Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tata Nano

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Tata Nano

Verkoop goedkoopste auto van start

MUMBAI - De verkoop van de goedkoopste auto ter wereld, de Nano, gaat maandag van start. De vierdeurs auto gaat 2000 dollar (1473 euro) kosten.

De Indiase producent Tata Motors hoopt dat de prijs het autobezit voor miljoenen mensen in opkomende landen toegankelijk maakt.

De auto heeft een bescheiden motorinhoud van 625 cc en geen extra's zoals airconditioning, elektrische ramen of stuurbekrachtiging. Wel komen er later luxere modellen op de markt.

De verkoop zou eigenlijk al in oktober vorig jaar van start gaan, maar Tata had aanloopproblemen. Het concern moest een fabriek sluiten in het oosten van India. Volgens boze boeren ging door de fabriek landbouwgrond verloren.

Verlies

Tata Motors is hard geraakt door de wereldwijde ingezakte vraag naar auto's. Het concern, dat geleid wordt door Ratan Tata, maakte in het vierde kwartaal van vorig jaar een verlies van 2,63 miljard dollar.

Tata gaat verder gebukt onder een zware schuldenlast wegens de overname van Jaguar en Land Rover. Die automerken nam het concern een jaar geleden over van het Amerikaanse autobedrijf Ford voor 2,3 miljard dollar.

Kenners van de automarkt verwachten niet dat de Nano Tata snel uit de financiële problemen zal helpen. Dat heeft niet zozeer te maken met de vraag naar de auto, maar meer met de beperkte capaciteit om hem te maken.

Het duurt nog een jaar voordat een nieuwe fabriek in het westen van India klaar is.

Omzet

Auto-analisten denken dat Tata in het eerste jaar 30.000 tot 50.000 Nano's verkoopt. Zelfs als Tata een kwart miljoen Nano's zou verkopen, zouden ze slechts 3 procent uitmaken van de totale omzet van Tata Motors.

Volgens de kenners duurt het vijf tot zes jaar voordat Tata Motors winst gaat maken met de Nano.

Wat vinden de overige Gummerts hiervan?

Mij lijkt het super, zo'n auto voor de prijs van een scooter. Ben alleen bang dat de auto hier vele malen duurder zal worden door alle benodigde veiligheids toeters en bellen en vele vormen van belasting die ze in Den Haag waarschijnlijk weten te verzinnen.
    Iedereen heeft recht op mijn mening!

Zal inderdaad al snel 3 keer zo duur zijn. Maar ik denk dat het wel andere fabrikanten uitlokt om meer basic auto's in de markt te zetten. En dat kan weleens interessante auto's opleveren.

Comment

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door iOnline Bekijk bericht
        Wat vinden de overige Gummerts hiervan?

Mij lijkt het super, zo'n auto voor de prijs van een scooter. Ben alleen bang dat de auto hier vele malen duurder zal worden door alle benodigde veiligheids toeters en bellen en vele vormen van belasting die ze in Den Haag waarschijnlijk weten te verzinnen.
        Vwb. die belasting: als ze dat ding een beetje zuinig hebben gemaakt dan zou de BPM kunnen vervallen.
        Verder geloof ik nooit dat een Tata hetzelfde veiligheidniveau kan halen als een Dacia of een Smart. Dus ik denk niet dat het hier een succes wordt.

Comment

Wanneer ik links en rechts om mij heen pols, zijn er véél mensen die zo'n goedkope auto willen hebben. Niemand hoor ik over veiligheid, behalve dan dat ze bang zijn dat de auto daardoor véél duurder zal worden.

Comment

Wanneer ik links en rechts om mij heen pols, zijn er véél mensen die zo'n goedkope auto willen hebben.
            *schrijft in stalkfile: iOnline heeft submodale vriendenkring* :)
            You know that reality is immaterial

Comment

Submodaal, op of net boven modaal, maar lang niet 2 of 3x modaal zoals de meeste Gummerts hier (zeggen te) zijn.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Taeke Bekijk bericht
                Verder geloof ik nooit dat een Tata hetzelfde veiligheidniveau kan halen als een Dacia of een Smart.
                Niet kunnen of niet willen?
                Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

Comment

Natuurlijk is er een markt voor goedkope nw auto's. Zou voor veel mensen ideaal zijn.

