Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Verbieden om jongeren 's nachts met passagiers te laten rijden

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Verbieden om jongeren 's nachts met passagiers te laten rijden

'Jongeren niet 's nachts of met leeftijdgenoten in auto'

AMSTERDAM – Een rijverbod voor jongeren tot 24 jaar in de nachtelijke uren en het verbod om met leeftijdgenoten in een auto te rijden kan veel verkeersslachtoffers besparen.

Dat zegt Fred Wegman, directeur van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid, in het AD.

Hij baseert zich op ervaringen en onderzoek in het buitenland. Wegman is een fervent voorstander van verregaande spelregels voor jonge, beginnende bestuurders.

“Het zijn disproportionele maatregelen, maar als je goed uitlegt waarom je dit zou willen doen, dan maakt dat zeker een kans van slagen,'' aldus Wegman.
    Dat het onveilig is om 's avonds (na het stappen, zonder alcohol!) in een klein klote auto'tje te stappen met 3 lallende vrienden aan boord in 't donker, dat roep ik al jaren. Maar om 't nu meteen te gaan verbieden??? Ik zeg: geef gerichtere rijopleidingen met daarin een volbeladen auto (remafstand) en rijden in het donker terwijl je vermoeid bent.

Het is de concentratie die je nekt. Niet de alcohol. Je concentratie wordt verstoord door je vrienden. Door je vermoeidheid. Door het rijden in het donker. Je auto reageert minder goed in bochten waar je normaal gesproken met dezelfde snelheid wel goed doorheen jakkert.

Verbieden is mijns inziens onzin. Er zou eerst een stap tussen geplaatst moeten worden en dat zijn dus betere rijopleidingen of verplichte aanvullende rijvaardigheidstrainingen.

Wat vinden de gummers?

Mijn vriendin is jonger dan 24 jaar (ow yeah!) en ik heb haar bewust gemaakt van 't rijden in het donker, met meer gewicht aan boord. Ze rijdt echt prima en verantwoord vind ik. Beter dan toen ik jong was. Het zou onzin zijn om haar te verbieden te rijden 's nachts met passagiers.

Hopelijk geeft het SWOV nu eindelijk toe dat ze zich al die jaren teveel op alcohol in het verkeer hebben gericht en minder op 't bewust maken van het gevaar van toenemend wagengewicht en belemmerende vermoeidheid en concentratieproblemen ('s nachts, na het stappen).

Comment

Verbieden gaat denk ik ook te ver. Misschien is het wat om zoiets tijdens de rijopleiding toe te passen? De meeste bestuurders halen met 18 jaar het rijbewijs, worden ze er meteen bewust van gemaakt.

Comment

*hoort Darwin zich in zijn graf omdraaien*
        You know that reality is immaterial

Comment

verbieden is zo ongeveer de enige optie, want echt niemand denkt na een avondje stappen nog aan de risico's waar een paar jaar geleden een keer op werd gewezen tijdens een cursusje. Zeker niet met een groep jolige vrienden erbij.

Je leert het pas wanneer het je een keer overkomt (tijdens het rijden in slaap vallen oid) en dan is het meestal al te laat.
          Forza!

Comment

Net alsof tijdens het rijden in slaapvallen niet gaat gebeuren als je alleen in de wagen zit...

Dergelijke maatregelen zorgen er evenwel pervers voor dat waar je nu vriendengroepen had die met 3-4 lichte auto's naar een feestje reden, nu zaken krijgt waar die vriendengroepen moeten gaan rekenen op mensen die men vaak niet zo goed kent, met krachtigere auto's...

Als ik naar mijn jonge jaren kijk, waren ik en mijn ouders geruster als ik achter het stuur zat (want ik rij altijd nuchter) dan dat ik bij joligerds moest meerijden die het BOB-zijn niet zo nauw namen...
            2007 BMW Z4 M Roadster - 2010 BMW 120d Cabrio - 2011 BMW R1200RT

Comment

Prima, en kunnen we dan sex voor het huwelijk ook verbieden?

Als ik het even doortrek: een algemeen rijverbod kan bijna alle verkeersslachtoffers besparen.

GTFOH.

Ouderen boven de 60 veroorzaken ook meer ongevallen.
              Buschauffeurs ook
              Vrachtwagenchauffeurs
              Lease-autorijders ook
              Politiemensen ook

Allemaal van de weg af.

Ik begrijp wel dat dit een risicogroep is. Maar het verbieden is weer zooo Christenunie. Deze jongeren hebben al een verzwaard regime met het rijbewijs. Als dat niet helpt gaan we verbieden? Hek van de dam lijkt me.
              Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
              Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

Comment

Maar even doorredenerend:
                Groep van 10 jongeren, waarvan 6 in het bezit van een rijbewijs, hoe moeten die bij een uitgaansgelegenheid komen 30 km verderop? 6 losse auto's, 4 die thuis blijven? En die 6 mogen ook niet drinken? Dan zal het rap minder worden in de uitgaanssector.

