Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Youngtimers en bijtelling

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Youngtimers en bijtelling

Hadden we hier al een draadje over? Niet gevonden met zoekfunctie anders maar weer verwijderen...

Dit is DE site voor ondernemers met een youngtimer, (semi-) oldtimer of klassieker. Wij strijden voor een bijtelling op basis van de economische waarde voor semi-oldtimers van 15 jaar.

Ik val er niet onder maar ben wel benieuwd of het ze gaat lukken dit van tafel te krijgen. Gewoon als case.

Veritatis simplex oratio est

Comment

Maar dus niet over jouw link.

Comment

Schiet ook niet op als je op "Youngtimers" zoekt. Dan kan draadje blijven staan
        want dit gaat over de reactie op de plannen.

Comment

Ik vind dit draadje wel een zinvolle aanvulling.
          Ik loop ook al enige tijd met wat onmachtige gevoelens rond over de wijze waarop dit even sneaky erbij genomen is en heb me beraden over eventueel te nemen stappen om hier tegen in te gaan.

Of dit initiatief werkelijk kans van slagen heeft vind ik moeilijk in te schatten.

Andere optie is in 2010 gewoon op de manier van de oude regeling de IB aan te geven en dan het gevecht met de belastinginspecteur aan te gaan. Ik kan ook niet inschatten wat daar de kansen zijn.

Comment

Quote van bovengenoemde site:

Wist u dat: het milieu.
            En niet in de laatste plaats, het milieu: het is goed om te weten dat maar 3,5% van de totale NOx uitstoot wordt veroorzaakt door het gebruik van de auto (uitlaatgassen)! Het productieproces van de auto (26%) en de productie van brandstoffen (70%) zorgen voor de meeste uitstoot. Dat plaatst de hele milieudiscussie in relatie tot oudere auto's natuurlijk wel in een ander daglicht.

Dus: als je kiest voor een Youngtimer met een geregelde katalysator of roetfilter in plaats van een nieuwe auto, ben je wel degelijk milieubewust en verantwoord bezig. Je draagt om te beginnen al bij met 26% reductie (!) en is het is natuurlijk ook gewoon leuk om het cultureel erfgoed in stand te houden!

Comment

IK heb (waar is dat ding nou?) een 25 jarige E28 528i gekocht... op de zaak. M5 is prive. Ga echt geen bijtelling betalen over de cat waarde (1999) van de M5. Heb ook nog die Scenic. Die staat ook op de zaak.

Ik had vroegeh een Vitara van de zaak. Maar toen bestond de bijtelling nog niet. Zoooooo oud ben ik toch ook weer niet?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ruud Bekijk bericht
                Ik vind dit draadje wel een zinvolle aanvulling.
                Dank :-)

Comment

Hartelijk dank voor uw steun! Het aantal steunbetuigingen staat nu op 954.
                  baat het niet dan schaad het niet.

Comment

955

Dacht....laat ik ook wat aardigs doen voor de mensheid.

Comment

958

Echt belachelijk, dat je nog moet bijtellen op een auto van 15+ jaar. Ik vind 10+ jaar al belachelijk.

De genoemde argumenten zijn natuurlijk hartstikke terecht. Met al die zogenaamde milieuvriendelijke auto's wordt maar even voorbij gegaan aan het produceren ervan.
                      En startende ondernemers willen misschien eerst geld verdienen en besparen op kosten, voordat ze dikke glimmende leasebakken gaan bestellen. Sterker nog, die leasemaatschappijen willen misschien zelf wel geen leasecontracten verstrekken een startende ondernemers ivm hoog risico, waar we nu ineens allemaal op moeten letten. Wie wil er dan nog ondernemen? Het wordt alleen maar moeilijk gemaakt. Tsja, zo krijg je de economie niet aan de gang natuurlijk.

Weer een voorbeeld dat het niet om milieu gaat, maar om het spekken van de staatskas met korte termijnvisie met als slap excuus het milieu.

Het viel met net trouwens op terwijl ik naar het werk reed, hoeveel van die Prius en Civic Ima dingen je al ziet rijden. Als iedereen straks in zo'n rijdende zetpil rijdt, krijg de overheid weer te weinig binnen en wordt die 14% regeling weer gewoon teruggedraaid. Kan natuurlijk niet eeuwig zo doorgaan.

Op zich zou ik best bereid zijn en een katalysator onder mijn klassieker te laten monteren, als het echt moet. Wel subsidie krijgen dan natuurlijk, net als moet de roetfilters, anders is het niet eerlijk. Maar het gaat feitelijk nergens over als je kijkt naar hoeveel procent van de vervuiling door auto's komt en als je dan binnen die auto's kijkt naar de oldtimers en hoeveel die oldtimers aandeel hebben in het totaal aantal gereden kilometers. Dan zit je echt ver achter de komma te werken.

Jammer dat deze groep gebruikers dan zo gepakt wordt, terwijl het helemaal geen probleem is. Het risico is er namelijk niet, dat iedereen in oldtimers gaat rijden, want zoveel oldtimers zijn er gewoon niet.

