Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het algemene tunings draadje...revisited?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Het algemene tunings draadje...revisited?

Hadden we dat vroeger niet?

Affijn; Vandaag met vriend naar Duitslang gereden. Hij had 2 racekuipjes gekocht op ebay voor zijn C9 (orgineel, erg gaaf).

Was een leuk ritje (af en toe 240 aantippen maar het was erg druk en vrachtwagens gingen elkaar steeds inhalen). Voluit acceleren is verslavend. Hard remmen....blijft misselijkmakend....

Ook lekker kletsen over de M5. Over zinvolle en onzin tuning. Beetje mijmeren (het is crisis....),

Idee 1; Auto moet leuk blijven maar ook lichter worden. Stoelen vervangen door op maat gemaakte kuipen die ook comfortabel zitten. Electrische stoelverstelling is zinloos daar ik de enige ben die er in rij. Idem achterbank. Wat lichteren velgen en kofferdeksel en je behaalt een grote besparing aan brandstof in het stadsverkeer. En....zelf 30 kilo afvallen.

Idee 2; Dmv kleine aanpassingen kan de auto op Ethanol rijden (of dit waar is weet ik niet). Helaas alleen in Rotterdam een tankstation voor € 2,- per liter. Verbuik zal toenemen maar ook het vermogen met 20% (480 pk).

Idee 3; Apparte baan voor vrachtverkeer en/of beter gebruik maken van het waternet in de diverse landen zal ten goede komen aan het brandstof verbruik. We zijn 160 km in DL geweest (80 heen...80 terug) en ik denk dat we zo'n 20 keer in de ankers moesten voor inhalende vrachtauto's).

Idee 4; Stop en Go systeem. Moet toch niet zo moeilijk zijn om dit aftermarket in te bouwen? Grootste verbuik is toch stadsverkeer. Op snelweg is het ongeveer 1:10.

Uiteraard hebben we nog de opties; Vaker fietsen ect. maar het ging nu even om de auto. Wat is dat toch lekker....zo (soms zinloos) kletsen over auto's....vrouwen....eten....en films. :-) Oh....en het idee om een kwaaie brief naar BMW te schrijven waarom er nooit een 6 serie is geweest op basis van de 5 tussen 1999 en 2003 (de 8 serie bedoel ik dus NIET!). Een tribunaal. Parlementair onderzoek.... ok....ik ga slapen.
    Last edited by Kleintje; 30-03-09, 23:18. Reden: 260 moest zijn 240

Achterbanktuning?

VAG-Bank!!!
    Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

Comment

Ik mis nu ook de vag-bank.... :)

Voor het eerst in mijn gummen-geschiedenis heb ik een eigen VAG TDI blok voorzien van paprika.

Ben van 130 naar 160 pk gegaan. Koppel is van 310 naar 390 Nm gestegen.

Rijdt echt lekker nu!
      Don't take life too seriously: you'll never get out of it alive

Comment

Stop & go systeem levert niet veel op hoor.
        Het zit op mijn 1-serie en het lijkt handiger/nuttiger dan het is.

Met zo'n systeem wil je namelijk in 1 keer naar een stoplicht toe rijden, dan in 1 keer remmen en in 1 keer helemaal stil staan, zodat de motor uit kan.
        In de praktijk rijden er echter altijd mensen voor je, die langzaam op een stoplicht afrijden, omdat ze daar toch moeten stilstaan. Die rollen dus op dat stoplicht (of de rij) af en als jij dan uiteindelijk ook stil staat gaat het licht alweer op groen!

Wat NOG erger is : van die eikels die wel redelijk snel stil staan, maar veel afstand houden tot hun voorganger. Je wacht dan nog even, maar als blijkt dat hij echt zo gaat stilstaan, haal je je voet v/d koppeling en stopt de auto.
        Natuurlijk gaat die eikel dan alsnog dat gat van 5 meter dichtrijden en heb jij ineens die ruimte voor je....

De wereld is niet klaar voor een start-stop systeem. De genoemde brandstofbesparingen zijn dus ook puur fictief en zijn in de prakrijk NOOIT te halen.

Ferrari 308 GTB QV (1983)
        Alfa Giulia 1300 (1966)
        Mazda Miata (1990 Daily driver)
        BMW 320Ci (van GF)

Comment

Start-stop heeft nauwelijks nut inderdaad, behalve als je in je eentje voor een stoplicht staat. Maar goed, in dat geval is de besparing te halen bij het goed afstellen van de stoplichten door de wegbeheerder. DAAR valt pas iets te halen...
          [/off-topic]

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kleintje Bekijk bericht
            Voluit acceleren is verslavend. Hard remmen....blijft misselijkmakend....
            Heb naar de wintersport gereden met een E39 M5. Acceleren is idd SUPER. Remmen daarintegen erg matig. Als ik er ooit een heb, is dat denk ik ook een modificatie die hoog op de prioriteitenlijst staat. Wellicht heb jij dat al gedaan.

