Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Middenmotor poll

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Middenmotor poll

    Wat voor auto binnen het MR concept zou je wel willen overwegen?

    MR staat voor motor in het Midden (Mid) en de aandrijving op de achterwielen (Rear). Er zijn honderden verschillende concepten gebouwd, zowel als straat, maar vooral als raceauto. Ook een enkele rallyauto zoals de bekende Lancia Stratos en minstens zo indrukwekkende Metro 6R4. EÚn van de mooiste straatauto's die als eerste met het MR concept kwam, was de Lamborghini Miura, al waren er toen al meer MR's geweest (Porsche 356 concept, 550, 904 e.a.). De Lambo had de motor dwars in de auto, in plaats van in de lengterichting. Dat bood nieuwe kansen voor diverse constructeurs en ontwerpers. Sindsdien is het MR concept volledig geintegreerd in de autoindustrie, al zijn het stuk voor stuk bijzondere auto's en ontwerpen.

    Denk aan de Toyota MR2, Lotus Elise/340R e.a., Ferrari 308/355 e.d., Lamborghini's, Honda NSX, maar ook minder bekende auto's als de betaalbare Matra Murena en onbetaalbare Monteverdi Hai. Porsche doet 't goed met de Boxster/550 RS/914/Cayman en nog veel meer modellen, vooral racers (908, 917, GT1). Pontiac Fiero's verwacht ik niet direct in de polls terug te zien... Een Fiat X1/9 misschien wel. Mooie outsiders zijn de Renault 5 Turbo 1 & 2, Maxi en de Clio V6.

    Zelf zou ik zonder meer de Lancia Stratos in de lijst zetten. Zelfs een Hawk replica met Alfa V6 zou ik wel overwegen. Een oude Toyota MR2 vind ik wel een leuke goedkope MR om mee te oefenen om het MR concept op de limiet te leren rijden.

    Moeilijk is 't rijden met MR's allemaal niet, maar wel anders. Je kunt er hele leuke dingen mee doen. Zoals snoeihard insturen, dat gaat super en balanceren met het gaspedaal en/of rem voelt erg speels en beweeglijk aan. Een goede MR kun je overal plaatsen, mits je een beetje kunt sturen op de limiet. Een bocht inremmen zorgt voor flink wat overstuur en als je te laat, te hard en te lang remt, dan komt de kont volledig om dankzij het gewicht wat daar zit. Hoe korter de wielbasis, hoe listiger de auto wordt. Zeker een Clio V6 met de ultra korte stuuruitslag is amper opgewassen tegen overstuur, maar is o zo snel op bochtige weggetjes die je in 3e en 4e versnelling kunt rijden dankzij de fenomenale grip tijdens het uitaccelereren uit bochten. Je kunt erg vroeg op 't gas met MR's, zelfs als ze geen sperdifferentieel hebben.

    Eigenlijk is mijn lijstje van MR's die ik nog weleens zou willen hebben het lijstje van auto's die je hierboven ziet. :) Het is gewoon een prachtig concept. En dankzij auto's als de MR2 en Fiat X1/9 zijn ze al beschikbaar voor mensen met een klein budget.

  • #2
    Fuck het budget. Ik wil een Ferrari 512 met dubbele Webers, verdomme! :)
    Mini Cooper Clubman
    "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
    "Jasper val dood." - RH

    Comment


    • #3
      Ha, die Cav;

      Een BMW M1. Een Miura. Of een Dino 246GTS of een 308GTB. Of een Porsche 914/6 (een 916 is misschien wat over the top). Modern? Boxster of Cayman mag ook. Anders wellicht een MuršielÓgo. Of een Noble (een Lotus is voor mij te krap). Keuze te over dus.
      Scherven brengen gelul.

      Comment


      • #4
        Ferrari 360, hands down.
        Mooiste en best sturende auto waar ik ooit in reed. En dan dat geluid!
        Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

        Comment


        • #5
          Ik ben nu aan mijn 4e MR2 bezig. Eerst 2 x het eerste model, AW11. Daarna een 91er SW20. En nu weer een AW11 van '86. Voorwiel aandrijvers doen me niet echt veel. Ik ben nu eenmaal een middenmotor gewend. En de motor achterin vind ik zo gaaf. De neus is zo lekker licht om in te sturen.