Comment

Denk je dat die graaiers in Den Haag jou blijven laten profiteren van zulke dingen? Die weten donders goed dat er steeds meer mensen komen die een 15+ jaar oude nemen om bijtelling over dagwaarde te betalen...

Als er wat te graaien valt zullen ze graaien ook nog.

Grijs kenteken hebben ze voor particulieren ook afgeschaft, oldtimer regeling willen ze ook wat aan doen, en dat dit aangepakt zou worden kon je al vanuit Tokio zien.

Comment

Laten we het voor het draadje hebben over....Young -en Oldtimers. Daarom kon ik het oude draadje ook niet terugvinden.

Comment

Vergelijk met grijs kenteken is wat mij betreft mank, deze regeling wordt gebruikt zoals hij bedoeld was en dat was met de grijskenteken-regeling anders.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door EG Bekijk bericht
                              Die weten donders goed dat er steeds meer mensen komen die een 15+ jaar oude nemen om bijtelling over dagwaarde te betalen...
                              Dat kan dus niet, als er geen nieuwe aanwas van auto's is en juist daarom is dit geen reeel probleem. Het is gerommel in de marge en er is weinig te halen, maar veel te verliezen mijns inziens.

Er zou een staffel moeten zijn voor bijtelling, want het slaat natuurlijk nergens op dat je zou moeten bijtelling voor een auto van 15 jaar...

Comment

Vroeguh ging het om de dagwaarde. Maar dat was zo'n uitzoekwerk dat ze maar de nieuwwaarde hebben genomen (kan ik me herinneren).

Comment

Het is natuurlijk ook erg moeilijk om te bepalen wat nu het werkelijke voordeel in netto salaris is. Wat wel een feit is, dat een 2de hands auto minder waard is dan een nieuwe en minder kost dan een nieuwe. Waarom geen afschrijvingsstaffel voor de bijtelling en hou die bijvoorbeeld gelijk aan de BPM. De BPM volgt namelijk ook de restwaarde en deze is ook niet lineair.

Comment

987

Leuk initiatief maar gaat het niet redden gok ik.
                                    Om toch belasting te kunnen ontduiken heb ik alvast geld geboden op een oude amerikaan van 30 jaar oud. Gaat de youngtimer gewoon in de kilometeradministratie. Die amerikaanse olieboot is qua investering een lachertje. Zuipt wel als een tierelier, maar dat kun je ook nuttig gebruiken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Flower Bekijk bericht
                                      987

Leuk initiatief maar gaat het niet redden gok ik.
                                      Om toch belasting te kunnen ontduiken heb ik alvast geld geboden op een oude amerikaan van 30 jaar oud. Gaat de youngtimer gewoon in de kilometeradministratie. Die amerikaanse olieboot is qua investering een lachertje. Zuipt wel als een tierelier, maar dat kun je ook nuttig gebruiken.
                                      Volgens mij zijn die perfect voor LPG....

Comment

Zuipen ze wel meer :-)
                                        Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                                        Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Steven Bekijk bericht
                                          Zuipen ze wel meer :-)

Prijsverschil maakt dat wel weer goed. ;-)

Comment

Artikel in FD:

Comment

ik krijg echt jeuk van die argumenten van de politiek. Het is compleet op aannames gebaseerd. Vooral het vermeende positief effect op het milieu. Van Embden zet de alternatieve mooi op een rijtje. Of je gaat alleen nog maar zakelijk rijden en je koopt er nog een auto privé bij (nog zo'n 'vervuiler'), of je koopt hem privé en gaat kilometers declareren. In beiden gevallen wordt er geen kilometer minder gereden met de vervuilende youngtimer. En dan de aanname dat die 15-25 jaar oude auto's allemaal stinkende diesels zijn.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lennart Bekijk bericht
                                                En dan de aanname dat die 15-25 jaar oude auto's allemaal stinkende diesels zijn.
                                                Inderdaad, juist deze categorie ondernemers (de doelgroep van de huidige actie) rijdt meestal een nette representatieve youngtimer op benzine met katalysator (en dus Euro 2).

Comment

Verzoekje via de mail:

Beste ,
                                                  Actie loopt goed, nu doorgaan!
                                                  Het gaat goed met onze actie! De sneeuwbal rolt; heeft u ons gehoord op Business News Radio en gezien in het Financieel Dagblad? Er zijn nog meer artikelen in de media toegezegd en we krijgen steeds meer steun van maatschappelijke organisaties, gedupeerden en politici.
                                                  Wat is er aan de hand?
                                                  Wij hebben inmiddels gesproken met Paul Tang (PVDA) en Pieter Omtzigt (CDA). Dit waren constructieve gesprekken, er wordt een afspraak gepland met hen. Indien wij dan kunnen aantonen dat de impact veel groter is dan waarvan men is uitgegaan, dan zal dit wellicht leiden tot een aanpassing van de regeling!
                                                  Zoals u wellicht weet heeft het Ministerie van Financien berekend dat de aanpassing in fiscale bijtelling van youngtimers per 01-01-2010, de schatkist 21 miljoen euro per jaar zou opleveren. Inmiddels hebben wij gesproken met de ambtenaar die deze berekening gemaakt heeft. Deze berekening is niet gebaseerd op harde cijfers, maar op mistige aannames. De belangrijkste parameter voor deze berekening is het verschil tussen de cataloguswaarde en de economische waarde van de auto. Naar onze mening kloppen de uitgangspunten van het Ministerie niet. Om dit goed te kunnen aantonen hebben wij uw hulp nodig!
                                                  Wat hebben wij nodig?
                                                  Om een goede berekening te maken hebben wij van u de volgende gegevens nodig:
                                                  - de oorspronkelijke cataloguswaarde van uw auto
                                                  - de huidige economische waarde (dagwaarde) van uw auto
                                                  - het kenteken van de auto
                                                  Deze gegevens blijven strikt vertrouwelijk. De gegevens worden geanonimiseerd en in de discussie ingebracht.