Dat de ervaringen, met de door mij in eerste instantie als coole & handige gadgets, zoals start & stop en (in een ander draadje) keyless entry in de praktijk eigenlijk niet zo de mooite waard zijn, vind ik typisch/herkenbaar.

De vergelijking die bij mij op komt, gaat over mijn vorige GSM, daar zat echt alles op. Ik heb 'm van frustratie stuk gegooid omdat ik er niet snel en makkelijk genoeg mee kan bellen... Daar heb je 'm in de eerste plaats voor toch? Nu heb ik m'n oude weer, en kan blind nr's vinden en bellen. Heerlijk...
            BMW i3, John Deere 6230 LS1 V8, Still RX 20-18

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lennart Bekijk bericht
              Start-stop heeft nauwelijks nut inderdaad, behalve als je in je eentje voor een stoplicht staat. Maar goed, in dat geval is de besparing te halen bij het goed afstellen van de stoplichten door de wegbeheerder. DAAR valt pas iets te halen...
              [/off-topic]

En als ik vooraan sta, gebruik ik het niet omdat ik niemand tot last wil zijn en direct weg wil zijn. Die halve pilli-seconde wat het starten kost vind ik teveel.

Alfa Giulia 1300 (1966)
              BMW 320Ci (van GF)

Comment

Kom op man, ik ben zelden trager weg dan degene naast me. Tenzij het iemand is die er perse een BMW af wil rijden, maar in dat soort situaties blijf ik sowieso een seconde wachten.
                Maar wat dit betreft werkt het systeem gewoon goed, start snel en je kan meteen de koppeling op laten komen. Dat ie zo snel al weer start als het nog niet hoeft vind ik minder.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Murphmeister Bekijk bericht
                  Heb naar de wintersport gereden met een E39 M5. Acceleren is idd SUPER. Remmen daarintegen erg matig. Als ik er ooit een heb, is dat denk ik ook een modificatie die hoog op de prioriteitenlijst staat. Wellicht heb jij dat al gedaan.
                  Wie is Murphmeister? Nieuw? :-)

Ik heb paar maanden geleden een Drivers Academy gedaan van Autovisie. I.p.v. de M3 heb ik er voor gekozen om met mijn eigen auto te gaan. We reden top op de autobahn om daarna d.m.v. een noodstop terug te vallen naar 100 (was stil op de snelweg). Dit deze we paar keer achter elkaar. Ging prima en ook de instructeur merkte niks vreemd.

Maar.....nu heb ik nog nooit in een auto gereden waarbij het beter was. Dus ik weet niet beter.

Comment

Nieuw idd :-)

Niet dat ik de auto of remmen afkraak, helemaal niet. Maar het valt me op dat de standaard E34 en E39 (geen ervaring E60) M5 niet spannend remmen, en dat je ze vrij snel heet hebt. Misselijk word ik er niet van :-)

De E39 heeft geloof ik de remmen van de 540 erop. Dat is niet de sportsedan die de M5 is, maar dan wel dezelfde remmen?

Hard rijden is kicken, hard en laat remmen ook!
                    BMW i3, John Deere 6230 LS1 V8, Still RX 20-18

Comment

Hi, Welkom. Heb je je al officieel voorgesteld?

Afkraken mag ook hoor :-)

Het is i.d.d. flink trappen soms om te remmen. Dit terwijl er wel vrij nieuwe remmen opzitten.

Ik ken iemand die had 1 op 1 de schijven en klauwen van de nieuwe BMW tuningslijn....van BMW. Hoe heet dat ook al weer. Knal gele klauwen.

Maar ja....het is crisis dus maar een beetje rustig aan doen met nieuwe uitgaves.

Comment

..... Acceleren is idd SUPER. Remmen daarintegen erg matig. Als ik er ooit een heb, is dat denk ik ook een modificatie die hoog op de prioriteitenlijst staat. ......

Eigenlijk moet dat altijd de eerste modificatie wezen. Gevolgd door een upgrade van het onderstel.
                        Niet dat ik me daar zelf altijd aan heb gehouden, maar toch.... :-)
                        Peugeot 407 SW XR 1.6HDI super standard | 850 T-5R modifierade LPi sålda. Suck.... | AX 1.1 RE modifié

Comment

Harry, ofdat je nu met uitgeschakelde motor aan het licht stil staat of op de motor afremmend het licht nadert: je motor verbruikt 0,0l.
                          2007 BMW Z4 M Roadster - 2010 BMW 120d Cabrio - 2011 BMW R1200RT

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kleintje Bekijk bericht
                            hi, welkom. Heb je je al officieel voorgesteld?