          Ik overweeg nog om een lotus elise uit de UK te halen. De AW11 blijft er dan bij als 'praktische' daily. :-)

          Comment


          • #6
            Nou, die Miura noem ik toch maar niet... een mens mag dromen hebben hoor, maar zo'n ding is zo ver weg dat er geen enkele stimulans is om daarvoor een tandje bij te zetten en door te sparen zodat ik mijn Murena er ooit tegen kan inruilen...

            Nee, real world kan je niet om de Elise heen. Liever een serie 1 als serie 2. Een gewone met 122pk is genoeg. Aan de minkant: ik wil zo'n auto liever met een dak.

            Verder van Lotus de Esprit 2.2 turbo, maar zonder turbo mag ook (is dan 160pk geloof ik). Wel van de 2e serie, dus de Peter Stevens restyle, de oude vierkante Esprit heb ik nooit mooi gevonden. En geen 8 cilinder (zie er de meerwaarde niet van - in een Lotus).

            Clio V6 heeft me altijd al gefascineerd. Waanzinnig ding, dat dat nog kon de afgelopen 10 jaar.

            En op een of andere manier heb ik ook wel iets met de Ferrari Mondial die momenteel behoorlijk goedkoop is. Wel een 32 klepper, dus een QV vanaf 82.

            Comment


            • #7
              Clio V6 idd. Wat is dat cool!
              Lotus Elise absoluut ook, maar dan toch wel liever een S2 en het liefst een 111R. Dat rijdt echt super.

              Verder Ferrari 308, maar dan meer om de coolheid dan om het rijden.
              Om het rijden moet je een 360 Modena hebben en bij voorkeur uiteraard een Challenge Stradale. Dat is vooral qua geluid nog eens een factor 10 gaver dan een standaard 360.

              Ferrari 308 GTB QV (1983)
              Alfa Giulia 1300 (1966)
              Mazda Miata (1990 Daily driver)
              BMW 320Ci (van GF)



              Comment


              • #8
                Heb vroegah best veel gestuurd met een MG TF, van m'n (ex) schoonma. Echt een lollig ding. Klein, daardoor wel superwendbaar. Besturing voelt iets kunstmatig aan (was 1 van de 1e met elektrische bekrachtiging) maar is wel erg direct en scherp. Comfort valt ook nog best mee.
                Listig vond ik hem niet, maar op de limiet rijden heb ik er ook niet mee gedaan. Dit i.t.t. de zoon des huizes die het achterwiel krom reed op een vluchtheuvel. Dat lag niet aan de middenmotor, hij kon gewoon niet rijden. :-)
                De TF kon best wat meer power gebruiken, max was 160 pk.

                Comment


                • #9
                  Oei, de Esprit heb ik altijd al gaaf gevonden. Doemijdiemaar. En idd, die horen met d 4 cylinder, maar ik wil de V8! Puur voor het geluid.

                  Comment


                  • #10
                    Ik moet bekennen dat ik nog nooit in een MR heb gereden... Er staat er ook geen een in mijn favorieten top-50, ook de Miura en de Stratos niet. Dus, net als motorrijden, ik begin er niet aan, het is wel mooi zo :-)

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Taeke Bekijk bericht
                      Besturing voelt iets kunstmatig aan (was 1 van de 1e met elektrische bekrachtiging) maar is wel erg direct en scherp. Comfort valt ook nog best mee.
                      Heb ook ooit met een MGF gereden. Die besturing is echt het zwakke punt aan de auto. Dat er een servo op zit is sowieso al een schande voor zo'n soort auto, nergens voor nodig met zo'n lichte voorkant. Eigenlijk is die auto door MG moedwillig verkloot hierdoor.

                      Oorspronkelijk geplaatst door Taeke Bekijk bericht
                      Listig vond ik hem niet, maar op de limiet rijden heb ik er ook niet mee gedaan.
                      Het listige van het concept komt er pas uit als je op een goede dag per ongeluk ergens een bocht iets te hard induikt en vervolgens blijkt die bocht ook nog iets meer dan verwacht te knijpen (een onbekende snelwegafrit of zo). Wat dat betreft ben ik altijd voorzichtiger met de Murena als met bv de MX-5. Iemand die dan plots van het gas gaat... een 205GTI is er braaf bij zeg maar.
                      Ofwel: slow in, fast out...

                      Comment


                      • #12
                        Nou da's niet zo moeilijk: Een Westfield. Of Caterham voor de badge-lovers.
                        $ (cat - 2>&1 ) > /dev/null

                        Comment


                        • #13
                          MR, Geelhoed. Motor achter bestuurder dus.

