Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

'Dieselrijden nauwelijks rendabel'

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• 'Dieselrijden nauwelijks rendabel'

Diesel rijden is voor de meeste consumenten en leaserijders nauwelijks meer rendabeler dan benzine. Door het krimpende prijsverschil tussen de brandstoffen is het omslagpunt waarbij diesel rijden goedkoper is dan benzine, in een jaar tijd bijna verdubbeld. Dat blijkt uit een analyse van Athlon Car Lease.

In 2007 was het prijsverschil tussen diesel en benzine 44 cent, tegenwoordig nog maar 20 cent. Begin 2008 lag het omslagpunt nog op 27 duizend kilometer per jaar, nu is dat meer dan 45 duizend kilometer.

De gemiddelde leaserijder maakt jaarlijks veel minder dan 45 duizend kilometers. Volgens de leasemaatschappij kunnen wagenparkbeheerders veel geld besparen door benzine-auto’s in te zetten in plaats van diesels. Volgens berekeningen van Athlon kost een dieselrijder zijn werkgever zo’n 55 tot 75 euro meer per maand dan een benzinerijder. Het wagenpark van Athlon Car Lease bestaat voor 62% uit diesels.

(bron Automotive Online)
    Volg Autopics nu ook op Facebook: https://www.facebook.com/Autopics.nl

Toen ik vanmorgen naar diezelfde leasemij reed zag ik onderweg op de borden bij de tankstations euro 1,325 en diesel 1,09 of zo. 20 cent verschil? :-)

Omslagpunt is inderdaad wel een stuk verder komen te liggen, maar een verdubbeling lijkt me wat ruim afgerond en ligt per auto natuurlijk weer anders.

Comment

ze lopen achter....
      het prijsverschil is hoger dan het artikel suggereert tegenwoordig (voor zo lang het duurt )
      "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
      "dan door naar Bats voor bakkie want dat staat ook nog"--TSM
      "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
      "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lennart Bekijk bericht
        Toen ik vanmorgen naar diezelfde leasemij reed zag ik onderweg op de borden bij de tankstations euro 1,325 en diesel 1,09 of zo. 20 cent verschil? :-)

Omslagpunt is inderdaad wel een stuk verder komen te liggen, maar een verdubbeling lijkt me wat ruim afgerond en ligt per auto natuurlijk weer anders.
        Idd herinner me nog van een van deze dagen dat het verschil meer dan 30 cent is :

96+- diesel 129+- euro 95 allebei BP in Amsterdam (freebees he :p)

Maar het word wel steeds minder aantrekkelijk om een beetje leuke diesel te rijden vind ik, je moet er steeds meer km's voor maken.

Comment

Voor nieuwe zuinige auto's wellicht.

Maar het omslagpunt voor een 3 jaar oude V50 ligt ergens bij 16000km, bij een A6 al bij 12000km.
          Kawa Versys 2010 MX-5 nc White up!

Comment

Vanochtend nog even extra opgelet: bij de Shell is het 99,9 cent voor de diesel en 132,9 cent voor de euro. Das dus 33 cent en geen 20.

Het effect is inderdaad het grootst bij zuinige auto's. Ik zie het bericht vooral als een goede marketingactie. Er wordt over gesproken, de naam van het bedrijf wordt genoemd, doel bereikt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lennart Bekijk bericht
              Vanochtend nog even extra opgelet: bij de Shell is het 99,9 cent voor de diesel en 132,9 cent voor de euro. Das dus 33 cent en geen 20.
              Je moet ook niet met het huidige prijsverschil rekenen, maar met het gemiddelde over de komende vier jaar. Dat dat 20 cent zou zijn stemt me vrolijk. Helaas komt het uit de telegraaf en zullen we nog wel even met het rare accijnsbeleid te maken blijven houden.
              $ (cat - 2>&1 ) > /dev/null

Comment

Ha, die Gummers;

In de onderliggende berekeningen is ongetwijfeld uitgegaan van dezelfde verbruikscijfers als waar de mjöölabels op worden gebaseerd. Ik heb de indruk dat de gemiddelde automobilist in de praktijk met een diesel eerder aan dergelijke waardes komt dan met een benzineauto.
                Scherven brengen gelul.

Comment

Dacht het niet. Kijk maar eens op SpritMonitor.

Comment

Ha, die Geelhoed;

Mijn indruk wordt gesteund door mijn praktijkervaringen. Jouw gedachten zijn waarschijnlijk (weer eens) gebaseerd op cijferwerk van anderen.
                    Scherven brengen gelul.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hansv Bekijk bericht
                      Ha, die Geelhoed;

Mijn indruk wordt gesteund door mijn praktijkervaringen. Jouw gedachten zijn waarschijnlijk (weer eens) gebaseerd op cijferwerk van anderen.
                      Jazeker, en beide hebben voor- en nadelen. Jij ontbeert voldoende metingen, en ik ben afhankelijk van de betrouwbaarheid van de cijfers van anderen.

