Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Long list

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Long list

Aangezien iedereen nu al een short/long list heeft, dan kan ik niet achterblijven.
    Puur hypothetetetisch natuurlijk.
    Budget staat niet vast, maar denk max rond de 45k, want psychologisch is dat voor mij wel een beetje de grens van wat ik theoretisch gezien zou willen uitgeven.

Neo-duitser prewarning: dit is een loooooong list. Zal verder geen draadjes openen als dit draadje niet wordt verziekt met bijdehandte opmerkingen. Zie het meer als een discussiedraadje om deze alternatieven tegen elkaar af te zetten.

Voorkeur gaat uit naar benzine, hoe meer cilinders, hoe beter, maar een 4-cil met turbo is ook lekker.

Alfa Romeo 159 SW: Fantastisch mooie auto, ben nog niet uit motorisering en uitvoering. Qua motorisering/prestaties heb ik zo m'n twijfels, qua ergonomie ook.
    Citroen C5 Tourer: Mooie auto, ook hier twijfels over motorisering. En vergeleken met de directe concurrent duur.
    Renault Laguna GT Estate: De directe concurrent dus. Minder mooi, maar de GT is een koopje met 36k of 41k full options. Leuke 204pk turbomotor en meesturende achterwielen.
    Audi A4 Avant 1.8TSI: Supermooi interieur, helemaal top. Vooral S-line is erg mooi. Buitenkant is wel erg behoudend, maar wel mooi.
    Volvo V50 D5 Edition II Plusline: Compleet, lekker sturende auto, brute motor. En ben prima tevreden over de V50. Alleen is de auto niet erg groot, wat tot nog toe geen bezwaar is geweest overigens, alleen een voordeel.
    Subaru Outback Boxer Diesel: Hoor goede verhalen over de motor. Denk dat de belangrijkste nadelen van de Legacy wel opgelost zijn. In diepte verstelbaar stuur, iPod-aansluiting en lekker veel koppel. De bekleding van de Outback is alleen afschuwelijk. Ziet er erg goedkoop uit. Volgens mij *willen* ze geen auto's verkopen bij Subaru.
    BMW 3xx Touring: 318i? 320i? Of toch maar diep bukken en voor die 325i gaan? Is eerlijk gezegd toch de auto waarmee ik zeker weet dat ik er de komende 3 a 4 jaar niet op uitgekeken ben.

Jullie mening over deze auto's? Alternatieven?
    All rights reserved. Permission granted to partially copy posts for quoting. Generic remarks do not necessarily apply to specific individuals. Smileys do apply even when not explicitly stated. In case of doubt consider the offending text a joke. A lack of understanding on your side does not constitute a lack of humor on my side. If you still feel offended, HTFU and get a life.

Tja, we vallen een beetje in herhalingen.

Laguna GT Estate is gewoon eeen scherpe aanbieding, zeker het introductieaanbod. Maar anderzijds, geeft deze wagen mij geen hebbe,hebbe gevoel.
    C5 Tourer gewoon mooi.

Maar ik hou het toch bij de 3 Premium merken.
    A4 1.8TSI, gelijk ff door Edwin laten chippen, zit je zomaar op 200+ PK's.
    Of de nieuwe C-Estate.
    3 serie dan als 3e optie.
    2 x ouwe premium meuk
    BMW E90 320D Dynamic Exe + chippie
    Jaguar X-Type Estate 2.0DI4 Exclusive

Comment

Dit is ook zo een beetje mijn longlist voor volgend jaar.
      Ik heb alleen de Mondeo en Pasaat erop staan en de Alfa en de V50 niet.

