Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

nieuwe verkeersregels per 1-5-09

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • nieuwe verkeersregels per 1-5-09

    Hierbij een overzicht van de regels die op 1 mei in gaan.

    Maximumsnelheid aanhangers en kampeerauto's

    •Personenauto's en bestelauto's die een lichte aanhangwagen trekken, mogen op autowegen en autosnelwegen voortaan 90 km per uur rijden. Onder een lichte aanhangwagen wordt verstaan: een aanhangwagen met een toegestane maximum massa van niet meer dan 3500 kg. Eenvoudig gezegd is dat het gewicht van de lege aanhangwagen plus het gewicht dat maximaal aan bagage mag worden meegenomen. Hierbij valt bijvoorbeeld te denken aan caravans, vouwwagens, paardentrailers en boedelbakken. Heeft de aanhanger een eigen kenteken, dan staat de ‘toegestane maximum massa’ vermeld in het kentekenbewijs. Door deze verhoging van de maximumsnelheid worden de snelheidsverschillen tussen auto’s met een aanhanger en het overige verkeer kleiner.
    •Kampeerauto’s met een toegestane maximum massa van meer dan 3500 kg die afgeleid zijn van een vrachtauto, mogen op autowegen en autosnelwegen niet harder rijden dan 80 km per uur. Vanwege de verkeersveiligheid ligt het voor de hand dat voor dit soort zware campers dezelfde maximumsnelheid geldt als voor gewone vrachtauto’s.

    Parkeerschijf

    •Een parkeerschijf mag voortaan alleen nog achter de voorruit van de auto worden geplaatst. Zo kunnen er geen misverstanden meer ontstaan over de plek van de parkeerschijf in de auto. Van buiten af moet de parkeerschijf goed zichtbaar zijn. Bovendien mag het tijdstip van aankomst op de parkeerschijf alleen nog handmatig worden ingesteld. Parkeerschijven met een mechanisme dat het tijdstip van aankomst automatisch verschuift, mogen dus niet meer gebruikt worden. Door het verbieden van dergelijke apparaten wordt voorkomen dat een parkeerplaats te lang door hetzelfde voertuig wordt bezet. Bij het instellen van de parkeerschijf mag het tijdstip van aankomst naar boven worden afgerond op het eerstvolgende hele of halve uur. Dit was al zo, maar veel mensen waren hiervan niet op de hoogte.
    •Op een gehandicaptenparkeerplaats waar met een bord een maximale parkeerduur is aangegeven, moet een parkeerschijf worden gebruikt. Zo wordt tegengegaan dat hetzelfde voertuig te lang op een gehandicaptenparkeerplaats staat. Dergelijke parkeerplaatsen hoeven overigens niet voorzien te zijn van een blauwe streep.

    Brommobiel en helm

    •Bestuurders en passagiers van een open brommobiel waarin geen gordels zitten, moeten voortaan een helm dragen. Inzittenden van dit soort voertuigen zijn zeer kwetsbaar. Met een helm op hebben zij bij een ongeval dezelfde bescherming als bijvoorbeeld motorrijders en bromfietsers.

    Snorfiets en mobiele telefoon

    •Het vasthouden van een mobiele telefoon is voortaan ook verboden voor bestuurders van een snorfiets. Handheld bellen op een snorfiets brengt immers dezelfde veiligheidsrisico’s met zich mee als op een bromfiets. Voor bromfietsen en brommobielen gold dit verbod al, net als voor andere gemotoriseerde voertuigen.

    Uitrijstrook

    •Bestuurders die na het verlaten van de doorgaande rijbaan op een uitrijstrook rijden, moeten deze uitrijstrook blijven volgen. Uitrijstroken (ook wel uitvoegstroken genoemd) komen vooral voor op autosnelwegen en autowegen. Met deze nieuwe regel wordt tegengegaan dat bestuurders de doorgaande rijbaan verlaten, via de uitrijstrook een file op de doorgaande rijbaan inhalen en vervolgens weer invoegen. Dergelijk misbruik van de uitrijstrook roept bij veel weggebruikers ergernis en soms zelfs agressie op.