Daarom rijden veel mensen in een R5 uit 1985 of in een Citroën Visa bv. Goedkoop en het rijdt.
                  Zo'n Tata zal niet onveiliger zijn dan zo'n oude auto lijkt me.
                  En veiligheid kost geld idd, vaak heel veel geld geld zelfs.
                  Zo'n Tata volstouwen met airbags etc gaat niet werken natuurlijk.

Ferrari 308 GTB QV (1983)
                  Alfa Giulia 1300 (1966)
                  Mazda Miata (1990 Daily driver)
                  BMW 320Ci (van GF)

Comment

Rolkooi van Messink erin voor 300 euro, helm op je kop en knallen maar! :)

Comment

Ik kan mee eerlijk gezegd niet voorstellen dat zo'n Chevrolet Matiz heel veel veiliger is dan die Tata:

Die dingen gaan nieuw voor 7500 euro over de toonbank. Moet toch lukken om een Tata op hetzelfde veiligheidsniveau te krijgen, maar dan voor de helft van de prijs?

Ik denk eerlijk gezegd dat zo'n Tata voor 3000 euro nog steeds een groot succes zou kunnen worden.

Comment

Uiterlijk of formaat zegt niets over de ingebouwde veiligheid (lees: hoe sterk zijn de balken enz). Van zo'n matiz heb je iig wat meetgegevens, van een smart enz ook. Eerst maar eens een nano tegen een muur aansmijten voordat er iets zinnigs over de veilgheid te zeggen is.
                        Then again: ik kan me niet voorstellen dat er voor die nano gebruik gemaakt is van high-tech staal. Een bedrijf als mazda zoekt het in sterker en lichter staal. De matiz doet het nog met oud (maar in ruime mate voldoende aanwezig) staal. Hoe dat met die nano zit? Ik denk dat er gewoon bespaard is op dat soort zaken. Het staal zal daar primair bedoeld zijn om de carrosserie te dragen en er zal niet een extra balkje geplaatst zijn om een botsing goed te absorberen. En het gebruikte staal zal ook niet uitgekozen voor het lichte maar sterke karakter. Dat is namelijk weer te duur.
                        Resumé: we zetten dummy erin en smijten de nano tegen de muur.
                        When men were men

Comment

"Tata, which has the only crash-test facility in India, has said that the Nano “exceeds [India's] current regulatory requirements”.

However, the car has not had to undergo total vehicle crash (rather than just frontal impact) testing... "
                          Veritatis simplex oratio est

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PACO Bekijk bericht
                            Niet kunnen of niet willen?
                            Het kán wel. Maar niet voor een paar mille. Er is zeker een vraag naar budgethokken, zie het succes van Dacia. Maar een Dacia is toch een stuk meer auto en het prijsverschil met een Nano zal denk ik te klein uitpakken.

Comment

Ha, die Gummers;

Een verwachtte prijs van vijf mille in € in de UK, dat worden er bij ons natuurlijk al gauw zes. En dat voor een schraal ondergemotoriseerd gebakje met nog onbewezen kwaliteit(en) en een waarschijnlijk hoge afschrijving? Gaat hier zeker geen verkooprecords breken.
                              Scherven brengen gelul.

Comment

Tsja, wanneer 't bakkie 5 á 6000 euro moet gaan kosten, dan is de lol er snel vanaf natuurlijk.

Ongelooflijk hoe het kennelijk mogelijk is om je markt zo te beschermen dat een auto die 1400 euro in India kost, hier straks 4x zo duur moet worden.

Comment

Ha, die iOnline;

Komt maar voor een deel uit marktbescherming voort, denk ik. Juist de aanpassingen voor Europa drijven de prijs zo'n goedkope auto veel sneller op dan die van een duurdere en transportkosten en dergelijke hakken er ook veel forser in.
                                  Scherven brengen gelul.

Comment

Tsja, wanneer 't bakkie 5 á 6000 euro moet gaan kosten, dan is de lol er snel vanaf natuurlijk.

Ongelooflijk hoe het kennelijk mogelijk is om je markt zo te beschermen dat een auto die 1400 euro in India kost, hier straks 4x zo duur moet worden.
                                    Dat ligt niet per se aan protectionisme. Op producten uit India staan voor zover ik weet geen andere heffingen dan op die uit andere (niet-EU) landen. Hoe dat zich vertaalt in autoprijzen weet ik niet. Maar zoals ik al zei, als het een schoon karretje is betaal je er geen BPM over.

