Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hart in de keel deel II

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Hart in de keel deel II

    Goed, je rijdt op een rustige Autobahn, zo'n 130 kmh op de linkerbaan met het verkeer mee. 3km verderop is Kreuss Neuss-West, dus het verkeer werd al ietsje 'dikker'. Begint de vrachtwagen die rechts voor je (zo'n 30 meter denk ik) rijdt ineens vol te remmen en gooit hem richting vluchtstrook.
    Twee auto's voor mij wordt er ook geremd, maar niet zo heftig als de vrachtwagen.

    Dus ook maar poot op de rem. Vrachtwagen staat inmiddels stil op de vluchtstrook, zie ik nog, die daarachter heeft hem denk ik NET niet er bovenop geknald.

    Goed, eerste gedachte na botsingen vermijden is dat er een paar auto's verder een ongeluk gebeurd is, en dat we daar niet met zijn allen bovenop willen rijden. OK, fair. Nee, dat was het niet. Want op dat moment zie ik een eendenfamilie doodgemoedereerd over het asfalt waggelen.

    Tsja. Het ging goed. Deze keer. Ik had doorgedenderd als ik ze als eerste had gezien. Dit had gezien het 'verdikkende' verkeer, ook helemaal mis kunnen gaan.

    Toen alles weer reed, de laatste 3 km maar rustig 80 gereden op rechts om de kreislauf weer een beetje tot bedaren te brengen...
    You know that reality is immaterial

  • #2
    Goedzo!

    Eendjes gered dus.

    Ferrari 308 GTB QV (1983)
    Alfa Giulia 1300 (1966)
    Mazda Miata (1990 Daily driver)
    BMW 320Ci (van GF)



    Comment


    • #3
      Tja, da's wel een hoop risico inderdaad. Toevallig had ik laatst ongeveer hetzelfde. Ik reed 's ochtends vroeg op de A44, was erg rustig. Ik reed 150, 160, en ineens zie ik ook op een paar honderd meter afstand iets de vluchtstrook op waggelen. Oh kut nee, een moedereens met kleintjes. Ik kijk in m'n spiegel. Vrachtwagen die gepasseerd wordt door een auto, 300 meter achter me, daarachter niets in zicht. Remmen, op de stippellijn gaan rijden, alarmlichten aan. Gelukkig snapten de twee achteropkomenden het prima, en ook zij remden af met alarmlichten. De eendjes gingen onder de vangrail door toen ik, zacht rollend, nog 40 meter weg was denk ik. Daarna konden we weer verder, en er was naast de vrachtwagen en die ene auto verder niemand die er last van had. Maar ja, 't is een inschatting. Zoiets kan LANG niet altijd.

      Hopelijk had het verkeer aan de andere kant van de vangrail ook de gelegenheid ze over te laten steken, maar een ongeluk is het natuurlijk niet waard...
      Mini Cooper Clubman
      "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
      "Jasper val dood." - RH

      Comment


      • #4
        In het nieuwe gummendonateurspakket: "Ik-rem-voor-eendjes" stickers. :-)
        Rock on. RS.

        Comment


        • #5
          Levensgevaarlijk al die natuur, het zou verboden moeten worden
          fka v164

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door v164 Bekijk bericht
            Levensgevaarlijk al die natuur, het zou verboden moeten worden
            Zo is het, volumeknop verder opendraaien en gas bij.

            Doodklapper maken voor een eend.....
            Veritatis simplex oratio est

            Comment


            • #7
              Laat Knot het maar niet lezen.... :)
              Don't take life too seriously: you'll never get out of it alive

              Comment


              • #8
                Kijk, als je weet dat je Librije kooieend koud ligt te worden, dat is dan best een flinke klapper waard, maar voor de rest...
                You know that reality is immaterial

                Comment


                • #9
                  HidK momentje tijdens de wedstrijd van Nederland afgelopen vrijdag. Ik reed naar de sportschool, en trok rustig op vanaf het stoplicht. Links vanuit m'n ooghoek zag ik ineens iemand aankomen die vol over het kruispunt schoot. Hij reed natuurlijk door roder dan rood, maar blijkbaar had hij het idee om de tweede helft ergens anders te kijken en reed daar zonder remmen naar toe.. Zelf vloekend op de rem gaan staan, maar je zal zo'n idioot met vollepijp links in je deur hebben .. dat vertel je nooit meer na.
                  Forza!

                  Comment


                  • #10
                    Uitweiken voor een dierlijk object! daar moet U enorm mee op passen. Want dat kan vet misgaan. Mensen krijgen daarom vaak veel last met de artikelenwet!