Ik denk dat het idd in ieders belang is om jongeren juist ervan doordrongen te krijgen van de gevaren van vermoeidheid, misschien nog wel meer dan het andere weggedrag? Ik neem aan dat iedereen zich nog wel die 3 meiden herinnerd die zich met pap's Peugeot 307 tegen een brugpijler ramde op de E19? Dit zal meer een geval van vermoeidheid zijn geweest dan "zware belading".

*GF pats* Mijn vriendin is jonger dan 18 jaar (ow yeah!) */GF pats* ;-)

Gr Jeroen
                Alle Baur's in de Baurnhof

Comment

Ik sluit me bij Steven aan.
                  Mini Cooper Clubman
                  "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                  "Jasper val dood." - RH

Comment

Oh, mijn vriendin is 14, trouwens. Niet tegen mijn vrouw zeggen.
                    Mini Cooper Clubman
                    "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                    "Jasper val dood." - RH

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jasper Bekijk bericht
                      Oh, mijn vriendin is 14, trouwens. Niet tegen mijn vrouw zeggen.
                      Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Baur Bekijk bericht
                        Maar even doorredenerend:
                        Groep van 10 jongeren, waarvan 6 in het bezit van een rijbewijs, hoe moeten die bij een uitgaansgelegenheid komen 30 km verderop? 6 losse auto's, 4 die thuis blijven? En die 6 mogen ook niet drinken? Dan zal het rap minder worden in de uitgaanssector.
                        Volgens Fred Wegman mogen jongeren s'nachts helemaal niet meer rijden. En overdag alleen in de auto. Hahahaha!!! Wat een clown.

'Jongeren niet 's nachts of met leeftijdgenoten in auto'
                        Uitgegeven: 22 april 2009 09:21
                        Laatst gewijzigd: 22 april 2009 09:22

AMSTERDAM – Een rijverbod voor jongeren tot 24 jaar in de nachtelijke uren en het verbod om met leeftijdgenoten in een auto te rijden kan veel verkeersslachtoffers besparen.

Dat zegt Fred Wegman, directeur van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid, in het AD.

Hij baseert zich op ervaringen en onderzoek in het buitenland. Wegman is een fervent voorstander van verregaande spelregels voor jonge, beginnende bestuurders.

“Het zijn disproportionele maatregelen, maar als je goed uitlegt waarom je dit zou willen doen, dan maakt dat zeker een kans van slagen,'' aldus Wegman.

Brommer

Wegman, die ook hoogleraar verkeersveiligheid aan de Technische Universiteit in Delft is, ziet ook toekomst in maatregelen zoals het voorstel van de toenmalige minister Peijs van Verkeer om de leeftijd voor het besturen van een brommer te verhogen van 16 naar 17 jaar. Deze maatregel stuitte toen op veel weerstand.

De hoofdzaak is voor Wegman om de verkeersveiligheid te verbeteren. Hij is tevreden met een daling van het aantal verkeersdoden in tien jaar van 1200 naar 800 per jaar. Maar om het verkeer echt veiliger te maken moet je ook verder durven denken vindt Wegman.

Vrachtverkeer

“Kan de bevoorrading in de binnensteden bijvoorbeeld niet anders? Probeer voetgangers en fietsers en vrachtverkeer niet met elkaar in contact te laten komen. We hebben al veel gedaan, met 30-kilometerzones en de rotondes. Maar er is meer mogelijk.”

© NU.nl/Colin van Hoek
                        Last edited by Redline; 22-04-09, 11:39.

Comment

Volstrekt zot idee, sleutel ligt inderdaad bij de rijopleiding en bij gerichte snelheids- en alcoholcontroles.

Comment

Haha, kerel heeft plank voor zn kop :P

Gr Jeroen
                            Alle Baur's in de Baurnhof

Comment

Zie ik daar een Geelhoed-like baardje bij Fred Wegman?

Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others

Comment

OMG and we let them vote and drive too?

Comment

Fred Wegman beseft zich blijkbaar niet dat jongeren van onder de 24 jaar ook weleens ploegendienst draaien?
                                  Toch vind ik als deelnemer van deze groep dat er ook wel flink mag worden ingerampt dat jij, als bestuurder, niet moeten laten "opnaaien".
                                  Negen van de tien keer dat er een ongeluk gebeurd met jongeren in een groep, kan je er gif opnemen dat de betreffende bestuurder werd opgenaait door zijn vrienden...
                                  Want laten we eerlijk zijn, wij jongeren zijn toch zo makkelijk op te naaien?
                                  Zelf meegemaakt en achteraf kan je de persoon afschieten met de grootste mond, bestuurder word er nooit beter van en de auto al helemaal niet.