U kunt het formulier om deze gegevens achter te laten bereiken via deze link (...) bereiken.
                                                  Gezien het grote belang van deze cijfers verzoeken wij u met klem dit in te voeren. Waarschijnlijk kunnen wij op basis van deze gegevens aantonen dat de lastenverhoging zowel op individueel niveau als voor de totale groep vele malen hoger is dan door het ministerie berekend. Als dit inderdaad het geval is, zullen veel politici aan onze kant komen te staan.
                                                  Heeft u meerdere auto's in uw bedrijf? Vul het formulier dan gewoon meerdere malen in!
                                                  Weet u zo snel niet wat de cataloguswaarde was van uw auto? Bij Autoweek heeft men daar een mooie tool voor. Let op want de daar vermelde cataloguswaarden zijn exclusief accesoires of opties, die moet u er zelf nog bij optellen.
                                                  Wij rekenen op uw medewerking, met vriendelijke groet,

Comment

Lijkt wel een 540i E34 te zijn in dat artikel.

Comment

nu ook in het AD van afgelopen zaterdag:

De hoop is ook dat ondernemers hun oude, 'vuile' auto's inruilen voor een schonere nieuwe.

Volgens Van Embden is dat een illusie. "Het gaat om kleine bedrijfjes, starters, artsen. Ze hebben heus niet allemaal geld voor een nieuwe auto. Ik denk eerder dat er een grote groep overgaat op een nog oudere auto, 25 jaar of ouder. De huidige wagens hebben allemaal netjes een katalysator, met die oudere is dat maar de vraag."

Comment

De hoop is ook dat ondernemers hun oude, 'vuile' auto's inruilen voor een schonere nieuwe.
                                                        Precies, en bovendien heeft de overheid niets aan die klootviolen die precies uitrekenen hoe ze zo goedkoop mogelijk in zo'n oud hok kunnen blijven sturen. Dat levert niks op namelijk. Geld moet rollen, die tweede kamer lui willen namelijk wel een verse BMW.

Desondanks heb ik me ook aangemeld bij die bijtelling.nl figuren, maar ik vrees nog steeds dat het niets zal helpen. Dat het geld gaat kosten voor die ondernemers is namelijk precies de insteek.

Comment

M5 van 1991

Beste Ruud,

Inmiddels hebben we 1 keer kennis gemaakt. Was toen helaas toeschouwer bij de Deltarally. Ik weet niet of je het gezien hebt, maar ik reed die dag in mijn dagelijkse zakelijke BMW M5 uit 1991. Vind het een fantastische auto. Rijd ermee sinds 2007, daarvoor diverse ander BMW's van nieuw tot gebruikt als dagelijks vervoer. Deze M5 bevalt mij zo goed dat ik eigenlijk geen behoeft heb aan een andere dagelijkse auto. Als de bijtellingsregels veranderen volgend jaar kost mij dit volgend jaar prive netto, ja let wel netto, op jaarbasis 11.000 euro meer!!! Daarnaast moet de zaak ook nog eens over BTW betalen over de "werkelijke bijtelling van ongeveer 25000 euro, wat ook kostenverhogend werkt. Echte prive kilometers rijd ik er misschien 3000 km per jaar mee, + 25.000 km zakelijk. Mijn privekilometer komt dan op ongeveer € 4 per kilometer. Je kunt wel geloven dat ik dit niet echt grappig vind. Hoop dat alle acties helpen. Verder zou ik het zeer zonde vinden dat deze auto's uit het straatbeeld verdwijnen of op de schroothoop belanden. Mijn auto wordt goed onderhouden en verkeerd in uitstekende staat. Mijn steun heb je. Groet 9elfje.
                                                          Live life to the Max !

Comment

WTF?? Weet iemand waarom dit is? Snel nog even een G-klasse scoren bij de dealert!!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Taeke Bekijk bericht
                                                              http://www.autoweek.nl/autonieuws/11...-oude-modellen

WTF?? Weet iemand waarom dit is? Snel nog even een G-klasse scoren bij de dealert!!
                                                              Kijk even naar de datum van vandaag. :-)
                                                              Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

Leuk geprobeerd en we trappen er ook in, LOL.

Comment

Working...
                                                                X