    Lichtarmatuur en type lamp

    •Lichtarmaturen van voertuigen mogen voortaan alleen voorzien zijn van het type lamp waarvoor ze zijn goedgekeurd. Zo moet in koplampen met een code HC, HR of HCR een halogeenlamp zitten. Gasontladingslampen ("Xenonlampen") horen in armaturen met een code DC, DR of DCR. Gasontladingslampen geven veel meer licht dan halogeenlampen. Om te zorgen dat er geen weggebruikers door worden verblind, is het zeker voor gasontladingslampen van belang dat zij alleen worden gebruikt in speciaal daarvoor bestemde armaturen.
    Volg Autopics nu ook op Facebook: https://www.facebook.com/Autopics.nl

  • #2
    Dacht altijd al dat het verhaal over de uitrijstrook al een verkeersregel was. Ze moeten mensen ook verplichten om door te rijden en niet meteen bij het begin van een invoegstrook de file in te duiken.

    Comment


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door ExTaxi Bekijk bericht
      Brommobiel en helm

      •Bestuurders en passagiers van een open brommobiel waarin geen gordels zitten, moeten voortaan een helm dragen. Inzittenden van dit soort voertuigen zijn zeer kwetsbaar. Met een helm op hebben zij bij een ongeval dezelfde bescherming als bijvoorbeeld motorrijders en bromfietsers.
      Shit, weer een anti darwin maatregel ;)
      Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
      Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

      Comment


      • #4
        Maar rap mijn rijbewijs gaan verlengen. Is volgende maand aan de beurt. Als ik ooit opnieuw zou moeten afrijden, dan .................. pffffffffff niet aan denken

        Comment


        • #5
          Die parkeerschijf zit me nog steeds dwars.
          Auto's zonder voorruit of motoren met zijspan mogen daar dus niet parkeren!

          Of zou een parkeerschijf achter de voorruit thuis in de garage ook goed zijn?
          Verder ook nog:

          * De buslichten gelden nu ook voor autos.
          * Op de brommer of driewielig motorvoertuig moet je de aanwezige gordel dragen
          * Als die niet aanwezig is mag je in de brommobiel geen kinderen onder de 3 jaar vervoeren.
          * Trams mogen de busbaan gebruiken.
          $ (cat - 2>&1 ) > /dev/null

          Comment


          • #6
            Over Xenon in autos voor 2007:

            Geachte heer Van der Struijk,

            In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.
            U heeft vragen over eisen van koplampreinigingsinstallatie en niveauregeling bij gasontladinglampen.
            Alleen lichtbronnen, in auto's welke na 31 december 2006 in gebruik zijn genomen, moeten voldoen aan de daaromtrent in aanvullende permanente eisen artikelen 115 tot en met 118 van de APK.

            Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

            Met vriendelijke groet,

            Medewerker Klantenservice RDW
            Van ander forum gecopieerd.

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door geelhoed Bekijk bericht
              Die parkeerschijf zit me nog steeds dwars.

              * Trams mogen de busbaan gebruiken.

              Maar ze mogen voortaan nergens meer rijden waar geen tramrails liggen!

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door geelhoed Bekijk bericht
                * Op de brommer of driewielig motorvoertuig moet je de aanwezige gordel dragen
                * Als die niet aanwezig is mag je in de brommobiel geen kinderen onder de 3 jaar vervoeren.
                Los van het feit dat een brommobiel geen brommer of driewielig motorvoertuig is, hoe zit het dan als deze wel een isofix verbinding hebben?
                Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door ExTaxi Bekijk bericht
                  Uitrijstrook

                  •Bestuurders die na het verlaten van de doorgaande rijbaan op een uitrijstrook rijden, moeten deze uitrijstrook blijven volgen. Uitrijstroken (ook wel uitvoegstroken genoemd) komen vooral voor op autosnelwegen en autowegen. Met deze nieuwe regel wordt tegengegaan dat bestuurders de doorgaande rijbaan verlaten, via de uitrijstrook een file op de doorgaande rijbaan inhalen en vervolgens weer invoegen. Dergelijk misbruik van de uitrijstrook roept bij veel weggebruikers ergernis en soms zelfs agressie op.
                  Dit verhaal gaat nog steeds mank op plekken waar een invoegstrook ook tegelijk een uitvoegstrook is. (komt veel voor in de randstad) Waar houdt de invoegstrook op en waar begint de uitvoegstrook?