Afkraken mag ook hoor :-)

het is i.d.d. Flink trappen soms om te remmen. Dit terwijl er wel vrij nieuwe remmen opzitten.

Ik ken iemand die had 1 op 1 de schijven en klauwen van de nieuwe bmw tuningslijn....van bmw. Hoe heet dat ook al weer. Knal gele klauwen.

Maar ja....het is crisis dus maar een beetje rustig aan doen met nieuwe uitgaves.
                            bmw performance remmen
                            Simca 1000 rallye 2 (RWD)
                            Peugeot 404 1961 (RWD)
                            BMW 3 touring (RWD) daily
                            VW POLO 1.6

Comment

Nieuw idd :-)

Niet dat ik de auto of remmen afkraak, helemaal niet. Maar het valt me op dat de standaard E34 en E39 (geen ervaring E60) M5 niet spannend remmen, en dat je ze vrij snel heet hebt. Misselijk word ik er niet van :-)

De E39 heeft geloof ik de remmen van de 540 erop. Dat is niet de sportsedan die de M5 is, maar dan wel dezelfde remmen?

Hard rijden is kicken, hard en laat remmen ook!
                              Dat de M5 remmen zwak zijn is een algemeen bekend probleem toch? Tenminste, dat is een van de meer gehoorde klachten op www.m5board.com volgens mij....
                              2019 Volvo V60 T6

Comment

Als je knap wil kunnen remmen met de M5 moet je maar zoiets aanschaffen Kleintje ;)

Voorzijde:
                                Brembo 345x28

Brembo 380x34

Achterzijde:
                                Brembo 345x28
                                Subaru Impreza GTT 10/1999 - 450+BHP
                                Subaru Forester S-Turbo 10/2000 - 260+BHP
                                Subaru legacy 2.5 10/2001 - 150BHP
                                http://www.fineline-imports

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk bericht
                                  Harry, ofdat je nu met uitgeschakelde motor aan het licht stil staat of op de motor afremmend het licht nadert: je motor verbruikt 0,0l.

Dat is toch onzin?!
                                  Als je motor loopt, verbruikt hij brandstof. Heel simpel.
                                  Anders loopt hij namelijk niet. :-)

Dat is het hele idee achter die start-stop functie.

Alfa Giulia 1300 (1966)
                                  BMW 320Ci (van GF)

Comment

Nee, Harr... als je afremt op de motor wordt de inspuiting stilgezet.
                                    Kawa Versys 2010 MX-5 nc White up!

Comment

Gisteravond weze darten bij vrienden. Ik had het volgende bedacht;

Wat is slimmer; 14.000,- besteden aan een compressor en verstevigde koppeling + inbouw of hetzelfde geld besteden aan het lichter maken van de auto MET behoud van comfort (dus niet alles eruit gooien).

Wij kwamen er (ik had 1 bier op, zij meerdere) op uit dat 200 kilo gewichtsbesparing haalbaar zou zijn met dit budget en dat het ondanks de toch nog zwaardere KG/PK verhouding de auto sneller zou zijn, zuiniger en vooral duurzamer.

Bijgaand wat tech info;

E39 M5 VT570 Supercharger System (108-62)
                                      The ESS E39 M5 6PSI supercharger system delivers unparalleled acceleration and everyday driveability matched with the reliability customers have come to expect from ESS. Countless hours of development and testing have resulted in a supercharger system that produces 550 horsepower and 620NM of torque with the smoothnes and drivability of a stock car. Component quality matches or exceeds BMW OEM specification throughout the kit.

The system is based upon Vortech's efficient and reliable gear driven and self contained V3 supercharger, featuring helical cut gears for quiet operation. The redesigned ESS MSS52 engine control software is perfectly calibrated for the supercharged engine providing optimum ignition timing under all conditions, recalibrated EGas for quicker throttle response, recalibrated VANOS control and perfectly optimized fuel delivery supplied by 8 larger Bosch injection valves ensures that the engine is operating ideally under all conditions.

The system maintains all OBD-II functions, ans it is backed by a comprehensive 2 year, unlimited mileage warranty. The system installs in 8-10 hours using normal hand tools and no irreversible modifications to the car is necessary.