Comment

Tsja, zg. álles om de CO2-uitstoot omlaag te krijgen, maar ondertussen de auto's die rijden op brandstoffen (LPG/diesel) met de minste CO2 uitstoot zó zwaar belasten dat ze niet aantrekkelijk zijn.
                        Iedereen heeft recht op mijn mening!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door iOnline Bekijk bericht
                          Tsja, zg. álles om de CO2-uitstoot omlaag te krijgen, maar ondertussen de auto's die rijden op brandstoffen (LPG/diesel) met de minste CO2 uitstoot zó zwaar belasten dat ze niet aantrekkelijk zijn.
                          Misschien omdat we ook niet vrolijk worden van salpeterzuur?

Comment

Salpeterzuur bij LPG uitstoot?

Comment

Just add water...

Comment

Och, revival of de zure regen is ook wat waard.
                                Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                                Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

Comment

Ah 'zure regen' bedoel je, fair enough. Dus de relatief mensvriendelijke LPG wordt niet in grote getalen toegelaten op onze wegen totdat we met aardgas kunnen rondrijden?

Waarom laten ze dan overal die vlammetjes branden bij de diverse raffinaderijen, terwijl ze daar prima LPG van zouden kunnen maken. Kortom, nu gaat 't alsnog de lucht in, of is de uitstoot van die vlammetjes anders dan wat er uit mijn LPG-uitlaat komt?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dennis Cavallino Bekijk bericht
                                    Waarom laten ze dan overal die vlammetjes branden bij de diverse raffinaderijen, terwijl ze daar prima LPG van zouden kunnen maken. Kortom, nu gaat 't alsnog de lucht in, of is de uitstoot van die vlammetjes anders dan wat er uit mijn LPG-uitlaat komt?
                                    Dat affakkelen is de laatste 10 jaar trouwens wel behoorlijk afgenomen.

Comment

Door de toename van LPG rijders?

Comment

Ah 'zure regen' bedoel je, fair enough. Dus de relatief mensvriendelijke LPG wordt niet in grote getalen toegelaten op onze wegen totdat we met aardgas kunnen rondrijden?
                                        Waarom is LPG mensvriendelijk? Omdat er weinig accijns op zit?

Het aandeel LPG rijders in Nederland overstijgt de affakkelfractie van raffinaderijen.

Comment

Benzine- en dieselauto’s verbruiken gemiddeld twaalf en tien procent meer brandstof dan de fabrieksopgave. Hybrides zelfs ruim twintig procent. Dat blijkt uit door Automotive bewerkte cijfers van Travelcard. Het werkelijke brandstofverbruik van Nederlandse leaseauto’s is gemiddeld ruim elf procent hoger dan de fabrieksopgave.

De benzine, waarin ook de hybrides zitten, doen dus 12% meer dan de opgave. De diesels 10% meer dan de opgave.
                                          De Priussen uit het onderzoek hadden 24,5% meer verbruikt dan de opgave, de Honda 23,2%.

Zou je de Priehihi(Priae?) en Civics Hybrid uit de benzines halen, scoren de 'gewone' benzines vast ook ergens richting 10% meer dan de opgave.

Vind ik eigenlijk nog meevallen. Zelf tankte ik net de 107 vol, 530km voor 30,63l = 1 op 17,3. Da's echt geen 107 gram.
                                          Last edited by Joshua; 05-03-09, 15:53. Reden: Het kan altijd netter

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Joshua Bekijk bericht
                                            De Priussen uit het onderzoek hadden 24,5% meer verbruikt dan de opgave, de Honda 23,2%.
                                            verbaast me niets.
                                            Ik zie een groot gedeelte van die 14% fappers vaak ongehoord hard voorbijknallen, waarbij ik dan denk 'die haalt NOOIT de 1 op 100.000' of wat ze ook claimen voor die dingen.
                                            Forza!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Scudetto Bekijk bericht
                                              verbaast me niets.
                                              Ik zie een groot gedeelte van die 14% fappers vaak ongehoord hard voorbijknallen, waarbij ik dan denk 'die haalt NOOIT de 1 op 100.000' of wat ze ook claimen voor die dingen.
                                              Jullie hebben vast allemaal wel de Top Gear aflevering gezien waarin ze de Prius tegen de M3 hebben gezet op het circuit :)

Ik kan me ook herinneren ooit eens een paar ronde's te hebben gezien van Jeremy in een 530d, die een nette 1 op 12 haalde na een paar keer volgas over het circuit raggen, sideways.
                                              Good. Bad. I'm the guy with the gun.

