect als Koos Spee in Nederland had op het aantal doden?
                    $ (cat - 2>&1 ) > /dev/null

                    Comment


                    • #11
                      Variabele snelheidsbeperkingen zijn onzin:
                      - ze worden toch niet gevolgd
                      - het verkeer zorgt zelf voor lagere snelheden bij meer drukte
                      2007 BMW Z4 M Roadster - 2010 BMW 120d Cabrio - 2011 BMW R1200RT

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door geelhoed Bekijk bericht
                        Ja, maar wie bepaalt dan of de weg leeg is? En bij hoeveel mm/uur regent het?
                        Dezelfde instantie die bepaalt of er 70 boven de weg gaat komen als het mist.
                        Ik had je hoger ingeschat. Is werkgelegenheid, kan een grote groep ambtenaren jaren over vergaderen. Gesjeesd 2e kamerlid als voorzitter. Geniale kans.

                        Dat denemarken filmpje: cm at pc geelhoed?
                        Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                        Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door geelhoed Bekijk bericht
                          :D

                          Die 130 uit Denemarken wordt overal genoemd. Heeft iemand daar misschien een bron van? Of was dat misschien hetzelfde effect als Koos Spee in Nederland had op het aantal doden?
                          http://www.vejdirektoratet.dk/publik.../chapter03.htm

                          Tsja...
                          2019 Volvo V60 T6

                          Comment


                          • #14
                            Alsof Deense snelwegen ook maar enigszins zijn te vergelijken met de onze...

                            Hier ben je vaak blij als je de 60 haalt, daar is het zo verlaten dat je makkelijk 260 kunt halen. :)
                            Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                            "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

                            Comment


                            • #15
                              Afschaffen die maximum snelheid, en gewoon controleren op de minimum afstand (beboeten bij < 1sec. afstand).
                              Regelt de boel zich helemaal vanzelf.
                              Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others

                              Comment


                              • #16
                                Uit de link.

                                130-motorways had 9 percent more personal injuries per year in the after period compared to the before period. Contrary to this, on the 110-motorways – including motorways in the Greater Copenhagen Area – a decrease of 40 percent of personal injuries was recorded.
                                Niet zo slim van die VVD-er dus....
                                $ (cat - 2>&1 ) > /dev/null

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door geelhoed Bekijk bericht
                                  Uit de link.



                                  Niet zo slim van die VVD-er dus....
                                  Misschien is zijn kennis van het Engels niet zo tof :-)
                                  Waar haal je deze quote vandaan Geelhoed?
                                  Ah, ik zie het al, uit dat linkje, (begrijpend lezen blijft een kunst)
                                  "Don't play what's there, play what's not there." - Miles Davis
                                  BMW 2002 Tii 1972; Mazda MX5 1.8 NB 1998; Ford Focus 1.6 Futura 2004

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door Kiwi Bekijk bericht
                                    Afschaffen die maximum snelheid, en gewoon controleren op de minimum afstand (beboeten bij < 1sec. afstand).
                                    Regelt de boel zich helemaal vanzelf.
                                    Heh... Enkele jaren geleden bleek uit een studie dat het net niét houden van afstand de reden is waarom de files maar 300 km zijn, en geen 900 km. Afstand moet je houden, om te gebruiken als buffer waarop je kan inlopen als voorliggers remmen, zodat je zelf niet hoeft te remmen en de remactie achter je langzaam uitgefilterd wordt. Als je star 2 seconden blijf aanhouden, zouden de files makkelijk dubbel zo lang worden, waardoor andere knooppunten ook vollopen en daar ook extra files ontstaan.

                                    Ik vind de link niet meer, maar Henk van Zuylen van TU Delft was betrokken in dit onderzoek waarmee men met een helicopter de file analyseerde.
                                    2007 BMW Z4 M Roadster - 2010 BMW 120d Cabrio - 2011 BMW R1200RT

                                    Comment


                                    • #19
                                      Het blijft me verbazen dan mensen zich nog steeds druk maken om de LENGTE van de files. Als je wat meer afstand houdt is de file langer, maar ben je er SNELLER doorheen omdat het quotient van de lengte en de gemiddelde snelheid kleiner is.

                                      En wat vind je nou belangrijker?
                                      $ (cat - 2>&1 ) > /dev/null

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door geelhoed Bekijk bericht
                                        Het blijft me verbazen dan mensen zich nog steeds druk maken om de LENGTE van de files. Als je wat meer afstand houdt is de file langer, maar ben je er SNELLER doorheen omdat het quotient van de lengte en de gemiddelde snelheid kleiner is.

                                        En wat vind je nou belangrijker?
                                        Wat een onzin. Er gaan gewoon nooit meer dan 3600 auto's per uur per baan overheen, welke afstand of snelheid je ook houdt.
                                        Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                                        Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

                                        Comment


                                        • #21
                                          3600? Hoe kom je daar op?

                                          En logischerwijs zou je toch verwachten dat hoe harder je rijdt, hoe meer auto's een bepaald wegvak afleggen?
                                          Even afgezien van veilige afstanden :-)
                                          All rights reserved. Permission granted to partially copy posts for quoting. Generic remarks do not necessarily apply to specific individuals. Smileys do apply even when not explicitly stated. In case of doubt consider the offending text a joke. A lack of understanding on your side does not constitute a lack of humor on my side. If you still feel offended, HTFU and get a life.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk bericht
                                            Heh... Enkele jaren geleden bleek uit een studie dat het net niét houden van afstand de reden is waarom de files maar 300 km zijn, en geen 900 km. Afstand moet je houden, om te gebruiken als buffer waarop je kan inlopen als voorliggers remmen, zodat je zelf niet hoeft te remmen en de remactie achter je langzaam uitgefilterd wordt. Als je star 2 seconden blijf aanhouden, zouden de files makkelijk dubbel zo lang worden, waardoor andere knooppunten ook vollopen en daar ook extra files ontstaan.