                    (sorry, had http://www.brandweerdelft.nl/d8/?p=2058 weer eens opgediept, en het was ineens zo toepasselijk)
                    Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door brun Bekijk bericht
                      Uitweiken voor een dierlijk object! daar moet U enorm mee op passen. Want dat kan vet misgaan. Mensen krijgen daarom vaak veel last met de artikelenwet!

                      (sorry, had http://www.brandweerdelft.nl/d8/?p=2058 weer eens opgediept, en het was ineens zo toepasselijk)

                      Ja, wand je zit so in de vanreel na je asie....
                      Veritatis simplex oratio est

                      Comment


                      • #12
                        Het was mijn dag gisteren:

                        HidK 1:

                        Dus je rijd op de snelweg en het tempo fluctueert vanwege de vrachtwagens tussen de 100 en de 145. Zit er een Murano in je nek te hijgen die blijkbaar haast heeft. Da's toevallig want dat heb ik op dat moment ook en tussen twee vrachtwagens was nou niet echt ruimte om naar links te gaan zonder vol in de ankers te moeten.

                        Op een gegeven moment ziet de bestuurder een gaatje en gaat er rechts voorbij. Dat was te verwachten dus als hij daar gelukkig van word, prima. Voor mij rijdt een andere auto en die moet ook nog even rechts gepasseerd worden voordat we het volgende langzamere verkeer tegenkomen.

                        Helaas voor de haastige medemens heeft de andere auto hem óf niet gezien/verwacht of hij laat hem bewust staan. Eindresultaat was in ieder geval dat er geen ruimte meer was voor de geplande inhaalactie en de voorkant van de andere auto raakt de Murano op de achterkant op een autolengte of vijf voor m'n neus. Rook, gierende banden en dergelijke en wonder boven wonder belanden ze niet allebei haaks in de vangrail.

                        Inmiddels rijden we 60 op de linkerbaan dus ik heb de alarmlichten aangezet en die worden door een met snelwegsnelheid achteropkomende Zafira goed gespot (waarvoor dank).

                        Het meest verbazingwekkende is echter dat na enkele ogenblikken de Murano vol het gaspedaal intrapt en dus de lokatie van het ongeval verlaat!

                        Na een kort gesprekje met de andere bestuurder op de vluchtstrook ben ik rustigjes naar de klant gereden om weer een beetje tot rust te komen. Adrenaline is mooi spul maar je voelt je toch niet heel jofel na zo'n actie.

                        HidK 2:

                        Dus je rijd in het centrum van Utrecht richting Jaarbeurs. Steekt er een jongedame met grote koptelefoon op al SMS'end pardoes over (geen zebrapad), vlak voor een Saab 9-3. Saab vol in de ankers en op de claxon. Meisje (en wij en de bestuurders van de andere auto waarschijnlijk) schrikt zich helemaal de pleuris en doet een haas in koplampen na in plaats van weg te springen richting trottoir. Gelukkig stopt de Saab op tijd met nog ongeveer een meter over.
                        ------------------------------------------------
                        We have normality. I repeat, we have normality. Anything you still can't cope with is therefore your own problem.

                        Comment


                        • #13
                          Tja....met die 'hard in de keel' momenten stroomt idd de adrenaline door je lijf :-)
                          Dax Cobra 4.0 V8 - BMW F30 320D HE

                          Comment


                          • #14
                            Reed ik woensdag naar mijn werk. Sprint van ene stoplicht met de picnic (kuch, is niet echt een stoplichtsprinter zeg maar) naar de volgende rotonde die als je vooraan staat net te halen is. Dat weet de prius rechts naast me ook en die is ook iets sneller weg bij het licht. Dus we rijden beide met daar legale snelheid 70 op de rotonde af. Ik denk nog: 'goh die prius is ook niet bang voor slechte wegligging, de meeste gaan fors in de ankers voor deze rotonde' (terwijl hij met 55 net te doen is). Gaat die prius gvd gewoon rechtdoor over de rotonde ipv dat hij in zijn eigen baan blijft.

                            Bijna mijn bumper eraf gerost door die gast. En ik vraag me af of hij het gezien heeft.
                            Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                            Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

                            Comment


                            • #15
                              Ik ging woensdag met 2*80 richting huis op de A44. Het was al wat later dus lekker rustig. Toen kwam ik achter een langzaam treintje op de linkerbaan te hangen. De eerste twee gingen redelijk snel opzij, de laatste (Fiat Stilo) bleef met 120,5 km/uur zn inhaalactie voorzetten.

