Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Korte rij-impressie 320i Coupe

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Korte rij-impressie 320i Coupe

Ik mocht gisteren tijdens de lunchpauze even sturen in de 320i Coupe van een collega. Geweldig mooie auto, wit, standaard met Xenon.
    De sportstoelen van BMW zitten werkelijk geweldig. Veel steun, comfortabel en zacht itt de vorige editie in de E46, die plankhard waren. Verstelbare zijwangen heb ik niet uitgeprobeerd.
    Je zit laag in de Coupe, en het is ook een lage auto. Zitpositie is perfect. Het was heel even wennen om weer in een BMW te rijden, maar dat duurde ongeveer 0,05 seconde.

Stuurgevoel en onderstel
    Stuurgevoel en stuurprecisie is excellent. Sturen gaat vrij zwaar, maar volkomen lineair. Je kan de auto op bochtige weggetjes heel precies plaatsen en het standaardonderstel biedt echt de perfecte mix van controle en comfort. Niet te hard, niet te zacht, volledige controle. En veel grip.
    Het rempedaal is vrij hard, mooi lineair, maar wel met minder initiele vertraging dan ik gewend ben. Je moet harder en dieper trappen om goed af te remmen. Gaspedaal is iets licht, had iets meer weerstand mogen hebben.
    Geen spoortje onderstuur, de auto gaat mooi de bocht om, iets geholpen door de achterkant (vochtig wegdek, DTC aan).

De motor
    De 2-liter 170pk motor is geen strepentrekker, maar maakt graag toeren en je kan em mooi doortrekken tot aan het rood. Vooral boven de 4000 toeren begint de motor op gang te komen, met een mooi geluid boven in het toerenbereik.
    De motor in de V50 klinkt beter en trekt harder nu hij gechipt is, maar de BMW-motor loopt prachtig soepel en trillingsvrij. Bijzonder smeuiig. Een beetje te perfect en tam om echt spannend te zijn zelfs.

Balans
    Wat het mooist is, is de balans. In een mooie doordraaier kan ik met de balans spelen, achterkant beetje naar buiten, voorkant beetje naar buiten, over 4 wielen tegelijk verschrikkelijk mooi neutraal. Nat wegdek is wat dat betreft geweldig. In de V50 zit je op zo'n moment alleen maar met de voorkant te worstelen om die binnenboord te houden.

Verschillen met de V50
    Als ik 's avonds weer in mijn V50 stap valt het me op dat het niet tegenvalt. Van de ene naar de andere auto stappen is altijd een goed moment om de verschillen te merken. De V50 voelt goed. Goed gedempt, iets comfortabeler, lekkere stoelen, goede weging van pedalen en stuur. Stuurt minder lineair en minder precies. 5-cilinder heeft veel meer koppel onderin en is een luiere motor. Maakt minder graag toeren, maar als je volgas wegtrekt dan voelt dat wel sneller en spectaculairder dan in de 320i. Klinkt beter en trekt beter.
    Alleen dat geworstel met de voorwielen in de bocht is zo vervelend.

Conclusie
    De 320i Coupe is een enorm mooie auto die erg goed rijdt. De motor is een beetje t smooth om echt leuk te zijn, mist een mooi geluid en trekkracht om echt fun te zijn. Ik denk dat met een beetje meer auraal plezier de 320i al een stuk leuker wordt. De auto is snel genoeg, maar mist een stukje spectakel.
    De voornaamste aantrekkingskracht van de auto zit in stuurprecisie, het mooie onderstel, in precies kunnen rijden en in de mooie balans.
    All rights reserved. Permission granted to partially copy posts for quoting. Generic remarks do not necessarily apply to specific individuals. Smileys do apply even when not explicitly stated. In case of doubt consider the offending text a joke. A lack of understanding on your side does not constitute a lack of humor on my side. If you still feel offended, HTFU and get a life.

"De voornaamste aantrekkingskracht van de auto zit in stuurprecisie, het mooie onderstel, in precies kunnen rijden en in de mooie balans."