Uit dit lijstje zou ik de Audi nemen. De C5 is gewoon te zwaar geworden.
      BMW 420i coupe (2014) - Buick Skylark Custom Coupe (1970) - Chevrolet G20 Hightop Van (1992)

Comment

passat - niet echt mijn merk, vind het wel een mooi model (nog steeds) en door prijsverlagingen wel interessant. maar doet m'n bloed niet echt koken.

mondeo - groot, niet lelijk maar een beetje over de top qua glimmerij enzo. staat ook op belachelijk kleine wieltjes optisch) dus verplicht dure accesoires erop (minder dan 17" staat er niet op). Daarnaast als diesel niet echt goedkoop als je de nodige extra's standaard wilt hebben. 140pk moet voldoende zijn natuurlijk, maar het blijft een grote auto

laguna - als GT erg interessant, zowel benzine als diesel. rijd erg fijn. concurerend geprijst. heeft heel veel mee, behalve uiterlijk. betrouwbaarheid lijkt me geen issue meer, behalve de 3 jaar garantie hoor ik ook geen problemen meer

audi/bmw/mercedes blijft altijd een stappie duurder dan bovenstaanden...dus: of veel lichtere motor of beknibbelen op luxe. of (en) fiks bijbetalen

C5: mooi, maar erg zwaar / traag.
        V50...misschien gulden middenweg...als je de ruimte niet nodig hebt

Comment

Allemaal saai, behalve de Soeb...
          Z3 Coup 2.8, E36 325i Coup, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
          "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

Comment

Passat is ook niet mijn ding en net als de Mondeo vind ik em erg groot.
            Mondeo vind ik te schonkig. 2.5T is nog wel leuk, maar ik kan er niet echt warm van worden.

Laguna GT is een erg goede deal. 36k, 200pk, leuk gimmick (4WS) en die 3 jaar garantie vind ik wel erg prettig, omdat ik nog niet heb besloten of ik wil leasen of kopen cq financial lease.

A4 1.8TSI naar 200+ pk? Da's wel interessant idd. En kopen/onderhoud via de VdV-clan kan toch?

Soeb is wel speciaal, maar ik weet het niet. Moet er in gaan rijden, dan wordt ik misschien weer verliefd.

'Mijn' merk is toch nog steeds BMW. Al moet ik zeggen dat ik denk ik liever die 1.8TSI motor heb (turboooo) dan de 320i (en zeker de 318i).
            All rights reserved. Permission granted to partially copy posts for quoting. Generic remarks do not necessarily apply to specific individuals. Smileys do apply even when not explicitly stated. In case of doubt consider the offending text a joke. A lack of understanding on your side does not constitute a lack of humor on my side. If you still feel offended, HTFU and get a life.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door tiPanda Bekijk bericht
              A4 1.8TSI naar 200+ pk? Da's wel interessant idd. En kopen/onderhoud via de VdV-clan kan toch?
              Dat kan Panda, heb ik immers ook.
              2 x ouwe premium meuk

Comment

Oh ja, true! Heb je ook een proefrit via hen geregeld?

Comment

Yep, ook al geen probleem.
                  Edwin heeft een soortement van samenwerkingsverband met De Witte Brug oid.
                  Bijkomend voordeel is dat je altijd als leenwagen de snelste op dat moment bij vdv voorradige leon meekrijgt.

@Edwin, hoeveel provisie ontvang ik deze keer:-)
                  2 x ouwe premium meuk

Comment

Ok, de eerste proefrit is gemaakt en het is een grote kanshebber. De Laguna GT estate. Mooi of niet, het ding rijdt erg goed. Vierwielbesturing is een leuk gimmick en het effect is geweldig. De auto stuurt messcherp en direct in.

Rij-impressie op http://83.149.77.18/forum/showthread.php?t=377

Conclusie:
                    Waarom zou ik em kopen?
                    Het is een ruime, praktische, goed afgewerkte en comfortabele auto en biedt heel veel goodies en heel veel rijplezier voor een goede prijs.
                    In het dagelijks gebruik lijkt het me een hele fijne auto, stil, comfortabel en met een fijne motor. De vierwielbesturing is weer prettig bij het inparkeren. En als je op woon-werkverkeer ergens een prettig binnenweggetje kan vinden, dan kom je met een smile van oor tot oor thuis.
                    Verder zie ik mezelf hier wel mee op vakantie gaan. Er gaat een hoop zooi in de kofferbak, het panoramadak is prettig geprijsd, de zonneschermen en evt het privacyglas houden mijn zoon uit de zon en de stoelen lijken me comfortabel genoeg op langere afstanden.
                    Maar dan zet ik vrouw en kind wel ergens af als ik de bergweggetjes op en af cross...