-CNC aluminum crank pulley.
                                      -Fully automatic belt tensioning.
                                      -8 larger Bosch injectors.
                                      -New ESS ECU software w/removed top speed governor and 7100RPM limit.
                                      -Vortech V3 self contained supercharger unit
                                      -CNC machined, hard anodized 20mm certal-aluminum main bracket for extreme rigidity.
                                      -ESS custom casted, teflon coated plastic SC intake system.
                                      -ESS custom casted lightweight aluminium discharge system with integrated bypass valve.
                                      -CNC hard anodized support/ABS control unit brackets and hardware.
                                      -ESS bumper mounted CAI w/K&N high flow air filter.
                                      -Detailed step-by-step installation instructions, fully illustrated.
                                      -Heavy Duty drive belt system.
                                      -Oil breather assembly designed for boost.
                                      -CNC machined, anodized fan spacer.
                                      -2yr./unlimited mileage warranty.
                                      -100% Maintenance free operation.
                                      -100% Bolt-on installation.

570DIN version requires 93US/98Euro fuel quality!

Comment

Ha, dat Kleintje;

200kg gewichtsreductie maakt'm zeker sneller, maar duurzamer en zuiniger wordt'ie alleen als je je rijstijl aanpast op een manier die niet echt bij zo'n lichtgewicht kanon meer past....
                                        Scherven brengen gelul.

Comment

Of....en/en....150 PK erbij en 200 kilo eraf.... Zou het een beetje vooruit komen?

Comment

*SCHOP* nav het W126-cabrio draadje hier terecht gekomen... kijken is vermakelijk, edoch op eigen risico.

http://www.zeemax.com/
                                            '07 Peugeot 207 1.4 16v XS & '15 Peugeot 308SW 1.6BlueHDI BluelineExecutivePack.

Comment

wat een butsite :) verkopen die gasten überhaupt wel wat? wie gaat daar nou heen :|
                                              Forza!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Scudetto Bekijk bericht
                                                wat een butsite :) verkopen die gasten überhaupt wel wat? wie gaat daar nou heen :|
                                                Ja idd, volgens mij heeft er d'r eentje in Word zitten klussen...
                                                '07 Peugeot 207 1.4 16v XS & '15 Peugeot 308SW 1.6BlueHDI BluelineExecutivePack.

Comment

Voor de Chrysler is trouwens motorisch helemaal niks te krijgen. Ben (gewoon voor de grap....het is crisis) aan het kijken wat er allemaal kan. Je zou toch denken dat die amerikanen alles tunen maar het lijkt erop dat de 3.3L EGA V6 alleen gebruikt is voor MPV's van verschillende merken binnen de Chrysler groep. Ik dacht wel ergens iets gelezen te hebben dat het mogelijk was voor ombouw naar de 3.8L V6.

Nou ja, dan moet er maar een Viper V10 in (of een dubbele in W opstelling....achterbanken er uit.....blokken er in en de rest opvullen met een dikke LPG installatie).

Comment

Ha, dat Kleintje;

Zelfs geen lachgaskitje te krijgen voor zo'n zeecontainer?
                                                    Scherven brengen gelul.

Comment

Nop....zelfs geen lachgasinjectie :(

Comment

Ah natuurlijk wel.

Maar wat moet je er mee doen ???

Het is en blijft een hok waar je met mw Kleintje en de rest van de Kleintjes relaxed mee naar de vakantiebestemming glijdt.
                                                        Veritatis simplex oratio est

Comment

Hij mist net iets vermogen 0-60 gaat echt heel vlot. Daarna is het allemaal wat trager. Maar i.d.d. het rijdt wel heel relaxed.

Comment

@dwergje

Misschien beter om de M5 in te ruilen voor een echte sportwagen i.p.v. PK's pompen in een overjarige BMW?

Het is maar een advies hoor :-)
                                                            Dax Cobra 4.0 V8 - BMW F30 320D HE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Cobraman Bekijk bericht
                                                              @dwergje

Misschien beter om de M5 in te ruilen voor een echte sportwagen i.p.v. PK's pompen in een overjarige BMW?

Het is maar een advies hoor :-)
                                                              LOL, dat uitgerekend jij zulk advies durft te geven....

Comment

Kleintje=Dwergje? :-)

Dit laatste ging over de Chrysler. Nee....ik ga even helemaal niks meer doen. Maar het onderwerp "tunen" spreekt me altijd erg aan. Ook het lichter maken van auto's.

Zou best een Lotus willen hebben....of een X-Bow. Maar die auto's zijn helaas niet gemaakt voor mijn lengte en gewicht :(

(Enzo komen drie draadjes dan toch bij elkaar)

Comment

Working...
                                                                X