Comment

Ik ging vroeger altijd eerst iedereen thuisbrengen. Daarna ging ik altijd alleen nog even gummen in de buurt van mijn ouderlijk huis, vol gas, overal dwars :)

Nergens politie, geen fietsers, geen voetgangers. Alleen overstekende hertjes en konijnen.

Comment

Hiero:

DEN HAAG - Het aantal verkeersdoden is vorig jaar flink gedaald. In 2008 kwamen in het Nederlandse verkeer 750 mensen om.

Waar maken we ons druk om :-P

Comment

Bovendien. 'Jongeren' die zich op zaterdagnacht doodrijden, zijn toch meestal petjes?
                                        You know that reality is immaterial

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Beestemans Bekijk bericht
                                          Fred Wegman beseft zich blijkbaar niet dat jongeren van onder de 24 jaar ook weleens ploegendienst draaien?
                                          Toch vind ik als deelnemer van deze groep dat er ook wel flink mag worden ingerampt dat jij, als bestuurder, niet moeten laten "opnaaien".
                                          Negen van de tien keer dat er een ongeluk gebeurd met jongeren in een groep, kan je er gif opnemen dat de betreffende bestuurder werd opgenaait door zijn vrienden...
                                          Want laten we eerlijk zijn, wij jongeren zijn toch zo makkelijk op te naaien?
                                          Zelf meegemaakt en achteraf kan je de persoon afschieten met de grootste mond, bestuurder word er nooit beter van en de auto al helemaal niet.
                                          Nja makkelijker gezegd dan gedaan met 3 bezopen gasten in je auto.

Verbod is onzin inderdaad maar mensen 'opvoeden' is ook verdomd lastig. Betere voorlichting misschien , harde reklamecampagne en veel 'cases' laten zien. Filmpje van mensen die gezellig uitgaan, bezopen zijn, bob achter stuur, lekker schommelen in de auto, afslagje bijna gemist, autootje van taludje af, op z'n kop, 2 dood, 1 alles gebroken en de aanstichter (meest bezopen petje) moet dan niks hebben en erbij staan kijken. Dat gaat wel impact hebben, zo'n spotje.

Comment

Ze moeten die uitzendbusjes ook verbieden trouwens. Ongelofelijk hoe die rijden. Ik snap echt niet dat er dagelijks mensen meerijden met die idioten.
                                            Tenzij het, net als bij die jongeren, een sport is om zo snel mogelijk te gaan, en je uit te sloven tegenover je mede-inzittenden die je ophitsen.

Iedereen kent toch wel jongelui die met 3 of 4 man in de auto een ernstig ongeluk kregen?
                                            Er zijn ook nog 'volwassenen' zat die wel even willen laten zien hoe hard hun auto eigenlijk wel kan. Zonder controle wordt het eng.
                                            Kawa Versys 2010 MX-5 nc White up!

Comment

Moet dan toch altijd weer aan deze beroemde uitwijkmanoeuvre voor een dierlijk object denken.

Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

7
                                                michel

hallo mensen leuk he als je verhaal zo word verdraait dat wij super hard reden mis wa shet ook de hard die bocht met 100 120 maar al sje ergens van schiekt ja dan rem je nog harder en waaren niet met ze 4 was alleen met mijn vriedin die andre zijn er later bij gekomen dus ja verhaal klopt niet
                                                6
                                                michel

jonges ik ben de bestuurder van de auto wat er op dit staat is echt niet waar ik kwas alleen in de bocht zonder de autos en veder ik heb wat te hard gerden maar er was wat op de weg waar ik voor ging remen en toen uit de bocht vlog
                                                5
                                                Henk

jammer hoor van ze auto we hebben der aardig wat werk aan gedaan en nu leg die in puin jammer maarja ken gebeuren
                                                Is er een vertaler in de buurt ?

Comment

Misschien dat motroos kan helpen... ;)
                                                  Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                                                  "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door NoTVR Bekijk bericht
                                                    Ze moeten die uitzendbusjes ook verbieden trouwens. Ongelofelijk hoe die rijden. Ik snap echt niet dat er dagelijks mensen meerijden met die idioten.
                                                    Tenzij het, net als bij die jongeren, een sport is om zo snel mogelijk te gaan, en je uit te sloven tegenover je mede-inzittenden die je ophitsen.
                                                    Nou inderdaad, als je een busje hard en volkomen blind voor de buitenwereld op de middelste of linkerstrook ziet gaan, dan is het 10 tegen 1 zo'n uitzendbusje. Of anders een petje in een bouwvakkersbus.
                                                    Altijd dezelfde snelheid, zonder rekening te houden met de verkeersomstandigheden.
                                                    All rights reserved. Permission granted to partially copy posts for quoting. Generic remarks do not necessarily apply to specific individuals. Smileys do apply even when not explicitly stated. In case of doubt consider the offending text a joke. A lack of understanding on your side does not constitute a lack of humor on my side. If you still feel offended, HTFU and get a life.

Comment

Working...
                                                    X