                  Als concreet voorbeeld: Knooppunt Holendrecht
                  (hiero: http://maps.google.nl/maps?f=q&sourc...50783699059575)
                  Je komt van de A9 af, vanuit Amstelveen, en je gaat de A2 op. Hier staat het vast. (komt zo af en toe wel 's voor daar) en iedereen die op de rechterinvoegstrook zit, hoort vrij snel in te voegen op de A2. Zeker de helft tokkelt nog een paar 100 meter door op deze strook voor dat ze invoegen. Een paar helden rijdt helemaal door tot vlak voor de uitvoeg splitsing. Lijkt me niet de bedoeling en veroorzaakt vaak gevaarlijke situaties (het gaat vaak te hard, er is niet genoeg ruimte en de personen op de A2 vertikken het op dat punt ook vaak om er nog iemand tussen te laten)

                  Maar is het strafbaar? volgens mij niet...
                  Forza!

                  Comment


                  • #10
                    Het strooks in elk geval niet met een andere regel, namelijk dat je altijd over de blokmarkering kan rijden.
                    Lijkt me lastig te handhaven deze.

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Steven Bekijk bericht
                      Los van het feit dat een brommobiel geen brommer of driewielig motorvoertuig is,
                      Daarom staat er ook of....

                      Wat helemaal gek is is dat je vanaf 1 mei geen helm meer ophoeft in een zijspan als daar gordels zitten. En je hoeft dan die gordels ook nietaan!

                      Artikel 59 nu

                      1. Bestuurders van een motorvoertuig of een bromfiets en hun passagiers maken gebruik van de voor hen beschikbare autogordel. Passagiers die jonger zijn dan 18 jaren en met een lengte van minder dan 1,35 meter, maken gebruik van een voor hen geschikt kinderbeveiligingssysteem dat is voorzien van een goedkeuringsmerk als bedoeld in artikel 22, vierde lid, van de wet. Wanneer de zitplaatsen die bestemd zijn voor passagiers voorzien zijn van autogordels, worden op deze zitplaatsen niet meer passagiers vervoerd dan er autogordels aanwezig zijn.
                      Artikel 59 vanaf 1 mei 2009
                      1. Bestuurders van een personenauto, een bedrijfsauto, een driewielig motorvoertuig met gesloten carrosserie of een brommobiel en hun passagiers maken gebruik van de voor hen beschikbare autogordel. Passagiers die jonger zijn dan 18 jaren en met een lengte van minder dan 1,35 meter, maken gebruik van een voor hen geschikt kinderbeveiligingssysteem dat is voorzien van een goedkeuringsmerk als bedoeld in artikel 22, vierde lid, van de wet. Wanneer de zitplaatsen die bestemd zijn voor passagiers voorzien zijn van autogordels, worden op deze
                      Artikel 60

                      1. De bestuurder en de passagiers van bromfietsen, motorfietsen en driewielige motorvoertuigen moeten een goed passende helm dragen, die door middel van een sluiting op deugdelijke wijze op het hoofd is bevestigd en die is voorzien van een goedkeuringsmerk als bedoeld in artikel 22, vierde lid, van de wet.

                      2. Het eerste lid geldt niet voor:
                      d: de bestuurder of de passagiers van een brommobiel zonder gesloten carrosserie of een driewielig motorvoertuig, van wie de zitplaats in deze brommobiel of dat motorvoertuig is voorzien van bevestigingspunten voor autogordels overeenkomstig het bepaalde in richtlijn 97/24/EG, zoals deze gold op de datum waarop het voertuig in gebruik is genomen, en van autogordels die die voldoen aan het bepaalde in artikel 5.2.47, vijfde en zesde lid, van de Regeling voertuigen.
                      $ (cat - 2>&1 ) > /dev/null

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Scudetto Bekijk bericht
                        Dit verhaal gaat nog steeds mank op plekken waar een invoegstrook ook tegelijk een uitvoegstrook is. (komt veel voor in de randstad) Waar houdt de invoegstrook op en waar begint de uitvoegstrook?
                        Nee hoor, in het artikel staat immers:

                        2. Bestuurders die de doorgaande rijbaan verlaten en daartoe een
                        uitrijstrook volgen
                        , zijn ter hoogte van de daarin aangebrachte pijlen verplicht
                        om de richting te volgen die de uitrijstrook waarop zij zich bevinden,
                        aangeeft.
                        En dat doe je dus niet op een weefvak of een rijstrook die overgaat in een uitvoegstrook.
                        Het gaat om het zigzaggen.
                        $ (cat - 2>&1 ) > /dev/null

                        Comment


                        • #13
                          Ok, je moet dan eerst de hoofdrijbaan verlaten hebben, dan op de uitvoegstrookrijden, waarna je niet meer terug kan de hoofdrijbaan op.