Comment

Dat die Priussen net zoveel zuipen als een normale auto met een puntenslijper in het vooronder kun je natuurlijk op je klompen aanvoelen. Die dingen tuffen alleen van de Vinexwijk tot de oprit op die electrische vibratorunit, en daarna hebben ze hetzelfde speelveld als een dikke bankier in een Passat 1.6: volgas anders hang je in de grille van die Scania die echt niet voor je gaat remmen.

Zo'n budget-Passat rijdt dan trouwens 1 op 11, steevast, in de stad, op de snelweg, overal. De fabriek zegt 1 op 13, dus die afwijking lijkt me reeel. Maar echt veel zuiniger rijden kan gewoon niet, dan vliegen de Alto's uit 1983 je om de oren namelijk.

Mijn Spider rijdt volgens de optimisten in Arese 1 op 11,2. Wat dan wel heuvelaf zal zijn gemeten of zo. :)
                                                Mini Cooper Clubman
                                                "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                                                "Jasper val dood." - RH

Comment

Ha, die Joshua;

"De benzine, waarin ook de hybrides zitten, doen dus 12% meer dan de opgave. De diesels 10% meer dan de opgave.
                                                  De Priussen uit het onderzoek hadden 24,5% meer verbruikt dan de opgave, de Honda 23,2%."

Psies. En in absolute cijfers wordt dat verschil nog een stuk duidelijker.
                                                  Scherven brengen gelul.

Comment

Geelhoed, waarom zou salpeterzuur een probleem zijn bij LPG?

Salpeterzuur ontstaat, zoals jij weet, uit stikstofoxyde. Maar die stof wordt door de katalysator omgezet in pure stikstof. Ongeacht of er nu een benzinemotor of een LPG-motor voor die katalysator zit.
                                                    Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

ik moet altijd erg lachen als ik weer de verhalen van mn zwagert en zijn maat in de honda hybrid hoor..........

ja man er zit een sportstand op
                                                      dan gaat de motort naar de 6000rpm en blijft daarop als je volgas geeft en dan trek je elke diesel eruit
                                                      (zal wel cvt zijn oid)

hele concept is zwaar achterhaald
                                                      die dingen worden gekocht omdat ze betaalbaar en luxe zijn
                                                      en ze zijn cool
                                                      en zuinig zijn ze zeker niet bij baldadig rijgedrag
                                                      :-)
                                                      E
                                                      يوم واحد لا ضحك هو ليس يوم واحد عاش. :-)

Comment

Volg Autopics nu ook op Facebook: https://www.facebook.com/Autopics.nl

Comment

stikstofoxide komt ook voor bij diesel en benzine
                                                          wordt deels tegen gegaan door uitlaatgas recirculatie en katalysatoren

dus een deel milieubelasting is altijd aan de orde als je wilt consumeren/transporteren etc

weet je wat pas echt goed voor het milieu is geelhoed?
                                                          als die hypocriete kerk van jou en je dogmatische dorpsgenoten eens wat minder (inteeld) kinderen nemen die strax ook een auto moeten hebben
                                                          en condooms of anti conceptie toestaan, zodat je ook eens voor je plezier kunt neuken, zonder consequenties , en naar de hel gaan ,reken ik als atheist maar even niet mee met permissie
                                                          en als het vaticaan dat verbod nou ook eens opheft in de 3e wereld
                                                          wellicht leven er strax dan geen 12 miljard mensen die ook allemaal (terecht) welvaart willen hebben
                                                          dat kan de aarde niet aan
                                                          "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
                                                          "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
                                                          "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

Comment

Applaus!

(hoewel het betoog iets minder op de persoon gericht had gemogen, inteelT toch wel de juiste term is en Geelhoed wellicht een andere geloofsrichting heeft dan jij hem toedicht en/of graag in wil duwen om jouw etiket op hem te verantwoorden)
                                                            Last edited by Alfisto; 06-03-09, 00:49.
                                                            ---------------------------
                                                            Lullen gaat beter dan rijden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Alfisto Bekijk bericht
                                                              Applaus!

(hoewel het betoog iets minder op de persoon gericht had gemogen, inteelT toch wel de juiste term is en Geelhoed wellicht een andere geloofsrichting heeft dan jij hem toedicht en/of graag in wil duwen om jouw etiket op hem te verantwoorden)
                                                              welke geloofsrichting dicht ik em toe? , ik zeg alleen kerk
                                                              of het een refo of een katholiek is me om het even
                                                              wat dacht je eigenlijk wat die gelovigen allemaal voor etiketten voor andersdenkenden in petto hebben?
                                                              gezinnen met enorme hoeveelheden kinderen en vooral de doctrine dat vooral na te streven vervuilen meer dan een beetje lpg

Comment

Koekje erbij, anyone ?

Comment

Working...
                                                                X
                                                                😀
                                                                🥰
                                                                🤢
                                                                😎
                                                                😡
                                                                👍
                                                                👎