Waarom zou ik em niet kopen?
                    Het is geen BMW :-)
                    Maar zonder gekheid, de enige nadelen die ik kan verzinnen bij deze auto zijn de minder dan perfecte score voor de whiplashpreventie ('Acceptable' in plaats van 'Good'), de beperkte beenruimte achterin en het ontbreken van een goede iPod-integratie met het DVD-navigatiesysteem.

Opsomming
                    • Ruim, praktisch, maar toch erg wendbaar en veel lol.
                    • Genoeg vermogen om lekker te zijn, maar toch milieuklasse C.
                    • Komt in korte bochten echt helemaal op zijn recht.
                    • Beenruimte achterin is niet super.
                    • Afwerking interieur en gebruikte materialen zijn erg goed.
                    • Zeer complete standaarduitrusting: adaptieve bi-xenon, keyless entry, parkeersensoren, navigatie, zonneschermen op de zijramen achter.
                    • Prettig geprijsde opties.
                    • Motor heeft niet zo'n mooi geluid, is wat brommerig. Maar loopt mooi trillingsvrij en biedt lekker veel koppel. Is zowel bij relaxed rijden als sporten een fijne motor.
                    • Turbogat: pas bij 2500 toeren begint de motor echt te sleuren.
                    • Geen echte iPod-integratie met het DVD-navigatiesysteem: een ICELink FM Dock cable. Deze werkt via de antenneingang, wat minder goed geluid geeft als echte iPod-integratie. Het standaard CD-navigatiesysteem biedt naar het lijkt wel een echte iPod-integratie.
                    • Veilige auto: 5 sterren volwassenen, 4 sterren voor kinderen en 2 sterren voor voetgangers. Standaard voorzien van whiplashpreventieve hoofdsteunen. Echter volgens Thatcham.org een score van 'Acceptable'.
                    • Geen automaat op de GT.

Binnenkort proefrit in de A4 1.8T. Ben benieuwd. Zou er eigenlijk een proefrit in een BMW 3 touring achteraan moeten plakken ter vergelijk, maar dat wordt dus een pre-facelift terwijl ik wil wachten op de facelift omdat ik hoop dat de whiplashpreventie beter wordt.
                    Citron C5 Tourer ga ik morgen eens naar kijken, maar de motoriseringen bevallen me niet echt. Geen interessante benzinemotoren. En ik vind em prijzig.
                    De Subaru valt gewoon af. Europese auto's bieden meer verfijning, veiligheid en een betere ergonomie.
                    Ik wil ook deze week nog (heb nu vakantie) een proefrit maken in een Alfa 159 2.2JTS. Dat zal wel MY2007 zijn, want ik heb nog niks gehoord van de MY2008.
                    Volvo V50 hoef ik niet in proef te rijden :-) Wel erg jammer dat de Edition-pakketten niet te krijgen zijn op de T5, al is de 2.4i op zich wel voldoende. Maakt alleen zo weinig verschil uit met mijn huidige auto, dan kan ik die net zo goed laten chippen.

Ik ben niet van plan op korte termijn te bestellen, maar heb nu vakantie en dus nu tijd om rond te kijken.

Nog auto's die ik over het hoofd zie?

Comment

Op prijs/prestatie en rij-ervaring ligt de Laguna nu het meest voor de hand, trouwens. De GT rijdt echt geweldig.

Comment

Als ik het goed begrepen heb komen er in de facelift-3 vergelijkbare actieve (anti-whiplash) hoofdsteunen zoals ook in de huidige 5 te vinden zijn.

Comment

Heb je de 159SW al geprobeerd?
                          Ga gewoon eens rijden. Ding voelt degelijk aan en is best lekker met de 150pk JTD of die 2.2JTS.

Ferrari 308 GTB QV (1983)
                          Alfa Giulia 1300 (1966)
                          Mazda Miata (1990 Daily driver)
                          BMW 320Ci (van GF)

Comment

Ik zou waarschijnlijk gaan voor de Audi A4 Avant 1.8TSI. Gewoon een bloedmooie auto met een interieur zoals een interieur in een auto eruit hoort te zien. Daarnaast, denk ik, dat 'ie ook fantastisch zal rijden. Niet goedkoop, maar nog goed binnen je budget met wat mooie opties erop.