                                            Ik vind de link niet meer, maar Henk van Zuylen van TU Delft was betrokken in dit onderzoek waarmee men met een helicopter de file analyseerde.
                                            Dat kan makkelijk aangetoond worden doordat in een star 2 seconden model elke auto erbij een probleem veroorzaakt. Dat betekent namelijk dat de auto daarachter twee seconden ruimte moet creeren die er niet is. En de auto daarachter dus ook weer. En dan treedt onherroepelijk het harmonica effect op, waardoor er dus verderop auto's stil gaan staan. Dan kun je het effect wel raden als je met een star 2 seconden systeem er een oprit only tussen hebt zitten (Maarn bijvoorbeeld richting Utrecht), waar regelmatig auto's erbij komen. Of een oprit waar meer auto's opkomen dan afgaan (Veenendaal richting Utrecht, Driebergen richting Utrecht). Of een afrit die het verkeer niet goed wegwerkt, waardoor er ook op de snelweg geremd moet worden (Maarsbergen richting Utrecht).

                                            Veel van die effecten zijn er niet als er niet 'star' wordt omgegaan met een afstandsregel, en bijv. bij Veenendaal iedereen op gemiddeld 2 seconden afstand rijdt en bij Driebergen het gemiddelde gedaald is naar 1 seconde.
                                            Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                                            Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

                                            Comment


                                            • #23
                                              Oorspronkelijk geplaatst door tiPanda Bekijk bericht
                                              3600? Hoe kom je daar op?

                                              En logischerwijs zou je toch verwachten dat hoe harder je rijdt, hoe meer auto's een bepaald wegvak afleggen?
                                              Even afgezien van veilige afstanden :-)
                                              1 seconde afstand: er zitten 3600 seconden in een uur.

                                              Hoogste doorzet per baan ooit gemeten was 3300 geloof ik (spits net niet file).
                                              Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                                              Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

                                              Comment


                                              • #24
                                                Oorspronkelijk geplaatst door Steven Bekijk bericht
                                                Wat een onzin. Er gaan gewoon nooit meer dan 3600 auto's per uur per baan overheen, welke afstand of snelheid je ook houdt.

                                                En wat als de rijbaan nou 6-strooks is? :D

                                                $ (cat - 2>&1 ) > /dev/null

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Zou wel wat zijn voor hier in het noorden. :-) Of niet, want 50% rijdt al niet harder dan 110 zonder reden. ;-(
                                                  Dat het in het westen weinig zin heeft is in elk geval nog geen reden om het niet in te voeren. :-)

                                                  Is overigens niet goed voor het verbruik van Prii.
                                                  Every second of your life is a part of your song

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Oorspronkelijk geplaatst door geelhoed Bekijk bericht
                                                    En wat als de rijbaan nou 6-strooks is? :D

                                                    Oorspronkelijk geplaatst door Steven Bekijk bericht
                                                    Wat een onzin. Er gaan gewoon nooit meer dan 3600 auto's per uur per baan overheen, welke afstand of snelheid je ook houdt.
                                                    Dus, max 2400 zelfs. Zijn we in NL toch beter :-)
                                                    Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                                                    Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Oorspronkelijk geplaatst door Steven Bekijk bericht
                                                      Dus, max 2400 zelfs. Zijn we in NL toch beter :-)
                                                      Dat was al bekend, Nederlanders zijn uitstekend(in de zin van doorstroming) in het bumperkleven.
                                                      Daarom gaat het ook zo grandioos mis als het een keer regent. We rijden "te" dicht op elkaar.
                                                      $ (cat - 2>&1 ) > /dev/null

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        <leeg, nader inzicht>
                                                        Last edited by Steven; 13-02-09, 12:24.
                                                        Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                                                        Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Oorspronkelijk geplaatst door geelhoed Bekijk bericht
                                                          Dat was al bekend, Nederlanders zijn uitstekend(in de zin van doorstroming) in het bumperkleven.
                                                          Daarom gaat het ook zo grandioos mis als het een keer regent. We rijden "te" dicht op elkaar.
                                                          En het gaat niet mis omdat we te dicht achter elkaar rijden als het regent, er is dan gewoon meer verkeersaanbod (en minder fietsers).
                                                          Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                                                          Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Met regen gebeuren er op mijn traject niet meer ongevallen dan anders, en toch begint de file vroeger, wordt ie langer en duurt ie langer dan op droge dagen. En dit als mensen meer ruimte houden, omdat het natuurlijk regent...

                                                            België kent een "smogalarm", waarbij je op heel wat snelheden dan niet sneller dan 90 mag. Er zijn er heel wat mensen die zeggen dat het verkeer dan vlotter verloopt (voornamelijk de mensen die 120 km/u link vinden) maar ik sta steevast toch wel vast in een langere file hoor...
                                                            2007 BMW Z4 M Roadster - 2010 BMW 120d Cabrio - 2011 BMW R1200RT

                                                            Comment


                                                            • #31
                                                              In de regen 160. Bij droog 260. Morgen invoeren.

                                                              Hoe minder lang je op die snelweg zit, hoe beter dat is voor de doorstroming.

                                                              Comment


                                                              • #32
                                                                * dat wordt niks met die scriptie *
                                                                Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                                                                Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

                                                                Comment

                                                                Working...
                                                                X