                          Comment


                          • #14
                            Een middenmotor is een motor tussen de assen. Mijn blok ligt daar 10 cm achter en is achterwielaangedreven: MR dus.
                            $ (cat - 2>&1 ) > /dev/null

                            Comment


                            • #15
                              Tja, Cav heeft je hier de gelegenheid gegeven door een foute interpreatie van MR...

                              Dump anders het hele topic maar, want voor je het weet is het hier vergeven van de BMW-ers die ook allemaal het blok net achter de vooras hebben...

                              Comment


                              • #16
                                Ha, die Geelhoed;

                                MR staat voor midship-rearengined....
                                Scherven brengen gelul.

                                Comment


                                • #17
                                  Ik zou ook de Toyota Previa nog willen noemen: Midengined rearwheeldrive.

                                  Liggen de blokken er bij echt BMW ook achter?
                                  Als ik dit zo bekijk zit de veerpoot ongeveer halverwege:
                                  Last edited by geelhoed; 08-03-09, 13:17.
                                  $ (cat - 2>&1 ) > /dev/null

                                  Comment


                                  • #18
                                    Ik zat erop te wachten... noem meteen ook de Cobra en TVR's, plus nog een hele boel andere auto's met de motor voor de versnellingspook maar achter de vooras die ook een 'middenmotor' hebben, maar die auto's hebben een andere balans en ander karakter (meer FR dan MR). Daarom had ik ze niet in mijn voorbeelden genoemd. Begin maar een ander draadje. Kan best interessant zijn.

                                    Comment


                                    • #19
                                      opel speetster(turbo)?
                                      wat TSM zegt!!!!!

                                      Comment


                                      • #20
                                        Ja leuk, typisch dat 'ie bij mijn voorbeelden niet in me opkwam. Rijdt echt leuk! Ziet er knap uit. Gewoon een topauto, zeker met turbomotor.

                                        Comment


                                        • #21
                                          @ V4: Ik heb de Murena onder normale omstandigheden nooit als listig ervaren, is een 2.2 hierin erger dan een 1.6?

                                          Normale omstandigeheden slaat op sneeuwvrijeomstandigheden. Zonder extra gewicht voorin is een Murena niet acceptabel te rijden in de sneeuw.

                                          Doe mij ook maar een 360, liefst de Stradale, inderdaad alleen al voor dat geluid. Brrrr.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Inderdaad durf ik iets meer met de 1600. De 2.2 is 100kg zwaarder, en die kilo's zitten vooral achterin. Naast de zwaardere motor heeft een 2.2 ook een extra dwarsbalk ter hooghte van de achterste draagarmen. Je voelt het massa verschil ook best duidelijk. Toch was het de 1.6 waarmee ik ooit door een tankslapper over een kort betonnen paaltje ben gegaan. Onderkant neus kapot, radiateur stuk, en vooral een forse deuk in mijn ego...

                                            In de sneeuw betreft is de lichte neus een nadeel van dit concept, maar heb je de motor voor dan heb je door een lichte achterkant weer te weinig tractie. Met de MX-5 schoof op een bol landweggetje de achterkant naar de zijkant van de weg.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Leuke auto in deze categorie is trouwens ook nog de Lancia Beta Monte Carlo. Soort uitvergrote X1/9.

                                              Comment


                                              • #24
                                                S2000 is ook MR.

                                                Motor ligt erg ver naar achteren.
                                                http://www.ebbropremium.nl

                                                Politics is the entertainment branch of industry.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Oorspronkelijk geplaatst door V4 Bekijk bericht
                                                  Verder van Lotus de Esprit 2.2 turbo, maar zonder turbo mag ook (is dan 160pk geloof ik). Wel van de 2e serie, dus de Peter Stevens restyle, de oude vierkante Esprit heb ik nooit mooi gevonden. En geen 8 cilinder (zie er de meerwaarde niet van - in een Lotus).

                                                  Aangezien ik zowel de 2.2T als de V8 heb mogen ervaren weet ik het wel. De 2.2 is zo gekieteld dat bochten met nat weer niet prettig zijn. De V8 is veel beter te doseren, pakt prettiger op (en klinkt beter).
                                                  Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                                                  Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Is dat vanwege het turbogat, Steven?

                                                    Comment

                                                    Working...
                                                    X