Comment

Ben ook heel benieuwd hoe ze rijden, de A4 en de 159. Dat de 3-serie goed rijdt, dat weet ik wel, maar het is al weer zo lang geleden. Voor een goed vergelijk zou ik er nog eens in moeten rijden.

Nog andere auto's?
                              De Pandaberin is nogal gecharmeerd van de Golf (GTI). Weet niet of die superaanbiedingen nog steeds gelden.
                              Nadeel van de GTI is alleen dat het een hatchback is. Ik vind een station toch een stuk praktischer. Niet onoverkomelijk, maar ik zelf heb wel een voorkeur voor een station.
                              En als een GTI kan, qua grootte, dan is een 130i ook mogelijk binnen het budget :-D (ok, net niet :-( )

Comment

Focus ST anders? :-)

Golf GTI is toch even wat leuker dan een Laguna, vind ik.

Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                Alfa Giulia 1300 (1966)
                                Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                BMW 320Ci (van GF)

Comment

De Octavia RS combi al bekeken?
                                  BMW 420i coupe (2014) - Buick Skylark Custom Coupe (1970) - Chevrolet G20 Hightop Van (1992)

Comment

Lexus IS?

En de V50 gaat er volgend jaar al uit, lijkt me niet de meest verstandige auto om te kopen. Ook gezien de relatieve onzuinigheid van de 5-cilinder en de overwinningen die de boomknuffelaars tegenwoordig boeken...

C5 is n en al comfort. Dus wat wil? Lijkt me echt een verschil tussen dag en nacht met een paar andere kandidaten.

Comment

Ha, die Panda;

Ok, niet zo heel veel cilinders, maar wel ruim, mooi (toch?), snel, erg fijn sturend en heel betaalbaar: Mazda 6 2.5 S-VT.
                                      http://www.autoweek.nl/carbasedata.p...47853&cache=no
                                      Scherven brengen gelul.

Comment

Laat ik iig dan eens in de GTI gaan rijden. Laguna GT rijdt erg goed, heeft net zoveel vermogen als de GTI en is ruimer en praktischer. Ik zal echt in de GTI moeten rijden om te kijken of die echt leuker is.

Focus ST is ook top! Beer van een motor en een heel fijn onderstel. Ik zou dan ook naar de Mazda3 MPS kunnen kijken, die is ng sneller. Ziet er van binnen alleen goedkoop uit.

Maar als ik me zo voorstel met welke wagen ik over 2, 3 of 4 jaar nog tevreden ben en lol heb, dan ben ik bang dat ik snel op de Mazda3 uitgekeken ben. Niet qua power, maar wel qua interieur.

Focus ST is weer een volwassener auto, GTI ook en heeft een net interieur. GTI is bovendien te chippen, wat de lol er in kan houden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ___JC___ Bekijk bericht
                                          De Octavia RS combi al bekeken?
                                          Erg goede suggestie lijkt me. Ziet er redelijk tijdloos uit (al moet de tijd dat leren natuurlijk), goede specs, ruimte en power (en chippable).

Waarom geen Saab met dat X-Drive op de lijst?

Comment

De Octy RS heeft EN de ruimte van een laguna GT EN zo makkelijk te chippen als een GTI.
                                            Volgens mij nu ook met DSG te bestellen.
                                            Slotje erop.
                                            :o)

Comment

Octy RS doet me niks, ik vind het geen sprekende auto. Het heeft verder ook niks speciaals. Daarmee bedoel ik, geen 4WD, geen RWD, geen 4WS. EN een auto moet f erg mooi zijn, f iets speciaals hebben een gimmick.

Het is trouwens ook een oud model en de whiplashrating komt niet verder dan Moderate.
                                              Als ik de Octy RS vergelijk met de andere auto's in mijn lijstje, dan is-ie vergelijkbaar met een V50. Qua power zou ik dan voor de Octy gaan, maar in dat vergelijk vind ik de veiligheid van de V50 beter. V50 staat weer op het onderstel van de Focus. Ik weet niet wat beter rijdt, een V50 of een RS, maar de RS spreekt me niet zo aan.

