Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vraagje over auto schorsen

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Vraagje over auto schorsen

Ik heb mijn Volvo te koop gezet en wil hem nu schorsen om van de 120 euro HSB per maand af te zijn.
    Nu heb ik bij een aantal kennissen al meerdere keren meegemaakt, dat als je een auto binnen een bepaalde periode verkoopt nadat je hem geschort hebt, dan alsnog een naheffing krijgt over de HSB over die periode. Volstrekt belachelijk natuurlijk. Je moet toch gewoon je auto kunnen schorsen als je 'm niet gebruikt terwijl je wacht op een koper?

Weet iemand of dit nog steeds zo is en hoe lang die periode dan geldt? Aangezien de HSB dus fors is, heb ik weinig zin in een fikse naheffing..

Het is nog steeds zo lees ik nu. Ik snap deze regeling niet, is toch niet eerlijk?

Schorsen en motorrijtuigenbelasting
    Als de geldigheid van het voor uw voertuig afgegeven kentekenbewijs is geschorst, krijgt u geen rekening voor de motorrijtuigenbelasting. Als de schorsingsperiode afloopt, stuurt de Belastingdienst/Centrale administratie/Autoheffingen u automatisch weer een rekening.

U kunt een schorsing altijd opheffen, maar om ervoor te zorgen dat u geen motorrijtuigenbelasting hoeft te betalen, moet het voertuig minimaal drie maanden geschorst zijn (voor bedrijfsauto’s > 3500 kg minimaal één maand). Als u de schorsing binnen drie maanden (voor bedrijfsauto's > 3500 kg één maand) opheft, moet u over deze hele periode alsnog belasting betalen.

Comment

Uhm, ga je nu op Gummen vragen of we een regeling van onze regering over auto's eerlijk vinden?

GTFOH ;-)

Ik kan me deze regel wel voorstellen. Ik zou anders mijn supra ook voor een halve maand of meer schorsen telkens, omdat de HSB dan meer bespaart dan de schorsingskosten (23,50). En de schorsingskosten dekken de administratieve kosten niet.
      Deze regel voorkomt dat gedrag.
      Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
      Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

Comment

Doe het dan zoals in Duitsland met aan- en afmelden.
        Aanmelding kostte meen ik iets van 28 euro, afmelden iets van 10 euro. Dekt de administratieve kosten en het is duidelijk en eerlijk.

Comment

Maar geldt die drie maanden regel ook bij verkoop van de auto? IK dacht alleen als je zelf de auto weer aanmeldt voor de wegenbelasting.
          Auto's: veel...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Red205 Bekijk bericht
            Maar geldt die drie maanden regel ook bij verkoop van de auto? IK dacht alleen als je zelf de auto weer aanmeldt voor de wegenbelasting.
            Volgens mij ook.
            Every second of your life is a part of your song

Comment

Je bent je ervan bewust dat een geschorste auto niet op de openbare weg mag zijn?

Dus een proefrit voor een koper is wellicht wat lastig.

Comment

Zie mijn eerste post: ja.

Geschorste auto's mogen niet op de openbare weg inderdaad, dat is voor mij in dit geval ook geen probleem.

Comment

Maar geldt die drie maanden regel ook bij verkoop van de auto?
                  Nee, tenminste in augustus/september 2008 nog niet.

Ik heb van die truc gebruik gemaakt bij de Omega/Senator-wissel.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lennart Bekijk bericht
                    Doe het dan zoals in Duitsland met aan- en afmelden.
                    Aanmelding kostte meen ik iets van 28 euro, afmelden iets van 10 euro. Dekt de administratieve kosten en het is duidelijk en eerlijk.
                    Zou beter zijn ja.

Comment

Wordt het interessant de supra te schorsen voor perioden van 3 weken, hij staat vaak zo'n periode stil idd.
                      Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                      Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ruud Bekijk bericht
                        Nee, tenminste in augustus/september 2008 nog niet.

Ik heb van die truc gebruik gemaakt bij de Omega/Senator-wissel.
                        Weet je dat zeker Ruud? Ik heb 2 kennissen die echt een naheffing hebben gehad nadat ze een geschorste auto verkochten.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lennart Bekijk bericht
                          Weet je dat zeker Ruud? Ik heb 2 kennissen die echt een naheffing hebben gehad nadat ze een geschorste auto verkochten.
                          Ja:

22-08-2008 auto geimporteerd en op mijn naam kenteken aangevraagd.
                          27-08-2008 was het kenteken binnen en geschorst.
                          03-09-2008 kenteken overgeschreven op naam van MdV.