                              Na een paar honderd meter dacht ik, laat ik even aangeven dat ik gaarne iets sneller wil en dat meneer inmiddels zich wel weer op de rechterbaan kan vervoegen, door de tussenruimte iets te minderen. Wat scherts mijn verbazing, de Fiat kan wel harder en begon te versnellen richting 150 - 160. Ik gaf een peut gas en sloot aan.

                              Net toen de Fiat voor me een Mini in ging halen ter hoogte van een invoegstrook vond de bewuste Minirijder het nodig naar links te komen (zonder knipperlicht) voor een invoegende auto (die makkelijk achter de Mini kon). Resultaat was dat de Fiat vol in de ankers ging, ik was net op tijd met remmen en een kleine correctie naar rechts om een drama te voorkomen.

                              Conclusie, Fiat rijders laten zich snel opnaaien. Mini rijders hebben geen inzicht en kijken niet in de spiegels, Skodarijders moeten meer afstand houden!
                              :o)
                              BMW 420i coupe (2014) - Buick Skylark Custom Coupe (1970) - Chevrolet G20 Hightop Van (1992)

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door ___JC___ Bekijk bericht
                                Skodarijders moeten meer afstand houden!
                                :o)
                                JC,
                                Sodarijders kunnen beter een andere auto kopen (lees Beamer)
                                Ik heb de BMW nu een kleine week maar sta er versteld van hoeveel automobilisten aan de kant gaan als je achter ze rijdt.
                                Dat was met de Soda wel anders, kleren maken de man zeg maar !!

                                S.

                                Comment


                                • #17
                                  Als er een VAG product te dicht achter me zit wil ik ook wel eens laten weten wie nu de baas is...

                                  Die Stilo heeft je dus gek gereden...? ;)

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door Beamer Bekijk bericht
                                    JC,
                                    Sodarijders kunnen beter een andere auto kopen (lees Beamer)
                                    Ik heb de BMW nu een kleine week maar sta er versteld van hoeveel automobilisten aan de kant gaan als je achter ze rijdt.
                                    Dat was met de Soda wel anders, kleren maken de man zeg maar !!

                                    S.
                                    Ja maar ik heb natuurlijk de felbegeerde embleemloze grill. In combinatie met de cheap ass xenon en een goedgevulde bestuurdersstoel een aardig uberholprestige kan ik jullie verzekeren.
                                    :o)

                                    @Raspaardje
                                    Ja gek werd ik wel van zn rijstijl inderdaad.
                                    :o)
                                    BMW 420i coupe (2014) - Buick Skylark Custom Coupe (1970) - Chevrolet G20 Hightop Van (1992)

                                    Comment


                                    • #19
                                      Gisteren nog een hart-overslag-moment..............een ouderwetse hehehe
                                      Ring A10 de A2 op ri Utrecht
                                      Mooie combinatie rechts links rechts en dan invoegen
                                      Ik reed er met de WRX wannabee Sti type RA
                                      En ik reed zoals ik dagelijks doe met de Seat
                                      Dus remmen insturen gasgeven (plankgas)
                                      Dus ik remmen insturen gasgeven :) (plankgas)
                                      Turbo komt in onder genot van luid gegil bij 4000rpm...............
                                      En hoppa de neus de binnenbicht in, de kont naar buiten de schrik om het hart
                                      Een niet geplande drift was het gevolg
                                      De diffs gierden de banden gilden, rookwolkje achter de wagen
                                      Tegensturen en plankgas heeft me gered, gelukkig geen tankslapper
                                      Dit alles met ca 150km/u
                                      Oeps
                                      Ik vind 50km/u al dapper om te driften
                                      De WRX is na de grote ombouw geen beginners wagen meer
                                      Ik moet duidelijk nog een hoop leren :) nOOb die ik er ben haha
                                      E
                                      يوم واحد لا ضحك هو ليس يوم واحد عاش. :-)

                                      Comment


                                      • #20
                                        Rij met de motor op een voorrangsweg, wil rechst afslaan naar de oprit van de A20 (90 graden bocht). Licht staat al op groen.
                                        Komt er van links een Rover met hoge sneheid aangereden, ik rem in de bocht, en hij kruipt nog net voor me.
                                        Ten eerste: hij reed door rood. Ten tweede: waar hij vandaan kwam mag je helemaal niet rechtdoor, maar moet je verplicht links of rechts.

                                        Had ik iets meer gas gegeven of iets later gekeken had ik dit nu niet getypt denk ik.
                                        Niet fijn.
                                        Kawa Versys 2010 MX-5 nc White up!