Leuk stukje, maar je vergeet de looks/uitstraling als pluspunt. Tis een 3 serie coup man! Wit ook nog :)

Comment

Mooie impressie Panda, maar iets teveel "lineair"..., stopwoordje? ;-)
      Wat is nu lineair sturen, is dat rechtdoor gaan? En wat is een lineair rempedaal?
      "Bork Bork Bork!" - Swedish Chef

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door _RC_ Bekijk bericht
        "De voornaamste aantrekkingskracht van de auto zit in stuurprecisie, het mooie onderstel, in precies kunnen rijden en in de mooie balans."

Leuk stukje, maar je vergeet de looks/uitstraling als pluspunt. Tis een 3 serie coup man! Wit ook nog :)
        Oh ja, maar uiterlijk van auto's doet me vaak maar heel weinig. Er zijn maar weinig auto's die ik *echt* mooi vind.
        3-serie coupe vind ik ok :-)
        All rights reserved. Permission granted to partially copy posts for quoting. Generic remarks do not necessarily apply to specific individuals. Smileys do apply even when not explicitly stated. In case of doubt consider the offending text a joke. A lack of understanding on your side does not constitute a lack of humor on my side. If you still feel offended, HTFU and get a life.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Henk Bekijk bericht
          Mooie impressie Panda, maar iets teveel "lineair"..., stopwoordje? ;-)
          Wat is nu lineair sturen, is dat rechtdoor gaan? En wat is een lineair rempedaal?
          Lineair sturen: Je stuurt meer evenredig aan de beweging van het stuur en het gevoel in het stuur blijft hetzelfde. In de V50 is de weerstand niet helemaal constant, dat maakt het wat lastiger om precies te sturen.

Lineair rempedaal: remkracht evenredig aan druk op het pedaal en pedaaluitslag en druk zijn evenredig. Een Citroen BX bv. heeft een keihard pedaal dat niet meebeweegt, is niet lineair. Meeste Audi's vertragen initieel enorm, en hebben een bijterig rempedaal. Maar als je door trapt vertrgaat de auto niet evenredig meer, maar zelfs minder.
          De V50 is wat bijteriger dan de 320i en heeft een wat zachter rempedaal. Vind ik net wat prettiger dan de 320i die je goed en diep moet intrappen voor voldoende deceleratie.

Comment

Ha, die Panda;

Zg dat dan....
            Scherven brengen gelul.

Comment

Als je een kopje "Verschillen met de V50" maakt, vind ik looks en type auto toch wel een giga factor :) Wat foto's om dit te illustreren:

BMW:

Volvo V50:

:op

Comment

Vrij duidelijke lineaire verschillen ;-)

Comment

Ben zo te zien niet de enige die blind is voor het uiterlijk van een auto...

Comment

Die 320 is wel even wat mooier dan een V50 idd, maar dat ziet iedereen.
                    Tevens is die 2 liter motor verre van verkeerd. In de 1-serie vond ik hem zelfs heel erg fijn.
                    170pk is nog steeds niet weinig hoor. Een paar jaar geleden was iedereen verbaasd over Seats met wel 156 of zelfs 180pk en nu is 170pk ineens weinig. :-)

Het enige minpuntje is idd, dat de motor zo soepel is (noem dat maar een minpunt idd :-), dat je niet goed merkt dat de auto toch best wel snel is.
                    Is met mijn 118D ook zo. Een 147 JTD 16V voelt sneller aan, maar is niet sneller dan de 118D.

Ferrari 308 GTB QV (1983)
                    Alfa Giulia 1300 (1966)
                    Mazda Miata (1990 Daily driver)
                    BMW 320Ci (van GF)

Comment

Tja, die Seats die Harry noemt hadden de bekende 1.8T met schop in de rug van de turbo, voelt nu eenmaal anders dan een NA motor. Zou die 170pk I6 motor maar wat graag willen hebben, bij flink doortekken merk je vast wel dat er 170 paardjes in zitten...

Ik zie nu inderdaad ook dat enkele van die V50's op de foto's een Ford logo hebben, raar, kan iemand me dit uitleggen? :)

Comment

Ha, die RC;

Sorry dat ik je droom verstoor, maar de 320(C)i is tegenwoordig een vierpitter....
                        Scherven brengen gelul.