05-09-2008 kwam de rekening op mijn naam binnen van de MRB van een kwartaal
                          08-09-2009 kwam de correctie daarop waarbij de MRB teruggedraaid werd naar 5 dagen (22/8-27/8)

En vanaf 03-09 betaalt MdV de MRB.

Goed, de periode was natuurlijk relatief kort, maar ik heb nooit meer een rekening gekregen over de periode 27-08 tot 03-09.

Comment

En in mijn import-draadje (wat ik nu even niet kan vinden) was het hoe en waarom te lezen.

En volgens mij ook dat deze truc zo zou werken.

Hebben die kennissen misschien per ongeluk de auto zelf eerst ontschorst voordat ze het kenteken (lieten) overschrijven. Als je dat doet (wat dus niet nodig is) dan ben je natuurlijk wel de pisang.

Comment

Hmm, dat klinkt dan wel weer goed. Ik ga maandag gewoon even bellen naar het RDW.

Comment

Weet iemand of die drie maanden minimale schorsingsperiode nog gehanteerd worden?
                                Ik kan er niks over terug vinden...

Comment

Bij motorfietsen staat het wel op de site beschreven...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Saabv4 Bekijk bericht
                                    Weet iemand of die drie maanden minimale schorsingsperiode nog gehanteerd worden?
                                    Ik kan er niks over terug vinden...

Als het voertuig belastingplichtig is en u beëindigt de schorsing binnen 3 maanden na de ingangsdatum (1 maand voor zware bedrijfsauto’s), moet u alsnog belasting betalen over de periode waarin het kentekenbewijs was geschorst.

Comment

Bedankt. Op de rdw site is het niet duidelijk terug te vinden onder het kopje auto's. Bij motoren wordt het wel duidelijk vermeld.

Op de site van de belastingdienst is het duidelijker:

Ook bovenstaande vraag wordt beantwoord... Als de auto wordt verkocht binnen de drie maanden, krijg je inderdaad zelf geen naheffing....

...zal dit ook werken als ik de auto op naam zet van mdv?

Comment

Citaat van de site van de belastingdienst..

Zelf beëindigen binnen 3 maanden:
                                        Als u de schorsing beëindigt binnen 3 maanden na het begin van de schorsing, moet u alsnog motorrijtuigenbelasting betalen over de periode waarin het kentekenbewijs was geschorst. De Belastingdienst/Centrale administratie stuurt u dan een naheffingsaanslag. Dit geldt niet als u uw personenauto binnen 3 maanden na het begin van de schorsing verkoopt.

Comment

Kosten schorsing:

• Personenvoertuigen tot 15 jaar en bedrijfswagens onder 3500 kg tot 15 jaar € 71,50
                                          • Bromfietsen € 10,50
                                          • Alle andere voertuigen € 23,90
                                          • Verlengen schorsing € 23,90
                                          • Verlengen schorsing bromfiets € 10,50
                                          • Opheffen schorsing € 0,00
                                          • Voertuigen tot 15 jaar schorsen binnen 1 jaar na opheffen vorige schorsing € 119,00

Hier moet je ook even rekening mee houden misschien.

Comment

Die laatste regel is wel een flauwe.
                                            Dit jaar dus eenmalige 71,50 dokken voor het schorsen van de cabrio in de winter.
                                            Daarna elk jaar 119 Euri tot ie 15 jaar oud is...

Comment

3 maanden wegenbelasting in jullie regio zal ook zoiets zijn? Waarom schorsen dan?
                                              Okee, het ene jaar is het andere niet, maar soms kan het dak er in november nog af, en als het een beetje mee zit heeft maart al weer heerlijke dagen voor open rijden.

Comment

Ik betaal 50 euro wegenbelasting per maand, en de verzekering van 30 euro per maand gaat ook van WA-plus naar stallingsdekking.
                                                Dus loont het wel de moeite, zelfs bij drie maanden.

Comment

Ha, die Ruud;

Oorspronkelijk geplaatst door Ruud Bekijk bericht
                                                  Die laatste regel is wel een flauwe.
                                                  Dit jaar dus eenmalige 71,50 dokken voor het schorsen van de cabrio in de winter.
                                                  Daarna elk jaar 119 Euri tot ie 15 jaar oud is...
                                                  Of de komende vijftien jaar telkensr één dag later schorsen.
                                                  Scherven brengen gelul.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hansv Bekijk bericht
                                                    Ha, die Ruud;
                                                    Of de komende vijftien jaar telkensr één dag later schorsen.
                                                    Dat werkt niet Hans, want het is binnen een jaar na opheffen van de schorsing

Comment

Ha, die Ruud;

Oeps.
                                                      [note to self: beter lezen....]
                                                      Scherven brengen gelul.

Comment

Working...
                                                      X