Laten we het van een andere kant bekijken. In welke auto zou ik over 3 jaar niet in willen ruilen?
                                              Alfa 159 SW? Tijdloos design, denk niet dat ik daar snel op uitgekeken ben. Moet em nog rijden. Maar zeker een ti roept bij mij wel begeerte op.
                                              Citron C5 Tourer? Nu mooi, maar niet zo mooi als de 159 SW en ook niet zo speciaal. Morgen nog eens bekijken, maar ik denk dat ik em drop. Prijs/motorisering ook niet interessant.
                                              Laguna GT Estate? Uiterlijk is nu niet echt boeiend, dus zal er niet meer of minder op uitgekeken zijn. Interieur is wel heel netjes en dat zie je toch meer. Rij-eigenschappen zijn super en 205pk is ook erg lekker. Goede kanshebber.
                                              Audi A4 Avant 1.8TSI? Heel mooie auto, ben er helemaal weg van. Interieur is heel erg mooi. Rij-eigenschappen zouden ook goed moeten zijn en ik las dat de 1.8 TSI een juweeltje is. Zeker met evt. later chiptunen een goede kanshebber. Alleen erg prijzig.
                                              Volvo V50? De enige motorisering waar ik echt enthousiast van wordt is de T5 en die wordt erg duur. Qua maatvoering, rij-eigenschappen, veiligheid en comfort nog wel steeds een erg goeie keuze. Maar al weer een ouder model. Ik twijfel.
                                              Subaru Legacy? Drop ik.
                                              BMW 3xx Touring? Een BMW is altijd goed, al weet ik zeker dat ik met een 318i heel, heel veel spijt ga krijgen dat ik niet voor de Laguna GT heb gekozen. Een 320i zou het knnen zijn, maar zou em weer eens moeten rijden om het te voelen. 325i zou super zijn, maar kaal is-ie al boven budget.
                                              VW Golf GTI? Dan moet ik er wel snel bij zijn. Twijfel aan het ruimteaanbod (enige auto), maar wel goede deal nu.
                                              Ford Focus ST? De moeite waard om te onderzoeken. Moet em eigenlijk eens gaan rijden. Denk dat het nog niet zo eenvoudig zal zijn om en proefrit te regelen, gezien de klantvriendelijkheid van de Ford-dealers hier in de buurt.
                                              BMW 130i? Als een hatchback groot genoeg is, waarom dan niet een 130i? Twijfel helemaal over het ruimteaanbod.
                                              Mazda6 2.5 SVT? Hmmm, interessant. Nieuwe Mazda6 ziet er echt mooi uit. De moeite waard om te bekijken, bedankt voor de tip, Hansv.

Comment

Hoe zit het met zakelijke representativiteit? Kan me zo indenken dat een ST en een GTI niet altijd gewaardeerd zullen worden door opdrachtgevers...

Comment

Octy RS doet me niks, ik vind het geen sprekende auto. Het heeft verder ook niks speciaals. Daarmee bedoel ik, geen 4WD, geen RWD, geen 4WS. EN een auto moet f erg mooi zijn, f iets speciaals hebben een gimmick.
                                                  Smaken verschillen. Je zegt een GTI is wel mooi en een juweel van een motor maar niet echt ruim. Dan kom ik op een Octavia uit. En DSG is een gimmick. Maar goed, ieder zn ding.

Comment

Laten we het van een andere kant bekijken. In welke auto zou ik over 3 jaar niet in willen ruilen?
                                                    Ik denk dat dat de juiste benadering is.
                                                    Inmiddels is dus wel duidelijk dat de V50 het voor jou ook niet is, en ik vraag me af of je het met die Laguna wel 3 jaar gaat volhouden. Dat onderstel alleen is gewoon niet genoeg. Hoe goed een Mazda6 ook mag zijn, is ie ook leuk?

Want een "goede auto" is nou eenmaal niet hetzelfde als een "leuke auto".

Jij maakte zelf ooit de opmerking: wat je wil is, dat als je van je wagen wegloopt, dat je dan toch nog even moet omkijken, en dan denkt, "he, wat een lekkere bak is het toch." En dat moet je dan de komende drie jaar blijven denken. Dat zit dan niet alleen in de looks, daarvoor moet de package aardig kloppen, dus looks, rijeigenschappen, motor, alles.

