'Jongeren niet 's nachts of met leeftijdgenoten in auto'
AMSTERDAM – Een rijverbod voor jongeren tot 24 jaar in de nachtelijke uren en het verbod om met leeftijdgenoten in een auto te rijden kan veel verkeersslachtoffers besparen.
Dat zegt Fred Wegman, directeur van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid, in het AD.
Hij baseert zich op ervaringen en onderzoek in het buitenland. Wegman is een fervent voorstander van verregaande spelregels voor jonge, beginnende bestuurders.
“Het zijn disproportionele maatregelen, maar als je goed uitlegt waarom je dit zou willen doen, dan maakt dat zeker een kans van slagen,'' aldus Wegman.
AMSTERDAM – Een rijverbod voor jongeren tot 24 jaar in de nachtelijke uren en het verbod om met leeftijdgenoten in een auto te rijden kan veel verkeersslachtoffers besparen.
Dat zegt Fred Wegman, directeur van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid, in het AD.
Hij baseert zich op ervaringen en onderzoek in het buitenland. Wegman is een fervent voorstander van verregaande spelregels voor jonge, beginnende bestuurders.
“Het zijn disproportionele maatregelen, maar als je goed uitlegt waarom je dit zou willen doen, dan maakt dat zeker een kans van slagen,'' aldus Wegman.
Het is de concentratie die je nekt. Niet de alcohol. Je concentratie wordt verstoord door je vrienden. Door je vermoeidheid. Door het rijden in het donker. Je auto reageert minder goed in bochten waar je normaal gesproken met dezelfde snelheid wel goed doorheen jakkert.
Verbieden is mijns inziens onzin. Er zou eerst een stap tussen geplaatst moeten worden en dat zijn dus betere rijopleidingen of verplichte aanvullende rijvaardigheidstrainingen.
Wat vinden de gummers?
Mijn vriendin is jonger dan 24 jaar (ow yeah!) en ik heb haar bewust gemaakt van 't rijden in het donker, met meer gewicht aan boord. Ze rijdt echt prima en verantwoord vind ik. Beter dan toen ik jong was. Het zou onzin zijn om haar te verbieden te rijden 's nachts met passagiers.
Comment