Ik mocht gisteren tijdens de lunchpauze even sturen in de 320i Coupe van een collega. Geweldig mooie auto, wit, standaard met Xenon.
De sportstoelen van BMW zitten werkelijk geweldig. Veel steun, comfortabel en zacht itt de vorige editie in de E46, die plankhard waren. Verstelbare zijwangen heb ik niet uitgeprobeerd.
Je zit laag in de Coupe, en het is ook een lage auto. Zitpositie is perfect. Het was heel even wennen om weer in een BMW te rijden, maar dat duurde ongeveer 0,05 seconde.
Stuurgevoel en onderstel
Stuurgevoel en stuurprecisie is excellent. Sturen gaat vrij zwaar, maar volkomen lineair. Je kan de auto op bochtige weggetjes heel precies plaatsen en het standaardonderstel biedt echt de perfecte mix van controle en comfort. Niet te hard, niet te zacht, volledige controle. En veel grip.
Het rempedaal is vrij hard, mooi lineair, maar wel met minder initiele vertraging dan ik gewend ben. Je moet harder en dieper trappen om goed af te remmen. Gaspedaal is iets licht, had iets meer weerstand mogen hebben.
Geen spoortje onderstuur, de auto gaat mooi de bocht om, iets geholpen door de achterkant (vochtig wegdek, DTC aan).
De motor
De 2-liter 170pk motor is geen strepentrekker, maar maakt graag toeren en je kan em mooi doortrekken tot aan het rood. Vooral boven de 4000 toeren begint de motor op gang te komen, met een mooi geluid boven in het toerenbereik.
De motor in de V50 klinkt beter en trekt harder nu hij gechipt is, maar de BMW-motor loopt prachtig soepel en trillingsvrij. Bijzonder smeuiig. Een beetje te perfect en tam om echt spannend te zijn zelfs.
Balans
Wat het mooist is, is de balans. In een mooie doordraaier kan ik met de balans spelen, achterkant beetje naar buiten, voorkant beetje naar buiten, over 4 wielen tegelijk verschrikkelijk mooi neutraal. Nat wegdek is wat dat betreft geweldig. In de V50 zit je op zo'n moment alleen maar met de voorkant te worstelen om die binnenboord te houden.
Verschillen met de V50
Als ik 's avonds weer in mijn V50 stap valt het me op dat het niet tegenvalt. Van de ene naar de andere auto stappen is altijd een goed moment om de verschillen te merken. De V50 voelt goed. Goed gedempt, iets comfortabeler, lekkere stoelen, goede weging van pedalen en stuur. Stuurt minder lineair en minder precies. 5-cilinder heeft veel meer koppel onderin en is een luiere motor. Maakt minder graag toeren, maar als je volgas wegtrekt dan voelt dat wel sneller en spectaculairder dan in de 320i. Klinkt beter en trekt beter.
Alleen dat geworstel met de voorwielen in de bocht is zo vervelend.
Conclusie
De 320i Coupe is een enorm mooie auto die erg goed rijdt. De motor is een beetje té smooth om echt leuk te zijn, mist een mooi geluid en trekkracht om echt fun te zijn. Ik denk dat met een beetje meer auraal plezier de 320i al een stuk leuker wordt. De auto is snel genoeg, maar mist een stukje spectakel.
De voornaamste aantrekkingskracht van de auto zit in stuurprecisie, het mooie onderstel, in precies kunnen rijden en in de mooie balans.
De sportstoelen van BMW zitten werkelijk geweldig. Veel steun, comfortabel en zacht itt de vorige editie in de E46, die plankhard waren. Verstelbare zijwangen heb ik niet uitgeprobeerd.
Je zit laag in de Coupe, en het is ook een lage auto. Zitpositie is perfect. Het was heel even wennen om weer in een BMW te rijden, maar dat duurde ongeveer 0,05 seconde.
Stuurgevoel en onderstel
Stuurgevoel en stuurprecisie is excellent. Sturen gaat vrij zwaar, maar volkomen lineair. Je kan de auto op bochtige weggetjes heel precies plaatsen en het standaardonderstel biedt echt de perfecte mix van controle en comfort. Niet te hard, niet te zacht, volledige controle. En veel grip.
Het rempedaal is vrij hard, mooi lineair, maar wel met minder initiele vertraging dan ik gewend ben. Je moet harder en dieper trappen om goed af te remmen. Gaspedaal is iets licht, had iets meer weerstand mogen hebben.
Geen spoortje onderstuur, de auto gaat mooi de bocht om, iets geholpen door de achterkant (vochtig wegdek, DTC aan).
De motor
De 2-liter 170pk motor is geen strepentrekker, maar maakt graag toeren en je kan em mooi doortrekken tot aan het rood. Vooral boven de 4000 toeren begint de motor op gang te komen, met een mooi geluid boven in het toerenbereik.
De motor in de V50 klinkt beter en trekt harder nu hij gechipt is, maar de BMW-motor loopt prachtig soepel en trillingsvrij. Bijzonder smeuiig. Een beetje te perfect en tam om echt spannend te zijn zelfs.
Balans
Wat het mooist is, is de balans. In een mooie doordraaier kan ik met de balans spelen, achterkant beetje naar buiten, voorkant beetje naar buiten, over 4 wielen tegelijk verschrikkelijk mooi neutraal. Nat wegdek is wat dat betreft geweldig. In de V50 zit je op zo'n moment alleen maar met de voorkant te worstelen om die binnenboord te houden.
Verschillen met de V50
Als ik 's avonds weer in mijn V50 stap valt het me op dat het niet tegenvalt. Van de ene naar de andere auto stappen is altijd een goed moment om de verschillen te merken. De V50 voelt goed. Goed gedempt, iets comfortabeler, lekkere stoelen, goede weging van pedalen en stuur. Stuurt minder lineair en minder precies. 5-cilinder heeft veel meer koppel onderin en is een luiere motor. Maakt minder graag toeren, maar als je volgas wegtrekt dan voelt dat wel sneller en spectaculairder dan in de 320i. Klinkt beter en trekt beter.
Alleen dat geworstel met de voorwielen in de bocht is zo vervelend.
Conclusie
De 320i Coupe is een enorm mooie auto die erg goed rijdt. De motor is een beetje té smooth om echt leuk te zijn, mist een mooi geluid en trekkracht om echt fun te zijn. Ik denk dat met een beetje meer auraal plezier de 320i al een stuk leuker wordt. De auto is snel genoeg, maar mist een stukje spectakel.
De voornaamste aantrekkingskracht van de auto zit in stuurprecisie, het mooie onderstel, in precies kunnen rijden en in de mooie balans.
Comment