Goed, je zit altijd vast aan een budget, maar haal uit dat lijstje de kandidaat die tenminste nog het dichtst in de buurt komt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door raspaardje Bekijk bericht
                                                      Hoe zit het met zakelijke representativiteit? Kan me zo indenken dat een ST en een GTI niet altijd gewaardeerd zullen worden door opdrachtgevers...
                                                      Huh? Kan een GTI nou ook al niet meer. Heeft enkel nog een hybride dan de juiste zakelijke representatie?
                                                      Ja, ik maak me wat zorgen, ik koos voor GTI (en dus niet voor 911) omwille van de zakelijk representativiteit en praktisch voordeel. Een golfje van 36k gaat niemand zich toch aan storen?)

Oorspronkelijk geplaatst door V4 Bekijk bericht
                                                      ...en ik vraag me af of je het met die Laguna wel 3 jaar gaat volhouden. Dat onderstel alleen is gewoon niet genoeg.
                                                      Helemaal mee eens. Alleen onderstel of alleen looks (159) ga je het niet mee redden. Wat 'jammer' is dat je op automotive vlak te vroeg gepiekt hebt met de 325ti. Je kunt nu bijna niet anders dan te shoppen voor 3-serie, A4 en C-klasse. A4 ga je vast bij denken dat die te onderstuur voor je is. En is aan het einde van de rit tussen je oren 't altijd net niet zolang het geen quattro is, dus die valt alvast af. C-klasse hoorde ik je nooit over dus zal het ook wel niet worden. Kiezen tussen dit of dat, zoiets zal het wel worden.

Comment

Ha, die V4;

"Leuk" is inderdaad een argument. Ik kwam op de Mazda 6 naar aanleiding van de Autovisietest tegen twee Japanse concurrenten (Accord & Legacy diesels) waarbij de 6 juist als het op rijplezier aankwam die twee achter zich liet. Maar zeker ook qua prijs. Klinkt mij wel leuk in de oren....
                                                        Scherven brengen gelul.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door boris Bekijk bericht
                                                          Helemaal mee eens. Alleen onderstel of alleen looks (159) ga je het niet mee redden. Wat 'jammer' is dat je op automotive vlak te vroeg gepiekt hebt met de 325ti. Je kunt nu bijna niet anders dan te shoppen voor 3-serie, A4 en C-klasse. A4 ga je vast bij denken dat die te onderstuur voor je is. En is aan het einde van de rit tussen je oren 't altijd net niet zolang het geen quattro is, dus die valt alvast af. C-klasse hoorde ik je nooit over dus zal het ook wel niet worden. Kiezen tussen dit of dat, zoiets zal het wel worden.
                                                          C-klasse doet me niets en is erg duur.

Qua 'te vroeg pieken', tja. Het waren 4 mooie jaren :-)
                                                          Maar het is alleen 'te vroeg' als je er vanuit gaat dat de volgende auto beter/mooier/groter/duurder/sneller moet zijn dan de vorige.
                                                          En dat vind ik niet per se, zou leuk zijn, maar die illusie/dat idee heb ik niet meer. Enerzijds omdat de auto- en leaseprijzen enorm gestegen zijn. Voor de 42k die de 325ti destijds kostte heb je iig bij BMW niet meer zo'n speciale auto. De 325ti had sportstoelen in half-leer, zwarte hemelbekleding, xenon, een heerlijke 6-cilinder met 192pk, grotere remmen, een speciaal onderstel. Een 130i High Exec kost 46k en voelt als een kleinere auto. En heeft voor mijn gevoel niet dat speciale wat de 325ti wel had. Een 135i weer wel, maar die is ng duurder.
                                                          Anderzijds omdat mijn omstandigheden en prioriteiten verschoven zijn. De 325ti was solide, stug en hard. Hard en stug onderstel, harde en stugge stoelen, zware koppeling, zwaar sturen. Vier jaar en veel kilometers in dat apparaat en ik had rugpijn. Ik vond het enorm jammer om de auto in te leveren, maar wilde op een bepaalde manier wel graag een andere auto, omdat ik rugpijn van de 325ti kreeg.
                                                          Ik stel nu veel meer prijs op comfort en veiligheid en heb een praktischer auto nodig voor mijn gezinnetje.