En vergeet niet dat die wagens met de boot hier naar toe moeten komen. Is ook niet gratis. Als ik Tata was, zou ik de auto alleen on-line aanbieden met één centrale showroom ergens in NL. Want een dealernetwerk kun je natuurlijk helemaal vergeten voor die prijs.

Comment

*neemt zich voor om sneller te gaan typen*

Comment

Zo'n ding wordt toch gewoon 'af fabriek' geleverd?
                                        Zouden ze met Deawoo ook moeten doen...
                                        Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                                        Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

Comment

Ik heb vernomen dat ze aangepast rond de 2500,=euro gaan kosten, maar vergeet niet dat die brommobielen als rond de 10.000,=euro doen, en welke veiligheids eisen voldoen die ??

Ik zie er wel een toekomst voor!!

Jan

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Fastturbo Bekijk bericht
                                            Ik heb vernomen dat ze aangepast rond de 2500,=euro gaan kosten, maar vergeet niet dat die brommobielen als rond de 10.000,=euro doen, en welke veiligheids eisen voldoen die ??

Ik zie er wel een toekomst voor!!

Jan
                                            Bromfietsmobiel rijdt max 45km/h. En de duurdere hebben één of meer airbags
                                            When men were men

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ingmar Bekijk bericht
                                              Bromfietsmobiel rijdt max 45km/h. En de duurdere hebben één of meer airbags
                                              Ik geloof niet dat die duurdere brommobiel ook maar in de buurt van de veiligheid van een oudere kleinere wagen kan komen hoor.

Zo een ding hoeft aan geen enkele veiligheids eis te voldoen. Was ook in het nieuws geweest dat die dingen zo plat als een dubbeltje worden bij een crash.

Trouwens, zeg dan het "echte" voordeel van een brommobiel: meestal voor mensen die een rijbewijs te duur vinden of geen een kunnen halen (bijv. ouderen die nog nooit auto hebben gereden). Een ander "echt" voordeel is dat ze extreem goedkoop zijn om te houden: geen wegenbelasting en verzekering kost bijna 3x niks.

Comment

Ik hoorde daarnet op het journaal dat de topsnelheid 70 kmh was. Volgens mij mag je dan niet eens de snelweg op, dat beperkt de bruikbaarheid wel fors.

Comment

Dat houdt de brommobielers ook niet tegen ....
                                                  Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.

Comment

33pk, dat moet genoeg zijn voor 120km/h.
                                                    De Eend heeft 4pk minder en kan de teller toch op 130 krijgen. Moet je geen wind tegen hebben natuurlijk...

Comment

Volgens mij zeiden ze in het nieuws ook dat de auto waarschijnlijk met een sterkere motor geleverd gaat worden in Europa.
                                                      ---------------------------
                                                      Lullen gaat beter dan rijden.

Comment

Het lijkt me trouwens wel cool om voor bijv. Autovisie zo'n Tata in India bij de fabriek op te halen en terug naar NL te rijden. Mooi avontuur in zo'n koekblik.

Comment

Ik hoorde op de radio dat hij 100km/u haalt en dat hij dat kan in 24 seconden. Geen strepentrekker, maar wel bruikbaar op de snelweg dus. Wel op de rechterbaan a.u.b. :-)

Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                                          Alfa Giulia 1300 (1966)
                                                          Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                                          BMW 320Ci (van GF)

Comment

Visual van een tata nano die slipstreamend de truck van de Telegrof weet te naderen, naar links gaat vlak voor een einser 118d en een Harry die zijn stuur zit op te eten.... :-)

Comment

2 Cylinder, 625cc, 33pk, max. 110 km/u, 0-100 in 24sec.

Lijkt me in prima auto voor het dagelijks A naar B verkeer.Ik heb zelfs begrepen dat 9 van de 10 ritjes <5km zijn. In dat licht lijkt mij zo'n Tata een prima autootje.

Oorspronkelijk geplaatst door Dennis Cavallino Bekijk bericht
                                                              Het lijkt me trouwens wel cool om voor bijv. Autovisie zo'n Tata in India bij de fabriek op te halen en terug naar NL te rijden. Mooi avontuur in zo'n koekblik.
                                                              Jááá, lijkt me een top idee. Ik zou me zo aanbieden aan Autovisie om dat te doen.

Comment

Ha, die iOnline;

Mooie binnenkomer voor dit hier....
                                                                Scherven brengen gelul.

Comment

Working...
                                                                X