                          Ik ging af op dit:
                          Bestuurders die na het verlaten van de doorgaande rijbaan op een uitrijstrook rijden, moeten deze uitrijstrook blijven volgen
                          In feite gaan ze wel de hoofdrijbaan (A9) af, en dan direct de uitvoegstrook van de A2 op. Of het heet eerst invoegstrook oid. (?)
                          Ik vind het niet helemaal duidelijk.

                          Overigens gaan er veel ter plaatste wél af, om dan direct weer de oprit te pakken aan de andere kant van het viaduct. Dat is ook niet verboden, maar wel vrij aso en irritant.
                          Forza!

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Scudetto Bekijk bericht
                            Overigens gaan er veel ter plaatste wél af, om dan direct weer de oprit te pakken aan de andere kant van het viaduct. Dat is ook niet verboden, maar wel vrij aso en irritant.
                            Net als tankstation sluiprouteridders....

                            Het tankstation bij Oirschot aan de A58 is door deze lui zelfs een bron van file....
                            $ (cat - 2>&1 ) > /dev/null

                            Comment


                            • #15
                              gewoon aan het begin en eind van het tankstation gaan staan met een onopvallende politiewagen en als die gasten als een debiel over het tankstation blazen ze een dikke prent geven. Zeer irritant gedrag vind ik het.
                              Volg Autopics nu ook op Facebook: https://www.facebook.com/Autopics.nl

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door ExTaxi Bekijk bericht
                                gewoon aan het begin en eind van het tankstation gaan staan met een onopvallende politiewagen en als die gasten als een debiel over het tankstation blazen ze een dikke prent geven. Zeer irritant gedrag vind ik het.
                                Probleem is dat het niet verboden is. Is ook lastig natuurlijk maar wellicht zou je een maximum snelheid van 5km/h kunnen instellen en die met trajectcontrole kunnen handhaven. Als je dan minder dan enkele minuten daar bent (meer dan nodig voor het halen van een bosje bloemen dus) ben je de lul.
                                $ (cat - 2>&1 ) > /dev/null

                                Comment


                                • #17
                                  Ja, trajectcontroles installeren boven tankstations, da's wel lekker werkbaar.

                                  Eens met ET, ontzettend irritant gedrag.
                                  Mini Cooper Clubman
                                  "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                                  "Jasper val dood." - RH

                                  Comment


                                  • #18
                                    Waarom niet? Goedkoper dan er elke dag in beide spitsen een agent neer zetten.
                                    $ (cat - 2>&1 ) > /dev/null

                                    Comment


                                    • #19
                                      Gewoon zo'n doseerlicht neerzetten bij de oprit vanaf het tankstation. Zoals bij het tankstation naast de A4 vlak voor Leiderdorp. Klaar. Als je bent wezen tanken heb je er geen last van. Als je de file vermijdt via het tankstation wel.
                                      Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Stelletje klerken. :)
                                        You know that reality is immaterial

                                        Comment


                                        • #21
                                          Oorspronkelijk geplaatst door brun Bekijk bericht
                                          Gewoon zo'n doseerlicht neerzetten bij de oprit vanaf het tankstation. Zoals bij het tankstation naast de A4 vlak voor Leiderdorp. Klaar. Als je bent wezen tanken heb je er geen last van. Als je de file vermijdt via het tankstation wel.
                                          Ik ken de situatie daar niet, maar waarom heb je er geen last van als je bent gaan tanken?
                                          $ (cat - 2>&1 ) > /dev/null

                                          Comment


                                          • #22
                                            Waarom zou je er wel last van hebben na het tanken nog even te moeten wachten voor een stoplicht?
                                            Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Kost dat geen tijd dan?
                                              Ik weet niet of je ervaring hebt met doseerinstallaties maar er blijft een evenwicht tussen sluipverkeer en het verkeer dat over de snelweg gaat.

                                              Zo sta je in Midden Delfland rustig 20 minuten in de file voor een poller omdat het A13 verkeer dat als sluiproute gebruikt. Volgens jou heeft het bestemmingsverkeer daar geen last van dan?
                                              $ (cat - 2>&1 ) > /dev/null

                                              Comment


                                              • #24
                                                Tanken kost toch ook tijd?