Al met al. De auto die ik nu wil kiezen hoeft niet meer zo'n 'special' te zijn, niet meer hardcore. Ik zoek geen sportwagen, maar een comfortabele, bruikbare, veilige auto die genoeg diepte biedt om me de komende paar jaar te vermaken. Een auto waarmee je comfortabel lange afstanden kan afleggen, de dagelijkse file kan doorstaan en die een hoop lol biedt op de spaarzame momenten dat de weg leeg en bochtig is.

Maar zoals V4 al zei, de hele package moet kloppen. Onderstel, handling, stuurgevoel, maar zeker ook het vermogen moeten voldoende zijn om te blijven boeien.
                                                          Wat dat betreft klopt de Laguna wel. 205pk is voldoende lekker om niet te irriteren, het onderstel en de handling zijn erg goed en ben tijdens de proefrit nog niet in de buurt van de grenzen geweest.
                                                          Een BMW gaat qua handling, stuurgevoel en balans ook niet vervelen. Een 318i wat power betreft op zeker. 320i moet ik nog rijden, klinkt wel beter.
                                                          Ben ook heel benieuwd naar de A4. Die zou erg goed moeten zijn en de 1.8TSI ook.

Comment

Vandaag een 159 SW 2.2 JS Business gereden. Wat een teleurstelling. De stoelen zaten niet lekker, veel te hard en je zat er echt op en niet in. Rare vorm ook van de rugleuning.
                                                            De auto voelt lomp aan. Sturen gaat stug, onderstel is hard. Insturen is niet scherp, eerst een dood punt. Niet scherp, niet lekker. Weinig stuurgevoel ook. Auto draait wel direct, maar als geheel voelt het niet vloeiend, niet agiel.
                                                            De motor helpt ook niet, klinkt brommerig, op toeren niet mooi.
                                                            De auto als geheel voelt lomp, houterig. Je mist de scherpte, de gretigheid en de agiliteit van de 156. En al helemaal het fantastische geluid van de TS.

Vriend opgehaald die ook meereed in de Laguna GT en die kwam, zonder dat ik wat zei, tot dezelfde conclusie. Hij zei ook, ik zou nog best een keertje die Laguna GT mee willen en dat heb ik niet bij deze auto.

Terug naar de dealert, teleurstelling verteld. Ik krijg zaterdag nu een 159 SW 1.9JTD ti mee. Ben benieuwd of dat het verschil maakt. ti staat op 19" en heeft een strak onderstel, dus ik heb goede hoop.

Voorlopige conclusie dus: Alfa 159 SW is meer een auto waar je tevreden uitstapt en omkijkt, dan een waar je met voorpret instapt en rijdt.

Comment

Jammer, was ik al bang voor eigenlijk. Ben wel benieuwd hoe 19" en andere veertjes gaan helpen er een 'smoother' package van te maken. Stoelen kunnen natuurlijk nog wel wat bijdragen. Nog bizarder is dat als een 180pk benzine wat tegen valt een 150pk diesel wordt aangedragen. Koppel maskeert de boel dan net voldoende?

Comment

Van al die auto's hierboven vind ik zelf er maar 3 interessant. De rest doet me eigenlijk gewoon niks.

Octy RS, Focus ST of de GTI dus. ST zou in mijn geval afvallen, omdat ik het brandstofverbruik van dat ding simpelweg onacceptabel vind. Als je rustig rijdt, wil je niet 1:9 rijden tenslotte, als je zelf moet aftikken bij de pomp.

Ik zou nu zelf voor de RS gaan, want daar past de hele kampeeruitrusting inclusief 4 mensen in.

GTI DSG met chip tegen motorfiets bij verkeerslichten is altijd weer schrikken voor de motorrijders trouwens. Als ze te vroeg schakelen hebben ze veel meters nodig om bij te komen ;-)
                                                                Last edited by NoTVR; 24-06-08, 19:18.
                                                                Kawa Versys 2010 MX-5 nc White up!

Comment

Working...
                                                                X