Comment

Vind de x20i motor ook erg prettig in de 1-serie. Voelde lichtvoetiger aan mijn 123d. Ook de gretigheid van toeren draaien maakt het daardoor best wel een vermakelijke machine.
                          BMW F30 328iA
                          BMW E87 130i
                          BMW E30 M3 + E92 M3 GT4

Propeller-fappert

Comment

Zou die 170pk I6 motor maar wat graag willen hebben, bij flink doortekken merk je vast wel dat er 170 paardjes in zitten...
                            Ben alleen bang dat het tegenwoordig een I4 is.... :'-(

EDIT: Hans war mir voor... :-)
                            Every second of your life is a part of your song

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Harry Bekijk bericht
                              Het enige minpuntje is idd, dat de motor zo soepel is (noem dat maar een minpunt idd :-), dat je niet goed merkt dat de auto toch best wel snel is.
                              Spijker op z'n kop. De auto is veel sneller dan je denkt, dat merk je dus oa. omdat je voor bochten zo verschrikkelijk hard moet afremmen.

Comment

Eenzelfde met de 123d. Ontzettend soepel en erg lineair, daardoor ontbreekt af en toe de snelheidsbeleving maar de snelheidsmeter vertekend de boel.
                                BMW F30 328iA
                                BMW E87 130i
                                BMW E30 M3 + E92 M3 GT4

Propeller-fappert

Comment

Oeps, jullie hebben gelijk. Tis een I4 tegenwoordig inderdaad, opgevoerde versie van het blok in de 318 dan neem ik aan?

Comment

Meer een geknepen 320i. Tegenwoordig zijn bijna alle 1 en 3-series 2-liter motoren (muv x30i/x35i en M3).
                                    BMW F30 328iA
                                    BMW E87 130i
                                    BMW E30 M3 + E92 M3 GT4

Propeller-fappert

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tristan Bekijk bericht
                                      Meer een geknepen 320i. Tegenwoordig zijn bijna alle 1 en 3-series 2-liter motoren (muv x30i/x35i en M3).
                                      De 316i is toch nog wel een 1600? Maar eigenlijk best grappig( en wel zo efficint) dat er maar zo weinig motoren zijn(afgezien van kleine verschillen natuurlijk). Een 1.6l(316) een 2l(318 en 320) en een 3l(325i, 330i en 335i). Voor de diesels geldt hetzelfde(daar mist zelfs de 1.6 variant). En dan is er natuurlijk nog de M3, maar die tel ik voor het gemak even niet mee.

EDIT: Ik vraag me trouwens af of het niet verstandiger is de 1.6 motor te schrappen. Scheelt qua aanschaf niet zoveel en als ik het goed zie qua uitstoot ook niet(helemaal niets zelfs). Als ze er een downtuned 318(=downtuned 320) van maken zou het qua winst weleens weinig geld kunnen schelen ook al laten ze de prijs hetzelfde. Scheelt echter wel weer een extra set onderdelen in je systeem en magazijn.
                                      Last edited by MN-Power; 24-02-09, 14:57.

Comment

Ha, die MN-P;

De 116i wordt binnenkort dan ook met een (nog verder) geknepen tweelitermotor uitgerust. De 316i houdt gewoon de 1,6. Logisch toch?
                                        Scherven brengen gelul.

Comment

Ja, heel logisch, geef de kleine wagen de motor met (van nature) meer koppel. :-)

Comment

Zou die 170pk I6 motor maar wat graag willen hebben, bij flink doortekken merk je vast wel dat er 170 paardjes in zitten...
                                            N00b!
                                            Volg Autopics nu ook op Facebook: https://www.facebook.com/Autopics.nl

Comment

En dan hadden de oude 316i en 318i dezelfde 1.9 motor. En de x23i was toch een 2,5? En de x35 blokken zijn toch 3 liters? Wat dat betreft is BMW maar een vaag merk :)

Comment

En dan hadden de oude 316i en 318i dezelfde 1.9 motor. En de x23i was toch een 2,5? En de x35 blokken zijn toch 3 liters? Wat dat betreft is BMW maar een vaag merk :)
                                                De oude (prefacelift) E46 316i had een fantastische motor. Lekker veel koppel bij lage toeren.