                                                Het is puur psychologisch. Wie tankt, wil best nog even extra wachten.

                                                Wie de file ontwijkt, háát dat (vooral als hij vervolgens door die vertraging weer achter dezelfde auto mag invoegen).
                                                Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Als ik ga tanken dan wil ik niet achteraan de file van sluipers voor de poller aansluiten.
                                                  Wat nou psychologisch, dat is gewoon tijdsverlies.
                                                  $ (cat - 2>&1 ) > /dev/null

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Heb je cijfers die dat onderbouwen, Geelhoed? Want ik kom regelmatig langs dat punt en zie dat het wél werkt.
                                                    Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Oh wacht, vrijdag....
                                                      $ (cat - 2>&1 ) > /dev/null

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Oorspronkelijk geplaatst door Scudetto Bekijk bericht
                                                        Dit verhaal gaat nog steeds mank op plekken waar een invoegstrook ook tegelijk een uitvoegstrook is. (komt veel voor in de randstad) Waar houdt de invoegstrook op en waar begint de uitvoegstrook?

                                                        op iedere uitvoegstrook staan op een gegeven moment pijlen op het wegdek, kan niet duidelijker.


                                                        voor dat scheuren over het terrein van een tankstation:......
                                                        net na het gebouwtje van die klein, korte drempels.....een stuk of 5 op een stukje weg van 200 meter en net voor het begin van de toerit nog een stel van die dingen ;)
                                                        Last edited by Harold; 17-04-09, 07:16.
                                                        Autopoetsen klik A1 Car Cleaning
                                                        A1 Car Cleaning |Alloygator Velgrandbescherming|Polishangel

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          De meest effectieve manier om die tankstellesluiperts te pesten:

                                                          Zo nu en dan bij een file, stel politieagenten, die de lui die niet tanken er allemaal (!) uithalen voor controle. Dus verzekering, rijbewijs, verlichting, claxon, etc.


                                                          En gewoon wachten tot ze aan de beurt zijn. Geen haast maken natuurlijk...

                                                          In Ch heb ik ook moeten aansluiten in de rij om de bekeuring voor te hard rijden te betalen. Die verloren tijd haal je in twee dagen niet meer in ;-)
                                                          Kawa Versys 2010 MX-5 nc White up!

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Oorspronkelijk geplaatst door Harold Bekijk bericht
                                                            voor dat scheuren over het terrein van een tankstation:......
                                                            net na het gebouwtje van die klein, korte drempels.....een stuk of 5 op een stukje weg van 200 meter en net voor het begin van de toerit nog een stel van die dingen ;)
                                                            Pleur op met je drempels. Helpt niet en is weer een extra verkrachting van ons mooie wegdek....

                                                            De meest effectieve manier om die tankstellesluiperts te pesten:

                                                            Zo nu en dan bij een file, stel politieagenten, die de lui die niet tanken er allemaal (!) uithalen voor controle. Dus verzekering, rijbewijs, verlichting, claxon,
                                                            Volgens Koos doen ze dat ook, heb het nog nooit gezien...
                                                            $ (cat - 2>&1 ) > /dev/null

                                                            Comment


                                                            • #31
                                                              Oorspronkelijk geplaatst door brun Bekijk bericht
                                                              Tanken kost toch ook tijd?

                                                              Het is puur psychologisch. Wie tankt, wil best nog even extra wachten.

                                                              Wie de file ontwijkt, háát dat (vooral als hij vervolgens door die vertraging weer achter dezelfde auto mag invoegen).
                                                              Dus worden de filevermijders er vanzelf uitgefilterd en is er geen wachtrij meer voor de tankers.

                                                              En Midden Delfland mag wat mij betreft best 20 minuten wachten, maar dan wil ik wel graag een onderbouwde grafiek dat het echt 20 minuten gemiddeld is.
                                                              Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                                                              Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

                                                              Comment


                                                              • #32
                                                                Oorspronkelijk geplaatst door geelhoed Bekijk bericht
                                                                Oh wacht, vrijdag....
                                                                Heeft niets te maken met vrijdag, gewoon antwoord geven op de vraag van Brun.

                                                                Jij wil ook altijd graag bronnen, cijfers etc.

                                                                Anders tief je weer lekker op naar je andere favo fora.
                                                                Veritatis simplex oratio est

                                                                Comment

                                                                Working...
                                                                X