Wat voor auto binnen het MR concept zou je wel willen overwegen?
MR staat voor motor in het Midden (Mid) en de aandrijving op de achterwielen (Rear). Er zijn honderden verschillende concepten gebouwd, zowel als straat, maar vooral als raceauto. Ook een enkele rallyauto zoals de bekende Lancia Stratos en minstens zo indrukwekkende Metro 6R4. Eén van de mooiste straatauto's die als eerste met het MR concept kwam, was de Lamborghini Miura, al waren er toen al meer MR's geweest (Porsche 356 concept, 550, 904 e.a.). De Lambo had de motor dwars in de auto, in plaats van in de lengterichting. Dat bood nieuwe kansen voor diverse constructeurs en ontwerpers. Sindsdien is het MR concept volledig geintegreerd in de autoindustrie, al zijn het stuk voor stuk bijzondere auto's en ontwerpen.
Denk aan de Toyota MR2, Lotus Elise/340R e.a., Ferrari 308/355 e.d., Lamborghini's, Honda NSX, maar ook minder bekende auto's als de betaalbare Matra Murena en onbetaalbare Monteverdi Hai. Porsche doet 't goed met de Boxster/550 RS/914/Cayman en nog veel meer modellen, vooral racers (908, 917, GT1). Pontiac Fiero's verwacht ik niet direct in de polls terug te zien... Een Fiat X1/9 misschien wel. Mooie outsiders zijn de Renault 5 Turbo 1 & 2, Maxi en de Clio V6.
Zelf zou ik zonder meer de Lancia Stratos in de lijst zetten. Zelfs een Hawk replica met Alfa V6 zou ik wel overwegen. Een oude Toyota MR2 vind ik wel een leuke goedkope MR om mee te oefenen om het MR concept op de limiet te leren rijden.
Moeilijk is 't rijden met MR's allemaal niet, maar wel anders. Je kunt er hele leuke dingen mee doen. Zoals snoeihard insturen, dat gaat super en balanceren met het gaspedaal en/of rem voelt erg speels en beweeglijk aan. Een goede MR kun je overal plaatsen, mits je een beetje kunt sturen op de limiet. Een bocht inremmen zorgt voor flink wat overstuur en als je te laat, te hard en te lang remt, dan komt de kont volledig om dankzij het gewicht wat daar zit. Hoe korter de wielbasis, hoe listiger de auto wordt. Zeker een Clio V6 met de ultra korte stuuruitslag is amper opgewassen tegen overstuur, maar is o zo snel op bochtige weggetjes die je in 3e en 4e versnelling kunt rijden dankzij de fenomenale grip tijdens het uitaccelereren uit bochten. Je kunt erg vroeg op 't gas met MR's, zelfs als ze geen sperdifferentieel hebben.
Eigenlijk is mijn lijstje van MR's die ik nog weleens zou willen hebben het lijstje van auto's die je hierboven ziet. :) Het is gewoon een prachtig concept. En dankzij auto's als de MR2 en Fiat X1/9 zijn ze al beschikbaar voor mensen met een klein budget.
MR staat voor motor in het Midden (Mid) en de aandrijving op de achterwielen (Rear). Er zijn honderden verschillende concepten gebouwd, zowel als straat, maar vooral als raceauto. Ook een enkele rallyauto zoals de bekende Lancia Stratos en minstens zo indrukwekkende Metro 6R4. Eén van de mooiste straatauto's die als eerste met het MR concept kwam, was de Lamborghini Miura, al waren er toen al meer MR's geweest (Porsche 356 concept, 550, 904 e.a.). De Lambo had de motor dwars in de auto, in plaats van in de lengterichting. Dat bood nieuwe kansen voor diverse constructeurs en ontwerpers. Sindsdien is het MR concept volledig geintegreerd in de autoindustrie, al zijn het stuk voor stuk bijzondere auto's en ontwerpen.
Denk aan de Toyota MR2, Lotus Elise/340R e.a., Ferrari 308/355 e.d., Lamborghini's, Honda NSX, maar ook minder bekende auto's als de betaalbare Matra Murena en onbetaalbare Monteverdi Hai. Porsche doet 't goed met de Boxster/550 RS/914/Cayman en nog veel meer modellen, vooral racers (908, 917, GT1). Pontiac Fiero's verwacht ik niet direct in de polls terug te zien... Een Fiat X1/9 misschien wel. Mooie outsiders zijn de Renault 5 Turbo 1 & 2, Maxi en de Clio V6.
Zelf zou ik zonder meer de Lancia Stratos in de lijst zetten. Zelfs een Hawk replica met Alfa V6 zou ik wel overwegen. Een oude Toyota MR2 vind ik wel een leuke goedkope MR om mee te oefenen om het MR concept op de limiet te leren rijden.
Moeilijk is 't rijden met MR's allemaal niet, maar wel anders. Je kunt er hele leuke dingen mee doen. Zoals snoeihard insturen, dat gaat super en balanceren met het gaspedaal en/of rem voelt erg speels en beweeglijk aan. Een goede MR kun je overal plaatsen, mits je een beetje kunt sturen op de limiet. Een bocht inremmen zorgt voor flink wat overstuur en als je te laat, te hard en te lang remt, dan komt de kont volledig om dankzij het gewicht wat daar zit. Hoe korter de wielbasis, hoe listiger de auto wordt. Zeker een Clio V6 met de ultra korte stuuruitslag is amper opgewassen tegen overstuur, maar is o zo snel op bochtige weggetjes die je in 3e en 4e versnelling kunt rijden dankzij de fenomenale grip tijdens het uitaccelereren uit bochten. Je kunt erg vroeg op 't gas met MR's, zelfs als ze geen sperdifferentieel hebben.
Eigenlijk is mijn lijstje van MR's die ik nog weleens zou willen hebben het lijstje van auto's die je hierboven ziet. :) Het is gewoon een prachtig concept. En dankzij auto's als de MR2 en Fiat X1/9 zijn ze al beschikbaar voor mensen met een klein budget.
Comment