                                        Comment


                                        • #21
                                          @JC,

                                          Het is echt van de gekke, al een paar keer meegemaakt dat een bestuurder naar rechts gaat en zich een een veel te klein gaatje laat proppen.

                                          Nog even voor de Sodarijders, de Octavia was 1 van de best rijdende en nooit in de steek latende auto voor me, maar ja die naam heh :-(

                                          S.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Mijn vrouw krijgt ook steeds van haar chef te horen:
                                            durf je nou zonder te blozen in die Skoda te stappen, heb je dat embleem er nou nóg niet afgehaald. Rij je nou nog steeds in die grijze burgerbak...

                                            Ze hebben toch nog een last uit het veleden ;-)
                                            Kawa Versys 2010 MX-5 nc White up!

                                            Comment


                                            • #23
                                              Schopje. Want dat ging dus bijna fout gisteravond.

                                              Ik rij op de A58 Roosendaal-Breda, 't is lekker rustig dus 150 op de cruisecontrol. Vervolgens de fly-over naar de A16 richting Rotterdam. Niets aan de hand zou je zeggen, een bochtje van niks hoewel die op het laatste stuk nog een beetje knijpt.
                                              Alleen zat ik half te pitten waardoor ik dus met 150 in die bocht hang en dan besef: K*t, dit gaat te hard. Beheerst gas loslaten is er niet bij, want het ding staat nog op de CC. (die laat ik normaal natuurlijk nooit aan staan in bochten) De vangrail komt ook best dichtbij, dus dan maar op de rem. Er gaat een schok door de Volvo en ik voel de achterkant een stapje opzij doen. Tegensturen is niet nodig want de S40 trekt zichzelf recht. (Esp heb ik niet zien werken) Oef..

                                              Moraal van dit verhaal: altijd scherp blijven!

                                              Comment


                                              • #24
                                                met de CC een bocht in is flink schrikken! Je verwacht een natuurlijke teruggang van de snelheid, maar als die uitblijft zit je hart direct hoog in je keel.

                                                Voor dit soort acties zijn dus die borden bij ring antwerpen geplaatst :)
                                                Forza!

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Even licht de koppeling aantikken i.p.v. de rem resulteert ook in het uitschakelen van de CC. Althans, bij die Italiaanse meuk wel. :)

                                                  En het is een stuk minder balansverstorend dan ineens te moeten remmen als je al op de limiet zit.
                                                  Mini Cooper Clubman
                                                  "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                                                  "Jasper val dood." - RH

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Heeft de CC tegenwoordig geen uit-knop meer?

                                                    Maar fabrikanten hangen dus voor dit soort slaapkoppen km-lange draden in de wagen.

                                                    [Ambtenarenmodus] Wordt geen slaaprijder! [/AM]

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Jawel, de CC heeft zeker een uitknop. Maar ik snap Taeke wel, je schrikt, en in een paniekreactie ga je toch naar de pedalen. Al was het alleen maar omdat je op zo'n moment toch echt je stuur wel in je klauwen wilt houden. Dan is het leuk om te weten dat er een alternatief is voor de rem, namelijk het koppelingspedaal (niet helemaal intrappen, is niet nodig, en gevaarlijk).
                                                      Mini Cooper Clubman
                                                      "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                                                      "Jasper val dood." - RH

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Ik kan uit eigen ervaring zeggen dat bij de Volvo zowel koppeling aantikken de CC uit zet als dat er een uit-knop is voor de CC (pontificaal op het stuur). Het enige is dat je wel de tegenwoordigheid van geest moet hebben in een lichte panieksituatie om daar even aan te denken. Ik kan me voorstellen dat je eerste reactie toch gewoon is om te remmen omdat je daarmee én je CC uitzet én snelheid eruit haalt.

                                                        Groet
                                                        GJ
                                                        Last edited by GJ; 12-08-08, 12:05.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          En de Volvo-knopjes op het stuur? Heb je zo'n multidinges wagenwiel in je klauwen weet de burgerman er niet mee om te gaan! ;)

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Ah, burgerman no.2 legt het in normale bewoording uit...;)

                                                            Comment


                                                            • #31
                                                              Lekker veilig die moderne auto's...
                                                              Auto's: veel...

                                                              Comment


                                                              • #32
                                                                Waarvoor heb je een CC nodig met de files van tegenwoordig ?
                                                                Dax Cobra 4.0 V8 - BMW F30 320D HE

                                                                Comment

                                                                Working...
                                                                X