Comment

Maar zoals ik al zei, die 320i is zo smooth en soepel dat hij daardoor te weinig spectakel biedt. Je gaat er ongemerkt hard mee. Eigenlijk alleen omdat ik zo hard moest remmen voor de bocht merkte ik dat ik hard ging.

Ik heb wel weer een beetje mijn mening bijgesteld over de .20i motor. Ik vond em teleurstellend en pit missen, maar nu bij deze herhaalde kennismaking ben ik best tevreden.
                                                  Een mooie BMW Performance airbox of het uitlaatsysteem zou het wel af maken, dan hr je tenminste ook dat je hard gaat.

Comment

Ha, die RC;

Nee hoor, het ie gewoon een erg traditiebewust merk. De 1502 was een 1600, net als de E21 315. De latere E21 en de vroege E30 316's waren 1800cc. De E36 323i was een 2,5. De 633 en 733 waren 3,2l groot. De oude 745 was eerst 3,2 en later 3,4 liter. De oude*35 waren eerst krap 3,5 en later ruim 3,4 liter. De 632, 633, 732 en 733 hadden allemaal dezelfde 3,2l motor.
                                                    En behalve de door jou genoemde afwijkingen zijn de E39 en sommige E31 en E38 *40's 4,0 en andere weer 4,4l groot. De recente 5-, 6- en 745 zijn 4,4l en de 5-, 6- en 750 modellen 4,8l. Van de huidige drieserie zijn er overigens 325 (i & d) met 2,5 en drielitermotoren geweest. Confused? We hebben het nog niet eens over de X- en Z-series gehad....
                                                    Last edited by Hansv; 24-02-09, 15:56.
                                                    Scherven brengen gelul.

Comment

Panda, jij bent echt schizofreen. In de ene helft van je posts wil je alleen auto's die door Ouders Van Nu aangeraden worden. Maar zodra de heilige propellor weer aan de hemel verschijnt, kom je met de wanstalstigste petjesattributen... WAWILOENOU? :)
                                                      You know that reality is immaterial

Comment

Dus? We snappen je niet?

Comment

We zoeken ook een schizofrene auto. Eentje waarmee je lekker rustig kan cruisen, maar ook lekker mee kan sporten!

Comment

Jammer van de 4 cilinder.....................er moet IMHO op zijn minst een 6 in lijn in.................minimaal 18", liever 19" anders ziet het niet uit en is de "uiterlijke" balans zoek, vooral aan de achterwielen lijken dan snel te klein.

Verder prima kar, 3er coupe by far de mooiste BMW in het huidig straatbeeld, met een standing waar je U tegen zegt, als ik er eentje tegen kom ( heel af en toe) dan is het direct duidelijk; "daar komt wat moois aan", vooral met de dagrij verlichting aan ( Angel eyes)
                                                            Wit was ik reeds op uitgekeken in 1992 of zo............dus dat laat ook maar, gaarne TiAG of zwart.

Het rijgedrag, stuur en rem balans is werkelijk ongehoord goed, dat ervaar ik elke dag aan den lijve maar dan wel met 8 dansende kabouters in het vooronder....:-) Verder idd zeer verneukeratief aangaande de snelheid, je moet echt regelmatig even de KM teller checken, want het gaat gauw richting zeer illegale waarden.......................
                                                            If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bullshit!

When they say nothing's wrong that's when you run

Comment

Ha, die Romo;

"maar dan wel met 8 dansende kabouters in het vooronder....:-) "

Ja, die negende is natuurlijk te stram om mee te doen....
                                                              Scherven brengen gelul.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hansv Bekijk bericht
                                                                Ha, die Romo;

"maar dan wel met 8 dansende kabouters in het vooronder....:-) "

Ja, die negende is natuurlijk te stram om mee te doen....
                                                                Das gewoon een lamme zak..........................:-)
                                                                If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bullshit!

When they say nothing's wrong that's when you run

Comment

Working...
                                                                X