Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe verkeersregels per 1 mei

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Nieuwe verkeersregels per 1 mei

    http://www.autoweek.nl/autonieuws/11...gels-per-1-mei

    De belangrijkste wijziging per 1 mei is dat u als u eenmaal op een uitvoegstrook rijdt niet meer terug in mag voegen op de rijbaan. De reden hiervoor is dat sommige bestuurders op deze manier andere auto’s in de file probeerden in te halen. Dat is een bron voor veel frustratie bij andere weggebruikers.
    De wetgeving wat betreft parkeerschijven gaat ook op de schop. Vanaf 1 mei 2009 mag u het tijdstip van aankomst op de parkeerschijf alleen nog handmatig instellen. Een parkeerschijf met een mechanisme dat het tijdstip van aankomst automatisch verschuift, mag u dus niet meer gebruiken. Ook moet u vanaf 1 mei 2009 de parkeerschijf achter de voorruit van de auto plaatsen. De parkeerschijf moet van buitenaf duidelijk zichtbaar zijn.
    Gehandicapten moeten eveneens de parkeerschijf gaan gebruiken. Vanaf 1 mei 2009 moet u op een gehandicaptenparkeerplaats waar met een bord een maximale parkeerduur is aangegeven ook een parkeerschijf gebruiken. Zo wordt tegengegaan dat hetzelfde voertuig te lang op een gehandicaptenparkeerplaats staat. Gehandicaptenparkeerplaatsen met een maximale parkeerduur hoeven niet voorzien te zijn van een blauwe streep.
    Verder verandert de maximumsnelheid voor auto’s met een lichte aanhanger. Vanaf 1 mei 2009 mag u met een personenauto of bestelauto die een lichte aanhangwagen met een toegestane maximum massa van niet meer dan 3500 kilo trekt, op autowegen en autosnelwegen 90 kilometer per uur rijden. Tot 1 mei 2009 geldt de maximumsnelheid van 80 kilometer per uur.
    Voor de bestuurders van zware kampeerauto’s gaat de maximumsnelheid juist omlaag. Vanaf 1 mei 2009 mag u met een zware kampeerauto met een toegestane maximum massa van meer dan 3500 kilo die afgeleid is van een vrachtwagen, op autowegen en autosnelwegen niet harder rijden dan 80 kilometer per uur. Vanwege de verkeersveiligheid geldt voor dit soort zware campers dezelfde maximumsnelheid als voor gewone vrachtwagens.
    De laatste wijziging betreft de autoverlichting. Vanaf 1 mei 2009 mogen de lichtarmaturen van uw auto alleen het type lamp hebben waarvoor ze zijn goedgekeurd. Gasontladingslampen (xenonlampen) geven veel meer licht dan halogeenlampen. Om te zorgen dat er geen weggebruikers door worden verblind, is het zeker voor xenonverlichting van belang dat deze alleen worden gebruikt in speciaal daarvoor bestemde armaturen.
    Betekent dat laatste dat dat het einde is van aftermarket Xenon?
    All rights reserved. Permission granted to partially copy posts for quoting. Generic remarks do not necessarily apply to specific individuals. Smileys do apply even when not explicitly stated. In case of doubt consider the offending text a joke. A lack of understanding on your side does not constitute a lack of humor on my side. If you still feel offended, HTFU and get a life.

  • #2
    En dat laatste is m.i. geheel terecht. Regelmatig kom ik van die Automax Golfjes2 met xenon tegemoet waar ik lasogen aan overhoud.

    Comment


    • #3
      Neem je een auto met grote kofferbak omdat je niet de hele weg 80 wilt rijden met een aanhanger....

      Dat laatste: hoera! Maar ik moet nog zien dat ze bij de APK al die setjes gaan verwijderen.
      Reed laatst een oude Mini achter me met Xenon. Met een spuitbus matzwart had ik m'n spiegels nog niet donker genoeg kunnen maken.
      Kawa Versys 2010 MX-5 nc White up!

      Comment


      • #4
        Gisteravond bijles gehad van de RDW en TLN mbt het veranderen van de APK regels per 1 mei 2009.

        1 van die nieuwe punten is de verlichting.

        Per 1 mei 2009 gelden de volgende regels voor xenon:

        Voorzien van goedwerkende koplampsproei-installatie

        Moet blijven branden bij overschakelen naar grootlicht

        Eerst werd er nog gesproken dat deze regel zou gelden voor voertuigen die na 1-1-2006 op de weg zouden komen maar die datum is dus nu geschrapt. Deze regel geldt voor alle voertuigen. Heb je dus een xenon installtie die niet beschikt over de 2 bovengenoemde punten dan is het een APK afkeur.

        Je komt nog regelmatig advertenties tegen die daarin vermelden dat ze Xenon verkopen die RDW gekeurd is. Per 1 mei 2009 zijn deze Xenon installatie alleen nog RDW goedgekeurd als ze dus voldoen aan de 2 bovengenoemde punten. En dat doen veel aftermarket xenoninstallaties niet omdat ze geen koplampsproei-installatie bezitten.


        Jan

        Comment


        • #5
          mooi werk inderdaad. weg met die verblindende DIY-kitjes
          Forza!

          Comment


          • #6
            bij goed afgestelde koplampen heeft niemand er last van.
            xenon in H4 unit met dat ouderwetse glas....dan heb je alleen maar last van meer strooilicht.
            xenon in projectorlenslamp is geen punt....lichtbeeld is exact hetzelfde.
            maar ineens vanaf 1 mei dus wel.
            dikke vinger naar de overheid ;)
            Autopoetsen klik A1 Car Cleaning
            A1 Car Cleaning |Alloygator Velgrandbescherming|Polishangel

            Comment


            • #7
              @notvr, zo'n mini zag ik laatst ook rijden. Erg irritant zo fel (en lelijk).

              Comment

              Working...
              X